Tylsä aihe mut jos joku osais neuvoa. Olen ostamassa osuutta poikaystävän asunnosta.
Asunnon arvo noin 210 000e ja olin ajatellut 30% osuutta, eli noin 63 000e pitäis maksaa. Miten se sit menee?
Mulla ei ole säästöjä eikä takaajia. Olen ymmärtänyt että itse asunto riittäisi takaukseen. Haenko silti asuntolainaa? Koska poikaystävä saa sen 63 000e niin tuleeko lahjaveroa tai jotain?
Kommentit (50)
Jos tällaista kyselet täältä niin olisin sinuna huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Jos tällaista kyselet täältä niin olisin sinuna huolissani.
No täältä nyt vähän alustavia vastauksia ja ensi viikolla sitten pankista.
Ap
Ei asunto riitä takaukseen, koska omistaisit siitä vain n. kolmanneksen. Jos teille tulee ero, miten meinaat myydä osuutesi?
No jos ei sulla ole 63 000:tta kukkarossa niin kaipa sun pitää jostain se hommata. Pyydä isiltä. Ryöstä pankki, Keksi jotain. :D
On taas semmoiset sekoilut, että miksi?
Eikö asunnosta kannata omistaa vähintään puolet jotta siinä on jotain mieltä? Nyt vaan maksat poitsufrendillesi kätevästi isot summat ja hän on kuitenkin asunnon pääomistaja.
Mikset voi ostaa itsellesi omaa asuntoa? Eron tultua helppo muuttaa sitten omaan kotiin eikä tule sitten vääntämistä rahoista. Voit maksaa sovitun summan asumisesta poikaystävälle asumisesta hänen luonaan.
Jos kyse on asunto-osakkeesta, pidä huoli että myös osuutesi niistä siirtyy nimillesi. Käytä lakimiestä, niitä on pankeissakin. Maksaa jonkin verran, mutta saatat säästää jatkossa paljon. Kehoittaisin kuitenkin miettimään onko kaupassa mitään järkeä sinun kannaltasi.
Ap on ihan helvetin typerä. Uskoisin, että poikaystäväkin sen jossain vaiheessa tajuaa. Ainakaan ei kannata lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihan helvetin typerä. Uskoisin, että poikaystäväkin sen jossain vaiheessa tajuaa. Ainakaan ei kannata lisääntyä.
Näitä täällä pyörii paljon eivätkä edes itse tajua.
Jos teille tulee ero, niin 30 %:n osuutta ei saa myytyä kenellekään ja poikaystävä maksaa siitä korkeintaan pari tonnia. Älä suostu.
Vierailija kirjoitti:
Tai on tajunnut jo..
Sinulla ei ole mitään valtaa sitä asuntoa koskevissa asioissa, jos omistat vain 30%. Se jolla on 51% tai enemmän, voi päättää yksin kaiken, esim myydä sen asunnon.
Pitäisi olla 50% ja 50% omistusosuudet.
Sinuna en tekisi aikomaasikauppaa, enkä mitään osuutta toisen asunnosta ostaisi, tulee vain riitaa maksuista.
Osta kokonaan omiin nimiisi asunto, jos asunnon haluat.
Taas palstan naiset asettuu miestä vastaan ja puolustavat naista. Hohoijaa...
Vierailija kirjoitti:
Jos teille tulee ero, niin 30 %:n osuutta ei saa myytyä kenellekään ja poikaystävä maksaa siitä korkeintaan pari tonnia. Älä suostu.
Oikeastaan asunto-osakkeen osaa ei voi myydä reiluun alihintaan, koska muuten se sitten katsotaan oikeasti lahjaksi ja poikaystävälle tulisi isot mätkyt. Asunnon saa myös pakkomyyntiin eron sattuessa, jos toinen ei halua ostaa toisen osuutta käypään hintaan. Käytännössä välittäjä tai pankki auttaa hinta-arviossa. Sama jos ap ostaisi osuuden, niin arvio tulee teettää ja viimeistään ap:n lainoittaja haluaa tietää pantin markkina-arvon. Poikaystävän osuus voi myös toimia vakuutena, eikä ap tarvitse lisävakuuksia. Mutta ap on niin kujalla, että tässä tilanteessa ei kannata alkaa mitään osuuksia ostelemaan ennen kuin on vihillä käyty ja lapsia tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin saman. Ja kukaan ei kehota APta maksamaan vuokraa miehelle. Jos AP olisi mies, niin heti haukuttaisiin ja pakotettaisiin mies maksamaan vuokraa NAISELLE.
Palsta on täynnä miesvihaajia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä lailla se miehellekin olisi kannattamaton kauppa, jos ostaisi jonkun 30% jostain asunnosta. Myös miehen kannalta kannattaa omistaa vähintään 50%, mutta tässä esimerkissähän miehellä ei ongelmaa ollut, koska hän olisi ollut pääomistaja.
Lahjavero... :D eihän se ole lahja