Oman kokemukseni mukaan 7/10 tk-lääkärikäynnistä on turhia. Ensimmäisellä käynnillä lähes aina väärä diagnoosi joka viivästyttää hoitoon pääsyä
Siitä kun menee ensimmäisen kerran lääkäriin menee yleensä puolisen vuotta, että saa lopulta oireisiin oikean diagnoosin ja sitä myötä asiaan kuuluvan hoidon.
Ei järin tehokasta.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko teillä tätä,mutta meillä kysytään aina tekstiviestillä palautetta käynnistä ja arvioimaan oliko siitä hyötyä etc. Tai tuletko nyt paremmin vaivan kanssa toimeen etc.
En ikinä vastaa näihin mitään. Miten voisin,jos vaikka saan reseptin niin enhän tiedä onko siitä heti hyötyä tai jos tilannetta jäädään seuraamaan
Mietin vain mihin näitä tietoja kerätään.
Miksi alanuoli?
Olen monesti ajatellut, että julkisen perusterveydenhuollon puolella yritetään kaikin mahdollisin tavoin vältellä potilaiden hoitamista. Onkohan siellä tuosta oikein joku strategia paperilla. Ensin se keleen takaisinsoittopalvelu. Oletus on, että asiakkaalla on aina loputtomasti aikaa ja mahdollisuus odotella takaisinsoittoa määrittelemätön aika, jopa useita päiviä.
Seuraavaksi kun saat puhuttua portinvartijahoitajalta itsellesi lääkäriajan, lopputulos on AINA ensin lääkärin puolelta hyssyttely ei sinua mikään vaivaa, ota Buranaa ja mene kotiin. Yleensä vielä syyllistetään asiakas kaupan päälle joko vaivasta tai siitä lääkärille tulosta. Sama tapahtuu ihan aina. Vaikka tiedät tasan ja tarkkaan olevasi sairas ja tarvitsevasi hoitoa. Kolmannella tai neljännellä kerralla kun menet valittamaan samaa asiaa, alkaa EHKÄ joku näistä alati vaihtuvista lääkäreistä hiukan kiinnostua ja yrittää edes keksiä mikä sinua vaivaa. Mutta edelleen keksitään jos jonkin laisia tekosyitä miksi juuri sinua ei tarvitse tai kannata hoitaa. Aikaa on kulunut tuossa vaiheessa vähintään vuosi. Jos saat jotenkin junailtua lähetteen erikoislääkärille, sitten asiasi alkavat hoitua, mutta perusterveydenhoito Suomessa on ihan kehitysmaatasoa.
Esimerkki elävästä elämästä: Kaaduin ja loukkasin olkapääni. Olkapää oli niin kipeä, että pystyin nukkumaan kaksi-kolme tuntia yössä. Hyppäsin lähes puolitoista vuotta terveyskeskuslääkärillä. Ainoat neuvot olivat, että yritä olla syömättä särkylääkkeitä, ja etkö voisi yrittää (nelivitosena) tottua vanhuuden vaivoihin. Sain lopulta tarpeekseni ja menin yksityiselle olkapää orttopedille. Lääkäri katsoi olkaani pikaisesti, kiroili monta minuuttia sitä, minkä lainen idiootti terveyskeskuslääkäri pitää tällaista olkapäätä puolitoista vuotta lähettämättä minua eteenpäin. Sain kuitenkin seuraavaksi kunnalta maksusitoumuksen leikkaukseen ja kahden viikon päästä olkapää leikattiin, ja se toipui ihan toimivaksi. Mutta mikä määrä tarpeetonta kipua ja ketutusta niihin puoleentoista vuoteen mahtuikaan.
Portinvartijoista pääsee kun menee yksityiselle ja sieltä pyytää lähetteen julkiselle
Vierailija kirjoitti:
Portinvartijoista pääsee kun menee yksityiselle ja sieltä pyytää lähetteen julkiselle
Paitsi että juuri sillä porukalla mitä varten terveyskeskukset ovat olemassa, ei useinkaan ole varaa mennä yksityiselle. Meillähän on toimiva ja useimmiten jopa ilmainen perusterveydenhoito perusterveille työssäkäyville, mutta maksullinen (uusi hallitus aikoo nostaa maksuja entisestään) ja toimimaton perusterveydenhoito muulle rupusakille kuten eläkeläiset, työttömät ja kuntien työntekijät. Kuntapuolella työterveydenhoito ei ainakaan ennen hoitanut työntekijöiden sairauksia, vaan silloin piti jonottaa terveyskeskukseen.
Useimmilla terveydenhuoltoa rasittavilla on diagnoosina luulosairaus. Ja ihan itse netistä etsittynä.
Mun kokemuksen mukaan terveyskeskusta haukkuu lähinnä ne, jotka menee sinne jokaisesta pienestä aivastuksesta ja diagnosoi itselleen kaikki luulosairaudet. Sitten itketään, kun lääkäri ei määrää lääkkeitä. Parin viikon päästä on jo joku uusi keksitty vaiva. Yhteen aikaan kaikilla oli hiivasyndrooma, mutta nykyään kukaan ei edes tiedä moisesta.
No kun ruoka juuttuu kurkkuun niin saa apua aika nopeasti. Itse kuitenkin odottelin muutaman tunnin päivystyksessä, koska erikoislääkäri oli leikkauksessa. En saanut edes vettä alas. Siitä sitten nukutukseen ja letkulla appelsiini alas. Pitää siis olla ns.pää kainalossa niin saa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan terveyskeskusta haukkuu lähinnä ne, jotka menee sinne jokaisesta pienestä aivastuksesta ja diagnosoi itselleen kaikki luulosairaudet. Sitten itketään, kun lääkäri ei määrää lääkkeitä. Parin viikon päästä on jo joku uusi keksitty vaiva. Yhteen aikaan kaikilla oli hiivasyndrooma, mutta nykyään kukaan ei edes tiedä moisesta.
Oletko sinä siis se luulosairas vai se lääkäri joka maksavan asiakkaan haukkuu?
Menin itse terveyskeskukseen valittamaan jo aiemmin röntgenillä todennettua nivelvaivaa. Lääkäri alkoi puhua kuvitteellisesta vaivasta. En ollut käynyt lääkärissä kahteen vuoteen sitä ennen. Aika hyvä mielikuvitus minulla pitää olla, että saan sen "kuvitelmani" siirrettyä jopa sinne vähän vanhempaan röntgenkuvaan.
Toinen kerta; migreeni oli muuttunut krooniseksi päivittäiseksi invalidisoivaksi vaivaksi. Migreeni vaivasi 24/7 myös ollessani merellä purjehtimassa, jolloin käytännössä nukuinkin viikkoja lähes ulkona. Lääkärin mielestä kaikki päänsärky johtuu pelkästään siitä, että ihminen on liian vähän ulkona. Oli muuten melko mykistävä vastaus ja sai todella pohtimaan terveyskeskuslääkärien tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se angiina ab- kuuria vaadi jos oireita ei ole. Ei edes A- streptokokki nykyään aina. Mutta se nyt on virallinen ohjeistus, mitäpä sillä väliä kun av- mamma pääsee haukkumaan tk: ta.
Eihän kukaan hakeudu hoitoon eikä nielunäytteitä oteta jos oireita ei ole.
Tekoälyn avulla päästään eroon tästä