Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, hakisitko työhön, jossa täyttyisivät nämä kriteerit ?

Vierailija
25.06.2023 |

POHJUSTAN; Ennen ei vaadittu työpaikan saamiseen niin paljon koulutusta ja kokemusta kuin nykyisin.
Työ opetettiin työpaikoilla melkein 'kädestä pitäen' ja työttömyyttä oli yleisesti vähemmän.
(Tämä ei tietenkään kaikille aloille sovellu, jossa vaaditaan korkeakoulutettua tietotaitoa, kuten lääkärit, ym.)

Monet työtehtävät työpaikoilla ovat kuitenkin sellaisia, jotka voisi oppia työn tekemisen kautta ja työnantaja voisi järjestää lisäkoulutusta kurssittamalla työntekijöitä (esim. viikon kursseja silloin tällöin).
Jos koulutuksesta on kulunut aikaa, voi ammattiin koulutettukin tarvita alkuperehdytystä työhön.
Luulen, että pelko osaamisen riittävyydestä jarruttaa ainakin osaa työttömistä työnhakijoista. Tämän kyselyn tarkoituksena ei ole leimata työttömiä tahallaan työttömiksi, vaan esittää vaihtoehtoisia keinoja työttömyyden vähentämiseen tukileikkausten sijaan.

KYSYMYS; Työtön, ottaisitko sellaista työtä vastaan, johon saisit kunnollisen perehdytyksen työpaikalla, palkka olisi enemmän kuin perusturva, työkiire ei olisi kohtuutonta, työpaikalla huolehditaan hyvästä työilmapiiristä ja työterveydestä, ja mahdollisessa paikkakunnan vaihdoksessa tuettaisiin muuttokuluissa ja lasten sijoittumisessa uuteen päiväkotiin/kouluun ?

Työtön, hakisitko työhön, jossa täyttyisivät nämä kriteerit ?

Vaihtoehdot

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten niin moni jo tässä ketjussa on maininnut niin tärkeintä on se mitä se työ on. Johonkin tehdastyöhön en menisi vaikka palkka olisi 5000 tonnia kuussa, jos taas olisi vaikka joku luonto-oppaan työ voisin tehdä sitä paljon pienemmällä summalla.

Vierailija
62/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun vastaukset kyllä kertoo karua kieltään siitä mitä työttömät nykyään ovat. Olen jopa hieman yllättynyt. Eikö työttömälle enää ole itseisarvo että elättäisi itse itsensä. Moni ei ottaisi työtä vastaan jos on "hieman" parempi palkka kuin perusturva. Hyvänen aika, ymmärrän jotakuinkin ettei ota kokopäiväisesti vastaan jos se on huonompi, mutta jos se on sama tai parempi edes vähän, niin mitä ihmettä?

Miksi tekisi asioita, jotka laskevat elämänlaatua, jos ei ole pakko?

Arvomaailma, periaatteet.

Minun arvomaailmaan ja periaatteisiin kuuluu nimenomaan se, että en tee asioita, jotka laskevat elämänlaatua. 

T. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun vastaukset kyllä kertoo karua kieltään siitä mitä työttömät nykyään ovat. Olen jopa hieman yllättynyt. Eikö työttömälle enää ole itseisarvo että elättäisi itse itsensä. Moni ei ottaisi työtä vastaan jos on "hieman" parempi palkka kuin perusturva. Hyvänen aika, ymmärrän jotakuinkin ettei ota kokopäiväisesti vastaan jos se on huonompi, mutta jos se on sama tai parempi edes vähän, niin mitä ihmettä?

Minun arvomaailmaan ja periaatteisiin kuuluu nimenomaan se, että en tee asioita, jotka laskevat elämänlaatua. 

T. Eri

Jos kaikki ajattelisi noin, olisi työttömiä reilusti nykyistä enemmän. Itsekin vihaan työntekoa, mutta niin vaan huomennakin väkisin raahaudun työpaikalleni vuodesta toiseen miettien onko tämä sen arvoista.

Vierailija
64/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Eri

Jos kaikki ajattelisi noin, olisi työttömiä reilusti nykyistä enemmän. Itsekin vihaan työntekoa, mutta niin vaan huomennakin väkisin raahaudun työpaikalleni vuodesta toiseen miettien onko tämä sen arvoista.

No onko se sen arvoista? Jos töihin meneminen on tosiaan väkisin raahautumista niin minun mielestäni ei ainakaan ole.  

Vierailija
65/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasin EN, ja seuraavaksi perustelen:

kirjoitit: palkka olisi enemmän kuin perusturva

Tarkoittaa: Orjan palkaa, ei lä'helläkään sitä tasoa, jolla pärjää

Eli e, en, en ja vielä kerran en.

Otan sellaisen työn vastaan, josta maksetaan sellainen palkka, että sillä ELÄÄ, eikä vain kituuta juuri ja juuri elossa.

Sama täällä. Vastasin EN, koska palkka oltava sellainen että sillä elää ja maksaa työssäkäynti kulut ja jää vielä "hurvitteluunkin". Muutoin ei kiinnostaisi. Tosin, olen jo töissä eli tuo ei nyt minua siltä osin koske. Mutta nyk. Työni hyödyn vie verottaja ja syö hirveen osan palkasta! 32%!!! Eikä palkka ole ollut edes iso nykymittapuulla eli reilusti alle 2500e/kk. Siis käteen. Nyt jää sitten vieläkin vähemmän ja edes 1/2 välis vuotta ei olla. Että tämän vuoksi alipalkatut työt on per...edestä! Mutta jotainhan sitä nyt tekee. Jaksa makoillakkaan.

Vierailija
66/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasin EN, ja seuraavaksi perustelen:

kirjoitit: palkka olisi enemmän kuin perusturva

Tarkoittaa: Orjan palkaa, ei lä'helläkään sitä tasoa, jolla pärjää

Eli e, en, en ja vielä kerran en.

Otan sellaisen työn vastaan, josta maksetaan sellainen palkka, että sillä ELÄÄ, eikä vain kituuta juuri ja juuri elossa.

Sama täällä. Vastasin EN, koska palkka oltava sellainen että sillä elää ja maksaa työssäkäynti kulut ja jää vielä "hurvitteluunkin". Muutoin ei kiinnostaisi. Tosin, olen jo töissä eli tuo ei nyt minua siltä osin koske. Mutta nyk. Työni hyödyn vie verottaja ja syö hirveen osan palkasta! 32%!!! Eikä palkka ole ollut edes iso nykymittapuulla eli reilusti alle 2500e/kk. Siis käteen. Nyt jää sitten vieläkin vähemmän ja edes 1/2 välis vuotta ei olla. Että tämän vuoksi alipalkatut työt on per...edestä! Mutta jotainhan sitä nyt tekee. Jaksa makoillakkaan.

Tämähän se ongelma on. Verot syö liian suuren osan palkasta, jolloin bruttotulot pitää olla lähemmäs 3000 €/kk jotta raha kompensoisi vapaa-ajan menetystä. Tämä tarkoittaa sitä, että moni jää kotiin muiden elätettäväksi. Sitten ihmetellään kun työelämä on niin kuluttavaa - no tottakai se on, kun sekä vanhuksia että työikäisiä on elätettävänä. Siitä puhumattakaan, että hankkisi lapsia. On täysin epäinhimillistä että työikäisen pitäisi yksin elättää itsensä lisäksi esim 5 muuta henkilöä (omat lapset, senioreita, työttömiä, ideologisesti työttömiä). Samaan aikaan jotkut makaa kotona kun "ei tee mieli mennä töihin". 

Vierailija
67/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli v. 2008 puolen vuoden kokopäiväinen (palkkatuki)työ (ei mahdollisuutta jatkoon), sain bruttona 1600 euroa kuussa. Se tuntui hyvältä ja riittävältä, 25 vuoden asuntolainaa maksaessa as.kulutkin olivat pienemmät kuin olisi ollut vuokralla. Vanhaa autoakin pystyin pitämään, niin kallista kuin se olikin. Samanlaisesta olen haveillut, pärjäisin mainiosti, vaikka elinkustannukset ovat tuosta ajasta nousseet. Itse työkin oli mielekästä ja ilmapiiri hyvä, paras työpaikkani koskaan.

Mutta ei, digitalisaatio vie töitä ja jostain merkillisestä syystä säästyneetkin työt siirretään eteläiseen Suomeen, vaikka täällä muualla olisi ammattitaitoisia tekijöitä halvemmilla kustannuksilla, halvemmat toimitilat (tai työntekijöiden kodeissa tilaa etätöihin), jopa halvempi sähkö. Mitä järkeä kaikkea on siirtää sinne, missä työntekijät vaihtuvat ja kaikki on työnantajalle hankalampaa ja kalliimpaa?

Vierailija
68/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun aikuiset ihmiset ei keksi tekosyitä että löytyy kaikenlaista kremppaa ja mieliala on matalalla, vaan ihan rehellisesti sanovat että ei kiinnosta tehdä töitä ja menettää vapaa-aikaa jos se ei ole kivaa ja voi kuitenkin elää muiden rahoilla.

Hyvä että perusturvaa lasketaan. Sen pitäisi olla niin matala, että työnteko kannattaa aina. Ilmainen huolenpito kuuluu vain eläkeläisille, jotka ovat sen työllä ansainneet.

Vierailija
69/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka enemmän kuin perusturva? En ole tällä hetkellä työtön, vaan opiskelija, mutta ennen opiskeluja olin työtön, joka sai ansiosidonnaista joku 1300€/kk. Ansiosidonnaisen jälkeen on työmarkkinatuki joku 750€. 

Kyllä minä palkkatöistä todellakin haluaisin enemmän kuin tuon 1300€/kk. Nyt opiskelen (ilman tukia) siinä toivossa, että minulla olisi mahdollisuus saada mielekästä työtä. Jos minua ei siitä huolimatta katsota työmarkkinoilla edes 2000€ arvoiseksi, niin kyllä minä keksin sitten jotain muuta tekemistä.

Vierailija
70/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä 70,5% vastaajista on vastannut kyllä. -ap

Vierailija
71/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä palkka lisää voisi ottaa korkeapalkkaisilta, tasaamalla. Luulisi onnistuvan, jos teidän Ay pamput ovat teidän puolella. Tehän niille palkatkin maksatte. Tyhjänpanttinako ne asemastaan nautiskelevat ja kuka ne sinne äänesti, vai ihan itsekö menivät.

Tää 'korkeapalkkaisilta tasaamalla' on hyvä ajatus, mutta sen pitäisi tapahtua vapaaehtoisesti ja yrityksen sisällä. Itsellenikin tuli tämä sama mieleen, mutta lähinnä ajatuksena rahoittaa kesätyömahdollisuus nykyistä useammalle. Jos firmassa on paljon kovapalkkaista väkeä töissä, niin pitäisi olla joku systeemi, että he voisivat omasta palkastaan lahjoittaa vaikka 5% siihen, että yritys vois rekrytä enemmän kesätyöntekijöitä tai muita lupaavia kykyjä kasvamaan osaajiksi. 

Tuntuu että monessa paikassa se rekrytointirima on jäätävän korkealla ja työntekijöillä on ihan liikaa hommia. Jos olisi mahdollisuus (sopimusteknisesti) ottaa 5% palkanalennus, niin eihän se nettopalkassa tekis kuin 2,5% (koska puolet menee veroihin ja sivukuluihin) ja jokaista 20 työntekijää kohti saatais ehkä 1,5 junioria (koska niillä on pienempi palkka).

Vierailija
72/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan, että työttömien luetun ymmärtäminen on vähän heikolla tasolla. Moni vastaaja on tulkinnut kysymyksen niin, että palkka olisi 'vähän enemmän' kuin perusturva, vaikka kysymyksessä ei sanota, kuinka paljon enemmän.

Joissakin ammateissa luetun ymmärtämisen heikkous voi olla este työn saamiselle, että kannattaa opetella lukemaan tekstiä tarkemmin. 

Vierailija
73/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin palkan suuruudesta, työtehtävistä, työpaikan sijainnista ja työajoista.

Muut seikat ovat lähes merkityksettömiä. En minä esimerkiksi lähtisi antamaan vapaa-aikaani pois "hieman" työttömyysturvaa paremmasta korvauksesta oli työilmapiiri miten hyvä tahansa.

Tähän onneksi uusi hallitus puuttuu. Perusturvaa aletaan leikkaamaan, jotta se matalapalkkainenkin homma alkaa kiinnostamaan.

Ongelma on vaan siinä, ettei korkeastikoulutettuja kiinnosta lähteä pesemään pyllyjä vanhainkotiin.

Ei se johdu niinkään siitä, ettei 'kiinnosta'. Mutta korkeasti koulutettu tiedostaa, että hänen vahvuutensa eivät ehkä tule noin ihmisläheisessä työssä käyttöön ja että joku toinen olisi tuohon työhön paljon sopivampi. Korkeasti koulutettu (ainakin tietyillä aloilla) on usein parempi asioiden kuin ihmisten kanssa. Toisekseen, korkeasti koulutettu ajattelee koulutustaan sekä henkilökohtaisena (panostettu aika ja työmäärä) että yhteiskunnallisena (panostettu raha) investointina, jolle pitääkin hakea parempaa tuottoa kuin mitä hoivatyöstä voisi saada. 

Yhteiskunta on laskenut, että kannattaa maksaa tämä korkeakoulutus, koska korkeakoulutettu ihminen saa hyväpalkkaisen työn ja sitä kautta yhteiskunta saa veroina takaisin sen koulutuksen hinnan (ja enemmänkin). Kun koulutukseen on satsattu, niin kyllä pitäisi ensisijaisesti pyrkiä niihin oman alan töihin, joissa on mahdollista hyödyntää sitä koulutuksella hankittua osaamista.

Tietty jossain kohtaa, työttömyyden pitkittyessä, tulee mietittäväksi se, onko parempi tehdä 'mitä tahansa' työtä kuin jatka epätoivoista työnhakua, joka ei tunnu tuottavan tulosta. 

Mutta ihan kaikentyyppisiin töihin on olemassa ihmisiä, joille se työ sopii kuin nakutettu. On kaikkien etu, että jokainen ihminen löytää itselleen sopivan työn.

Vierailija
74/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin palkan suuruudesta, työtehtävistä, työpaikan sijainnista ja työajoista.

Muut seikat ovat lähes merkityksettömiä. En minä esimerkiksi lähtisi antamaan vapaa-aikaani pois "hieman" työttömyysturvaa paremmasta korvauksesta oli työilmapiiri miten hyvä tahansa.

Tähän onneksi uusi hallitus puuttuu. Perusturvaa aletaan leikkaamaan, jotta se matalapalkkainenkin homma alkaa kiinnostamaan.

Ongelma on vaan siinä, ettei korkeastikoulutettuja kiinnosta lähteä pesemään pyllyjä vanhainkotiin.

Se koulutushan menisi sitten täysin hukkaan. Lukio 3 vuotta + 5 vuotta yliopistossa. Ei kouluttaminen ole ollut yhteiskunnallekaan ilmaista, eli ei ole mitään järkeä laittaa noin kouluttanutta tekemään tuollaista työtä.  Liika kouluttaututta harvoin palkataankaan juuri ylikoulutuksen takia ja kun pelätään hänen lähtevän heti, kun saa paremman palkan.

Vierailija
75/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin hakisin, jos kyseessä on kokoaikatyö ja bruttopalkka vähintään 2000e/kk.

Olen aiemmin muuttanut toiselle paikkakunnalle sellaisen määräaikaisen osa-aikatyön perässä, joka oli 20-40 tuntia viikossa, palkka noin 12 e/tunti. Olen myös ottanut vastaan parin viikon työpätkiä ja tehnyt useita opintoihin kuuluvia palkattomia harjoitteluja (kolme eri tutkintoa löytyy) . Olen tehnyt töitä myös nollasopparilla, mutta siihen en enää lähtisi missään tapauksessa.

Aiempiin töihini verrattuna tuo ap:n ehdottama työ kuulostaa ihan unelmalta. Kerro vaan milloin voin aloittaa.

Vierailija
76/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP ei kertonut kuinka paljon enemmän se palkka on kuin perusturva. 

Tuollaiset työt joissa ei tarvita koulutusta ja työt opetetaan työpaikoilla, ovat kaikki matalapalkkaisia töitä. Tehdastöitä tai sadonkorjuuhommia yleensä, eli näitä joissa riistetään ulkomaalaisia tietämättömiä.

Vierailija
77/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP ei kertonut kuinka paljon enemmän se palkka on kuin perusturva. 

Tuollaiset työt joissa ei tarvita koulutusta ja työt opetetaan työpaikoilla, ovat kaikki matalapalkkaisia töitä. Tehdastöitä tai sadonkorjuuhommia yleensä, eli näitä joissa riistetään ulkomaalaisia tietämättömiä.

Niin kyllä mä voisin heti vaikka kirurgiksi lähteä jos koulutus tapahtuisi työpaikalla. 

Vierailija
78/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua taas ärsyttää suunnattomasti kaltaisesi ihmiset, jotka kuvittelevat, että työttömät ovat kaikki samanlaisia tai että heistä voi vetää johtopäätöksiä tällaisen palstan kautta. 

Toivottavasti joudut työttömäksi. 

Vierailija
79/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että perusturvaa lasketaan. Sen pitäisi olla niin matala, että työnteko kannattaa aina.

Millä tavalla työnteko kannattaa, jos sillä ei voi maksaa ruokiaan ja asumistaan?

Vierailija
80/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Minä en nyt oikein ymmärrä sun jutun pointtia. 

Siis oletat että kaikki työttömät ovat kouluttamattomia, ja heille pitäisi nyt löytää joku työ joka voidaan vaan opettaa siellä työpaikalla?

Minulla on neljä ammattia luettuna ja nyt olen viimeiset pari vuotta työn ohessa opiskellut ammattikorkeassa sosionomiksi. Työt loppuu tähän kuuhun ja olen siis ensi kuun alusta työtön.

Minä en työttömänä saa kuin työttömyysetuuden, koska mieheni on töissä. Joten jos saan työn josta maksetaan enemmän kuin työttömyysetuus, riippuen toki tunneista, tessin mukainen tuntipalkka pitää olla, tottakai otan työn vastaan.

Olen tähänkin asti hakenut töitä jopa reilun 300km säteellä, koska olen valmis asumaan työpaikkakunnalla viikot vuokra-asunnossa. Meillä on velkainen sähkölämmitteinen 70-luvun omakotitalo, jota ei niin vaan saa myytyä. Lapset vielä peruskoulussa, ja miehellä valtion vakituinen virka. Eli koko perheen muuttaminen ei ole kannattavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä