Orpon työllistämistoimet
Pyydän että luet loppuun ajatuksen kanssa ennen kuin kommentoit. En jaksaisi enää idioottimaisia mee töihin huuteluja joilla ei ole mitään annettavaa.
Olen pitkäaikaistyötön. Asun Helsingissä missä töitä kuulemma on, minulla on ammatti jonka kuulemma pitäisi työllistää, mutta olen hakenut toki muitakin töitä joihin ei välttämättä tarvitse koulutusta ja joissa on kuulemma huutava pula työntekijöistä. Haastatteluja 1 kolmen vuoden sisään, töitä 0. Kilpailu työpaikoista on kovaa, myös ns. pashaduuneissa, yli 200 hakijaa per paikka.
Tällä hetkellä olen sairauspäivärahalla, koska työllistymissuunnitelmaankin on kirjattu että mielenterveys täytyy saada kuntoon. Olen juuri pääsemässä terapiaan 3 vuoden taistelun jälkeen, mutta stressasin miten kustannan pienistä tuloistani omavastuun joka on 100€/istunto. Mutta nyt kun Orpo leikkaa tukiani satoja euroja, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa terapiaa, joka on siis työllistymistoimi.
Työllistymissuunnitelmaani on kirjattu että mt-hoitojen jälkeen mietitään uudelleen kouluttautumista. Alakin on valittu valmiiksi, sellainen missä on tekijöistä huutava pula. Minua stressasi millä kustannan opinnot, kun opiskelijan tuet ovat niin olemattomat. Mutta nyt kun Orpo leikkaa niitäkin tukia, minulla ei ole edes teoriassa varaa kustantaa opiskeluja, joka on siis työllistymistoimi.
Kyse ei ole edes siitä ettei tuilla eläminen olisi minulle enää ns. kannattavaa, vaan siitä että minulta viedään loputkin mahdollisuudet nousta köyhyydestä pois, koska ammatinvaihto ja työllistyminen eivät ole enää vaihtoehtoja. Voi vain elää tässä limbossa tai kuolla.
Millä tavalla Orpon toimet lisäävät Suomen työllistymistä?
Kommentit (254)
Kannustinloukku on valetta. On vain tukiloukkuja joista ei päästetä pois.
Jos sinulla on ammatti, jonka pitäisi työllistää, niin tarkista CV ja aloita kunnollinen työnhaku.
Mielenterveys kohenee, kun on järkevää tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on ammatti, jonka pitäisi työllistää, niin tarkista CV ja aloita kunnollinen työnhaku.
Mielenterveys kohenee, kun on järkevää tekemistä.
CV:tä on päivitetty ammattilaisten kanssa työllistymistoimena. Jos tietäisit mitä TE-toimistossa tehdään, tietäisit että tämä on yksi ensimmäisistä toimista jotka tehdään.
Työkunnottoman mielenterveys ei kohene työtä tekemällä.
Orpon työllistäminen tulee olemaan lisää 9 eurolaisia. Kätevä systeemi kun niitä ei lasketa työttömiksi. Siksihän se tt-tuki halutaan kokonaan hylättäväksi että työttömän on pakko suostua orjaksi. Samalla irtisanominen helpommaksi. Tukityöläisistä, velvoitetyöläisistä mitä nimeä halutaankaan käyttää tehdään valtion kustantamaa ilmaista työvoimaa. Tai eihän se ilmaista ole. Verojenmaksajat maksaa kuten aina.
Pelkästään työkokeiluihin puolimiljardia vuodessa.
Ja terveydenhuollosta leikataan ja lääkkeet kallistuu. Ei armoa sairaille.
Itse ovat luomassa massiivista kannustinloukkua, lol
Hallitusohjelma on kokonaisuudessaan tylyä kuittailua työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Työ on parasta terapiaa.
Työtä ei saa. Oikeeseen terapiaan ei pääse tai ei ole varaa. Miten meni noin niinku omasta mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Työ on parasta terapiaa.
Miksi sitten niin moni työelämässä oleva ei jaksa, odottavat lomia kuin kuuta nousevaa, ja ovat muutenkin sekaisin kuin seinäkellot? Esim. Petteri.
Vierailija kirjoitti:
Työ on parasta terapiaa.
Työ tekee hyvää ihmiselle, mutta vasta siinä vaiheessa, kun on jotenkin työkykyinen.
T: jo 30 vuotta mielenterveyden ongelmien kanssa painiskelevien asiakkaiden kanssa työskentelevä
Työllistymissuunnitelmaa tulisi tarkastella 3 kk välein. Ei se ole mikään kiveen kirjoitettu säädös, jota tulisi noudattaa kansaneläkkeeseesi saakka. Ilmeisesti lääkäri on kirjoittanut sinulle sairauslomaa ja te-toimisto on katsonut, että kuntoutumisen palvelut ovat tällä hetkellä ensisijaisia? Odottaessasi terapiaan pääsyä olisi hyvä tehdä jotain mielenterveyttä vahvistavaa. Oletko katsonut yhdistysten tarjoamaa toimintaa asuinpaikkakunnallasi?
Onko sinulle puollettu omaehtoiset opinnot, vaikka sinulla on jo työllistävä ammatti? Kuulostaa erikoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Työllistymissuunnitelmaa tulisi tarkastella 3 kk välein. Ei se ole mikään kiveen kirjoitettu säädös, jota tulisi noudattaa kansaneläkkeeseesi saakka. Ilmeisesti lääkäri on kirjoittanut sinulle sairauslomaa ja te-toimisto on katsonut, että kuntoutumisen palvelut ovat tällä hetkellä ensisijaisia? Odottaessasi terapiaan pääsyä olisi hyvä tehdä jotain mielenterveyttä vahvistavaa. Oletko katsonut yhdistysten tarjoamaa toimintaa asuinpaikkakunnallasi?
Onko sinulle puollettu omaehtoiset opinnot, vaikka sinulla on jo työllistävä ammatti? Kuulostaa erikoiselta.
Työllisyyssuunnitelma tarkastetaan säännöllisesti, jos et sitä tiennyt.
TE-toimisto alunperin lähetti työkuntotarkastukseen ja sieltä lääkärille jossa alettiin tehdä selvitystä mt-hoitojen tarpeesta. Siitä lähtien pompoteltu työttömyyden ja sairauspäivärahan välillä.
On yritetty ns. mielenterveyttä tukevaa toimintaa, kuntouttavaakin, mutta se on vain pahentanut tilannetta. Asiaan saattoi vaikuttaa se että terveydenhuollon puolesta silloin oli vain lääkitys, mutta ei terapiaa, eli puolet hoidosta puuttui. (Ja puuttuu yhä)
Omaehtoisesti ei saa opiskella tai menettää työttömyysetuuden. Kun ammatti ei työllistäkään niin TE-toimisto käskee kouluttautumaan toiselle alalle.
-Ap
Voisitko kertoa mikä on sun ammattiala, niin voisi miettiä konkreettisemmin mitä voisit tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa mikä on sun ammattiala, niin voisi miettiä konkreettisemmin mitä voisit tehdä?
Mitä väliä sillä on? Voit laittaa ammatin kohdalle minkä tahansa jonka sanotaan työllistävän, mutta ei sitten työllistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on? Voit laittaa ammatin kohdalle minkä tahansa jonka sanotaan työllistävän, mutta ei sitten työllistäkään.
Tuota noin - olen eri mieltä. Tarvitaan nimenomaan konkretiaa, muuten vellotaan jossain epämääräisyyden suossa ja silloin on aika vaikea ihan oikeasti löytää töitä.
Työvoimapoliittista koulutusta on työllistäville aloille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin - olen eri mieltä. Tarvitaan nimenomaan konkretiaa, muuten vellotaan jossain epämääräisyyden suossa ja silloin on aika vaikea ihan oikeasti löytää töitä.
Tuskin joku anonyymi palstalainen pystyy arvioimaan jonkun tilannetta paremmin kuin henkilö itse ja hänen parissa työskentelevät viranomaiset. Ja jos hekin vain pyörittelevät päätään että mitä tässä tilanteessa voi tehdä, niin mitä hyötyä meidän on sitä täällä aprikoida. Systeemi itsessään kusee.
TLDR; Aloittaja kysyi miten Orpon leikkaukset tukee työllistymistä. Ei neuvoja omaan tilanteeseensa.
Kerrostaloissa olet vastuussa naapurin yhtiölainoista, koskee myös eläkeläisiä.
Ei mitenkään. Se on vain tekosyy jonka varjolla köyhiltä tehdään tulosiirto rikkaille.