Nyt kun opiskelijoilta leikataan, meinaatteko alkaa tukemaan opiskelevia nuorianne enemmän rahallisesti
Kommentit (119)
Sen verran avustetaan, ettei velkaa tarvitse ottaa. Onneksi on palkalliset harjoittelut.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran avustetaan, ettei velkaa tarvitse ottaa. Onneksi on palkalliset harjoittelut.
Millä alalla muka?
Vierailija kirjoitti:
500e/kk olen antanut tähän asti. Ei juuri ole itsellä varaa nostaa määrää.
Ei ole varaa? Siis luopumatta omasta elintasostasi vai ei ole olemassa sitä rahaa?
Mitä he heiltä leikkaavat ja milloin?
Ei vaikuta mitenkään. Tuemme jo nyt paljon ja aiomme jatkaa sitä.
Käy se opintolainan sijoittaminen yhä hankalammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Maksatko myös lahjaverot hänen puolestaan?
Vierailija kirjoitti:
Sama. Maksan tytön vuokran ja puhelinlaskun sekä ostan ruokaa sekä isommat hankinnat. Pitäkööt opintotuen rilluttelurahanaan.
Tottakai mahdollisuuksien mukaan. Olemme itsekin tiukilla. Isovanhemmat kyllä jo kyseli josko laittaisivat nuorille ennakkoperintöä tai lahjoituksen. Mieluiten voisivat varmaan antaa käteisenä niin Kela ja verottaja ei saa tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksatko myös lahjaverot hänen puolestaan?
Mikäli tuki on esim. vuokranmaksu tai muu elinkustannuksen hoitaminen, lahjaveroa ei tarvitse maksaa.
Lainaus verottajan sivulta: "
Lahjaveroa ei tarvitse maksaa siitä, että maksaa toisen puolesta päivittäisiä elämisen kuluja, opiskelumaksuja tai muita kasvatus-, koulutus- tai elatusmenoja. Voit siis maksaa toisen puolesta esimerkiksi vuokran, sähkön, koulukirjat tai ruokaostokset. Tällaisesta lahjoituksesta ei tarvitse maksaa lahjaveroa, jos lahjansaaja ei voi käyttää lahjaa muuhun tarkoitukseen. Käytännössä sinun pitää maksaa laskut tai kulut suoraan esimerkiksi vuokranantajalle tai ruokakauppaan.
Jos annat lahjansaajalle rahaa kulujen kattamiseen, kyse on verollisesta lahjasta, josta lahjansaajan pitää maksaa lahjaveroa. Lahjoituksesta pitää maksaa lahjaveroa, koska lahjansaaja voisi käyttää rahat muuhunkin tarkoitukseen."
Sääli näitä kortistoon valmistuvia korviaan myöten syömäveloissa olevia.
80-luvulla oli reilusti pienemmät opintorahat kuin nykyään. Lisäksi vanhempien tulot vaikuttivat vielä 19-vuotiaankin opintorahaan eli en saanut sitä aluksi ollenkaan, vaikka asuin toisella paikkakunnalla opintojen vuoksi. Kotoa en saanut mitään kompensaatiota. Omaa lasta kohtelen toisin.
Talo- ja mökkirempat nielevät kaikki säästöt, ei siitä enää muille riitä.
Kyllä meinaan sponsoroida enemmän jos tuet lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Maksan tytön vuokran ja puhelinlaskun sekä ostan ruokaa sekä isommat hankinnat. Pitäkööt opintotuen rilluttelurahanaan.
Oppiiko tuolla tavalla töitä tekemään tai hakemaan tukia tarvittaessa? Mitä jos hän jää sairauden vuoksi työttöämäksi valmistumisen jälkeen, jatkatteko maksamista? Seurasin sivusta kun varakkaalla loppui työt ja oli hänellä hankalaa, kun ei osannut Kela-asioita hoitaa. Aina oli maksanut kaikesta muille, että muut hoitaa. Kun ei ollut varaa maksaa muille ja joutui itse hoitamaan asioita, ei osannut ja oli ahdingossa tuo akateemisesti koulutettu ihminen.
En pysty tukemaan kuin satunnaisesti, lainaa otettava.
poika otti opintolainaa, kesät työssä ja harjoittelusta maksettiin, vein silti alussa ruokakasseja.
Eli toistan; mitä ovat ottamassa opiskelijoilta pois ja milloin?
Olen lukenut mahdollisista asumistuen leikkauksista, mutta sekin koskisi vain, jos jokin 10 000€ summa ylittyy tms jossain tuloissa?
Ja tämäkin tapahtuisi aikaisintaan ensivuonna?