Orpon työllistämistoimet
Pyydän että luet loppuun ajatuksen kanssa ennen kuin kommentoit. En jaksaisi enää idioottimaisia mee töihin huuteluja joilla ei ole mitään annettavaa.
Olen pitkäaikaistyötön. Asun Helsingissä missä töitä kuulemma on, minulla on ammatti jonka kuulemma pitäisi työllistää, mutta olen hakenut toki muitakin töitä joihin ei välttämättä tarvitse koulutusta ja joissa on kuulemma huutava pula työntekijöistä. Haastatteluja 1 kolmen vuoden sisään, töitä 0. Kilpailu työpaikoista on kovaa, myös ns. pashaduuneissa, yli 200 hakijaa per paikka.
Tällä hetkellä olen sairauspäivärahalla, koska työllistymissuunnitelmaankin on kirjattu että mielenterveys täytyy saada kuntoon. Olen juuri pääsemässä terapiaan 3 vuoden taistelun jälkeen, mutta stressasin miten kustannan pienistä tuloistani omavastuun joka on 100€/istunto. Mutta nyt kun Orpo leikkaa tukiani satoja euroja, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa terapiaa, joka on siis työllistymistoimi.
Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu että mt-hoitojen jälkeen mietitään uudelleen kouluttautumista. Alakin on valittu valmiiksi, sellainen missä on tekijöistä huutava pula. Minua stressasi millä kustannan opinnot, kun opiskelijan tuet ovat niin olemattomat. Mutta nyt kun Orpo leikkaa niitäkin tukia, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa opiskeluja, joka on siis työllistymistoimi.
Kyse ei ole edes siitä ettei tuilla eläminen olisi minulle enää ns. kannattavaa, vaan siitä että minulta viedään loputkin mahdollisuudet nousta köyhyydestä pois, koska ammatinvaihto ja työllistyminen eivät ole enää vaihtoehtoja. Voi vain elää tässä limbossa tai kuolla.
Millä tavalla Orpon toimet lisäävät Suomen työllistymistä?
Kommentit (254)
Orpo käynyt alapeukuttamassa aloitusta.
Ihmiset eroavat liitoista, koska vain harva saa enää kohtuullista ansiosidonnaista. Liitot loppuvat ja silloin saa poistaa vuorolisät ja sanella palkat.
Asuntovelkaiset ja omistusasujat tulevat olemaan suurimmat kärsijät.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vähän sama tilanne. Olen tehnyt myös siivoustyötä mutta vaikka niitä paikkoja on auki niin moni työ ei sovellu kuin nuorelle ja terveelle. Työajat mitoitettu liian lyhyiksi. Esim 8 luokkahuonetta piti tehdä kahdessa tunnissa
Nyt etsin sopivaa osa-aikatyötä esim toimistosiivousta.
Tuntuu vain että nämä helpot kohteet menevät nopeasti ja jäljelle jää ne kaikkein raskaimmat tehtävät esim rappusiivous.
Ja niitä raskaita siivoustöitä tarjotaan meille joilla ei katsota olevan varaa valita.
Tämä. Toinen mielenkiintoinen seikka on se että vaaditaan aina omaa autoa ja ajokorttia, kaupungissa jossa hyvä julkinen liikenne. Eli oma auto työkäyttöön jotta firma säästyy niiltä kuluilta. Kun kysyin TE-toimistosta voinko hankkia edes ajokortin työllistävänä toimena, vastaus oli ei. Hygieniapassin ja anniskeluluvat voi kyllä saada..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa mikä on sun ammattiala, niin voisi miettiä konkreettisemmin mitä voisit tehdä?
Mitä väliä sillä on? Voit laittaa ammatin kohdalle minkä tahansa jonka sanotaan työllistävän, mutta ei sitten työllistäkään.
Tuota noin - olen eri mieltä. Tarvitaan nimenomaan konkretiaa, muuten vellotaan jossain epämääräisyyden suossa ja silloin on aika vaikea ihan oikeasti löytää töitä.
Tuskin joku anonyymi palstalainen pystyy arvioimaan jonkun tilannetta paremmin kuin henkilö itse ja hänen parissa työskentelevät viranomaiset. Ja jos hekin vain pyörittelevät päätään että mitä tässä tilanteessa voi tehdä, niin mitä hyötyä meidän on sitä täällä aprikoida. Systeemi itsessään kusee.
TLDR; Aloittaja kysyi miten Orpon leikkaukset tukee työllistymistä. Ei neuvoja omaan tilanteeseensa.
Olen se, joka on yrittänyt vetää tätä keskustelua maanpinnalle -> innokkaasti alapeukettu. Anyway. Se on itsestään selvää, ettei Orpon esitykset johda työttömän tai pitkäaikaistyöttömän tilanteen parantumiseen. Tästä aiheesta on monta ketjua täällä. Itsekin allekirjoitan. Kirjoitin vain koska olen itse ollut vastaavassa tilanteessa (todennäköisesti epätoivoisemmassa) kuin aloittaja ja olen sieltä räpiköinyt ylös.
Nyt kuitenkin näyttää siltä ettei aloittaja edes halua mitään muutosta tilanteeseensa, koska ei uskallaudu miettimään mitään konkreettista askelta eteenpäin.
Älä sinä niistä peukuista mieltäsi pahoita.
Se että sinä olet joskus ENNEN ollut samassa tilanteessa ja käynyt hyvä tuuri kun olet päässyt vastaavasta tilanteesta pois, ei ole oikeutus ylimielisyyteen sellaista kohtaan joka on siinä tilanteessa nyt ja samat mahdollisuudet viedään pois hallituksen toimesta. Kertoo ihan itsenäisesti kaikki konkreettiset askeleet joita on otettu ja suunniteltu, joten ei taatusti ole kyse yrityksen puutteesta tai haluttomuudesta.
Ihmiset ovat jotenkin hurjan lyhytjänteisiä ja kuvittelevat, että nämä asiat jotenkin järjestyvät "tuurilla" ja simsalabim. Kokemuksesta voin kertoa, että se oli tosi pitkä prosessi. Apua ei saanut mistään. Halveksuntaa, kyykytystä, kiusaamista TE-tahojen puolelta jne. Kirjoitin siis lähinnä "kokemusasiantuntijan" vinkkelistä ja hyvällä tarkoituksella, mutta jos se jotenkin tulkkautuu ylimielisyytenä vain siksi, että pääsin itse jonkinlaiseen tasapainoon ja itseäni tyydyttävään tilanteeseen, niin voi voi.
Juuri tuo voi voi asenne on sitä ylimielisyyttä. Sinulla kävi tuuri, silti epäilet ettei Ap edes yritä, vaikka muka tuedät miten rankkaa se on.
Kuntouttavassa palvelussa on työttömiä jotka eivät koskaan työllisty oikeisiin töihin.
Onkohan tämä palvelu heille se oikea?
Siellä on myös eläkeikäisiä jotka ei työllisty enää sairauksien vuoksi.
Kaiken sortin eri diagnooseja löytyy.. yksikin tuijottaa youtubekanavaa ja on omasta mielestä töissä
ja yhdellä ohjaajalla voi olla 20 ohjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on ammatti, jonka pitäisi työllistää, niin tarkista CV ja aloita kunnollinen työnhaku.
Mielenterveys kohenee, kun on järkevää tekemistä.
CV:tä on päivitetty ammattilaisten kanssa työllistymistoimena. Jos tietäisit mitä TE-toimistossa tehdään, tietäisit että tämä on yksi ensimmäisistä toimista jotka tehdään.
Työkunnottoman mielenterveys ei kohene työtä tekemällä.
Tarvitaan siis joku ulkopuolinen tekemään CV ? Miten sujuisi itseohjautuva työnteko - ei varmaan mitenkään. Onko tässä kysymyksessä jokin vammainen tmv.?
Kun te-tsto laittaa sut cv-kurssille veronmaksajien piikkiin, se on karenssin uhalla, niin kuin muutkin vastaavat toimenpiteet. Ei siitä kieltäydytä, vaikka kurssi olisi turha, niin kuin ne usein on, ymmärrätkö?
Kela huomioi terapian omavastuuosuuden toimeentulotuessa nyt ja jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuestakin leikataan, terveydenhoito kallistuu, ja kaiken kukkuraksi kaikki eivät voi saada toimeentulotukea. Jos olet työttömyysetuudella, se on ensisijainen tuki eli et saa toimeentulotukea.
Opintolainalla ja tuellahan kaikki opiskelevat. Koetko, että olet kannustiloukusta, jos vaihdat statuksesi työttömästä opiskelijaksi?
Haluat työvoimapula alalle, mutta et voi opiskella, koska menetät tuet? Jatkossa varma työllisyys. Eihän tällä logiikalla kukaan mene opiskelemaan, armeijaan/sivariin ( se nyt on pakko,tai vankila ) koska aina saa enemmän rahaa hengailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuestakin leikataan, terveydenhoito kallistuu, ja kaiken kukkuraksi kaikki eivät voi saada toimeentulotukea. Jos olet työttömyysetuudella, se on ensisijainen tuki eli et saa toimeentulotukea.
Toimeentulotukea saa, jos laskelma jää alijäämäiseksi. Jos ei jää, terapialaskut tietenkin maksetaan itse. Mutta ei siis pidä paikkaansa, että toimeentulotukeen oltaisiin tekemässä terapiamenoja koskevia heikennyksiä.
Oli kyllä karmeaa katsottavaa parin päivän takainen A-studio, kun Orpolla ja Purralla ei selvästi ollut mitään hajua mitä ovat leikkaamassa. Tukien nimet ja työttömän realiteetit täysin hukassa. Li Anderson oli ainoa, joka oli kartalla. Myötähäpeä tuli, kun kuunteli Orpon takelteluja vastaukseksi. Niin, ja eivät siis olleet edes tajunneet sitä, että poistavat ihmisiltä edellytykset tehdä osa-aikatyötä. Me tuemme keikka- ja osa-aikatyötä, siitä tulee aina kannattavaa, yrittivät väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni saa samanaikaisesti työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea. Tätä ilmiötä on kutsuttu Bermudan kolmioksi.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainalla ja tuellahan kaikki opiskelevat. Koetko, että olet kannustiloukusta, jos vaihdat statuksesi työttömästä opiskelijaksi?
Haluat työvoimapula alalle, mutta et voi opiskella, koska menetät tuet? Jatkossa varma työllisyys. Eihän tällä logiikalla kukaan mene opiskelemaan, armeijaan/sivariin ( se nyt on pakko,tai vankila ) koska aina saa enemmän rahaa hengailusta.
Opintotukikuukaudet on useimmilla käytetty jo, veikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Orpon toimien vuoksi opiskelu ei ole taloudellisesti mahdollista kenellekään paitsi niille joilla pappa betalar tai on suhteilla saatu työ.
ap:n tapaus osoittaa sen miten huonosti poliitikot tajuavat työttömien oikeita ongelmia. Eikä tarvitse olla edes mielenterveytensä kanssa ponnisteleva, tai sairas, tai osittain sairas, koko tuo työllisyyskenttä on täynnä työttömille rakennettuja miinoja. Opiskelemaan ei saa mennä, jos ala on sellainen, josss ei ole työvoimapulaa. Ei vaikka työtön tietäisi varmuudella, että juuri hän tulee työllistymään valmistumisensa jälkeen, koska hän asuu muuttotappiopaikkakunnalla ja heillä siellä olisi työpaikkoja ja työnantaja on luvannut sellaisen, jos firmalle ei ole ennen sitä käynyt mitään. Ei vaan saa. Työtön ei voi itsenäisesti tehdä moniakaan asioita, vaan pitää pyytää lupia ties miltä lautakunnilta. Työttömän pitää tuntea lait ja asetukset, joilla häntä yritetään opastaa ja rajoittaa ja työtön on vastuussa, jos tekee siellä virheen, mutta jos työvoimaviranomaiset tekevät virheen, niin sittenkin työtön maksaa, koska työttömän olisi pitänyt tajuta, että viranomainen teki virheen ja valittaa siitä.
Kun työttömän päivät on täynnä kaikenlaisia turhia selviyksiä ja mikrotöitä ja itseensä kohdistuvien päätösten tarkistelua ja valvontaa ja pohintaa valituksen tekemisistä, niin ei ihmekään, että ajan kanssa usko loppuu eik enää jaksa eikä varsinkaan uskalla yrittää. Ei ole työttömän vika, jos hän masentuu tai menettää toivonsa eikä siitä pidä rangaista. Ei pahoinpitelyn uhriakaan pidä rangaista, vaan tukea häntä pääsemään eteenpäin. Se ei toimi kepillä.
Jos meillä olisi järjestelmä, joka palkitsee työttömän kaikista omaa työllisyyttään edistävistä toimista, niin veikkaisin, että työttömät jaksaisivat paremmin ja löytäisivät itselleen töitäkin paremmin. Jos meillä olisi virkamiehet ja työvoimatoimistot (ne pitäisi keksiä uudelleen), jotka siitoutuisivat auttamaan työtöntä hänen tarvitessa apua, niin veikkaisin, että työtä löytyisi nopeammin. jos meillä olisi työnatajat, jotka uskaltaisivat lähteä laatikon ulkopuolelle etsimään työntekijöitä. Että ei etsittäisi aina sitä geneeeristä "sosiaalista tyyppiä" "sosiaaliseej porukkaan", jossa pitää osata olla kaikkien kanssa ja jätettäisi ulkopuolelle ujoja ja sisäänpäin lämpiäviä (ja muutenkin: onko sellainen ihminen muka sosiaalinen ja sosiaalisesti taitava, joka ei osaa olla vaikka introverttien kanssa tekemisissä, tai joka ei siedä hiljemman ihmisen hiljaisuutta tulematta hulluksi), tai muuten vain massasta poikkeavia ihmisiä. Etät uskallettaisiin luoda työpaikoille tilaa erilaisille ihmistyypeille. Että muistettaisiin, että homogeeniset työpaikat, tai paremmin työpaikat, joissa on homogeenisiä ihmisiä, tuottavat huonommin, kuin työpaikat, joissa o heterogeeninen työntekijäjoukko. HEterogeenisessä työntekijäjoukossa kun on erilaisia tyyppejä ja juuri siksi se toimii hyvin. Kaikilla on erilaista sosiaalista osaamista ja erilaisia tapoja tehdä töitä, joita tarvitaan (jos ei päivittäin, niin) vähintään viikottain. Kun tarvitaan nopeaa puurtajaa, niin ei sellaista löydy alati toisten kanssa puhuvasta pälpättäjästä, joka ei osaa käydä kahvillakaan ilman työkaveria, vaan siihen tarivtaan sellainen tyyppi, joka ryhtyy töihin, tekee työt ja sen jälkeen katselee, että mitäs nyt.
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina+tuki ei riitä elämiseen, toimeentulotukea ei anneta, töitä opintojen ohessa ei saa.
56 jatkaa
Samalla, kun työnantajienkin pitää muuttua, niin pitää myös yhteiskunnan,. Irtisanomisen tulisi olla helpompaa, ihmisille pitäisi voida antaa potkut helpommin. Lomilta ei pitäisi saada palkkaa - ei sitä muuallakaan maailmassa saa. Korkeintaan jonkun tuhannen euron suuruisen lomarahan, jolla voi maksaa vaikka vuokran. työntekijän pitäisi ottaa enemmän vastuuta itsestään. parhaat yritykset tietenkin sitten voisivat palkata työntekijöitään paremmin
Asun itse ulkomailla ja meillä työnantaja palkitsee työntekijöitä myös osakkeilla. Niitä alkaa saada, jos sitoutuu työpaikkaan tarpeeksi pitkäksi aikaa. Se motivoi pysymään yrityksessä, kouluttautumaan ja muutenkin tekemään töitä yrityksen hyväksi: työmotivaatio on parempi, kun tietää, että sillä mitä minä teen, on vaikutusta siihen miten yritys pärjää markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Työ on parasta terapiaa.
Tervetuloa kuntoutumaan varhaiskasvatukseen!
Olisi pitänyt arvata että osa ei jaksa lukea edes aloituksen ensiksi esittämääni toivetta loppuun. Ja että ketju täyttyy asiattomuuksista.
Mutta on myös lohdullista että osa kommentoijista tietää mistä puhun. Tulee olo etten ole ihan täysin yksin tässä maailmassa. Joku joka on säästynyt elämässä vähäisillä vaikeuksilla ei voi koskaan ymmärtää miten paljon se merkitsee ihmiselle. Vietin viime yön yrittäen epätoivoisesti nukahtaa, samalla kun huoneeni oli täynnä varjodemoneita, kunnes olin niin väsynyt että olin aikeissa päättää päiväni. Ette tiedä kuinka paljon se merkitsee että joku sanoo että en ole vain hullu, vaan että hallusinaatio episodeista huolimatta havainnoin todellisuutta tavalla jonka muutkin voivat havaita, en vain kuvittele.
Kiitos.
-Ap
Työttömiä kohdellaan sellaisina joka tapauksessa. Jos työtä ei saa, ajatellaan että henkilössä on jotain vikaa, ja siksi lähetetään noille CV pajoille joissa ohjaajat tarkistaa CV:n ja toteaa ettei siinä ole mitään vikaa, mutta lisätään siihen joku kiva väri että he voivat kirjata papereihinsa että ovat tehneet oman työnsä.