Mietin avioeroa, tarvitsen apuanne (M35)
Hei. Tarvitsen apuanne. Olen ollut parisuhteessa 9 vuotta ja niistä viimeiset 4 vuotta avioliitossa. Kerron nyt rehellisesti tilanteeni ja toivon, että saisin asiallisia neuvoja koska olen hukassa. Ainakin haluan vain avata tämän asian.
Vaimoni on kultainen, ymmärtäväinen ja jos nyt ulkonäköä pitää kommentoida niin hän on kaunis ja viehättävä. Hän yrittää aina myönteisesti ja vilpittömästi korjata meidän yhteisiä ongelmia ja hän ei sorru halpamaisuuksiin. Hän on oikeasti parempi ihminen kuin minä. Hänellä on kuitenkin myös omia sairauksia, jotka vievät arjesta aikaa joskus ja jotka uuvuttavat minua. Hänellä on taipumus valittamiseen ja hänellä on masennus, joka vaikuttanee tähän. Väsyneisyys ja tulevaisuuden näkeminen pelottavana asiana tarttuvat joskus myös minuun ja se ärsyttää. Hän on myös varautunut ja estoinen joka näkyy joskus sellaisissa rennoissa keskusteluissa ja myös seksissä. En enää jaksa ehdottaa seksiin mitään ja seksiä meillä ei ole ollutkaan vuoteen kun minä en tahdo enää ehdottaa mitään, siitä puuttuu sellainen spontaanius ja arkinen tuhmuus mihin hän ei vain kykene. Toisaalta tämä voi oikeasti johtua siitä, että seksi ei minua kiinnosta hirveästi.
Olin valmis eroamaan aikalailla tasan vuosi sitten. Syynä oli jatkuva vaimon sairauksistaan puhuminen ja niiden meidän arkeen esiin tuominen, joka oli sitä aiemmin jatkunut jo pitkään. On varmaan epäreilua verrata häntä muihin, mutta jotenkin tuntuu että hänellä asiat junnaavat tuon kohdalla paikallaan. Päätettiin kuitenkin jatkaa.
Minulla on myönteisiä tunteita häntä kohtaan, mutta nyt viime aikoina on tullut vain inhon tunteita kun hän ei aina oikein pysy perässä. Kosketus ei myöskään aina tunnu kivalta.
En tiedä mitä tehdä. Mietin eroamista ja sitä, että eläisinkö vain jatkossa yksin.Toisaalta tiedän, että ei parisuhde kenenkään kanssa kai tämän paremmaksi muutu ja realistinen kumppanuusarki hänen kanssaan onnistuisi kyllä. Halimme ja pussaamme ja puhumme joka päivä. Ehkä haenkin erilaista juttua. Päätäni myös sumentaa se, että olen viime aikoina ollut ihastunut useampaankin eri ihmiseen, toinen erilainen kuin vaimoni ja toinen aika samanlainen. Mutta tiedän että "vaihtamalla ei parane" ja en oikeasti usko, että saisin tämän parempaa parisuhdetta (jos voi arvottaa edes ihmissuhteita). Ehkä se erilaisuus viehättää.
Mietimme nyt yhteisen asunnon ostamista ja ehkä se isona elämäntilanteena laukaisi tämän uusimman avioero-reaktion minussa, mutta toisaalta tässä projektissa on tullut taas "huonot" puolet esille: hän ei ymmärrä raha-asioita ja mieluummin kertoo omasta taloustilanteestaan liian hyvin kuin huonosti. Hän mieluummin mielistelee kuin kertoo totuuden. On raskasta elää 9 vuotta, kun ei tiedä mitä toinen aidosti ajattelee ja satuttaa, kun hän ei voi luottaa minuun joka ilmenee näissä pimityksissä ja joskus varautuneena olemisessa. Olo on myös sellainen, että ei olla missään tasavertaisessa suhteessa.
Lapsia ei ole.
Voin kertoa lisää tarvittaessa. Kiitos avustanne.
M35
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Hei, vesilinjalla mentiin mutta en oikein viitsinyt enää tänne katsoa kun oli sen verran halventavalta vaikuttavia kommentteja koskien puolisoani ja se tuntui pahalta. En myöskään kokenut reiluna kommentteja, joissa alettiin punnitsemaan eri osapuolen syyllisyyksiä. On selvää, että minussakin on vajavaisuuksia. Ja varsin on selvää, että pahin pelkoni on että seuraavassa suhteessa olisin samassa tilanteessa. Tietenkin olen miettinyt sitä kovasti.
Puhuimme asioista vaimon ja se yllättävä käänne oli, että haluan oikeasti nyt mennä käymään siellä pariterapiassa. Mutta kun olen reflektoinut suhteen jatkamisen syitä ja tunteita, ne tuntuvat olevan empatiasta ja säälistä ja tukemisesta peräisin.
Kiitos asiallisista vastauksista, joukossa oli muutamia jotka oikeasti sai vähän maadoitettua omaa oloa. En varmaan tänne enää vastaile, joten aurinkoista kesää kaikille
ap
Hienoa, että olet nyt motivoitunut menemään pariterapiaan! Uskon, että se ehdottomasti kannattaa.
Vaikka ap ei ilmeisesti enää tule kommentoimaan niin laitan kuitenkin tämän, että vaimon masennus pitää ottaa ensisijalle eli sille kunnon hoitosuunnitelma ammattilaisten taholta. Ehkä muutkin asiat alkavat sujua kun masennus on hoidossa ja hoidettu jossain kohtaa.
En kahlannut ketjua, joten ehkä siitä on tieto että on hoidossa.
Kyllä tuo siltä vaikuttaa, että ero olisi teidän molempien kannalta hyvä ratkaisu. Vaimosi kokee, että yhteiset ongelmanne ovat hänen syytään tai ainakin hänen velvollisuutensa on korjata ne. Se on hänelle todella raskasta.
Nyt teillä on yhteinen ongelma, joka sinun pitää hoitaa. Ennen kuin kerrot vaimollesi, että otat avioeron, varmista, että vaimollasi on joku luotettava henkilö (ystävä, sisarus, vanhempi, ammattiauttaja), johon hän voi turvautua, kun sinä jätät hänet. Myös sellaisen tukihenkilön hän tarvitsee, joka auttaisi häntä käytännön järjestelyissä. Voit myös kertoa jollekin vaimosi ystävälle, että aiot kertoa lähiaikoina vaimollesi asian, joka ehkä järkyttää häntä.
Jos ero tuntuu liian isolta askelelta, toimisiko sellainen 6 kk eroaika? Eli päätätte erota kuudeksi kuukaudeksi, jonka jälkeen katsotte haluatteko molemmat palata yhteen, vai onko jommalla kummalla tai toisella miellyttävämpää ilman nykyistä puolisoa. (Jos vain toisella, vielä on mahdollista keskustella mitä pitäisi muuttaa jotta molemmat olisivat toisiinsa tyytyväisiä... mutta helppoa se ei ole!)
Pysy liitossasi, koska se on oikein
Vierailija kirjoitti:
Vaikka ap ei ilmeisesti enää tule kommentoimaan niin laitan kuitenkin tämän, että vaimon masennus pitää ottaa ensisijalle eli sille kunnon hoitosuunnitelma ammattilaisten taholta. Ehkä muutkin asiat alkavat sujua kun masennus on hoidossa ja hoidettu jossain kohtaa.
En kahlannut ketjua, joten ehkä siitä on tieto että on hoidossa.
Nykyään kai halutaan vapaata elämää ilman velvollisuuksia ja sitoumuksia. Avioliitto -> ongelmia -> ero -> ei välitetä papin aamenesta. Mennään vahvemman yhteiskunnan suuntaan koko ajan. Ei huolehdita puolisoista, lapsista tai kelkasta pudonneista. Polyamoria, seikkailu ja huoleton elämä kiinnostavat. Sitä se on, kun poistetaan yhteiset moraalikoodit, joita uskonto on jossain määrin pitänyt paikallaan
Vierailija kirjoitti:
Ajan haaskausta. Mies, olet ihan kujalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etiikka ja moraali ovat tärkeämpiä kuin aika. Pitäisikö lapsikin hylätä, koska sillä on huono olo? Hyvää meininkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lapsia ei ole --> täydelliset olosuhteet eroon. Ilmeisesti et edes halua lapsia, joten mikä estää eroamasta?
Veikkaan että sinun kohdalla vaihtamalla kyllä paranee, jos itse olet pärjäävä ja et kärsi mielenterveysongelmista.
Käykö puolisosi terapiassa? Ei vaikuta siltä tai ei vaikuta siltä että hän olisi vielä oivaltanut masennuskierteen mekaniikan.
Minun kantani lapsiin on että tulkoon jos on tullakseen (näen elämän hyvänä myös lapsettomana mutta lapset ovat toisaalta myös ihania), mutta olen kertonut hänelle että hänen sairautensa huomioon ottaen me ei nyt mietitä lapsia. Hän ymmärsi asian. Lapsen saamisen suhteen hän kai niitä haluaisi, mutta ei ehkä ymmärrä minkälainen savotta siinä on kyseessä ja pelkään, että arki kaatuisi minulle. Hän on käynyt terapiassa koko ikänsä. ap
Te ette oikeasti tee hyvää toisillenne. Mikä sinä olet määräämään saako toinen tehdä lapsia vai ei, no tietty jos olette suhteessa ja sinulla on oma sanasi, mutta ethän voi toisen puolesta päättää.
Samalla kun haluaisit vaimosi kykenevän itsenäisempään elämään, päätät kaiken hänen puolestaan ja mahdollistat hänen avuttomuutensa.
Anteeksi, sanamuoto oli huono. En puhunut hänelle meistä, vaan sanoin että en itse omalta osaltani ole valmis lapsiarkeen tässä tilanteessa. Tiedän kuinka sensitiivinen aihe voi olla ja siksi kyllä mietin pitkään miten silloin ottaa tuo asia esille.
Omasta mielestäni en päätä asioita hänen puolestaan, mutta se on totta monesti siitä herää tunne ja en oikeasti haluaisi elää niin. En tiedä osaanko selittää tätä oikein, niin sanottakoon kielikuvallisesti että voisin ihan hyvin elää jonkun justiinamaisemmankin ihmisen kanssa. ap
Ap, käsi sydämellä, onko sinulla ikävä äitihahmoa? Siitäkö tässä on kyse, kun justiinamaisempaa kaipaat.
Eroa, olet vielä nuori. Ei tuossa iässä elämän kuulu olala kuin vanhuksilla. Niitä sairauksia alkaa iän myötä tulla ja mun iässä monet pariskunnat elää jo kämppiksinä kun seksi ei kiinnosta ja sairaudet alkaa vaikuttamaan elämään. Mutta tuossa iässä sellaisia ei kannattaisi miettiä vielä vaan elää oma elämä täysillä. Kun meillä jokaisella on vain se yksi elämä.
🇺🇦🇮🇱
Juu ei ole lapsia. Eikä vaimoa.
Kaffebulla kirjoitti:
Eroa, olet vielä nuori. Ei tuossa iässä elämän kuulu olala kuin vanhuksilla. Niitä sairauksia alkaa iän myötä tulla ja mun iässä monet pariskunnat elää jo kämppiksinä kun seksi ei kiinnosta ja sairaudet alkaa vaikuttamaan elämään. Mutta tuossa iässä sellaisia ei kannattaisi miettiä vielä vaan elää oma elämä täysillä. Kun meillä jokaisella on vain se yksi elämä.
Eli voi tehdä mitä vaan oman edun takia?
Vierailija kirjoitti:
Juu ei ole lapsia. Eikä vaimoa.
Kuka siellä kommentoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etiikka ja moraali ovat tärkeämpiä kuin aika. Pitäisikö lapsikin hylätä, koska sillä on huono olo? Hyvää meininkiä
Älä hämmennä asiaa, tämä ei liity lapsiin lainkaan. Ei heillä ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hämmennä asiaa, tämä ei liity lapsiin lainkaan. Ei heillä ole lapsia.
Jokaisella on varmaan oma raja riihen, mikä on hyväksyttävää. Jonkun mielestä puolison hylkääminen, toisen mielestä lapsen, kolmannen mielestä pettäminen, neljännen mielestä tappaminen. Kaikilla omat mielipiteensä
Olisipa kiinnostavaa kuulla toisen osapuolen versio tilanteesta.
En usko ollenkaan että tämä "jeesimies" on niin uhrautuva kuin mitä hän luulee ja esittää. Eikä mukava. Parisuhde on aina kahden kauppa. Molemmat siitä osansa ottaa
Vierailija kirjoitti:
Olisipa kiinnostavaa kuulla toisen osapuolen versio tilanteesta.
En usko ollenkaan että tämä "jeesimies" on niin uhrautuva kuin mitä hän luulee ja esittää. Eikä mukava. Parisuhde on aina kahden kauppa. Molemmat siitä osansa ottaa
Voi olla narsisti, joka hakee hyväksyntää avioerolleen ja oikeasti pettää mennen tullen. Vaimo yrittää masentuneena pelastaa suhdetta, mutta ei saa tukea. Kaikki on vaimon syytä
Vierailija kirjoitti:
AP. Olet ikäiseni mies ja tilanteesi melko sama kuin itselläni, mutta minä olen päätöksen tehnyt. Yhteinen asunto ja lapsi hidastavat käytännön toteutusta, joten odotan, että lapsi on tarpeeksi vanha ja siihen saakka olen päättänyt laittaa omat tarpeeni sivuun ja tarjota lapselle eheän perheen ja mahdollisimman hyvän lapsuuden.
Mutta olen sen päätöksen jo tehnyt, terapia, mikään ei oikeasti auta. Olemme vaimon kanssa liian erilaisia. Olen minäkin mieluummin yksin, kuin suhteessa, jossa ei enää ole rakkautta.
Reilu kolmekymppinen mies
Täällä teidän kanssa samanikäinen nainen, joka myös odottaa että lapset kasvaa hieman. Ajoittain tuntuu tosi kurjalta kyllä tämä tilanne, toisinaan pärjään ihan hyvin ja olen tyytyväinen päätökseeni jatkaa vielä ydinperheenä.
Hi all ,I am Kamilla from Oulu and I just want to thank Riches Donald for his sincerity, openness, transparency, truthfulness,
love and support during and after receiving loan funds. I've been through a lot at the hands of those scammers, and time won't allow me to tell you everything I went online for the past few months as a guest or get loan funds to get an apartment here in Chile, but God answered me. prayers through the support and love of Mr. Wealth Donald who embraced me and understood me despite my initial doubt and instability and with his good heart and love, I am now the owner of a home through his 2% interest loan funds and I have a promise to spread this news and also tell the world that there are still genuine and little good online loan companies that can help and also revive dry bone, as I used to be. Do not fail to listen and read this testimony because this is a real life-changing experience and anyone who needs such a turn should not hesitate or doubt this because I have witnessed and swear to God in heaven that this story is real and also the story of my experience with them. Check their email if you need funding! Email: wealthcooperativehelp@gmail.com or You can contact him via this email: wealthcooperativehelp@gmail.com for instant chat or whatsapp/ +393512969379
Thanks
Kamilla
Hei, vesilinjalla mentiin mutta en oikein viitsinyt enää tänne katsoa kun oli sen verran halventavalta vaikuttavia kommentteja koskien puolisoani ja se tuntui pahalta. En myöskään kokenut reiluna kommentteja, joissa alettiin punnitsemaan eri osapuolen syyllisyyksiä. On selvää, että minussakin on vajavaisuuksia. Ja varsin on selvää, että pahin pelkoni on että seuraavassa suhteessa olisin samassa tilanteessa. Tietenkin olen miettinyt sitä kovasti.
Puhuimme asioista vaimon ja se yllättävä käänne oli, että haluan oikeasti nyt mennä käymään siellä pariterapiassa. Mutta kun olen reflektoinut suhteen jatkamisen syitä ja tunteita, ne tuntuvat olevan empatiasta ja säälistä ja tukemisesta peräisin.
Kiitos asiallisista vastauksista, joukossa oli muutamia jotka oikeasti sai vähän maadoitettua omaa oloa. En varmaan tänne enää vastaile, joten aurinkoista kesää kaikille
ap