Miten kerron minälle, etten halua häntä meille jouluaattona?
Olemme uusperhe ja meillä on yhteensä kuusi lasta, ja moninkertainen määrä lapsenlapsia. Olimme suunnitelleet viettävämme jouluaattoa rauhallisesti kahden lapsemme perheen kanssa. Muut vierailevat sitten muina joulunpyhinä luonamme. Nyt miniäni, jonka piti alunperin perheineen viettää joulua omien vanhempiensa luona, imoitti tulevansa jouluaattona mieluummin meille. En tiedä miten saisin sanottua hänelle, ettemme me muut jaksaisi häntä nyt tänä jouluaattona. Kun kaiken pitää olla täydellistä. Lasten täytyy käyttytyä kuin enkelit. Kaikki lahjavuoret on raahattava meille, jotta pukki voi jakaa ne samalla kertaa.
Minulla on vaativa työ ja tämä syksy on ollut muutenkin rankka, koska olen läpikäynyt ison leikkauksen, putkiremontin ja muuta " ylimääräistä." Haluaisin ottaa jouluaaton rennosti ilman täydellisyyden tavoitteluja ja höösäämistä. Miniäni vie meiltä muilta neurroottisella hössöttämisellään jouluilon.
Miten kerron hänelle häntä loukkaamatta etten halua häntä meille jouluksi? Nyt nämä kaksi muuta lasta perheineen sanovat, että jos tämä miniä tulee, he eivät tule ollenkaan. Kukaan ei jaksa häntä.
Kommentit (49)
Jääpä muuten vähemmän aikaa anoppina oloon, kun hankkii lapset vanhana.
Vierailija:
Rauhallista Joulua sinulle ap!
Olen ilman muuta yli-ikäinen tälle keskustelupalstalle, aikani kuluksi surffailin ja osuin tänne. Kiitos kaikille fiksuille vastaajille. Haukut tekisi mieli jättää omaan arvoonsa, mutta kaipa se on hyväksyttävä, että niitäkin täällä netissä saa, koska on mahdoton avata kokonaistilannetta. Vastailen muutamiin " ihmetyksen aiheisiin" .
Yritimme joitakin vuosia rakentaa systeemiä, että viettäisimme mieheni kanssa aaton aina vuoronperään joko minun tai hänen lapsen perheessä, koska olemme kovin toivottuja jouluvieraita ja vaari on hyvä pukki. Toisena jolupäivänä ja tapaninpäivänä lapset perheineen ovat vierailleet meillä. Nyt tilanne on kuitenkin syystä tai toisesta liusunut pois tästä hyvästä vuorottelusysteemistä ja viime vuosina olen kestinnyt vieraita kolmena päivänä.
Jo hyvissä ajoin ennen joulua suunnittelemme lasten kanssa kuka missäkin mitenkin joulua viettää. Onhan heillä myös toiset isovanhemmat ja aina joskus joku lapsista haluaa viettää joulusta osan ihan oman perheensä kanssa, minkä ymmärrän oikein hyvin.
Tänä vuonna tosiaan olimme etukäteen jo aikaa sitten päättäneet, että nämä kaksi perhettä lapsineen tulevat meille aatoksi. Miniäni, jota siis en jouluksi meille haluaisi, on suloinen ihminen, mutta etenkin äidiksi tulonsa jälkeen (noin 6 vuotta sitten) hänestä on tullut niin mieletön perfektionisti (täydellisyydentavoittelija), että se rassaa myös hänen omaa miestään, lastaan ja sisaruksiaan. Minä olen aika rento ja helppo ihminen, joten en usko että miniäni pingottaa seurassani. Itse asiassa taidan olla niitä harvoja ihmisiä, joille hän on todella rehellisesti avautunut. Olemme jopa puhuneet tästä täydellisyyden tavoittelusta, jouduin ottamaan asian suoraan puheeksi, koska epäilin niin vahvasti, että hänen kuopuksellaan on stressiperäistä oireilua. Onneksi miniäni ei loukkaantunut, vaan osasin ottaa asian esiin sillä tavoin, että hän ymmärsi, mistä puhuin ja löydin paikan, josta hän sai konkreettista apua ja harjoituksia, mutta on vasta alussa muutoksen tiellä.
Minulla on oikeasti ollut normaalia rankempi syksy, oma vanha äitini on sairastellut, samoin entisen mieheni isä, jota myös hoidan. Itse oli suuressa leikkauksessa ja sairauslomalla keskellä putkiremonttia. Asioilla on taipumus kasaantua, joten muitakin vastoinkäymisiä osui tälle syksylle. Kaiken keskellä olen mielestäni hoitanut kaikkia lapsenlapsia tasapuolisesti ja viettänyt paljon aikaa heidän kanssaan. Heistähän on minulle valtavasti iloa. Nyt alkavat kuitenkin voimat uupua. Mieheni kyllä leikkii ja lukee lastenlasten kanssa, mutta ei vaihda vaippoja, pese kakkapyllyjä, herää öisin vauvoja hoitamaan jne. vaan nämä rankimmat työt jäävät minulle. Hän on jo 62-vuotias ja väsyksissä työviikon jälkeen itsekin.
Olisin kovin miellelläni viettänyt aaton näiden kahden lapsen perheen kasnsa rennosti ja mukavasti, kuten olimme sopineet, mutta nyt taitaa käydä niin, että minun on joko sanottava suoraan miniälle, mitä ajattelen tai vietettävä joulu miniän kanssa, mutta tuotettava näille muille aattovieraille pettymys, koska he eivät aio tulla, jos miniä tulee.
Mitä poikaani tulee, niin hän joutuu menemään aattoillaksi töihin, joten hänelle on kuulemma yksi lysti, missä joulun viettävät, pääasia, että vaimo olisi tyytyväinen.
Kiitos vielä kaikille, jotka ymmärsivät ongelman ytimen. Vaikka aluksi pahoitin mieleni hurjista vastauksista, niin asiaa harkittuani tulin siihen tulokseen, ettei yksikään minut tunteva henkilö väittäisi minua itsekkääksi. Muita vikoja on varmasti roppakaupalla, mutta epäitsekkyydessä päihitän aika monen muun uusperheen äidin ja isoäidin :)
tuolle perfektionisti-sanalle. Ystävällistä ja niin alentuvaa. Jos olet yhtään samanlainen miniääsi kohtaan, saat kyllä syyttää ihan vaan itseäsi.
Te ootte niin sokeita tossa anoppivihassanne, ettette näe meissä miniöissä mitään vikaa.
En usko! Miten osaat sitten kirjoittaa että ap täällä jne.
Ei vaan halua tuottaa lapsilleen pettymystä, kun nämä kuulevat, että muut lapsenlapset ovat olleet isoäidille tärkeämpiä.
Teidän kannattaa ensi jouluna harkita että vietätte kaksistaan joulunne jossain ulkomailla ja saatte tällä tavoin katkaistua nykyisen perinteen. Ihmisille kun muodostuu hyvin nopeasti tietty tapa viettää joulua varsinkin jos joku toinen tekee kaikki jouluvalmistelut. Kertomasi perusteella miniäsi ei kuitenkaan vaikuta äärettömän hankalalta ihmiseltä ja siksi voit minusta sanoa melko suoraankin, ettette halua enempää kuin kaksi perhettä kerrallaan joulua viettämään. Itse olen jättänyt sukujoulut väliin juuri tällaisen perfektionistin takia ja tiedän kuinka raskasta joulun vietto sellaisen ihmisen kanssa on. AV- palstalla saa lähes kaikkiin yhtään mielenkiintoisiin aloituksiin aina noita ilkeitä kommentteja, joissa turhautuneet ja väsyneet ihmiset purkavat pahaa oloaan eikä niistä kannata sen suuremmin välittää. Toivottavasti joulunne kuitenkin ratkeaa parhain päin!
pakko sanoo et lähellä 40v ei pidä aloittaa lasten " tekoa" ! Täällä aika yleistä.