Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistellaanpas ysäriä, mitkä jutut olivat silloin normaaleja mutta nykyään niille naureskellaan?

Vierailija
22.06.2023 |

Mulla tuli ekana mieleen Tamacotshi, se oli pakko saada. Ja sit kun se hoidon puutteeseen kuoli, niin melkein hautajaiset pidettiin.

Kommentit (157)

Vierailija
141/157 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trumpettifarkut

Nää on taas in

Oli in 70-luvulla (ja muutama vuosi sitten, ei enää), mutta kyllä 80-luvulla oli Levis 501 tai sitten vuosikymmenen loppupuolella kauttaaltaan leveämmät ja matalahaaraiset "hopparimmat" farkut.

Vierailija
142/157 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärin lopulla opiskelijana mentiin baariin bleiseri päällä ja suorat housut jalassa.

Apua! Miten sitten nykyään pukeudutaan, kun mennään baariin, tai yökerhoa tarkoitan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/157 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon kului AA-kokoisia sormiparistoja siihen, että Walkman pauhasi koulumatkat ja välitunnit. Aina oli myös kelauskynä taskussa.

Vierailija
144/157 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nötkötti kirjoitti:

Tv elokuvien/ sarjojen tallentaminen VHS="videolle" ajastimella, koska videolaitteissa löytyi myös tv-kanavat.

Valitettavasti nykyisin DVD/Blu-ray aikakaudella ei ole Blu-ray laitteissa tv-kanavia, eikä tallennus mahdollisuutta.

Meillä oli jossain vaiheessa sellainen digiboksi tms jolla pystyi laittamaan siirron. Eli jos oli just alkamassa sun lemppariohjelma, mutta piti mennä vaikka saunaan, niin laitoit siirron ja ohjelma alkoi vasta silloin kun halusit ja jatkui normaalisti, kunhan ei ollut ehtinyt vielä loppua kokonaan.

Vierailija
145/157 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trumpettifarkut

Nää on taas in

Oli in 70-luvulla (ja muutama vuosi sitten, ei enää), mutta kyllä 80-luvulla oli Levis 501 tai sitten vuosikymmenen loppupuolella kauttaaltaan leveämmät ja matalahaaraiset "hopparimmat" farkut.

Näitä näkee nyt todella paljon, muutama vuosi sitten ei lainkaan

Vierailija
146/157 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että pikkutytöt "seurusteli" yli 20vuotiaiden miesten kanssa, on ihan totta.

Valitettavasti mulle kävi 16- vuotiaana niin, että eräs aikuinen mies 27vuotias vei minut laivaristeilylle ja hylkäsi mut sen jälkeen. Mun Vanhemmat oli ihan pihalla, tai ymmärtämättömiä, välinpitämättömiä, en ymmärrä mitä olivat.

Osa vanhemmista oli ylpeitä, että tytöt seurustelivat turvallisten vanhempien miesten, eivätkä ikäistensä räkänokkien kanssa. Suojelunhalustahan ne pari-kolmekymppiset miehet liikkuivat alle 15-vuotiaiden kanssa. Muuta päämääräähän heillä ei ollut.

Turvallisten? Just. Mun luokalla yläasteella yks tyttö, 14v. seurusteli yli 20-vuotiaan miehen kans. Tää mies oli sellainen paha poika, kylän kovin kundi. Melkein joka viikonlopun jälkeen tää tyttö tuli kouluun silmä mustana tai muuten murjottuna kun tämä mies hakkasi sitä mustasukkaisuuttaan. Eikä tämä tyttö millään suostunut jättämään sitä vaikka me kuinka yritettiin sille järkeä puhua. En ymmärrä, kuinka tytön vanhemmat ei puuttuneet tähän.

147/157 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nötkötti kirjoitti:

Videopelien vuokraus R-kioskita, valitettavasti mielenkiintoisen pelin löytäminen oli lähes mahdotonta, kun piti tehdä päätös ainoastaan pelien etu- ja takakannen perusteella. Monesti tuli vuokrattuna peli joka näytti ulkoapäin hyvältä, mutta oli sisältä täyttä kuraa.

ja sama päti myös vuokra/myynti leffoihin, kun uusien elokuvien arvostelut tulivat monesti useita kuukausia julkaisun jälkeen.

Vierailija
148/157 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti normaalipainoiset ihmiset.

Nykyään ollaan joko lahtivalaita tai fitnestikkareita.

Ysärillä oli ihanteena langanlaihat mallit. Vaikka oltiin hoikkia, muotia olivat ylisuuret t-paidat. Esim. Itse olin kokoa s (tai jopa xs), mutta paidan piti olla L tai XL. 10 vuotta myöhemmin, kun olin mennyt naimisiin, kaivoin yhden paidan kaapista ja se mahtui miehelleni. joka käyttää miesten kokoja L tai XL.

Vierailija
149/157 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että pikkutytöt "seurusteli" yli 20vuotiaiden miesten kanssa, on ihan totta.

Valitettavasti mulle kävi 16- vuotiaana niin, että eräs aikuinen mies 27vuotias vei minut laivaristeilylle ja hylkäsi mut sen jälkeen. Mun Vanhemmat oli ihan pihalla, tai ymmärtämättömiä, välinpitämättömiä, en ymmärrä mitä olivat.

Osa vanhemmista oli ylpeitä, että tytöt seurustelivat turvallisten vanhempien miesten, eivätkä ikäistensä räkänokkien kanssa. Suojelunhalustahan ne pari-kolmekymppiset miehet liikkuivat alle 15-vuotiaiden kanssa. Muuta päämääräähän heillä ei ollut.

Turvallisten? Just. Mun luokalla yläasteella yks tyttö, 14v. seurusteli yli 20-vuotiaan miehen kans. Tää mies oli sellainen paha poika, kylän kovin kundi. Melkein joka viikonlopun jälkeen tää tyttö tuli kouluun silmä mustana tai muuten murjottuna kun tämä mies hakkasi sitä mustasukkaisuuttaan. Eikä tämä tyttö millään suostunut jättämään sitä vaikka me kuinka yritettiin sille järkeä puhua. En ymmärrä, kuinka tytön vanhemmat ei puuttuneet tähän.

Mua käytti kaverin ped0isä hyväkseen ja koska pieni kylä kaikki tiesi. Ainoa mitä tapahtui, oli mun hu0ritteleminen ja juorut miten paha lutikk@ oonkaan kun oon vietellyt aikuisen miehen ja että me oltaisiin suhteessa. Ei mikään ihme, että yritin hirttae itseni ollessani alakouluikäinen. Tää mies on ollut useasti oikeudessa koska en ollut ainoa uhri - ei YHTÄKÄÄN tuomiota. Ja sitten puhuttiin miten nää tytöt vaan halus hyötyä siitä rahallisesti ja keksi päästään. Miten voit hyötyä rahallisesti työttömästä ju0posta? Löytyy yhä hakemalla uutisjuttuja, tosin ei paljoa koska silloin ei ollut netissä uutiset tässä kaavassa kuin nykyään.

PS. musta tuntuu, että henkilö, jolle vastasit puhui turvallisista aikuisista ilman muuta päämäärää sarkastisesti. Ped0jahan ne oli ja sitä mieltä tuntui olevan myös ennen sinua lainattu.

PSS. koitan saada viestin läpi, sensuuri iskee.

Vierailija
150/157 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että yläasteikäisillä tytöillä oli 20-30v poikaystäviä ja kukaan vanhempi tai muu aikuinen ei puuttunut siihen. Se oli ihan peevelin outoa. 

Kyllä sitä jo silloin ihmeteltiin kun 25v jätkällä 13v "tyttöystävä". Itse olin 18v ja ehkä max 3v nuorempi olis kelvannut mulle 😅

M36

Silloin vain muutama kylän jätkä kävi läpi kylän tytöt. Tyttöjen piti päästä eroon neitsyydestä.

Vierailija
151/157 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos yksi on niin on kaikki?

Vierailija
152/157 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nostaa ketjua, kun muistui mieleen miten oli ihan ok, että lapset tyyliin 13v. eteenpäin käytti ns. kaljapaitoja, eli t-paitoja missä oli Karjalan, Lapinkullan tms. iso logo. Sama lippiksissä :D

Vierailija
153/157 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 14 vuotiaana 18 vuotias poikaystävä. En ymmärrä miten vanhempani eivät puuttuneet, helppo olisi ollut vedota lakiin. Olivat liian kiireisiä omissa pettämis- eroamiskuvioissaan. Vituttaa oma lapsuus ja nuoruus, olisin ansainnut parempaa.

Vierailija
154/157 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi. Olin ysiluokan tet-harjoittelussa päiväkodissa ja kävin siellä takapihalla tupakalla (ihan luvalla). Ei taitaisi nykyään olla ihan Ok.

Vierailija
155/157 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seiskaluokalla useimpien luokkani tyttöjen poikakaveri ajoi autolla. Oli ihan normaalia. Jopa koulussa asiaan suhtauduttiin olankohautuksella tytöt kun kypsyvät nopeammin. Tuskin ne kovin kypsiä suhteita oli.

Viina sai teinänä juoda rauhassa. Vanhemmuus oli vähemmän osallistuvaa. Jos teininä jouduit kuseen, oli se omaa syytä.

Niin, oma poikaystävä oli vajaan vuoden itseäni vanhempi ja ajoi isänsä autolla. Olin 15v.

Vierailija
156/157 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun radion edessä tuli kytättyä, että soittaisivatpa nyt sen tykkäämäni biisin, että saisin nauhoitettua sen kasetille. 

Mä tein sitä sitä 80-luvulla. Mutta ei tuo minusta naurettavaa ole.

Vierailija
157/157 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koululaisilla oli reissuvihkot, ei Vilmasta tietoakaan. Joskus tuntui että ne opettajat nyhjäs tyhjästä niitä juttuja siihen reissariin. Kovin oli pieniä murheet silloin kun ajattelee tätä päivää. On kiusaamista ja pahoinpitelyjä, porukalla pieksetään joku. Jopa teräaseita käytetään. Sori tästä.

Olivatko nuo reissuvihkot ysärillä yleinen juttu? Itse kävin peruskoulun vuosina 1988-1997, enkä muista mitään erityistä mukana kannettavaa vihkoa tai vastaavaa johon opettaja olisi tehnyt meistä muistiinpanoja vanhempien tiedoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän