Ärsyttää jo valmiiksi juhannusvieraat. Miten tälläisiä ihmisiä voi edes olla???
Meillä on ihana kesäpaikka, jonne kaikki haluavat tulla. Nyt juhannuksena luvattu yksi perhe tänne. Pienten lasten kanssa minä siivoan pihat, laitan puusaunan, koivut valmiinsi, siivoan talon, laitan lakanat, pyyhkeet.. vieraat närkästyneitä jos kaikille 10:lle ei löydy jokaista juttua, esim tyynyliina. Käyn kaupassa 500 eurolla (perustarpeet). Mitä tekee toisen perheen rouva? Ei mitään. Hyvä jos edes vastailee viesteihin, laittoi että hän voi tuoda erikoiskahvit mukanaan kaikille. Oi kiitos avusta😅👍
Kommentit (353)
Otan kaljaa laiturilla. Antaa akkojen mäkättää mökissä keskenään. Minulla on nyt loma.
T. MIES
Vierailija kirjoitti:
Otan kaljaa laiturilla. Antaa akkojen mäkättää mökissä keskenään. Minulla on nyt loma.
T. MIES
Pakko sanoa tähän, että osa totuutta on varmasti myös se että suuri osa noista ongelmista, on naisten ihan itsestä keksimiä.
Miehet menee mökille ja tuo itsensä, kopan kaljaa ja makkarapaketin. Ja ne selviytyy siellä ihan ilman draamaa tai raamatullista työnjakoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä! 🤣 Eikö niillä ole omat ruuat ja petivaatteet mukana. Tai sitten maksaa ruuista ja vaivan palkkaa. Säännöt selviksi heti.
Meillä kun viimeksi oli vieras muutaman päivän päivän, hän maksoi ruuat+ vesi, sähkö ja vaivanpalkkaa ettemme miinukselle jääneet.
Siis eihän mekään mennä minnekkään kylään kuin ilmaiseen hotelliin. Se on sitten eri asia jos kyläillään puolin ja toisin sopien isäntäväen maksavan viulut.
Ilman säätöä siitä kuka tuo mitäkin, jne selviää kun ollaan vuorotellen vieraanvaraisia. Juhannus on meidän perheen omaa aikaa, mutta meillä on ns after juhannus joka ollaan kiertävällä vuorolla kolmen perheen kesken eli jokainen kestikseen joka kolmas vuosi.
Inhoan eniten sitä mitä säätöä juurikin rouvat aiheuttaa.🤣 Yhden mökkiyön suunnittelu vaatii kymmeniä viestejä viikkoja etukäteen.
Mitäpä jos te miehet sitten ottaisitte ne mökkiviikonloppujen organisoinnit kontollenne kun teillä sujuu kaikki niin sutjakkaasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä! 🤣 Eikö niillä ole omat ruuat ja petivaatteet mukana. Tai sitten maksaa ruuista ja vaivan palkkaa. Säännöt selviksi heti.
Meillä kun viimeksi oli vieras muutaman päivän päivän, hän maksoi ruuat+ vesi, sähkö ja vaivanpalkkaa ettemme miinukselle jääneet.
Siis eihän mekään mennä minnekkään kylään kuin ilmaiseen hotelliin. Se on sitten eri asia jos kyläillään puolin ja toisin sopien isäntäväen maksavan viulut.
Ilman säätöä siitä kuka tuo mitäkin, jne selviää kun ollaan vuorotellen vieraanvaraisia. Juhannus on meidän perheen omaa aikaa, mutta meillä on ns after juhannus joka ollaan kiertävällä vuorolla kolmen perheen kesken eli jokainen kestikseen joka kolmas vuosi.
Inhoan eniten sitä mitä säätöä juurikin rouvat aiheuttaa.🤣 Yhden mökkiyön suunnittelu vaatii kymmeniä viestejä viikkoja etukäteen.
Mitäpä jos te miehet sitten ottaisitte ne mökkiviikonloppujen organisoinnit kontollenne kun teillä sujuu kaikki niin sutjakkaasti?
Täytyy sanoa, että niin ehkäpä sujuukin. Jostain kumman syystä naisille tulee hirveä häsläämisen tarve... Täytyy olla miljoona erilaista jälkiruokaa ja ihan henkihieveriin ollaan raadettu kaiken pikku nypläämisen kanssa. Mitä nyt olen mieheni järjestämiä mökkiviikonloppuja seuraillut, niin sinne mökille mennään saunomaan, rentoutumaan ja juomaan olutta. Makkarat ja pihvit grilliin, perunat kiehumaan. Jälkiruokana riittää se karkkipussi. Ei mitään ylenpalttista sekoilua.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuitko heidät vai kutsuivatko itse itsensä? Tässä on nimittäin huima ero.
Jos sinä kutsuit, ei vieraiden tarvitsekaan muuta kuin saapua paikalle valmiiseen pöytään. Jos he tunkivat kylään, heidän pitäisi osallistua ja sun olisi pitänyt tehdä se heille ajoissa selväksi, ettei ole tulemista, jollei hoida omaa puoliskoaan lakanoista, safkoista ja niistä kiesuksen koivuista.
Miksi ihmeessä sellaisia vieraita edes vastaanotetaan, joita ei ole kutsuttu. Jos jotkut ei toivotut ilmoittaisivat, että ovat tulossa, niin vastaisin heti , että me vietetään juhannusta nyt Saarisen perheen kanssa, heitä tulee 6 henkeä, tai -me vietetään juhannusta oman perheväen kesken ja toivottaisin vain hauskaa juhannusta. Selkeää-eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se, että vain toisen perheen rouvaa moititaan. Kai joku miehistäkin voisi perheensä nostaa?
Missä sanottiin että mukana on miehiä?
No, olettamus, kun lukee perhe. Ja toisen perheen rouva eli naimisissa oleva nainen.
Vierailija kirjoitti:
Asumme Pohjoisessa, isossa OK-talossa, puhtaan veden äärellä.
Suurin osa sukua muuttanut Etelään. Kun käyvät Pohjoisessa, majoittujia olisi.
Nytkin juhannukseksi olisi tullut kolme eri sukulaisiin porukkaa kun lomat alkavat. He, ketkä ehtivät varata lauantaista eteenpäin majoituksen, heidät otamme vastaan, tervetuloa. Muille myymme ei tilaa majatalossa -vastausta.
Jossain vaiheessa kun tiedusteluja tuli, mietimme jopa majoituskalenterin tekemistä, ihan hupina, mutta olisi saatettu käsittää V-luna.
Mutta, arvatkaapa toimiiko majoitus toisinpäin? Ei, koska on niin ahdasta Punavuoressa, Oulunkylässä tai Kalliossa.
Majoituskalenteri ja hinta mukaan myös. Hinta kattaa petivaatteet, siivouksen ja aamupalan, ruokapaketit voi sitten ostaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi et sano jo sopiessa tapaamisen, että tervetuloa, kunhan tuotte omat lakanat, pyyhkeet ja laudeliinat. Talo voi tarjota uudet perunat ja salaatin sekä perustarpeet, vieraat varmaan voi osallistua tuomalla kalat ja grillattavaa kaikille. Lisäksi työnjaosta voi huolehtia: laitetaan sitten yhdessä puusauna ja koivut yms.
Tuota en myöskään ymmärrä, että miksi juuri rouvien pitää valmistella. Mitä herrat tekevät?
No jep, just näin! Aika perinteistä on, että just ne miehet leikkaa nurmikon, lämmittää saunan, hakee juhannuskoivut ja vastaa grillaamisesta. Naiset valmistelee grillatavat, laittaa salaatit, jälkkärit ja hoitaa tiskit. Aika monissa juhannuksenvietoissa erilaisilla kokoonpanoilla on tullut oltua. Ap on provo tai sitten harvinainen yksittäistapaus.
Että ärsyttää tuollaiset jaot. Kyllä minä mieluummin leikkaan nurmikon, lämmitän saunan, haen juhannuskoivut ja kääntelen makkaroita grillissä kuin piiperrän jotain salaatteja ja jälkiruokia ja tiskaan muiden sotkuja.
No ihan kuule sama. Voit halutessasi piipertää myös grillin äärellä. Pointti kun oli se, että ei ole mitenkään tavallista, että yksi ihminen hoitaa tuon kaiken.
Ärsyyntyisit, jos menisin sinne "miesten puolelle" enkä piipertäisi kanssasi jälkkäreitä.
No hei kuule, meillä ei ole kotona miesten ja naisten töitä, multa onnistuu tarvittaessa niin moottorisahan käyttö kuin traktorin ajo (kuuluu koulutukseeni), mieheni viihtyy vuorollaan oikein hyvin keittiössä ja teki meidän juhannussiivouksenkin tänä vuonna, kun itse olin vielä töissä. Mutta silloin kun vietetään juhannusta sukulaisten tai ystävien kanssa on paikalla eri sukupolvien edustajia ja yleisesti siellä nyt vain vedetään siellä perinteisellä kaavalla. Minäkin, joka mieluummin leikkaisin sen nurmikon ja kaataisin juhannuskoivut "piiperrän" mukisematta siellä keittiössä. Kukaan fiksu ja aikuistunut ei nosta tästä mitään haloota. Ja toisekseen, miksi väheksyt ruoanlaittoa piiperryksenä? Kaikki kyllä pärjää ilman ajettua nurmikkoa, koivuja oven pielessä ja jopa ilman sitä saunaa, mutta nälkä on aika ikävä tunne...
Niin eli nimenomaan ärsyyntyisit, jos en leikkisi siellä muiden mukana jotain "perinteistä" kotipiikaa. Nimenomaan nuo "naisten hommat" on niitä vaativampia ja tärkeimpiä, joten veetuttaa, kun jotkut saa vaan ottaa rennosti ja tehdä niitä mukavia puuhia vaan sen perusteella mitä roikkuu haaroista.
Ainakin meillä päin miesväki monesti kalastelee ja puuhastelee muita vaativampia projekteja miehissä, missä naisilla olisi hirmuisen kälätyksen ja mökän jälkeen vain sormet ja raajat ristissä kuin jeesuksella pääsiäisenä.
Mutku niinku niin kovin halutaan nähdä maailman sortoa joka käänteessä. Räpiköijillä elämä on sitten varmaan todella vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mökilleni saa tulla vieraita aina, mutta vieraat tuovat mukanaan:
- ruokatarpeita ja juomia, näistä toki sovitaan yhdessä mitä minä tarjoan ja mitä he tuovat
- omat petivaatteet, jos jäävät yöksi
- omat saunakamat tottakai
- lapsille omat tarpeensa, vesilelut yms, koska minulla lapsettomana ei ole mitään lastenviihdykettä
- KÄYTÖSTAVAT, koskee niin lapsia kuin aikuisiakin
- alkoholia saa ottaa oman mielen mukaan ja ruokaviinit ja saunaoluet jopa tarjoan vieraille, mutta sammumispisteessä olevaa sössötysjankuttajaa enkä varsinkaan känniräyhääjää en katsele, silloin tulee lähtö
- ennen vieraiden lähtöä laitetaan YHDESSÄ paikat kuntoon sellaiseksi kuin oli ennen heidän saapumistaan, siivotaan roskat, putsataan grilli, tiskataan astiat, pyyhitään pöydät, jne. Toistan: YHDESSÄ!
Eli lyhyemmin sanottuna ihan normaalia toimintaa, kun tullaan toisen mökille kylään.
😂 kuulostaa todella rentouttavalta kaikille osapuolille.
Mikä tässä on ei-rentouttavaa? Sekö kun joutuu tuomaan jotain mukanaan ja siivoamaan 10min ennen pois lähtöä? Sitä kutsutaan yhdessä olemiseksi ja osansa tekemiseksi. Luuletko olevasi kuninkaallinen, jolle tarjotaan kaikki ilmaiseksi ja joka saa jättää sotkunsa muiden siivottavaksi? No, käyhän sekin tietysti, mutta muista, että se toimii molempiin suuntiin. Minä haen 200 eurolla tarpeita kaupasta mökki-iltaa varten ja tarjoan kaikki ja siivoan yksin. Vastavuoroisesti seuraavalla kerralla sinä teet samoin ja tarjoat kaiken ja siivoat yksin. Onko se sitten kivaa? Ei ole. Kivempaa kun tekee yhdessä.
Mua nykyään inhottaa nämä vieraista valittajat. Eihän tuossa ole mistään muusta kyse kuin kommunikointikyvyttömyydestä ja marttyyriudesta valittajan puolelta.
Me oltiin joku kesä sukulaisten mökillä yöpymässä pitkän ajomatkan keskellä, ja jäi tosi paha maku suuhun kun kuulin näiden sukulaisten myöhemmin valittaneen mökkilokeista. Totuus kun oli se, että heiltä kysyttiin moneen kertaan mitä tarvitsee tai voi tuoda eikä kuulemma mitään tarvinnut. Kyseinen mökki on aiemmin ollut koko suvun hallussa, joten tiedän että säilytystila on rajallista eikä kovin suuria kantamuksia sinne kannata viedä jos kaapit ovat jo ennestään täynnä. Ei sitten viety paljoakaan, ja tästähän on sitten jälkikäteen kuultu. Sängyt oli pedattu valmiiksi, vaikka toki olisimme pedanneet itse jos olisi laitettu vaan lakanoita esille tai kerrottu mistä niitä löytyy. Mutta saatiinpa tästäkin sitten olla marttyyrina kuinka oli pitänyt meille pedata.
On vaan kumma, että itsellänikin on tosi kiva mökki, jonne moni haluaa tulla käymään ja kutsunkin paljon väkeä kesän mittaan. En ole kohdannut YHTÄÄN "lokkia", tai muuta vastaavaa käytöstä. Syy on se, että kerron vieraille mitä tarvitsee tuoda ja jaan työt mökillä. En oleta että he osaavat lukea ajatuksia enkä oleta että he osaavat omatoimisesti vieraassa paikassa tarttua hommiin ellei heitä ohjeisteta.
On myös ylipäätään inhottavaa luvata vieraiden tulla jos ei heitä oikeasti halua, vieraat kyllä aistivat olevansa epätoivottuja ja kaikille olisi ollut kivempi jos isäntäväki vaan suoraan sanoo että ei sovi nyt. Jotenkin nykyään jo pelkään näitä ap:n kaltaisia kommunikointikyvyttömiä, jotka eivät voi sanoa asioita suoraan ja sitten kaikki ovat epämukavassa tilanteessa.
Ap on trolli. Sen tunnistaa tuosta nimettömästä ap:n puolustelusta ja todennäköisesti tehtailee itselleen ylänuolia.
Mä en ketjun alussa viitsinyt sanoa mitään tuolle vastaan, kun päästään keksii noita juttuja mitä aloituksessa ei sanota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mökilleni saa tulla vieraita aina, mutta vieraat tuovat mukanaan:
- ruokatarpeita ja juomia, näistä toki sovitaan yhdessä mitä minä tarjoan ja mitä he tuovat
- omat petivaatteet, jos jäävät yöksi
- omat saunakamat tottakai
- lapsille omat tarpeensa, vesilelut yms, koska minulla lapsettomana ei ole mitään lastenviihdykettä
- KÄYTÖSTAVAT, koskee niin lapsia kuin aikuisiakin
- alkoholia saa ottaa oman mielen mukaan ja ruokaviinit ja saunaoluet jopa tarjoan vieraille, mutta sammumispisteessä olevaa sössötysjankuttajaa enkä varsinkaan känniräyhääjää en katsele, silloin tulee lähtö
- ennen vieraiden lähtöä laitetaan YHDESSÄ paikat kuntoon sellaiseksi kuin oli ennen heidän saapumistaan, siivotaan roskat, putsataan grilli, tiskataan astiat, pyyhitään pöydät, jne. Toistan: YHDESSÄ!
Eli lyhyemmin sanottuna ihan normaalia toimintaa, kun tullaan toisen mökille kylään.
Mikä tässä on ei-rentouttavaa? Sekö kun joutuu tuomaan jotain mukanaan ja siivoamaan 10min ennen pois lähtöä? Sitä kutsutaan yhdessä olemiseksi ja osansa tekemiseksi. Luuletko olevasi kuninkaallinen, jolle tarjotaan kaikki ilmaiseksi ja joka saa jättää sotkunsa muiden siivottavaksi? No, käyhän sekin tietysti, mutta muista, että se toimii molempiin suuntiin. Minä haen 200 eurolla tarpeita kaupasta mökki-iltaa varten ja tarjoan kaikki ja siivoan yksin. Vastavuoroisesti seuraavalla kerralla sinä teet samoin ja tarjoat kaiken ja siivoat yksin. Onko se sitten kivaa? Ei ole. Kivempaa kun tekee yhdessä.
Minusta on. Jos minä kutsun meille jonkun kylään niin minä tarjoan ja laitan. Ei ole minkäänlainen ongelma vaan normaalia vieraanvaraisuutta.
Catch and no release kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi et sano jo sopiessa tapaamisen, että tervetuloa, kunhan tuotte omat lakanat, pyyhkeet ja laudeliinat. Talo voi tarjota uudet perunat ja salaatin sekä perustarpeet, vieraat varmaan voi osallistua tuomalla kalat ja grillattavaa kaikille. Lisäksi työnjaosta voi huolehtia: laitetaan sitten yhdessä puusauna ja koivut yms.
Tuota en myöskään ymmärrä, että miksi juuri rouvien pitää valmistella. Mitä herrat tekevät?
No jep, just näin! Aika perinteistä on, että just ne miehet leikkaa nurmikon, lämmittää saunan, hakee juhannuskoivut ja vastaa grillaamisesta. Naiset valmistelee grillatavat, laittaa salaatit, jälkkärit ja hoitaa tiskit. Aika monissa juhannuksenvietoissa erilaisilla kokoonpanoilla on tullut oltua. Ap on provo tai sitten harvinainen yksittäistapaus.
Että ärsyttää tuollaiset jaot. Kyllä minä mieluummin leikkaan nurmikon, lämmitän saunan, haen juhannuskoivut ja kääntelen makkaroita grillissä kuin piiperrän jotain salaatteja ja jälkiruokia ja tiskaan muiden sotkuja.
No ihan kuule sama. Voit halutessasi piipertää myös grillin äärellä. Pointti kun oli se, että ei ole mitenkään tavallista, että yksi ihminen hoitaa tuon kaiken.
Ärsyyntyisit, jos menisin sinne "miesten puolelle" enkä piipertäisi kanssasi jälkkäreitä.
No hei kuule, meillä ei ole kotona miesten ja naisten töitä, multa onnistuu tarvittaessa niin moottorisahan käyttö kuin traktorin ajo (kuuluu koulutukseeni), mieheni viihtyy vuorollaan oikein hyvin keittiössä ja teki meidän juhannussiivouksenkin tänä vuonna, kun itse olin vielä töissä. Mutta silloin kun vietetään juhannusta sukulaisten tai ystävien kanssa on paikalla eri sukupolvien edustajia ja yleisesti siellä nyt vain vedetään siellä perinteisellä kaavalla. Minäkin, joka mieluummin leikkaisin sen nurmikon ja kaataisin juhannuskoivut "piiperrän" mukisematta siellä keittiössä. Kukaan fiksu ja aikuistunut ei nosta tästä mitään haloota. Ja toisekseen, miksi väheksyt ruoanlaittoa piiperryksenä? Kaikki kyllä pärjää ilman ajettua nurmikkoa, koivuja oven pielessä ja jopa ilman sitä saunaa, mutta nälkä on aika ikävä tunne...
Niin eli nimenomaan ärsyyntyisit, jos en leikkisi siellä muiden mukana jotain "perinteistä" kotipiikaa. Nimenomaan nuo "naisten hommat" on niitä vaativampia ja tärkeimpiä, joten veetuttaa, kun jotkut saa vaan ottaa rennosti ja tehdä niitä mukavia puuhia vaan sen perusteella mitä roikkuu haaroista.
Ainakin meillä päin miesväki monesti kalastelee ja puuhastelee muita vaativampia projekteja miehissä, missä naisilla olisi hirmuisen kälätyksen ja mökän jälkeen vain sormet ja raajat ristissä kuin jeesuksella pääsiäisenä.
Mutku niinku niin kovin halutaan nähdä maailman sortoa joka käänteessä. Räpiköijillä elämä on sitten varmaan todella vaikeaa.
Oliko nurmikonleikkuu, juhannuskoivujen kaataminen, saunan lämmitys ja naisten valmistamien grillattavien kääntely sitä vaativaa hommaa? Kyllä mieluummin teen tuota kuin vatkailen jotain jälkiruokia, pilkon ja leikkaan salaattia, asettelen miehille valmiiksi grillattavat, hinkkaan muiden kuolaisia astioita... Ja mitäs vaikeaa kalastuksessa on? No, ehkä joillekin naisille se on yhtä vaikeaa kuin jollekin miehelle vääntää britakakku?
Harvoinpa juhannuksena mökillä raadetaan, paitsi ruokien ääressä ja se taitaa kaatua yleisesti ottaen naisille...
Ollaan pari juhannusta oltu ystävien mökillä. Ruokien yms jako meni oikein hyvin. Tuotiin kuiva-aineita, kun tultiin kauempaa ja he muut, joista kustannukset jaettiin.
Ainoa mistä en välittänyt oli juuri tuo emäntien asioista huolehtiminen. Isännät kiskoi kaljaa pitkin päivää. Laittoi he sentään saunan ja osallistui seurapeleihin mutta tuon takia sanoin, että kiitos riittää tällaiset juhannukset. Lapset katselevat pitkin päivää kaljaa kittaavia isukkeja.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan pari juhannusta oltu ystävien mökillä. Ruokien yms jako meni oikein hyvin. Tuotiin kuiva-aineita, kun tultiin kauempaa ja he muut, joista kustannukset jaettiin.
Ainoa mistä en välittänyt oli juuri tuo emäntien asioista huolehtiminen. Isännät kiskoi kaljaa pitkin päivää. Laittoi he sentään saunan ja osallistui seurapeleihin mutta tuon takia sanoin, että kiitos riittää tällaiset juhannukset. Lapset katselevat pitkin päivää kaljaa kittaavia isukkeja.
Just tämä! Miehet pääsee nimenomaan rentoutumaan ja naiset piikomaan. Todella ahdistavaa.
Kauan sitten ohjeistettiin, älkää koskaan ikinä ottako vieraita vastaan tai tunkeko toisten riesaksi, apua ei pyydetä eikä kaivata. Sopii ohje minulle koska olen introverttierakko.
Catch and no release kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropas tarkemmin näistä projekteista, joita tehdään nimenomaan juhannuksena ja VIERAIDEN kanssa? Siivoatte huussin? Pistät miesvieraasi korjaamaan hajonneet paikat? Ei sekään reilua ole.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jännä, että aina moititaan NAISIA... Mitä ne miehet tekee järjestelyiden eteen!? Eikö niiden tarvitse, kun killuu se uloke jalkojen välissä?
Ei tartte, perinteinen ajattelutapa esim.eteläpohjalaisilla ja itäsuomalaisilla naisilla. Yäk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. MIES
Pakko sanoa tähän, että osa totuutta on varmasti myös se että suuri osa noista ongelmista, on naisten ihan itsestä keksimiä.
Miehet menee mökille ja tuo itsensä, kopan kaljaa ja makkarapaketin. Ja ne selviytyy siellä ihan ilman draamaa tai raamatullista työnjakoa.
No hei, Miehet vois sitten ihan itse järjestää sen kivan juhannuksen omalle ja kaverin perheelle, jos se on noin helppoa. Ihan vinkkinä, lapset ei sitten juo kaljaa.