Voiko myrkyllinen ihmissuhde tehdä hulluksi?
Siis esimerkiksi parisuhde jossa on hienovaraista henkistä väkivaltaa ja sumuttamista, voiko se saada toisessa osapuolessa esiin epätasapainoista käyttäytymistä? Kaipaisin kokemuksia ja esimerkkejä, yritän hahmottaa asioita.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetuntemus näillä on ihan olematon. Tapailemani mies kertoi olevansa kunnollinen, rauhallinen ja päättäväinen. Paljastui kuitenkin että tosielämässä häneltä puuttuu täysin kaikki moraaliset pidäkkeet, on väkivaltainen ja hyvin impulsiivinen.
Sitä en tiedä, tuleeko nämä oikeat ominaisuudet esiin vain läheisissä ihmissuhteissa, vai myös esim. työelämässä.
Kyllä ne alkaa siellä ihmissuhteen syventyessä pulpahtelemaan, pinnallisissa kanssakäymisissä menevät kuin kenestä tahansa ihmisestä ja työelämässäkin voivat olla mitä parhaimpia tyyppejä.
Etäisemmissä suhteissa sitä kulissia on helppo pitää yllä, eli se puoli luonteesta ei välttämättä koskaan tule esille esim. työpaikalla, naapurustossa, tuttavien kanssa. Mutta läheisissä suhteissa tulevat piirteet väistämättä esiin. Se on tavallaan ikävää vaihtokauppaa. Kun pääset näkemään hänestä inhimillisen, haavoittuvan puolen, ja näet hänet tilanteissa joissa hän epäonnistuu jollakin ihan arkisella tavalla, hän kostaa sen. Näet, että hänkin on vain ihminen, joten hänen on saatava nöyryytettyä sinua vielä pahemmin. Hän näkee siis ihan jo oman ihmisyytensä ja tunteensa häpeällisinä.
Olen olluttällaisessa ystävyyssuhteessa. Olen pohtinut, mitkä kaikki taustalla olevat asiat vaikuttivat minun nälvimiseen aina muiden edessä.
Tunsin tämän ihmisen läheisesti 20 vuotta ja sen myötä hänen heikkoutensa. Tunnistan tuon koston läheisyydestä.
Entisellä ystävälläni oli ollut vaikea syömishäiriö, itsetuhoisuutta ja oman isän kaksoiselämä sekä ns. salainen perhe ja tytär. Eli vaikea tausta, ja minusta tuli se turvallinen ystäväterapeutti sekä likasanko, ja koska hänellä oli niin vaikeaa, yritin ymmärtää ja selittää huonoa käytöstä aina parhain päin.
Oudolla tavalla minusta tuntuu, että tämä entinen ystäväni välillä ajatteli minun olevan hänen jatkeensa, paljon hän halusi ostaa samoja vaatteita perässäni esimerkiksi. Eli osa oli sellaista vähän imartelevaakin käytöstä, mutta kuitenkin aika rajatonta. Minusta aikuisena ei ole mukavaa leikkiä tekstiilikaksosia, etenkin kun se ei ole oma valintani tai liity johonkin naamiaisiin tms.
Ajattelen, että ehkä entinen ystäväni myös häpesi taustaansa ja koska ajatteli minua jatkeenaan, tavallaan halusi ulkoistaa nuo epämukavat ajatukset itsestään ja siirtää ne minuun. Se harmitti, että hänen piti tehdä asia aina julkisesti ja se vaikutti tietysti myös siihen, miten sain muita ystäviä. Entinen ystäväni oli niin dominoiva, että en saanut myöskään ystävystyä muiden kanssa lähemmin, tai siitä seurasi ulossulkemista. En voinut kertoa, jos olin ihastunut johonkin mieheen, sillä muuten ystäväni alkoi liehitellä tätä ja kertoi myöhemmin miehen olevan häneen rakastunut, mutta voisi kuulemma antaa tämän minulle. Aika sairasta, nyt kun tätä kirjoitan.
Vaikea juttu, todella ihana ihminen monin tavoin, mutta valitettavan sekaisin ja lopulta minun oli pakko alkaa elää omaa elämää omin ehdoin. Toivon hänelle silti kaikkea hyvää. Hän on erittäin pidetty ja menestynyt henkilö. Suurin osa hänen laajasta sosiaalisesta piiristään ei yhtään tiedä, minkälainen ihminen iloisen ja ystävällisen kuoren takana piilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Naristiset ja gaslightaavat ihmiset nimenomaan pyrkivät sihen, että uhri alkaisi itsekin epäillä omaa ihmisarvoaan ja mielenterveyttään.
Mistä sen sitten tietää kumpiko osapuoli siinä on oikeasti sekaisin??
Ei sillä ole edes väliä. Jos olo keskustelemalla vain *pahenee*, on parempi lähteä joka tapauksessa kävelemään, koska suhteesta on pelkkää haittaa.
Pahinta on jäädä kiinni siihen ajatuskehään, että mitä jos on itse oikeasti se hullu ja myrkyllinen ja onkin satuttanut toista. Olin itse suhteessa jossa mm. kerran sain sellaisen raivokohtauksen, että heitin pari lautasta seinään. Luoja sitä häpeän ja syyllisyyden määrää mitä tunsin itsestäni. Siinä suhteessa oli kaasuvalottamista ja kontrolloivaa käyttäytymistä toisen taholta, lisäksi epäily että pelasi toisen naisen kanssa. Tuntui, että kaikki se epävarmuus sai pään ihan sekaisin. Enkä meinannut millään saada tolkkua siitä olenko itse vain niin ongelmainen. Ikinä ei voitu keskustella siitä miksi minusta tuntui joltain, kun hänestä se oli vain minun ongelmani eikä hän tehnyt mitään väärin. Se häpeä itsestä ja epäily omasta myrkyllisyydestä on läsnä vieläkin vaikka erosta on yli vuosi.
Se tunne on sellainen, että ei tiedä mikä on todellisuutta. Että onko itse oikeasti reagoinut ihan tyhjästä ja kuvitellut asioita ja toinen onkin uhri minun käytökselleni.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on jäädä kiinni siihen ajatuskehään, että mitä jos on itse oikeasti se hullu ja myrkyllinen ja onkin satuttanut toista. Olin itse suhteessa jossa mm. kerran sain sellaisen raivokohtauksen, että heitin pari lautasta seinään. Luoja sitä häpeän ja syyllisyyden määrää mitä tunsin itsestäni. Siinä suhteessa oli kaasuvalottamista ja kontrolloivaa käyttäytymistä toisen taholta, lisäksi epäily että pelasi toisen naisen kanssa. Tuntui, että kaikki se epävarmuus sai pään ihan sekaisin. Enkä meinannut millään saada tolkkua siitä olenko itse vain niin ongelmainen. Ikinä ei voitu keskustella siitä miksi minusta tuntui joltain, kun hänestä se oli vain minun ongelmani eikä hän tehnyt mitään väärin. Se häpeä itsestä ja epäily omasta myrkyllisyydestä on läsnä vieläkin vaikka erosta on yli vuosi.
Se tunne on sellainen, että ei tiedä mikä on todellisuutta. Että onko itse oikeasti reagoinut ihan tyhjästä ja kuvitellut asioita ja toinen onkin uhri minun käytökselleni.
Ja kun raivostuit, hän esiintyi itse täysin rauhallisena ja myhäili salaa sisällään tai virnuili voitonriemuisesti saatuaan sinut provosoitua.
Narsistien kanssa suhde on aina nyrkyllinen. Niitä riittää tuolla business maailmassa johtotehtävissä. En koskaan lähde mihinkään suhteeseen yhdenkään tällaisen kanssa.
Voi tehdä hulluksi. Jos toinen vaikkapa gaslight:aa.
Myrkyllinen suhde voi tehdä hulluksi ja siitä irtaantumisen vaikeus. Ihminen voi lähteä jopa itsetuhouselle tielle ellei saa riittävästi apua ajoissa. Ainakin masennukseen se johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi tehdä hulluksi. Jos toinen vaikkapa gaslight:aa.
Gaslighting on narsisteille niin tyypillinen uhrin pahoinpitelykeino.
Epävakaa tai narsistinen persoonallisuushäiriö kumppanilla, niin alat vähitellen menettää omankin mielenterveytesi.
Narsistit tekevät tuota, saavat toisen epäilemään omaa miekenterveyttä. Onnistuessaan kokevat "voiton" ja "olevansa oikeassa". Vertaistuki voi auttaa.