Orpon työllistämistoimet
Pyydän että luet loppuun ajatuksen kanssa ennen kuin kommentoit. En jaksaisi enää idioottimaisia mee töihin huuteluja joilla ei ole mitään annettavaa.
Olen pitkäaikaistyötön. Asun Helsingissä missä töitä kuulemma on, minulla on ammatti jonka kuulemma pitäisi työllistää, mutta olen hakenut toki muitakin töitä joihin ei välttämättä tarvitse koulutusta ja joissa on kuulemma huutava pula työntekijöistä. Haastatteluja 1 kolmen vuoden sisään, töitä 0. Kilpailu työpaikoista on kovaa, myös ns. pashaduuneissa, yli 200 hakijaa per paikka.
Tällä hetkellä olen sairauspäivärahalla, koska työllistymissuunnitelmaankin on kirjattu että mielenterveys täytyy saada kuntoon. Olen juuri pääsemässä terapiaan 3 vuoden taistelun jälkeen, mutta stressasin miten kustannan pienistä tuloistani omavastuun joka on 100€/istunto. Mutta nyt kun Orpo leikkaa tukiani satoja euroja, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa terapiaa, joka on siis työllistymistoimi.
Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu että mt-hoitojen jälkeen mietitään uudelleen kouluttautumista. Alakin on valittu valmiiksi, sellainen missä on tekijöistä huutava pula. Minua stressasi millä kustannan opinnot, kun opiskelijan tuet ovat niin olemattomat. Mutta nyt kun Orpo leikkaa niitäkin tukia, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa opiskeluja, joka on siis työllistymistoimi.
Kyse ei ole edes siitä ettei tuilla eläminen olisi minulle enää ns. kannattavaa, vaan siitä että minulta viedään loputkin mahdollisuudet nousta köyhyydestä pois, koska ammatinvaihto ja työllistyminen eivät ole enää vaihtoehtoja. Voi vain elää tässä limbossa tai kuolla.
Millä tavalla Orpon toimet lisäävät Suomen työllistymistä?
Kommentit (254)
Orpon hallituksen toimet eivät millään tavalla lisää työllistymistä.
Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Yleistä asumistukea ei saa enää omistusasuntoon.
Työmarkkinatuki on 580 ja ansiosidonnainen leikataan olemattomaksi.
Soviteltu päiväraha poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa mikä on sun ammattiala, niin voisi miettiä konkreettisemmin mitä voisit tehdä?
Mitä väliä sillä on? Voit laittaa ammatin kohdalle minkä tahansa jonka sanotaan työllistävän, mutta ei sitten työllistäkään.
Tuota noin - olen eri mieltä. Tarvitaan nimenomaan konkretiaa, muuten vellotaan jossain epämääräisyyden suossa ja silloin on aika vaikea ihan oikeasti löytää töitä.
Tuskin joku anonyymi palstalainen pystyy arvioimaan jonkun tilannetta paremmin kuin henkilö itse ja hänen parissa työskentelevät viranomaiset. Ja jos hekin vain pyörittelevät päätään että mitä tässä tilanteessa voi tehdä, niin mitä hyötyä meidän on sitä täällä aprikoida. Systeemi itsessään kusee.
TLDR; Aloittaja kysyi miten Orpon leikkaukset tukee työllistymistä. Ei neuvoja omaan tilanteeseensa.
Olen se, joka on yrittänyt vetää tätä keskustelua maanpinnalle -> innokkaasti alapeukettu. Anyway. Se on itsestään selvää, ettei Orpon esitykset johda työttömän tai pitkäaikaistyöttömän tilanteen parantumiseen. Tästä aiheesta on monta ketjua täällä. Itsekin allekirjoitan. Kirjoitin vain koska olen itse ollut vastaavassa tilanteessa (todennäköisesti epätoivoisemmassa) kuin aloittaja ja olen sieltä räpiköinyt ylös.
Nyt kuitenkin näyttää siltä ettei aloittaja edes halua mitään muutosta tilanteeseensa, koska ei uskallaudu miettimään mitään konkreettista askelta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhtiölainaa niin kaupunki ei saa antaa harkinnanvaraista tukea tilalle.
Tuossa on paljon samaa kuin minullakin, paitsi että on fyysinen sairaus johon en saa kunnolla apua.
Nyt ei ole edes työllistymissuunnitelmaa olemassa, paikkoja ei tarvitse hakea. Ei ole sairauslomaa, ei kuntoutusta, ei yhtään mitään.
Tuleva huolettaa. Lääkäriin on ollut nytkin tosi vaikeaa päästä vaikka kuntakokeilu sitä vaatii. Nyt tk-maksut ja lääkkeiden hintoja nostetaan ja asumistuki viedään, käytännössä avun saaminen on vielä paljon paljon vaikeampaa. Eikä ole siihen sitten varaakaan.
Uuden ammatin opiskelusta on puhuttu, mutta virkailija ei osaa sanoa mitä alaa saisin opiskella työttömyystuella. Asun pienessä kaupungissa ja täältä ei linja-autollakaan pääse juuri minnekään. Etäopiskelut kiinnostaisi mutta ei ole tietokonetta. Eikä rahaa sitä ostaa. Toiseksi kivut vie yöunet ja väsyneenä ei opi mitään. Lisäksi en saa opintolainaa ja opintotuella ei elä ja maksa elämisen kuluja.
Kyllä uuden hallituksen toimet on ihan puhdas ryöstö meiltä köyhiltä, elämän kolhimilta. Eläminen alkaa mennä mahdottomaksi. Ainoa toivo on että uusi hallitus tekee Sipilät ja peruu lähes kaikki "uudistukset".
Irtisanomissuoja poistuu vakituisilta, se on merkittävä uudistus.
Joku mellakka pitää saada aikaiseksi.
ei kokoomuksen tavoitteena olekaan poistaa tai vähentää työttömyyttä, vaan saada puolueen toimet näyttämään tilastojen valossa oikeilta, jolla voidaan sitten huijata seuraavissa vaaleissa uusia ääniä.
Tuossa politiikasta on kyse: on tarkoitus vain pitää oman puolueen asema ja edut samana kuin ennen, ja mieluummin päästä paremmalle sijalle.
EI ole ollut kyse lainkaan kansalaisten hyvinvoinnista.
tämä jatkuu niin kauan, kun ihmiset ovat tuolla sokeita ja manipuloitavissa noin helposti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa mikä on sun ammattiala, niin voisi miettiä konkreettisemmin mitä voisit tehdä?
Mitä väliä sillä on? Voit laittaa ammatin kohdalle minkä tahansa jonka sanotaan työllistävän, mutta ei sitten työllistäkään.
Tuota noin - olen eri mieltä. Tarvitaan nimenomaan konkretiaa, muuten vellotaan jossain epämääräisyyden suossa ja silloin on aika vaikea ihan oikeasti löytää töitä.
Tuskin joku anonyymi palstalainen pystyy arvioimaan jonkun tilannetta paremmin kuin henkilö itse ja hänen parissa työskentelevät viranomaiset. Ja jos hekin vain pyörittelevät päätään että mitä tässä tilanteessa voi tehdä, niin mitä hyötyä meidän on sitä täällä aprikoida. Systeemi itsessään kusee.
TLDR; Aloittaja kysyi miten Orpon leikkaukset tukee työllistymistä. Ei neuvoja omaan tilanteeseensa.
Olen se, joka on yrittänyt vetää tätä keskustelua maanpinnalle -> innokkaasti alapeukettu. Anyway. Se on itsestään selvää, ettei Orpon esitykset johda työttömän tai pitkäaikaistyöttömän tilanteen parantumiseen. Tästä aiheesta on monta ketjua täällä. Itsekin allekirjoitan. Kirjoitin vain koska olen itse ollut vastaavassa tilanteessa (todennäköisesti epätoivoisemmassa) kuin aloittaja ja olen sieltä räpiköinyt ylös.
Nyt kuitenkin näyttää siltä ettei aloittaja edes halua mitään muutosta tilanteeseensa, koska ei uskallaudu miettimään mitään konkreettista askelta eteenpäin.
Samaa mieltä. Ap haluaa vain ruikuttaa, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Huono asuntovelkaisille, mutta hyvä, että valtion ja kaupungin työntekijät ei voi enää paljoa saikuttaa, kahvitauot jatkossa 10 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono asuntovelkaisille, mutta hyvä, että valtion ja kaupungin työntekijät ei voi enää paljoa saikuttaa, kahvitauot jatkossa 10 minuuttia.
Ei ole enää vakituisia suojatyöpaikkoja.
Vanhemmille on kertynyt lisiä, heidät voidaan vaihtaa nuorempiin.
Määräaikaisia työsopimuksia saa tehdä vuodeksi ilman syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sinä niistä peukuista mieltäsi pahoita.
Se että sinä olet joskus ENNEN ollut samassa tilanteessa ja käynyt hyvä tuuri kun olet päässyt vastaavasta tilanteesta pois, ei ole oikeutus ylimielisyyteen sellaista kohtaan joka on siinä tilanteessa nyt ja samat mahdollisuudet viedään pois hallituksen toimesta. Kertoo ihan itsenäisesti kaikki konkreettiset askeleet joita on otettu ja suunniteltu, joten ei taatusti ole kyse yrityksen puutteesta tai haluttomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on ammatti, jonka pitäisi työllistää, niin tarkista CV ja aloita kunnollinen työnhaku.
Mielenterveys kohenee, kun on järkevää tekemistä.
CV:tä on päivitetty ammattilaisten kanssa työllistymistoimena. Jos tietäisit mitä TE-toimistossa tehdään, tietäisit että tämä on yksi ensimmäisistä toimista jotka tehdään.
Työkunnottoman mielenterveys ei kohene työtä tekemällä.
Tarvitaan siis joku ulkopuolinen tekemään CV ? Miten sujuisi itseohjautuva työnteko - ei varmaan mitenkään. Onko tässä kysymyksessä jokin vammainen tmv.?
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä köyhä saa siitä rahaa, joka muka ryöstetään rikkaille?
Omistusasuntoihin ja toisten velkojen maksuun käytettävä tukiraha joutaakin poistaa, paitsi ehkä joissain erikoistapauksissa.
Eikä niitä kyllä paljon ole maksettukaan, kokonaismäärään nähden aika mitätön meno. Suomen valtio maksaa 34 prosenttia vuokrista ja ne menevät yleensa asunnon omistajalle.
25 vuotta on tehty työtä, että saavutettaisi yhden luukun tavoite sosiaalituissa. Nyt mennään taas luukulta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä köyhä saa siitä rahaa, joka muka ryöstetään rikkaille?
Omistusasuntoihin ja toisten velkojen maksuun käytettävä tukiraha joutaakin poistaa, paitsi ehkä joissain erikoistapauksissa.
Eikä niitä kyllä paljon ole maksettukaan, kokonaismäärään nähden aika mitätön meno. Suomen valtio maksaa 34 prosenttia vuokrista ja ne menevät yleensa asunnon omistajalle.
Kaikki leikatut rahat vähennetään kulutuksesta eli irtisanottuja tulee paljon kaupan alalle ja palvelualalle.
Hiukset voi värjätä ja leikata itse ja laittaa kiinni ponnarille, letille tai nutturalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sinä niistä peukuista mieltäsi pahoita.
Se että sinä olet joskus ENNEN ollut samassa tilanteessa ja käynyt hyvä tuuri kun olet päässyt vastaavasta tilanteesta pois, ei ole oikeutus ylimielisyyteen sellaista kohtaan joka on siinä tilanteessa nyt ja samat mahdollisuudet viedään pois hallituksen toimesta. Kertoo ihan itsenäisesti kaikki konkreettiset askeleet joita on otettu ja suunniteltu, joten ei taatusti ole kyse yrityksen puutteesta tai haluttomuudesta.
Ihmiset ovat jotenkin hurjan lyhytjänteisiä ja kuvittelevat, että nämä asiat jotenkin järjestyvät "tuurilla" ja simsalabim. Kokemuksesta voin kertoa, että se oli tosi pitkä prosessi. Apua ei saanut mistään. Halveksuntaa, kyykytystä, kiusaamista TE-tahojen puolelta jne. Kirjoitin siis lähinnä "kokemusasiantuntijan" vinkkelistä ja hyvällä tarkoituksella, mutta jos se jotenkin tulkkautuu ylimielisyytenä vain siksi, että pääsin itse jonkinlaiseen tasapainoon ja itseäni tyydyttävään tilanteeseen, niin voi voi.
Itsellä vähän sama tilanne. Olen tehnyt myös siivoustyötä mutta vaikka niitä paikkoja on auki niin moni työ ei sovellu kuin nuorelle ja terveelle. Työajat mitoitettu liian lyhyiksi. Esim 8 luokkahuonetta piti tehdä kahdessa tunnissa
Nyt etsin sopivaa osa-aikatyötä esim toimistosiivousta.
Tuntuu vain että nämä helpot kohteet menevät nopeasti ja jäljelle jää ne kaikkein raskaimmat tehtävät esim rappusiivous.
Ja niitä raskaita siivoustöitä tarjotaan meille joilla ei katsota olevan varaa valita.
Vierailija kirjoitti:
25 vuotta on tehty työtä, että saavutettaisi yhden luukun tavoite sosiaalituissa. Nyt mennään taas luukulta toiselle.
Kaikki ei saa toimeentulotukea esim. irtisanotut, joilla on kesämökki tai asuntovelkaa tai yhtiölainaa. Toimeentulotukeen vaikuttaa myös puolison tulot.
Taloyhtiöiden konkurssien pelätään lisääntyvän.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009269096.html