Te jotka olette eläneet vaikka 70-luvulla niin osattiinko silloin odottaa tulevaisuuden asioita?
Siis asioita joita ei vielä ollut tullut niin "kaipasiko" niitä kuitenkin jotenkin ja tiesi että sieltä ne pian tulee? Osasiko silloin tietää etukäteen millaisia asioita 80- ja 90-luvulla tulee tarjolle vaikka musiikissa ja elämäntyylissä?
Kommentit (1025)
Kyllä olisi saanut maailma jäädä kokonaisvaltaisesti vuoteen 1986 ..sen jälkeen kaikki on mennyt päin bersettä.
En tarvinnut työssäni noita video sun muita nykyajan laitteita. Ainoa oli ,että tietsikalle merkattiin työn alku ja loppumis aika. En tajua miten somen kautta varsinkin julkkikset rikastuu. Kuka viitsii tuollaista edes katsoa, ja kai se maksaakin Eikä tuo jonnin joutava edes työtä.
Ei mitään sellaista osaa kaivata, jonka olemassaolosta tai mahdollisesta tulemisesta/ keksimisestä ei tiedä.
Tekoälyä en älynnyt ainakaan kaivata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan -70- luvun ankeana. Vanhemmat ihmiset pelkäsivät itänaapuria. Rahaa ei juuri ollut kenelläkään. Radiokuulutuksissa tavoiteltiin henkilöitä, jotka olivat matkalla jossakin päin Suomea. 'Ota yhteys kotiin'.
80-luku räjäytti pankin, kaikki oli dynaamista ja rohkeaa. Uudet vaatteet, uusi musiikki, uudet arvot. Ajattelin että näin se jatkuukin, vuosikymmenestä toiseen. Uusi maailma ja aina mennään eteenpäin kaikin tavoin. Olin väärässä.Taisivat vaan puhua sota-ajasta ja sinä luulit sitä pelkäämiseksi.
Oikeesti ei kukaan pelännyt Itänaapuria silloin. Se oli tiukasti rautaesiripun takana ja Leningradissa ja Tallinnassa käyneet tiesi kertoa maan takapajuisuudesta ihan riittämiin. Joitakin vasemmistolaisnuoria ja niitä sitkeästi kommariaatetta kannattavia tyyppejä ei kukaan ottanut tosissaan. Eikä nekään mitään pelotelleet, nehän ihannoi sitä aatetta. Aate meni hautaan ja nuoret järkiintyi.
70-luku oli ihan kivaa ja rauhallista aikaa, opiskelin silloin ja meillä oli kaikenlaista hauskaa toimintaa opiskelujen ohella. Ja villiinnyttiin Baddingista ja Juicesta.
Pah. Itse lapsena 80 l kyllä pelkäsin neuvostoliittoa ja kommunismia.
Ja muutkin kaverit.
Jo lapsi ymmärsi että se on pahan valtakunta.
Ihmettelin että miten ko rikollisvaltio käskytti suomea. Ja suomen poliitikot totteli, orjina.
Suuria häpeän vuosia nuo 1945...1991.
1991 cccp romahti ja se olikin suurjuhlan aikaa.
Internetin tulla ei osannut arvata. Olin yliopistolla töissä 80-luvun lopulla, jolloin Amerikasta tuli esitelmöimään hyvin innostava tiedeheppu, joka kertoi kuinka sotilaskäyttöön suunnittelusta Arpanet-järjestelmästä on tulossa kaikille kansalaisille tarjolla oleva verkko, Internet.
Yhdeksänkytluvulla ostin kalliin Nokian matkapuhelimen, taisi hinta olla oman kuukausipalkan luokkaa. Olin siitä innoissani. Ainoa esimakua kännykästä oli eräässä amerikkalaissarjassa nähty kenkäpuhelin. Ihan siis kirjaimellisesti agentti Maxwell Smart otti kengän pois jalasta ja soitteli sillä 😃
Tekoäly se vasta turha keksintö onkin. Siitä tulee vielä paljon enemmän haittaa kun hyötyä.
.
1970-luvulla kauppiksessa oli jo atk-opetusta, mutta vasta ryhtyessäni 1980-luvun alkupuolella tekemään taloushallinnon työtehtäviä tietokoneella tajusin alati kehittyvien atk-järjestelmien ja -ohjelmien vähentävän jossain vaiheessa ihmistyövoiman tarvetta ja niin on monella alalla tapahtunutkin ja kehitys jatkuu edelleen saman suuntaisena; tekoäly tekee jo osan ajattelutyöstäkin.
Kännykkä ennustettiin jo 1950- luvulla Kolumbus kirjassa. Muistan tämän.
90-luvulla pizzataxista tilatessa aattelin että oispa hienoa, jos vois mäkkäristä tilata samalla tavalla. Eihän siihen mennyt kuin 20 vuotta, nyt on wolt.
Minä en ole vielä yhtikäs mistään tilannut ruokaa. Hän niin kauan itse kun jaksan . Hirveää jos nyt saadaan nyt joku alkoholi tuotteiden tuonti kotiin. Juominen lisääntyy. Entä kuskit ei niitä ole koulutettu vaikeisiin, pelottavin tianteisiin, joita varmasti eteen tulee
Ennen uutislähetykset toimi hyvin. Nyt on tuota tekniikkaa liikaa, aika usein tulee jotain häikkää. Kauhea pinputus ja kuvien väläytteli Ylen uutisissa. Uutiset kestää,myös paljon lyhyemmän ajan. Aina on sitten ,että. Katso netistä no katson. Mies katsoo teksti TV.stä MTV pöllö oli ihana
Lastenohjelmat ihan pikku kakkonen on tullut huonommaksi. Ohjelmat outoja, ihan kun lapset olisivat tyhmiä. Ennen pikku kakkosessa oli hyviä ohjelmia. Se nimipäivä onnittelu ja junarata. Oli Tao Tao. Nalle luppakorva, Babar.. Myyrä. Seikkailut. Olin , myös monta kotimaista hyvää ohjelmaa. Niitten katselusta jo aikaa mielessä ihan silmissä nuo muistaa,.vaan en nimiä enää. Leo Lastumäki oli yhdessä , oliko hiisi ? Ja se oikein jännä.. Saman naisen oli Katti Matikainen .niin ja Tonttu oli kiva. . Oli muuten jouluna Histamiini ja Tonttu Toljanteri
Eikös se ollut Silja Sillanpään ohjelma. Totta ei enää tehdä yhtä hyviä lasten ohjelmia. Hui Hai Hiisi. Rölli. Karvakuonot Ti Ti Nalle. Pelle Hermanni. Simon taikateltta
Pelle Hermanni jo hidastempoisena mahdoton katsottava nykylapsille kun jo pelkkä kiljuminen puuttuu.
Kylli-täti. Minusta ohjelmassa piirtämis ja väritys tapa oli aivan ihmeellinen ja niin hieno. Sadut kertoi hyvin Tanskalainen maajussi ohjelmassa samanlainen kuvitus
Luin ennustuksen, jonka mukaan vuonna 2000 etenemme lentävillä autoilla.
Toteaisin, että 26 vuotta myöhemmin olen edelleen hieman pettynyt tilanteeseen. :D
Kauppa auto oli maalla asuvalle lapselle suuri ihmettelyn aihe. Auton oli kun jostain kaukaa tupsahtanut naapurin pihaan. Niin paljon oli kaikkea myytävää, jotain halpaa sai ostaa itsellekin. Auton kuljettaja oli lasten silmissä korkeassa asemassa ja hänelle aina niiattiin. Varmasti kuskia hymyilytti.
Miten ihmeessä voi "kaivata" olematonta, ap?
Kyllä. Olin kesätöissä pankissa 1980-luvun lopulla ja kesätyöntekijätkin puhuivat, että "kulutusjuhla" ei voi jatkua loputtomiin vaan tulee romahdus jossain vaiheessa.