Sanoin miehelle, kun lapset jäi lomalle koulusta, että en jaksa yksin hoitaa kesän ruokahuoltoa ja ohjelmaa
Mitä on mies tähän mennessä tehnyt Käynyt pari kertaa kaupassa, on laittanut ruokaa tasan kerran.
Nyt kun keskusteltiin tai pikemminkin riideltiin aiheesta, kun mies tuli hyvällä ruokahalulla syömään taas laittamaani iltaruokaa, niin sanoin miehelle, että olis kiva jos hänkin joskus suunnittelis ja laittais jotain hyvää iltapalaa/ruokaa, niin mies alkoi vaan vittuilla: Niin enhän mä koskaan, kun olen niin paska mies.
Ei vitsi miten ärsyttävää. Riitahan siitä sitten tuli, eikä se edennyt mihinkään suuntaan koska mies on käynyt kaupassa ja laittanut ruokaa (kerran). Aivan itsestäänselvyytenä pitää. Ja jos jotain kehtaan huomauttaa, niin alkaa vaan ilkeillä.
Kommentit (494)
Minun mies on aina tehnyt ruuat perheelleen, tykkää kokoata Itse todella harvoin teen ruokia Mies käy myös ruokaostoksilla kun tietää , mitä tarvitsee. Itse ostelen kaiken muun, mittä kotiin . Minun hommia on siivous, pyykinpesu ja tiskit Lapset hoidin aikuiseksi asti Mieskin joskus heidän kanssaan hetken oli Mieleisenpää oli illat telkkaria katsella ja rentoutua viikonl. Alkon antimilla Näin vielä vaarinakin kaiken samanlailla tekee. ja minä nuo omat hommani hoidan Nyt pystyn kirjoja lukemaan enemmän
Luin vain aloitusviestin. Sorry, jos ap on jo eronnut tms., en lukenut koko ketjua.
Ala viestiä suoremmin.
"Mitkä päivät ensi viikolla haluat ottaa ruuanlaittopäiviksesi? Mulle käy mikä vain paitsi ei tiistai. Otan ensi viikolla neljä ruuanlaittopäivää, sen jälkeisellä viikolla sitten toisinpäin."
Joka viikko sovitte päivät. Ei mitään "olis kiva, jos" -kommunikaatiota enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jokavuotinen juttu, että lapsilla on lomaa koulusta kesällä. Jotenkin outoa, ettei jaksaisi omia lapsiaan edes ruokkia. Mä tein aikoinani neljälle lapselle ruokaa, mies oli kerralla aina kolme viikkoa merillä. Joo ei, en ollut kotiäiti vaan ihan koko päivän töissä. Mies oli viikon joka kk kotona, teki puutarhahommat, huolsi taloa ja autot, kävi kaupassa välillä ja teki lapsille aamupalat. Ei minua rasittanut illalla ruokien teko tai valmiiden ruokien ottaminen pakastimesta ja jääkaapista ja lämmittää ne, pyöräyttää salaatit pöytään tai keitellä pottuja ja tehdä uuniruokia.
Kukin tyylillään. Miehelläsi täytyy olla suuri palkka tai muita avuja, jos tuo on mielestäsi hyvä avioliitto tai millään tasolla reilua. Toisekseen jaksan ihmetellä miten jotkut puutarhahommat, talon ja auton huoltaminen on saman verran kuin lasten ja kaikkien muiden hommien hoitaminen yhteensä. Minulla on reilu kymmenen vuotta vanha auto, jota tarvitsee kerran vuodessa käyttää huollossa (varaat ajan, ajat auton paikalle aamulla, haet iltapäivällä) ja kaksi kertaa vuodessa vaihtaa renkaat (15 min homma ja muutama kymppi maksaa). Puutarhahommia on tasan niin paljon kuin niitä viitsii tehdä, mutta lasken sen enemmän harrastukseksi kuin kotityöksi. Mitä ihmeen hoitamisessa talossakin on, jos joka kuukausi pitää huoltaa? Ihme murjuissa sitä ihmiset asuvatkin.
Minullekin ex aikanaan keuli miten hän tekee niin paljon miesten töitä ja miten hänen ei siksi tarvitse mihinkään lastenhoitoon tai ruuan laittoon osallistua. Eron jälkeen tajusin, että minua oli kusetettu pahemman kerran.
En jaksanut ruveta luettelemaan kaikkea yksitellen mitä mies teki aikoinaan kun eli. Kyllä ok-talossa ja isossa kasvimaassa isolla tontilla oli aika paljon tekemistä, mutta joo, harrastuksena se menikin, teimme sitä ilolla. Talomme ei ole mikään murju vaan remppasimme ja remppautimme sen hyvään kuntoon eli remppaushommia oli ihan pariksi vuodeksikin vielä muuton jälkeen. En ymmärrä miksi ajattelet, että neljän lapsen kanssa asutaan murjussa jossain muussa EU-maassa kuin Suomessa. Sinun mielestäsi kaikki nämä nk. miesten hommat ovat yhtä tyhjän kanssa näköjään. Omasta mielestäni eivät olleet, työtä riitti kummallekin sopivasti eikä narinaa ja nalkutusta työnjaosta ollut. Nyt teen nuorimman lapsen kanssa minkä voin kun mies on kuollut. Apumiestä tarvitaan silloin tällöin kun katolle en sentään nouse enkä nuohoa korsteeneita tai käännä kasvimaata syksyin ja keväisin, näihin eivät voimani enää riitä. Pensasaitojen leikkaukseen ja puiden kaatoon en opetellut koskaan. Voithan sinä vähätellä, ettei niitä hommia ollut miehelle tarpeeksi viikoksi kun oli vapaalla. Itse muistelen lämmöllä avioliittoani ja miestäni, miten puhalsimme aina yhteen hiileen ja hommat hoituivat ilman käskytystä ja nalkutusta.
Kaikki ei asu remppaa vaativissa omakotitaloissa, joissa on iso piha ja kasvimaa. Mitä miestenhommia on kerrostalossa asuvilla?
ikkunoiden pesu ja mattojen pesu ulkona nk matonpesupaikalla, tottaki nainen mukaan että matoista tulee puhtaat ja itse myös pestä pienempää mattoa. Mies kantaa matot kuivumaan jne. Tiskikoneen täyttöä ts kaikkea voi mieskin tehdä kaupunkihuushollissa.
Mies voi tehdä ihan mitä tahansa kotitöitä. Mutta kyllä ikkunoiden pesu on kuulunut niihin perinteisiin naisten töihin, samoin mattojen pesu. Kyllä ne on kuvissakin mattolaitureilla olleet naiset, ei miehet.
Tottakai nainen mukana että tulee puhtaat??? Ihan oikeasti, mistä apukoulusta te miehiä etsitte? Eikö puolisoksi oikeasti voi ottaa ihan normaaliälyistä ihmistä?
Oma tohtorismieheni kykenee kyllä ihan valvomatta ihan kaikkeen mihin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
On muuten ihme, että tähän ketjuun ei ole tullut kommenttia "kaikki maailman huippukokit on miehiä". Missä ne oikein luuraa, kun kovin monella ei omassa kodissa ole sellaista?
Mun mies on innokas kokkausharrastaja ja juu, hoitaa jotain 80% meidän perheen ruokahuollosta. Tottakai laitan ruokaa itsekin ja laitetaan usein yhdessä, mutta mies myös useimmiten suunnittelee ruuat ja käy kaupassa. Hän nimenomaan haluaa suunnitella, minä olen enemmän semmoinen "tee mitä kaapista löytyy"-tyyppi. Toisaalta minä sitten siivoan enemmän ja hoidan pihaa ja lasten vaatehuoltoa, kun ne hommat taas kiinnostaa minua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jokavuotinen juttu, että lapsilla on lomaa koulusta kesällä. Jotenkin outoa, ettei jaksaisi omia lapsiaan edes ruokkia. Mä tein aikoinani neljälle lapselle ruokaa, mies oli kerralla aina kolme viikkoa merillä. Joo ei, en ollut kotiäiti vaan ihan koko päivän töissä. Mies oli viikon joka kk kotona, teki puutarhahommat, huolsi taloa ja autot, kävi kaupassa välillä ja teki lapsille aamupalat. Ei minua rasittanut illalla ruokien teko tai valmiiden ruokien ottaminen pakastimesta ja jääkaapista ja lämmittää ne, pyöräyttää salaatit pöytään tai keitellä pottuja ja tehdä uuniruokia.
Kukin tyylillään. Miehelläsi täytyy olla suuri palkka tai muita avuja, jos tuo on mielestäsi hyvä avioliitto tai millään tasolla reilua. Toisekseen jaksan ihmetellä miten jotkut puutarhahommat, talon ja auton huoltaminen on saman verran kuin lasten ja kaikkien muiden hommien hoitaminen yhteensä. Minulla on reilu kymmenen vuotta vanha auto, jota tarvitsee kerran vuodessa käyttää huollossa (varaat ajan, ajat auton paikalle aamulla, haet iltapäivällä) ja kaksi kertaa vuodessa vaihtaa renkaat (15 min homma ja muutama kymppi maksaa). Puutarhahommia on tasan niin paljon kuin niitä viitsii tehdä, mutta lasken sen enemmän harrastukseksi kuin kotityöksi. Mitä ihmeen hoitamisessa talossakin on, jos joka kuukausi pitää huoltaa? Ihme murjuissa sitä ihmiset asuvatkin.
Minullekin ex aikanaan keuli miten hän tekee niin paljon miesten töitä ja miten hänen ei siksi tarvitse mihinkään lastenhoitoon tai ruuan laittoon osallistua. Eron jälkeen tajusin, että minua oli kusetettu pahemman kerran.
En jaksanut ruveta luettelemaan kaikkea yksitellen mitä mies teki aikoinaan kun eli. Kyllä ok-talossa ja isossa kasvimaassa isolla tontilla oli aika paljon tekemistä, mutta joo, harrastuksena se menikin, teimme sitä ilolla. Talomme ei ole mikään murju vaan remppasimme ja remppautimme sen hyvään kuntoon eli remppaushommia oli ihan pariksi vuodeksikin vielä muuton jälkeen. En ymmärrä miksi ajattelet, että neljän lapsen kanssa asutaan murjussa jossain muussa EU-maassa kuin Suomessa. Sinun mielestäsi kaikki nämä nk. miesten hommat ovat yhtä tyhjän kanssa näköjään. Omasta mielestäni eivät olleet, työtä riitti kummallekin sopivasti eikä narinaa ja nalkutusta työnjaosta ollut. Nyt teen nuorimman lapsen kanssa minkä voin kun mies on kuollut. Apumiestä tarvitaan silloin tällöin kun katolle en sentään nouse enkä nuohoa korsteeneita tai käännä kasvimaata syksyin ja keväisin, näihin eivät voimani enää riitä. Pensasaitojen leikkaukseen ja puiden kaatoon en opetellut koskaan. Voithan sinä vähätellä, ettei niitä hommia ollut miehelle tarpeeksi viikoksi kun oli vapaalla. Itse muistelen lämmöllä avioliittoani ja miestäni, miten puhalsimme aina yhteen hiileen ja hommat hoituivat ilman käskytystä ja nalkutusta.
Kaikki ei asu remppaa vaativissa omakotitaloissa, joissa on iso piha ja kasvimaa. Mitä miestenhommia on kerrostalossa asuvilla?
ikkunoiden pesu ja mattojen pesu ulkona nk matonpesupaikalla, tottaki nainen mukaan että matoista tulee puhtaat ja itse myös pestä pienempää mattoa. Mies kantaa matot kuivumaan jne. Tiskikoneen täyttöä ts kaikkea voi mieskin tehdä kaupunkihuushollissa.
Mies voi tehdä ihan mitä tahansa kotitöitä. Mutta kyllä ikkunoiden pesu on kuulunut niihin perinteisiin naisten töihin, samoin mattojen pesu. Kyllä ne on kuvissakin mattolaitureilla olleet naiset, ei miehet.
Tottakai nainen mukana että tulee puhtaat??? Ihan oikeasti, mistä apukoulusta te miehiä etsitte? Eikö puolisoksi oikeasti voi ottaa ihan normaaliälyistä ihmistä?
Tuo oli turhaa vastakkainasettelua, apukoululainen vs tohtorismies. Vesitti muuten hyvän viestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä ei enää ole erikseen miestenhommia, kuten ei naisellakaan naistenhommia. Kyllä se kauha miehenkin käteen mahtuu. Mies osaa käyttää imuria ja pesukonetta. Ei riitä, että mies vasaroi yhden naulan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli turhaa vastakkainasettelua, apukoululainen vs tohtorismies. Vesitti muuten hyvän viestin.
No se nyt oli tahallista provosointia, kun tuossa oli tuo älyttömyys, että naisen pitää olla mukana, että mies osaa pestä puhtaaksi. Kyllä nyt suuri enemmistö miehistä on oikeasti ihan normaaleja ihmisiä, jotka osaavat pestä matot puhtaaksi. Ei minun naiseuteni tee minusta mitään puhtauden ja kotitöiden asiantuntijaa. Miten voisi edes tehdä? Eli jos teillä puoliso ei ole kehitysvammainen, niin älkää puhuko hänestä niinkuin hän olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on perhemalli mikä saa monet nykyään ärsyyntymään. Siitä huolimatta että se meidän halujen ja toiveiden mukainen. Minä olen kotona ja huolehdin lapsista ja kodista sekä synnytän lisää lapsia. Miehellä tärkein tehtävä on kodin ulkopuolella rahoittaa elämämme sekä osallistua lasten kasvatukseen ja osaan kotitöistä. Ruoan valmistus tai siivoaminen ei niihin kuulu kuin poikkeustapauksissa.
Se on sinun valintasi. Maksaahan mies sinulle palkkaa ja eläkettä? Koska voi käydä,ja usein käykin niin, että kun lapset on isoja,niin tulee se avioero,ja naisella ei ole ammattia, ei palkkatuloja, eikä eläkekertymää ja köyhä vanhuus odottaa.
Toisaalta voi käydä kuten sisarelleni ja hän menehtyi sairaskohtaukseen 24-vuotiaana. Mitä palstaan on uskominen niin harvoille nuorille riittää palkallista työtä joten eivät saa eläkertymää vaikka eivät lapsia hankikaan. Köyhä vanhuus siis joka tapauksessa. Ja lisäksi voiko enää luottaa että eläkkeitä enää maksetaan kun siinä iässä. Päättäjät muuttavat lakeja ja koko ikänsä töitä painaneet eläkeuskovaiset huomaavat pettyneensä. Vakavasti ottaen laskin että jos palaisin pian töihin niin eihän eläkettä paljon kertyisi vuosittain. Lähihoitajan työ johon minulla koulutus on huonosti palkattua ja eläkekertymä ei kummoinen. Sitten eläkeläisenä kelpaisi pohtia miten lasten ensimmäiset vuodet sain olla joulut töissä enkä lasten kanssa kotona ja vein itkevinä päiväkotiin aamuisin tai mies vei. Varmasti jossakin vaiheessa palaan työelämään mutta en nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisethan ne lapsia maailmaan porsivatkin niin naisten tehtävä niitä on hoitaa ja ruokkia.
Miesten spermasta ne lapset tulevat, joten miesten tehtävä on hoitaa ja ruokkia lapset.
Kyllä miehen tehtävä on hommata rahaa niin, että pystyy maksamaan lastensa tarvitsemat ruoat, vaatteet ym ja jos puoliso on kotona, niin myös puolisolle elannon. Jos nainen on parempituloinen, sitten mies voi hoitaa lapset ja kodin ja nainen maksaa.
Mikä ihmeen ruokahuolto? Ja iltaruoka? Pitäisikö ap:n ottaa vähän rennommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pitäisi vaan sanoa, että minä tein tänään, huomenna on sun vuoro.
Meillä toimii tämä. Kun esim. pesen vessanpöntön, totean miehelle, että minä pesin nyt, seuraava pesukerta napsahtaa sinulle.
Sellainen "olisi kiva jos sinäkin joskus tekisit asian x" ei toimi ikinä.
Seuraava vessanpesukerta voi olla neljän viikon päästä, kun miehen mielestä pytty on vielä puhdas.
Siitä ruokailusta ei kannata stressiä ottaa. Nuudeleita ja nuggetteja meillä syö koululaiset kaikkein mieluiten, vaikka tekisin mitä patoja ja kiusauksia. Vesimeloni, mansikat, kurkku ja tomaatti.
Vierailija kirjoitti:
Kouluikäisistä lapsista on kasvatettu yhtä kädettömiä kuin isästä?
Tässähän se ongelman syy pitkälti kiteytyy.
Nainen/äiti passaa miehensä, lapsensa/poikansa ja sitten ihmetellään, miten niistä pojista kasvaa kädettömiä isiä/miehiä.
Tytär taas ottaa oppia äidistään passaajana ja näin se ympyrä sulkeutuu, kun on aika perustaa oma perhe.
Äidit uuvuttaa itsensä tuolla jumalattomalla täydellisyydentavoittelulla. Kesä on kesä ja lapsetkin tykkää kun saa syödä nakkeja ja ranskalaisia. Pääasia et saa mahan täyteen.
Ei lämmintä ruokaa tarvitse olla kaks x/ päivä , raasteineen ja täysjyväleipineen. Kattilallisen perunoitakin keittää kesällä ja syö voiperunoita.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vakavasti mitä miehesi tekee kodin hyväksi? Vaadit ruuanlaittoa, mutta onko hänellä muita töitä ollenkaan esim. autonhuolto ja laskujen maksaminen?
Otsikko tosin oli provosoiva, mutta jospa vastaatte toisetkin, mitä miehen töihin kuuluu perheessä?
Meillä miehen töihin kuuluu: iv-koneen suodattimien vaihto paristi vuodessa. Roskien vienti useimmiten. Lapsen vienti ja haku päiväkodista 3x viikossa. Polkupyörien huolto. Auton huollon varaaminen. Puutarhatöissä auttelu niiltä osin kun tarvitsee enemmän voimaa. Satunnaiset pienet nikkarointihommat (isommat tehdään yhdessä). Perheen ruokahuolto suurimmaksi osaksi. Robotti-imurin puhdistus. Vessan pesu joka toinen kerta. Omien vaatteiden vienti pyykkikoriin ja puhtaiden ottaminen pyykkinarulta. Yleisen järjestyksen ylläpito, perus tiskikoneen täyttö ja tyhjennys ym. Pidemmillä matkoilla kuskina oleminen (koska minua alkaa herkästi nukuttaa ratissa).
Laskut tulee e-laskuina joten niitten maksamista ei voi pitää minkäänlaisena työnä, toki molemmat hoitaa ne jotka tulee omalla nimellä. Ja käytännössä kaikki hommat on sellaisia jotka kumpi tahansa voi tarvittaessa hoitaa, minä osaisin kyllä ne iv-koneen suodattimet vaihtaa, varata autolle huollon ja laittaa ruuat, mies osaisi hommata lapsille vaatteet, siivota ja pestä pyykkiä, mutta näissä työnjako on vaan muodostunut tällaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei kukaan koskaan mitään, vaan kaikki aina vain.
Ap. aloituksesi miehelle sisälsi negatiivisen viestin. Se meni perille. Puhukaa kauniisti. Meillä mies haluaa kertoa omista toiveistaan, kun minä kysyn mitä haluaa. Silloin hän myös tulee usein mukaan laittamaan ruokaa ja kattamaan pöytää.
Kyllähän sitä isukkia pitää nätisti suostutella. Aikuisen ihmisen pitää osallistua arjen pyöritykseen lapsiperheessä ihan tuosta vaan. Olen 3 lapsen äiti ja tiedän että työmäärä lapsiperheessä (pienet lapset) on loputon ja siinä riittää hommaa käskemättäkin isällekin. Voi tuota mieslapsien määrää
Kouluikäiset lapset kykenevät itsekin menemään jääkaapille. Ja järjestämään ohjelmansa itse. Jos eivät, niin sitten laitat ne viikoksi seurakunnan tms. leirille.
Vierailija kirjoitti:
Äidit uuvuttaa itsensä tuolla jumalattomalla täydellisyydentavoittelulla. Kesä on kesä ja lapsetkin tykkää kun saa syödä nakkeja ja ranskalaisia. Pääasia et saa mahan täyteen.
Ei lämmintä ruokaa tarvitse olla kaks x/ päivä , raasteineen ja täysjyväleipineen. Kattilallisen perunoitakin keittää kesällä ja syö voiperunoita.
No se on kuule aivan sama mitä se ruoka on. V*tuttaa se silti, jos toinen ei laita tikkua ristiin asian eteen vaan jättää kokonaan toisen hoidettavaksi. Jonkun ne nakitkin on kaupasta haettava ja lapsille tarjoiltava. Ja ei kyllä todellakaan ole hyväksi lapsille syöttää koko kesää nakkia ja ranskalaisia, sen tajuaa onneksi jokainen normaalijärkinen mieskin.
Vessanpöntön pesee minuutissa puhdistuspyyhkeillä. Olikohan kiilto merkkisiä , keltainen pakkaus. Samalla pyyhkii lavuaarin ja peilin. Valmista.
Pakkaus maksaa muutaman euro. Ja siinä on noin 20 kpl puhdistusoyyhkeitä.
Näin. Tuohan on varmasti kaikkien mielestä ihan hyvä toimintamalli, kunhan se on molemmille aidosti mieleinen, ja molempien taloudellinen asema on turvattu. Jos eroa ei tule, kaikki on tietysti ok. Mutta jos tulee, joku kunnollinenkin mies katkeruuksissaan voi yrittää väittää, että vaimo vain lepäili kotona kun hän tienasi. Ja tosiaan eläkettä ei tipu.