Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtön, hakisitko työhön, jossa täyttyisivät nämä kriteerit ?

Vierailija
25.06.2023 |

POHJUSTAN; Ennen ei vaadittu työpaikan saamiseen niin paljon koulutusta ja kokemusta kuin nykyisin.
Työ opetettiin työpaikoilla melkein 'kädestä pitäen' ja työttömyyttä oli yleisesti vähemmän.
(Tämä ei tietenkään kaikille aloille sovellu, jossa vaaditaan korkeakoulutettua tietotaitoa, kuten lääkärit, ym.)

Monet työtehtävät työpaikoilla ovat kuitenkin sellaisia, jotka voisi oppia työn tekemisen kautta ja työnantaja voisi järjestää lisäkoulutusta kurssittamalla työntekijöitä (esim. viikon kursseja silloin tällöin).
Jos koulutuksesta on kulunut aikaa, voi ammattiin koulutettukin tarvita alkuperehdytystä työhön.
Luulen, että pelko osaamisen riittävyydestä jarruttaa ainakin osaa työttömistä työnhakijoista. Tämän kyselyn tarkoituksena ei ole leimata työttömiä tahallaan työttömiksi, vaan esittää vaihtoehtoisia keinoja työttömyyden vähentämiseen tukileikkausten sijaan.

KYSYMYS; Työtön, ottaisitko sellaista työtä vastaan, johon saisit kunnollisen perehdytyksen työpaikalla, palkka olisi enemmän kuin perusturva, työkiire ei olisi kohtuutonta, työpaikalla huolehditaan hyvästä työilmapiiristä ja työterveydestä, ja mahdollisessa paikkakunnan vaihdoksessa tuettaisiin muuttokuluissa ja lasten sijoittumisessa uuteen päiväkotiin/kouluun ?

Työtön, hakisitko työhön, jossa täyttyisivät nämä kriteerit ?

Vaihtoehdot

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös olekin ihan hirveää, että koulutetut ihmiset haluavat koulutuksensa ja osaamisensa mukaisia työtehtäviä ja sen mukaista palkkaa?

Vierailija
42/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun vastaukset kyllä kertoo karua kieltään siitä mitä työttömät nykyään ovat. Olen jopa hieman yllättynyt. Eikö työttömälle enää ole itseisarvo että elättäisi itse itsensä. Moni ei ottaisi työtä vastaan jos on "hieman" parempi palkka kuin perusturva. Hyvänen aika, ymmärrän jotakuinkin ettei ota kokopäiväisesti vastaan jos se on huonompi, mutta jos se on sama tai parempi edes vähän, niin mitä ihmettä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa kriteereissä on madallettu työn vastaanottamisen kynnystä varsinkin heille, joilla oma koulutus on vanhentunut tai sitä ei ole sille alalle mihin hakee töihin. Koulutusta voi olla muulle alalle esimerkiksi.

Itse ottaisin työtä ainakin osa-aikaisesti vastaan noilla ehdoilla, jos työ sopisi omaan terveydentilaani. Olen eläkkeellä, enkä voi tehdä sitä työtä, mitä ennen ja muuhun ei ole koulutusta. Eläke on pieni ja olisi kiva ansaita vähän enemmän.

Vierailija
44/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUOM; Tarkennan vielä, miksi kirjoitin kysymykseen 'enemmän kuin perusturva', sillä tarkoitin, että matalapalkka-alojen palkkaus vastaa nykyisin melkein perusturvaa verojen jälkeen.

Eli jos palkka olisi 'enemmän kuin' nykyisin matalapalkkaisilla on. Esimerkiksi 500 euroa enemmän/kk.

Tai voi vastata suoraan euromääräisesti mitä sen palkan pitäisi olla, että työn haluaisi ottaa vastaan ja mistä työstä.

En pysty korjaamaan kysymystä enää.

-ap

Käytä huvikseen vero.fi:n verolaskuria ja kokeile missä vaiheessa työntekijälle jää se 500 enemmän nettona. Voi tulla yllätyksiä kun vaihtelet summia. Se on muuten silti liian vähän elämiseen. Pankki kun haluaa sen 500 opintolainojen maksamiseen.

Kerro toki, mikä olisi sopiva palkka ja mistä työstä. -ap

Tuolla on lista ammateittain, voit aloittaa sieltä.

https://www.kt.fi/tilastot-ja-julkaisut/palkkatilastot

Vierailija
45/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täysin palkan suuruudesta, työtehtävistä, työpaikan sijainnista ja työajoista.

Muut seikat ovat lähes merkityksettömiä. En minä esimerkiksi lähtisi antamaan vapaa-aikaani pois "hieman" työttömyysturvaa paremmasta korvauksesta oli työilmapiiri miten hyvä tahansa.

Tähän onneksi uusi hallitus puuttuu. Perusturvaa aletaan leikkaamaan, jotta se matalapalkkainenkin homma alkaa kiinnostamaan.

Ongelma on vaan siinä, ettei korkeastikoulutettuja kiinnosta lähteä pesemään pyllyjä vanhainkotiin.

Kyllä minä olisin lähtenyt lähihoitajan oppisopimukseen, mutta ei kestä oma terveys niin raskaita hommia. Siksi lähdin yliopistoon lukemaan alaa, jota voin tehdä. Kevyen alan oppisopimus toiselle alalle kyllä kävisi, koska olen kiinnostunut työstä ja palkasta. Olen lukenut yliopiston jälkeen perus- ja ammattitutkinnon, mutta tältä alaltakaan en ole saanut töitä. Minulla on yhteensä kolmen eri ammattialan tutkinnot, mutta ei töitä.

Vierailija
46/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työ olisi kiinnostava ja auttaisi minua etenemään urallani haluamaani suuntaan. 

Vierailija
47/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se, haenko jotain työtä, riippuu ihan siitä, mitä se työ on - mitä pitää sisällään, tykkäänkö siitä, jne. Jotain taiteellista ja luovaa itsenäistä työtä voi tehdä pienemmällä palkalla kuin jotain perustoimistoduunia, jonka sisältö ei anna mitään.

Vierailija
48/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän keskustelun vastaukset kyllä kertoo karua kieltään siitä mitä työttömät nykyään ovat. Olen jopa hieman yllättynyt. Eikö työttömälle enää ole itseisarvo että elättäisi itse itsensä. Moni ei ottaisi työtä vastaan jos on "hieman" parempi palkka kuin perusturva. Hyvänen aika, ymmärrän jotakuinkin ettei ota kokopäiväisesti vastaan jos se on huonompi, mutta jos se on sama tai parempi edes vähän, niin mitä ihmettä?

Mistähän ketjusta kävit vastauksia lukemassa? Jos ei orjatyökelpaa, niin ihminen on mielestäsi huono. Orjatyövoimaa hyväksikäyttävä ihmiskauppias on mielestäsi hyvä ihminen? Tässä ketjussa on kerrottu halusta tehdä työtä NORMAALIA palkkaa vastaan ja siihen kaikkien palkansaajien työnhalu perustuu. Aika harva on niin unelma-alallaan, että tekisi sitä nälissään. Taiteilijat taitavat olla ainoita.

Vierailija
49/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUOM; Tarkennan vielä, miksi kirjoitin kysymykseen 'enemmän kuin perusturva', sillä tarkoitin, että matalapalkka-alojen palkkaus vastaa nykyisin melkein perusturvaa verojen jälkeen.

Eli jos palkka olisi 'enemmän kuin' nykyisin matalapalkkaisilla on. Esimerkiksi 500 euroa enemmän/kk.

Tai voi vastata suoraan euromääräisesti mitä sen palkan pitäisi olla, että työn haluaisi ottaa vastaan ja mistä työstä.

En pysty korjaamaan kysymystä enää.

-ap

Käytä huvikseen vero.fi:n verolaskuria ja kokeile missä vaiheessa työntekijälle jää se 500 enemmän nettona. Voi tulla yllätyksiä kun vaihtelet summia. Se on muuten silti liian vähän elämiseen. Pankki kun haluaa sen 500 opintolainojen maksamiseen.

Kerro toki, mikä olisi sopiva palkka ja mistä työstä. -ap

TES:it ovat sinulle hyvä referenssi.

Vierailija
50/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastausten perusteella tärkein työn vastaanottamisen peruste näyttää olevan riittävä palkkaus.

Tämä olisi hyvä huomioida sekä työnantajien, että hallituksenkin. 

Maksetaan työntekijöille elämiseen riittävää palkkaa, niin ihmiset ottavat työtä vastaan. 

Elämisen kulut ovat kasvaneet, esim. sähkö, ruoka, korot, ym.

Nykyiset työpalkat eivät vastaa kaikissa ammateissa elämisen kuluja, eivätkä lisää ostovoimaa.

Perusturvan leikkaukset tuskin paljoakaan auttavat, ihmiset siirtyvät vain toimeentuloluukulle.

Enemmän porkkanaa pitäisi olla työttömille kuin keppiä.

- ap

Vierailija
51/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon perusteella voi sanoa vielä yhtään mitään. Se, että työkiire ei olisi kohtuutonta, työpaikalla huolehditaan hyvästä työilmapiiristä ja työterveydestä ovat ihan minimivaatimuksia mille tahansa työpaikalle. Tuon lisäksi tärkeää ovat mm.

- työn kiinnostavuus 

- palkkauksen tulee olla osaamiseni mukainen

- urakehitysmahdollisuudet

- työn sijainti / mahdollisuus etätöihin

- yrityksen maine

Vierailija
52/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tekisi asioita, jotka laskevat elämänlaatua, jos ei ole pakko?

Vierailija
53/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chat GPT kehoittaa näin:

Työpaikan valitseminen on merkittävä päätös, joka voi vaikuttaa elämääsi pitkään aikaan. Seuraavassa on muutamia tärkeitä tekijöitä, jotka on hyvä ottaa huomioon työpaikkaa valitessa:

Työn sisältö: Pohdi, vastaako työnkuva omia kiinnostuksen kohteitasi ja vahvuuksiasi. Mieti, millaiset tehtävät tuottavat sinulle iloa ja innostusta. On tärkeää, että työ antaa mahdollisuuden kehittyä ja hyödyntää osaamistasi.

Palkka ja edut: Tarkastele työn tarjoamaa palkkaa ja muita etuja, kuten lomia, sairausvakuutusta, eläke-etuja, työterveyshuoltoa ja mahdollisia bonuksia. Palkka ei ole ainoa mittari, mutta se vaikuttaa elämänlaatuun ja taloudelliseen turvallisuuteen.

Työaika ja joustavuus: Selvitä, millainen työaikajärjestely työpaikalla on. Onko kyseessä täysipäiväinen, osa-aikainen vai joustava työ? Arvioi, sopiiko työaika elämäntilanteeseesi ja mahdollistaako se tasapainon työn ja muun elämän välillä.

Työpaikan sijainti: Mieti työpaikan sijaintia suhteessa omaan asuinpaikkaasi. Arvioi, kuinka pitkä matka sinun täytyisi kulkea työpaikalle ja miten se vaikuttaisi päivittäiseen elämääsi, kuten liikkumiseen ja ajanhallintaan.

Työilmapiiri ja yrityskulttuuri: Selvitä, millainen ilmapiiri ja kulttuuri vallitsevat kyseisessä organisaatiossa. Voitko kuvitella työskenteleväsi siellä pitkällä aikavälillä? On tärkeää, että työpaikalla vallitsee positiivinen ja tukeva ilmapiiri.

Urakehitysmahdollisuudet: Arvioi, millaiset urakehitysmahdollisuudet työpaikalla on tarjota. Onko organisaatiossa mahdollisuuksia edetä ja kehittyä? On hyvä miettiä pitkäntähtäimen tavoitteitasi ja harkita, pystytkö saavuttamaan ne kyseisessä työpaikassa.

Työn ja vapaa-ajan tasapaino: Pohdi, miten työpaikan vaatimukset ja odotukset sopivat omiin arvoihisi ja elämäntyyliisi. Tasapaino työn ja vapaa-ajan välillä on tärkeää hyvinvoinnin kannalta.

Mahdollisuudet henkilökohtaiseen kehitykseen: Arvioi, millaiset mahdollisuudet työpaikka tarjoaa sinulle henkilökohtaiseen ja ammatilliseen kehittymiseen. Onko tarjolla koulutusmahdollisuuksia, mentorointia tai muita tapoja laajentaa osaamistasi?

Näiden tekijöiden huomioiminen auttaa sinua valitsemaan työpaikan, joka sopii parhaiten omiin tarpeisiisi, tavoitteisiisi ja elämäntilanteeseesi. On tärkeää tehdä perusteellista tutkimusta ja harkintaa ennen päätöksentekoa.

Vierailija
54/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle itseisarvo on luoda itselleni sellainen elämä, joka tekee minut onnelliseksi ja yleensä päätöksiä tehdessäni kysyn itseltäni tuleeko valinta lisäämään onnellisuutta elämääni ja viekö se minua kohti tavoitteitani. Jos vastaus noihin kysymyksiin on 'ei' niin silloin tuo ei ole minulle sopiva työ.

Vierailija
55/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP ei kertonut kuinka paljon enemmän se palkka on kuin perusturva. 

Vierailija
56/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaisin mitään työtä. Nautin työttömyydestä. En ole kenenkään yritys korporaation orja koska kukaan ei arvostaisi minua enkä saanut ennenkään kiitosta vaikka tein vuosia töitä huonolla palkalla jossa tukia piti hakea myös. Palkka voi olla vaikka 2 euroa suurempi kuin työttömyysraha ja asumistuki yhteensä. En hyödy siitä mitään joten en halua töitä.

Vierailija
57/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi

Vierailija
58/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tehtyä työtuntia kohden rahaa tulisi muutama euro enemmän kuin työttömänä ollessa niin eihän tuossa ole mitään järkeä. Harva sitä suostuu ottamaan  töitä ja tienaamaan siitä vain muutaman hassun satasen kuussa enemmän kuin työttömänä. Se että menettää 8 tuntia päivästään ja työmatkat siihen vielä päälle ei todellakaan ole sen arvoista ellei todellakin ole kutsumustyö tai sellainen työpaikka, jolla saa jalan oven väliin uralle, joka itseään todella kiinnostaa.

Vierailija
59/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki

Perusturvan kaikki tuet yhteesä asumislisineen nettona 1200 euroa

Ap maksaisi "enemmän", vaikkapa 1400 euroa bruttona.

Siitä miinus verot jne. ja netto on vähemmän kuin perusturva.

Ap voi perustaa laskelmansa sille, paljonko hänen orjalleen jäisi NETTONA ja elääkö sillä.

En tarkoittanut 'vähän enemmän', vaan 'enemmän kuin' eli riittävästi elämiseen. -ap

Mahtavaa, keksit systeemin, joka on jo olemassa! Niitä kutsutaan työpaikoiksi. Varmaan kelpaa jokaiselle työttömälle. Itsekin olen lähettänyt 799 hakemusta, mutta minua ei ole vielä tarvittu.

Ei ole enää nykyisin sellaista työhön perehdytystä jota oli ennen työpaikoilla. -ap

Jaa, itse olen perehdyttänyt kymmeniä uusia työntekijöitä vuosien aikana meidän firmaan. Ei tarvita koulutusta tai aiempaa kokemusta. Ollaanko näin poikkeus firma nykyään?

Vierailija
60/82 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tekisi asioita, jotka laskevat elämänlaatua, jos ei ole pakko?

Arvomaailma, periaatteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi