Saako aitauksessa olevia hevosia mennä koskemaan
Kotimaan matkoilla niitä usein näkee ihan yksin. Olisi helppo mennä silittämään.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Itse kerran menin antamaan tällaiselle aitauksessa olevalle hevoselle kädestä leipää. Puri, siis ihan pureksimalla pureksi minua todella pahasti sormiin. Sattui aivan järjettömän älyttömästi ja oli tipalla, ettei sormien jänteet vaurioituneet. Selvisin masiivisella kivulla, jäykkäkouristusrokotuksella ja näyttävillä ruhjeilla. Hevosammattilainen totesi, että hevoselle on saatettu opettaa tietyt ruokailutavat ja se on oppinut stressaantumaan, jos tästä poiketaan. Ja reagoi tuolla tavalla. Ja neuvoi pääsääntönä, että vieraita hevosia ei pidä ilman omistajan lupaa lähestyä, eikä ainakaan syöttää.
koskaan, ikinä, ei saa syöttää hevosta ilman omistajan lupaa!! Vääränlainen ruoka, vaikka vähäinenkin määrä, voi aiheuttaa hevoselle erittäin pahan koliikin, johon hevonen voi jopa kuolla.
Omalla hevosellani on aineenvaihduntasairaus, se ei saa missään tapauksessa syödä mitään fruktoosipitoista eikä vehnää. Eli porkkanoiden, omenoiden tai leivän syöttäminen aiheuttaisi sairauden pahentumisen ja/ tai pahan ripulin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kerran menin antamaan tällaiselle aitauksessa olevalle hevoselle kädestä leipää. Puri, siis ihan pureksimalla pureksi minua todella pahasti sormiin. Sattui aivan järjettömän älyttömästi ja oli tipalla, ettei sormien jänteet vaurioituneet. Selvisin masiivisella kivulla, jäykkäkouristusrokotuksella ja näyttävillä ruhjeilla. Hevosammattilainen totesi, että hevoselle on saatettu opettaa tietyt ruokailutavat ja se on oppinut stressaantumaan, jos tästä poiketaan. Ja reagoi tuolla tavalla. Ja neuvoi pääsääntönä, että vieraita hevosia ei pidä ilman omistajan lupaa lähestyä, eikä ainakaan syöttää.
koskaan, ikinä, ei saa syöttää hevosta ilman omistajan lupaa!! Vääränlainen ruoka, vaikka vähäinenkin määrä, voi aiheuttaa hevoselle erittäin pahan koliikin, johon hevonen voi jopa kuolla.
Omalla hevosellani on aineenvaihduntasairaus, se ei saa missään tapauksessa syödä mitään fruktoosipitoista eikä vehnää. Eli porkkanoiden, omenoiden tai leivän syöttäminen aiheuttaisi sairauden pahentumisen ja/ tai pahan ripulin.
En ole ikinä antanut mitään vastaavanlaisia ruokia yhdellekkään hevoselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ny vähän jarrua hevoshullut :D se hevonen ei tunnista mitään eikä tajua jos toinen saa luvan omistajalta koskee :D ja niillä on yhtä paljon kieltä ku kuuromykillä. lauma eläin ja siihen liittyvät vaistot.
Mutta se omistaja tietää kannattaako koskea. Eivät kaikki hevoset suhtaudu suopeasti. Ilman lupaa ei ole asiaa lääppiä.
Ja mistä löydän sen omistajan??? Ne hevoset on siinä Idan vieressä nyt ja haluun nyt silittää.
Ap
Sori mutta kaikkea haluamaan ei aina saa heti-mulle-nyt-kaikki-just-heti-tyylillä. Se on puolen tonnin eläin ja sillä on sen verran puruvoimaa ja potkuvoimaa. Otat aivan järkyttävän typerän riskin ja stressaat turhaan vierasta hevosta. Jos haluat silitellä hevosia, etsit omistajan, joka antaa siihen luvan. Ei ne hevoset anna silitää luvankaan kanssa, mutta omistajat tuntevat omat hevosensa, eivätkä anna lupaa silitää stressaantuvaa yksilöä.
Ei tietenkään saa. Miten joku voi edes jotain näin älytöntä kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa. Miten joku voi edes jotain näin älytöntä kysyä?
Lammasvahti
Jos heppa tulee silitettäväksi niin miksei. Mutta ei saa ruokkia tai mennä sisään aitaukseen.
Jos ei aitauksessa ole erikseen merkkiä älä koske. Näin hevosammattilaisena vaan varoitan että ne jotka eivät hevosen käyttäytymistä yleisesti tunne, eivät osaa lukea käytöksessä ennakoivaa merkkiä jolloin ei kannata koskea (pureminen).