Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitoalan työpaikoilla on usein niin järjettömän huono työilmapiiri?

Vierailija
22.06.2023 |

Olen ammatiltani lähihoitaja. Työskentelin alalla yli 20 vuotta, mutta nyt opiskelemassa aivan toisenlaisiin tehtäviin. Ehdin hoitajan urani aikana käydä opiskelujen harjoittelut ja kesätyöt mukaan lukien varmaan viidessätoista eri työyhteisössä.

Miksi hoitoalan työpaikoilla on niin järkyttävän huono ilmapiiri? Harjoittelijoille ja sijaisille tiuskitaan ja äyskitään, kukaan ei neuvo, ei edes yritetä peitellä aggressiivisuutta ja väheksyntää millään lailla.

Kollegat puhuvat toisistaan pahaa selän takana jatkuvasti. Käytännössä poissa olevista ja kahvihuoneesta lähtijöistä ruvetaan heti puhumaan paskaa. Ihmisten yksityisiä asioita ja esim. sairauslomia ruoditaan porukalla. Toisten ammattitaitoa arvostellaan avoimesti muille, tietenkin selän takana. Se negatiivinen ilmapiiri - itse puhuisin jo kiusaamisesta - on ihan käsin kosketeltava.

Jollakin toisella alalla tällaisesta käytöksestä joutuisi välittömästi esihenkilön puhutteluun ja kouraan saisi todennäköisesti virallisen varoituksen. Hoitoalalla tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Olen ollut nyt uuden alani työharjoittelupaikoissa aivan hämmentynyt siitä, että opiskelijaa neuvotaan ja kaikki ovat ystävällisiä, työporukka tuntuu viihtyvän keskenään, jos joku puhuu selän takana toisesta pahaa tai on pahantuulinen, niin yleensä joku puuttuu siihen heti.

Mua kiinnostaisi nyt ihan aidosti kuulla hoitajien mielipide asiaan - Miksi käyttäydytte töissä tällä tavalla? Oletteko myös vapaa-ajalla tällaisia ilkeitä ja negatiivisia pskanpuhujia? Onko tuo mielestänne aivan normaalia aikuisen ihmisen käytöstä työpaikalla?

Ja juu, ei tietenkään kaikki hoitajat ja kaikki työyhteisöt, mutta uskallan kyllä parinkymmenen vuoden työkokemuksella sanoa, että todella monet.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että se johtuu alhaisesta älykkyydestä. Itsekin olen ollut hoitoalalla ja huomannut, että alanvaihtajat ja muuten vaan fiksummat hoitajat käyttäytyvät aivan normaalisti ja asiallisesti. Kiusaajat ja muut möllit ovat yleensä ns. hitaammalla aineenvaihdunnalla varustettuja lihavuoria, jotka eivät varmaan ole muihin koulutuksiin ikinä hakeneet tai ainakaan päässeet. Tyhmät ihmiset yleensä eivät voi päteä muuten kuin alhaisin keinoin, ja heillä on monesti myös ylikehittynyt tarve päteä.

Kuulostat kyllä itsekin kiusaajalta ja huonon hengen ylläpitäjältä puhuessasi tyhmistä lihavuorista.

Vierailija
22/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyn puute matemaattis-loogisella osa-alueella. Itse kuuluin siltä osin 2% parhaimmistoon koulutukseen hakiessani. En lähtenyt alalle luettuani näistä kiusaamistarinoista. En jaksa sellaista tyhmyyttä ja saatan sanoa ikävästi huomatessani minkäänlaista kiusaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole alalla työskennellyt, että ihan mutulla menee, mutta mitä on annettu ymmärtää, niin johtaminen ei ole mitenkään erityisen laadukasta hoitoalalla ja epäilisin monen olevan myös alalla, vaikka eivät varsinaisesti haluaisi, mutta alan vaihto ei tunnu mahdolliselta, on se sitten epävarmuudesta itseen tai taloudellisista syistä tai mistä nyt kenenkin kohdalla.

Vierailija
24/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri työkuorma lisäävät riskiä ilmapiirin heikentymiseen. Jos mietitään vaikkapa terveydenhuoltoa, on ilmeistä että siellä on sekä muutoksia että paljon raskasta työtä. Sote-uudistuksesta on väännetty vuosia, hoitajista on huutava pula ja työajat ovat rankat.

Vaikka kiusaamista koetaan useissa naisvaltaisissa ammateissa, niin ne ovat myös kuormittavimpia. Sote-alan lisäksi eniten kiirettä koetaan asiakaspalvelu- ja opetustöissä. Sattumaako?

Vierailija
25/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri on myytti, jota naiset usein itse pitävät yllä.

Olen huomannut, että täällä hoitoalalla naiset myös auttavat toisiaan todella paljon, tekevät työtehtäviinsä kuulumatonta työtä ja ovat hyvin solidaarisia keskenään. Sitä vain ei nähdä, koska puheenparsi on sellainen että voi voi kun ilmapiiri on niin kovin huono.

Vierailija
26/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ilmiö lähes jokaisessa työpaikassa missä työskentelee naisia ja varsinkin jos siellä on eri asteisen koulutuksen saaneita naisia (kateus on kaiken pahan alku ja juuri). Hoitoalalla on kautta aikojen toteutettu niin sanottua nokittelujärjestystä mikä on yksi syy huonoon työilmapiiriin. Hoitoalan työntekijöiden helmasynti on iänikuinen valittaminen johon kulutetaan usein enemmän energiaa ja aikaa kuin työntekoon ja sitten työt

seisovat tai ovat myöhässä joka johtaa kiireeseen ja kiukutteluun.

Vierailija
27/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tätä saisi ääneen sanoa, mutta tottahan se on, että lähihoitajan koulutus on ammattikoulututkinto ja alalla on niin paljon pulaa työntekijöistä, että käytännössä kouluun pääsee ja tutkinnon läpäisee aivan kuka tahansa, myös ihmiset jotka ovat muutaman pisteen päässä jostakin heikkolahjaisuuden diagnoosista tai persoonat, jotka eivät millään lailla sovi hoitoalalle. Kaikille on töitä tällä hetkellä. 

Kyllä se työpaikoilla näkyy. Muun muassa sitten tällaisena käytöksenä ja työilmapiirin murentamisena.

Vierailija
28/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että jos työpaikalla on aikaa keskittyä kiusaamiseen, juoruiluun tai vaikka toisen työnteon hankaloittamiseen, itse työtä on silloin liian vähän. Ilmeisesti siellä hoitoalalla on kaikesta huolimatta liikaa löysää. Pistäkööt pomot lisää kierroksia työntekoon, niin pysyy mielessä se kaikkein olennaisin eli potilaiden hoito.

Vierailija
29/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ei pärjää keskenään missään.

Kaikesta pitää puhua ja puhua, sitten luetaan rivien välistä vaikka mitä, ja väärin tulkitaan tietenkin ja loukkaannutaan verisesti.

Vierailija
30/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska Petteri Orpo ARVOSTAA HEITÄ, heh !

Vierailija
31/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ilmiö lähes jokaisessa työpaikassa missä työskentelee naisia ja varsinkin jos siellä on eri asteisen koulutuksen saaneita naisia (kateus on kaiken pahan alku ja juuri). Hoitoalalla on kautta aikojen toteutettu niin sanottua nokittelujärjestystä mikä on yksi syy huonoon työilmapiiriin. Hoitoalan työntekijöiden helmasynti on iänikuinen valittaminen johon kulutetaan usein enemmän energiaa ja aikaa kuin työntekoon ja sitten työt

seisovat tai ovat myöhässä joka johtaa kiireeseen ja kiukutteluun.

Se vihan- ja katkeruudenkulttuuri alkaa jo siellä peruskoulussa. Ryhmään kuulumisen tunne tulee siitä, että yhdessä vihataan sitä kaunista Sofiaa, jolla on kaikkia.

Vierailija
32/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä järjetön myytti siitä, että naiseus olisi se huonon työilmapiirin juurisyy on kyllä sellainen klisee, jonka toistelemisen toivoisi jäävän historiaan. 

Itse olen työskennellyt, ja työskentelen tälläkin hetkellä, naisvaltaisessa työpaikassa ja työilmapiiri on aina ollut hyvä, välillä jopa erinomainen.

Sitten taas tiedän esimerkiksi useamman insinööritoimiston (lähes kaikki työntekijät miehiä) jossa on niin myrkyllinen ilmapiiri, että osa eri leirien työntekijöistä ei edes puhu toisilleen tai työkaverit tahallaan sabotoivat toistensa töitä, rikkovat laitteita ja koneita jne. Vähemmän yllättäen uudet työntekijät ja harjoittelijat lähtevät tuolta nopeammin kuin ehtivät sanoa koodaus.

Vierailija
33/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitappa tää ketju sinne luvi-vai-lavi, se missä näitä asioita nyt ruoditaan, se sote-alue mikäsenyt on!

Mä laitoin järkyttävän huonosta johtamisesta!

Vierailija
34/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltainen ala. Naisten elämän täyttää kilpailu väkevimmistä alfauroksista ja keskittyvät siihen työpaikallaankin. Yrittävät tuhota toisia naaraita lähipiiristään.

Olen kuullut että miesvaltaisilla taksi- ja vartiointialoilla on oikein raikas työilmapiiri.

Olen törmännyt myös aivan järkkyihin juoruilijamiehiin hoitoalalla. Itse asiassa pahin ja pahantahtoisin juoruilija ja kaiken parhaiten tietäjä, johon olen ikinä törmännyt, on mieshoitaja. Toisaalta sitten ne fiksummat mieshoitajat on ihan parhaita!

Vierailija
35/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri on myytti, jota naiset usein itse pitävät yllä.

Ei naiset vaan työpaikkojen ongelmatyöntekijät, jotka selittävät omaan työhistoriaansa liittyvän jatkuvan draaman sillä että ovat naisvaltaisella alalla. He näkevät minne tahansa menevätkin ympärillään vain selkäänpuukotusta, kiusaamista ja draamaa. Kun todellisuudessa he itse ovat noiden työpaikkojen yhteinen tekijä. Omasta mielestään tietenkin aina se pyhimys jossa ei ole mitään vikaa.

Vierailija
36/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja jos on ikinä elämässään seurannut esim. musiikkialan touhuja ja bändien kuvioita, niin tietää, että jumankauta miehet osaa juoruta ja puhua paskaa toisistaan ja mustamaalata muita niin, etten moista touhua ole ikinä naisten porukassa nähnyt!

Vierailija
37/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miesopiskelija kirjoitti:

Mä olen sh-opiskelija ja omissa harkkapaikoissani on ollut mielestäni hyvä ilmapiiri ja harjoitteluissa mukavaa, ihan on ollut ikävä lähteä osasta niistä. En tiedä olenko voittanut lotossa vai tulkitseeko ap sosiaalisia tilanteita jotenkin erilailla.

Tietysti, kun olet mies! :D

Vierailija
38/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin muutama vuosi sitten seurata miesten jalkapalloa aktiivisesti ja hämmästyin sitä, kuinka kovia miehet on juoruamaan. Tuntuu, että lajin harrastajien (siis pelaajien ja fanien) yksi olennainen osa koko touhua on se spekulointi, arvailu ja juoruilu muiden vammoista, seurasiirroista, miksi kukakin lähti mistäkin joukkueesta, mitä joku oli yökerhossa tehnyt, koska ja kenen kanssa, aina joku on muka jossain miesten vessassa kuullut varmana tietona, että...

En ole koskaan naisten harrastusten parissa törmännyt tuollaiseen juoruamiseen ja kaikenlaiseen ilkeämieliseen valheiden levittelyyn kuten se on jalkapallon parissa - ja ilmeisesti aika monessa muussakin miesten kilpaurheilulajissa.

Vierailija
39/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että se johtuu alhaisesta älykkyydestä. Itsekin olen ollut hoitoalalla ja huomannut, että alanvaihtajat ja muuten vaan fiksummat hoitajat käyttäytyvät aivan normaalisti ja asiallisesti. Kiusaajat ja muut möllit ovat yleensä ns. hitaammalla aineenvaihdunnalla varustettuja lihavuoria, jotka eivät varmaan ole muihin koulutuksiin ikinä hakeneet tai ainakaan päässeet. Tyhmät ihmiset yleensä eivät voi päteä muuten kuin alhaisin keinoin, ja heillä on monesti myös ylikehittynyt tarve päteä.

Kuulostat kyllä itsekin kiusaajalta ja huonon hengen ylläpitäjältä puhuessasi tyhmistä lihavuorista.

Niin, kun viettää tarpeeksi aikaa sairaalaympäristössä, tulee lähes kenestä hyvänsä ikävä kielenkäyttäjä. Ja kun on katsellut luonnevikaisten (joista kaikki eivät suinkaan ole ylipainoisia) nimittelevän, pimittelevän, haukkuvan ja vähättelevän sekä tietenkin selkäänpuukottavan työkavereitaan tarpeeksi pitkään, pitää olla melkoinen pyhimys, että pysyy itse aina positiivisena.

Vierailija
40/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä järjetön myytti siitä, että naiseus olisi se huonon työilmapiirin juurisyy on kyllä sellainen klisee, jonka toistelemisen toivoisi jäävän historiaan. 

Itse olen työskennellyt, ja työskentelen tälläkin hetkellä, naisvaltaisessa työpaikassa ja työilmapiiri on aina ollut hyvä, välillä jopa erinomainen.

Sitten taas tiedän esimerkiksi useamman insinööritoimiston (lähes kaikki työntekijät miehiä) jossa on niin myrkyllinen ilmapiiri, että osa eri leirien työntekijöistä ei edes puhu toisilleen tai työkaverit tahallaan sabotoivat toistensa töitä, rikkovat laitteita ja koneita jne. Vähemmän yllättäen uudet työntekijät ja harjoittelijat lähtevät tuolta nopeammin kuin ehtivät sanoa koodaus.

Joo, mäkin olen kuullut paljon juttuja. 🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän