Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oudot neurologiset oireet

Vierailija
24.06.2023 |

Mulla on vuosikaudet ollut epämääräisiä oireita, joihin ei oikein tunnu tulevan helpotusta eikä niitä suostuta tutkimaan psyykkisten vaivojen vuoksi. Miltä tämä teistä kuulostaa?

Sairastin teini-iässä pahan sairaalaan vieneen infektion, tulehdusarvot huiteli sadoissa ja kurkku niin tukossa ettei henki kulje. Kaikki viljelytulokset oli puhtaat, vietin sairaalassa 3 päivää. Tätä seurasi hyvin pitkä uupumus, tuntui että olen vähintään kuolemansairas kun olo oli niin heikko. Lievää kuumeilua aika-ajoin ehkä vuoden sisään ilman selitystä. Imusolmukkeet jäivät valtavan kokoisisiksi ja ovat sitä edelleen vajaa 20v myöhemmin, niitä on turvonnut myös lisää, ultrattu, normaaleja turvonneita imusolmukkeita.

Kyseisen episodin jälkeen ilmestyi laikukasta, vähän ns sirppimäistä ihottumaa sinne tänne, johon lääkärikään ei osannut sanoa mitään. Tai no en ehkä kutsuisi ihottumaksi, semmoista aavistuksen koholla olevaa laikkua ilman hilseilyä tms. Enää ei ole näkynyt.

Tuosta infektiosta tähän päivään asti olen kärsinyt TODELLA voimakkaasta yöhikoilusta, paikasta, lämpötiloista tai muista olosuhteista riippumatta. Joskus joku miesystävä on ihmetellyt, onko täällä muka noin kuuma tai jopa epäillyt oonko pissannut sänkyyn kun se on ihan läpimärkä.

Jossain kohtaa ihmettelin tunnottomia kohtia esim jalkaterän päällä, lapaluiden välissä.

Epämääräisiä viiltelytuntemuksia silmässä/takana, joita ihmettelin jo vuosikausia sitten ennen isompien oireiden tuloa. Päänsärkyjä, joihin särkylääkkeet ei auta.

Nyt viime vuosina on kuitenkin iskenyt epämääräisiä neurologisia oireita. Lihasnykinää 24/7 johon herään välillä öisinkin, puutumisoireita etenkin toisella puolella kroppaa, raajojen viiltävää kipua. Puutumis- ja nykimisoireet ovat suuremmassa osassa kipuihin verrattuna, oireet tosin alkoivat ihan järkyttävällä joka raajan kivulla ja polttelevuuden tunteella ja kovalla rytinällä. Jossain kohtaa iski älytön alaselkäkipu, lääkäristä lähetettiin fysioterapiaan josta ei ollut mitään hyötyä, kipu katosi kuin salamana myöhemmin itsestään. Se kipu oli oikeasti sellaista etten nukkunut viikkoon juuri yhtään, makuuasennossa kipu pahin. Fysioterapiassa todettiin toisen jalan lihasvoiman olevan huomattavasti heikompi, ylipäätänsä outo tuntemus koko jalassa. Samainen jalka on niinsanotusti sirissyt ja surissut, aluksi luulin, että puhelin soi taskussa värinällä mutta ei.

Sitten kuulovaivat. Tyhjästä alkaa tinnitys ihan jatkuvasti. Pari vuotta sitten kun hain lasta hoidosta, huomasin, etten kuule toisella korvalla juuri mitään. Se ei ollut lukossa, vaan ihan kun olis vaan lakannut toimimasta. En ehtinyt edes lääkäriaikaa varata, kun seuraavana päivänä korva oli taas normaali.

Mitähän vielä.. Teini-iässä saadun ahdistushäiriödiagnoosin saatuani jokainen vaiva on sivuutettu psyykkisiin syihin vedoten, mielialalääkkeitä on syötetty joka sorttia joista ei mitään apua kun siihen mielialaan, fyysisiin oireisiin ei mitään apua. Verikokeita välillä otettu, muttei mitään ongelmaa siellä. Saatu ties mitä jumppaohjeita ja käyn kuntosalilla ja harrastan hyötyliikuntaa paljon, ei apua.

Mikä mua vaivaa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borrelia? Ilmeisesti toisille jää sairastetun mononukleoosin jälkeen jotain oiretta, mutta ei selitä sinun oireita.

Vierailija
2/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Borrelia? Ilmeisesti toisille jää sairastetun mononukleoosin jälkeen jotain oiretta, mutta ei selitä sinun oireita.

Hyvä kysymys, en kyllä ole punkkia itsestäni koskaan bongannut mutta asuinpaikan ja nuoruuden metsäily/peltohengailuja ajatellen voisi olla toki mahdollinen.. Mitenhän tuota lähtisi selvittämään, terveyskeskuslääkäri nauraa vaihteeksi mut ongelmineen pihalle ja yksityiselle ei ole nyt työttömänä varaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla miehenä samanlaiset oireet! Kiinnitti huomiota tuo lihasnykiminen ja tinnitys. "nykyä" ollut koko ajan, eräs tuttu nainen sanoi, no baarissa, että kannattaisi syödä banaaneita. Söin niitä, muttei mitään apua. Tuumin, et pitäiskö mun olla joku apina??? :) Luin siitä, mitä banaanissa on, Magnesiumia ja rupesin syömään sitä tablettina - auttoi!.

Sitten tuo tinnitys: oli korona, testissä en käynyt, mutta ilmiselvää, koska haju- ja makuaisti menivät. Itse tauti meni ohi, mut jäi se tinnitys ja jatkuva. Onneksi se ei ole paha eikä juurikaan haittaa; "kuulen" sen silloin, kun hiljaista. Kait se virus sitten teki pysyviä muutoksia?

Ei noitten oireitten takia viiti lähteä edes lääkärille..... 

Vierailija
4/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut jaksoittain samanlaista jo pitkään. Tyypillistä on, että oireilua on pääasiassa yksin kotona tai sitten töissä. Molemmissa tilanteissa olen ahdistunut. Kun lähden pois kotoa, reissuun, vaihdan maisemaa, niin oireilua ei ole. Mulla on voimakasta ahdistus/masennus/uupumus/stressi/ylivireystaustaa, eikä ole muuta selitystä kuin että se on henkistä. Vähän kuin entisaikojen hysteria. Mia Kankimäen kirjassa Naiset joita ajattelen öisin mainittiin, että moni kirjan naisista oli kotioloissa todella sairaalloisia ja lähes autettavia, mutta reissuun lähdettyään olivat kuin eri ihmisiä, yksi ylitti jalkaisin Himalajan ja toinen seikkaili tropiikissa ties missä oloissa. Kun ihminen on onneton ja surullinen, se näkyy myös kehossa, etenkin jos tilanne on kestänyt pitkään.

Vierailija
5/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykosomaattista vaan.

Vierailija
6/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ollut jaksoittain samanlaista jo pitkään. Tyypillistä on, että oireilua on pääasiassa yksin kotona tai sitten töissä. Molemmissa tilanteissa olen ahdistunut. Kun lähden pois kotoa, reissuun, vaihdan maisemaa, niin oireilua ei ole. Mulla on voimakasta ahdistus/masennus/uupumus/stressi/ylivireystaustaa, eikä ole muuta selitystä kuin että se on henkistä. Vähän kuin entisaikojen hysteria. Mia Kankimäen kirjassa Naiset joita ajattelen öisin mainittiin, että moni kirjan naisista oli kotioloissa todella sairaalloisia ja lähes autettavia, mutta reissuun lähdettyään olivat kuin eri ihmisiä, yksi ylitti jalkaisin Himalajan ja toinen seikkaili tropiikissa ties missä oloissa. Kun ihminen on onneton ja surullinen, se näkyy myös kehossa, etenkin jos tilanne on kestänyt pitkään.

Hyvä jos oot tiedostanut omien oireidesi johtuvan ahdistuneisuudesta. Mulla on elämässä kaikki hyvin, työpaikkaa ei tällä hetkellä ole, mut kaikki muutoin kunnossa ja elämä hymyilee vaikka oireita on. Tuo ahdistuneisuushäiriö diagnoosi on hyvin vanha, mutta sen piikkiin laitetaan edelleen kaikki kun se siellä tiedoissa näkyy. Mulla on myös kokeiltu kipukynnystä nostavia mielialalääkkeitä, joo ne auttavat mielialaan, mutta mikään ei ole poistanut fyysisiä oireita.

Ap

Vierailija
7/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko selässä häikkää? Jokin painaa hermoja ja verisuonia. Kokeile venytellä selän lihaksistoa ja pyydä kumppania varovasti aukaisemaan selän lukkoja.

Vierailija
8/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

MS-tauti. Cushing.

Vierailija
9/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon selän takia käynyt fysioreapiassa, jäsenkorjaajalla, hierojalla, ei muutosta. Kipua ei siis ole, mutta jalka reistaa. Mutta samoin saman puolen käsi. Ylipäätänsä pahimpana tuo jalan heikkous, pintapuolinen puutuilu, vapina.. huoh.

No tuo MS-tauti on se minkä takia menin ensin lääkärille, kun kipuoireet alkoi ja tuntui ettei näe kunnolla. Lääkärin mielestä oli vain kuivat silmät ja joku infektio päällä silloin.. Luulis että näköhäiriöiden ja puutuilun ja koko kropan lamaannuttavan kivun takia suljettais edes jotain vaihtoehtoja pois, mutta ei, kun sen täytyy olla vanhan diagnoosin takia psykosomaattista.

Ap

Vierailija
10/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

elintavat kunnossa?

Vierailija
11/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toispuoleinen puutuminen on yleensä aivoperäistä

Vierailija
12/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kaikki hiivalla valmistetut, siis olut, sima, leipä, pulla pois ruokavaliosta joksikin aikaa, puutumisoireet häviää viikossa parissa jos on syynä, mutta nuo muut tuskin on yhteydessä.

Vierailija
13/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholikin voi aiheuttaa jäsenten epämääräisiä puutumisoireita jos on heikko hermosto entuudestaan.

Vierailija
14/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio on gluteiiniton, enkä käytä tippaakaan alkoholia. Syön monipuolisesti ja liikun..

Ao

Vierailija
15/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin veikkaisin ms-tautia. Sairastitko siis teininä mononukleoosin eli pusutaudin, joka altistaa Ms-taudille?

Vierailija
16/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin veikkaisin ms-tautia. Sairastitko siis teininä mononukleoosin eli pusutaudin, joka altistaa Ms-taudille?

En tiedä mikä pöpö oli, kaikki testit oli silloin negoja. Oireet iski mökkireissun jälkeen, turpos kurkku ihan kunnolla umpeen, kauhee kuume ja tulehdusarvot pilvissä.

Ap

Vierailija
17/24 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppistakeikkaa

Vierailija
18/24 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen vielä, kokemuksia kaipaan!

Vierailija
19/24 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan?

Vierailija
20/24 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ahdistuneisuushäiriö ennen sairaalareissua vai jälkeen? Myös psyykkisillä oireilla voi olla fyysinen alkuperä, kuten koronan jälkioireita tutkiessa on huomattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä