Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko myrkyllinen ihmissuhde tehdä hulluksi?

Vierailija
24.06.2023 |

Siis esimerkiksi parisuhde jossa on hienovaraista henkistä väkivaltaa ja sumuttamista, voiko se saada toisessa osapuolessa esiin epätasapainoista käyttäytymistä? Kaipaisin kokemuksia ja esimerkkejä, yritän hahmottaa asioita.

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa muuttaisit muualle, vaikka vanhemmillesi. Tänään.

Vierailija
2/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi. Naristiset ja gaslightaavat ihmiset nimenomaan pyrkivät sihen, että uhri alkaisi itsekin epäillä omaa ihmisarvoaan ja mielenterveyttään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Vierailija
4/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi

Vierailija
5/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voi. Naristiset ja gaslightaavat ihmiset nimenomaan pyrkivät sihen, että uhri alkaisi itsekin epäillä omaa ihmisarvoaan ja mielenterveyttään.

Mistä sen sitten tietää kumpiko osapuoli siinä on oikeasti sekaisin??

Vierailija
6/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi ja siihen ne pyrkii. Esimerkiksi kannustaa sinua tekemään asian X, jota et edes välttämättä edes haluaisi tehdä (voi olla esim jotain nöyryyttävää, noloa yms). Manipuloija kuitenkin vakuuttaa että siinä ei ole mitään hävettävää ja sanoo arvostavansa kovasti, mikäli teet ko. asian.

Sitten kun olet tehnyt sen, manipuloija nauraa kasvoillaan se tietty virne ja haukkuu sinua, koska olit niin tyhmä ja nolo, että teit sen asian X.

Vierailija
7/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sen sitten tietää kumpiko osapuoli siinä on oikeasti sekaisin??

Terve ihminen ei saa toista ihmistä epäilemään omaa ihmisarvoaan.

Siitä sen tietää.

Vierailija
8/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyty olla jo valmiiksi heikkomielinen, kun suostuu moiseen suhteeseen.

Vierailija
9/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyty olla jo valmiiksi heikkomielinen, kun suostuu moiseen suhteeseen.

Alussa suhde ei ole tuollaista nähnytkään.

Vierailija
11/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olin itse menettää väärän kumppanivalinnan vuoksi työni ja olinkin yli kuukauden sairaslomalla. Sain myös diagnoosin useammasta eri mielenterveyden häiriöstä ja useammat lääkkeet. Olin lopulta aivan sekaisin päästäni ja koin nimenomaan itse olevani hullu, kun ihmiset ympärillä vielä kehuivat kumppaniani niin hyväksi ihmiseksi.

Lääkkeiden lisäksi sain kuitenkin onneksi myös terapialähetteen, ja siellä terapeutti alkoi aika pian kiinnittää huomiota siihen, mitä suhteessa tapahtui. Vähä vähältä kokonaiskuva selkeytyi ja sain useamman yrityksen jälkeen sain lähdettyä suhteesta. Poliisin avulla, mutta elävänä. Nykyään en tunnista itseäni lainkaan tuon ajan muistoista ja päiväkirjamerkinnöistä, niin sekaisin ja vääristynyttä kaikki silloin oli.

Vierailija
12/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi! Ja ihan täysin täyspäinen ihminen saadaan syyttämään ja epäilemään itseään vuosia kestävällä myrkytyksellä.

KAIKKI on aina toisen syytä. Ihan sama mitä se myrkyllinen tyyppi tekeekään nii kääntää muiden syyksi. Ja osaa tehdä sen todella vakuuttavasti.

Vierailija
13/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi,alistuin paskaan avioliittoon.menetin mielenterveyteni. Vuosia mies huusi minulle kuinka sairas olen päästäni. Uskoin sen. Tulos on kyvyttömyys elää edes kohtuullista loppu elämää.

Luulin itseäni sairaaksi ja pää vikaiseksi. Hain salaa apua. Terapeuttini sai minut ymmärtämään että minä en ole ollut se sairas.

Vierailija
14/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi ja siihen ne pyrkii. Esimerkiksi kannustaa sinua tekemään asian X, jota et edes välttämättä edes haluaisi tehdä (voi olla esim jotain nöyryyttävää, noloa yms). Manipuloija kuitenkin vakuuttaa että siinä ei ole mitään hävettävää ja sanoo arvostavansa kovasti, mikäli teet ko. asian.

Sitten kun olet tehnyt sen, manipuloija nauraa kasvoillaan se tietty virne ja haukkuu sinua, koska olit niin tyhmä ja nolo, että teit sen asian X.

Ensin manipuloi tekemään asian ja sitten selittää joko sinulle tai ehkä muillekin ihmisille, että hän yritti kaikkensa ettet tekisi sitä!

Vierailija
15/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/0ToLfQU2xmg" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe>

Vierailija
16/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut näin monesti tapahtuvan, mutta kiinnostaa tietää konkreettisia kokemuksia myös, on niin epäselvä olo.

Vierailija
17/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas ihminen, jätä se toinen heti. Epävakaa käytös voi triggeröityä, vaikkei olisi varsinaisesti epävakaa persoonallisuushäiriö, mutta on altistavia tekijöitä (traumalapsuus tms). Epävakaa tila on sinulle itsellesi vaarallinen ja toiselle joko yhdentekevä tai sitten nauttii siitä. Muiden kanssa sitä oloa ei tule. Kokemus ja kerätty valtava määrä tietoa puhuu. 

Kun olet saanut itsesi irti suhteesta = juostua riittävän kauas, voit pysähtyä ja miettiä tarkemmin mitä tapahtui ja miten hoitaa itseä jatkoa silmällä pitäen. 

Lämmin halaus ja tsemppiä! PIdä itsesi turvassa! Yleensä näet vain jäävuoren huipun, todellisuus on paljon pahempi. Eivätkä nuo toksiset tyypit muutu, se on heidän tapansa elää. 

Katso vaikkapa kanavaa Narsisti vs minä. 

Vierailija
18/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin manipuloi tekemään asian ja sitten selittää joko sinulle tai ehkä muillekin ihmisille, että hän yritti kaikkensa ettet tekisi sitä!

Just näin. Ja juuri tuo teko todistaa, että sen teon tehnyt on mieleltään sairas - ei suinkaan se, joka houkutteli ja manipuloi tuon teon tekemään.

Vierailija
19/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut näin monesti tapahtuvan, mutta kiinnostaa tietää konkreettisia kokemuksia myös, on niin epäselvä olo.

Auttaa hahmottamaan, kun kerrot tilanteesta ystävälle ja katsot, miten hän reagoi.

Välttämättä kovin moni ei muuten halua tällaisia kokemuksiaan lähteä tänne hirveän tarkkaan purkamaan. Joskus tällaisia aloituksia nimittäin on käytetty juttumateriaalin kalasteluun esim. nettiartikkelia tai radiota varten. Tänne saattaa kirjoittaa ajatuksella, ettei tekijä tai kukaan lähipiiriin kuuluva voi koskaan vauvasivustolle eksyä, mutta on eri asia kun kertomusta siteerataankin yhtäkkiä radion aamuohjelmassa.

Vierailija
20/110 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://jennikiviniemi.fi/tukea-terapiaa/kolmen-kerran-terapiapaketti-h…

Kysy heti juhannuksen jälkeen, onko tuolla aikaa. En ole käyttänyt hänen palveluitaan, mutta toisen vastaavan, joka on nyt kesälomalla. Jennin videoita olen katsonut jokusen Youtubesta. 

Siirrä itsesi turvaan! Epävakaa oireilu on aina merkki siitä, että kaikki ei ole kohdillaan (eikä tule menemäänkään kohdilleen).