Miksi hoitoalan työpaikoilla on usein niin järjettömän huono työilmapiiri?
Olen ammatiltani lähihoitaja. Työskentelin alalla yli 20 vuotta, mutta nyt opiskelemassa aivan toisenlaisiin tehtäviin. Ehdin hoitajan urani aikana käydä opiskelujen harjoittelut ja kesätyöt mukaan lukien varmaan viidessätoista eri työyhteisössä.
Miksi hoitoalan työpaikoilla on niin järkyttävän huono ilmapiiri? Harjoittelijoille ja sijaisille tiuskitaan ja äyskitään, kukaan ei neuvo, ei edes yritetä peitellä aggressiivisuutta ja väheksyntää millään lailla.
Kollegat puhuvat toisistaan pahaa selän takana jatkuvasti. Käytännössä poissa olevista ja kahvihuoneesta lähtijöistä ruvetaan heti puhumaan paskaa. Ihmisten yksityisiä asioita ja esim. sairauslomia ruoditaan porukalla. Toisten ammattitaitoa arvostellaan avoimesti muille, tietenkin selän takana. Se negatiivinen ilmapiiri - itse puhuisin jo kiusaamisesta - on ihan käsin kosketeltava.
Jollakin toisella alalla tällaisesta käytöksestä joutuisi välittömästi esihenkilön puhutteluun ja kouraan saisi todennäköisesti virallisen varoituksen. Hoitoalalla tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Olen ollut nyt uuden alani työharjoittelupaikoissa aivan hämmentynyt siitä, että opiskelijaa neuvotaan ja kaikki ovat ystävällisiä, työporukka tuntuu viihtyvän keskenään, jos joku puhuu selän takana toisesta pahaa tai on pahantuulinen, niin yleensä joku puuttuu siihen heti.
Mua kiinnostaisi nyt ihan aidosti kuulla hoitajien mielipide asiaan - Miksi käyttäydytte töissä tällä tavalla? Oletteko myös vapaa-ajalla tällaisia ilkeitä ja negatiivisia pskanpuhujia? Onko tuo mielestänne aivan normaalia aikuisen ihmisen käytöstä työpaikalla?
Ja juu, ei tietenkään kaikki hoitajat ja kaikki työyhteisöt, mutta uskallan kyllä parinkymmenen vuoden työkokemuksella sanoa, että todella monet.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
No mitä juuri katselin lukioihin ja ammattikouluun päässeiden listoja tällä paikkakunnalla, niin kyllä nuoreni entisistä luokkakavereista tosi moni tytöistä oli menossa opiskelemaan lähihoitajaksi. Näistä valtaosa on niitä, joita opiskelu ei kiinnostanut pätkääkään, oltiin sitten jossain pienluokalla ja kiusattiin toisia. Kohta nämä päivänpaisteet ovat harjoittelussa jossain vanhusten ja lasten parissa. Varmasti joukossa on myös oikeasti motivoituneita, mutta tuskin suurin osa kokee alaa mitenkään tosi kiinnostavaksi tai jopa lähinnä kutsumukseksi, ammattikoulussa vain on melko vähän ns. "tyttölinjoja". Ihan sama kuin pojista tosi moni kokee yhtäkkiä valtavaa paloa talonrakennukseen.
Itse olen ollut aikanaan hetken töissä paikassa, jossa oli pelkkiä naisia. Kyllä se oli ihan hirveä käärmeenpesä. Joku miespomo tuli paikalle niin eukot kiherteli kuinka meinasivat pudota tuolilta, kun eivät tienneet miten olla. Harjoitteluun tu
Tää just. Monet naisista on käärmeitä tai täysin hulluja, ja vain pieni osa kultaa, ne yleensä tunnistaa jos osaa todella katsoa ympärilleen <3
Naisvaltainen ala.. olen ollut myös miesvaltaisella alalla sielläkin omat probleemansa mutta huomattavasti lepposampi ilmapiiri äijien kanssa
Vierailija kirjoitti:
Sosiaali-ja terveyspuoli vetoavat narsisteihin , koska niissä saa käyttää valtaa uhreihin, jotka eivät pysty puolustautumaan.
Totta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri on myytti, jota naiset usein itse pitävät yllä.
Olen huomannut, että täällä hoitoalalla naiset myös auttavat toisiaan todella paljon, tekevät työtehtäviinsä kuulumatonta työtä ja ovat hyvin solidaarisia keskenään. Sitä vain ei nähdä, koska puheenparsi on sellainen että voi voi kun ilmapiiri on niin kovin huono.
Myytti.
Esim. meidän ison erikoissairaanhoidon yksikössä jossa työskentelee yli sata sairaanhoitajaa, henkilöstökyselyssä aina työn parhaimmaksi puoleksi on mainittu työkaverit.
Näinhän se on. Ja kun kysytään mikä auttaa jaksamaan raskaassa hoitotyössä, on silloinkin vastauksena työkaverit.
No siksi kun siellä on naisia pääosin töissä.
Nyt kun on viime vuodet perattu toksista maskuliinisuutta, niin nyt voiskin olla sopiva hetki keskittyä toksiseen feminiinisyyteen.
Niin. Miksi naisvaltaisilla työpaikoilla juorutaan, puukotellaan selkään, valehdellaan, kiusataan.
Missä on yhteishenki? Lojaliteetti työkavereita kohtaan?
Johto pitää olla ammattijohtaja, ei jotain entisiä poliitikkoja ja pyrkyreitä, jotka kokoavat jees-jengin ympärilleen. Johdon pitää vaihtua riittävän usein, ettei synny leipääntyneitä byrokraatteja.
Kaikki lähtee ylhäältä, että toiminta on suoraa ja avointa.
Kritiikinsietoa tulee opetella esimies-alaiskeskusteluissa. Työpanosta, sen määrää ja laatua tuulee arvioida kaikilta.
Selvät tavoitteet toiminnalle ja niiden seuranta.
Työpaikkakiusaamisesta koko työporukan kesken puhutteluun.
Jos töitä on riittävästi, ei riitä aika juoruiluun.
Miehiä alalle lisää. Heillä on vähemmän taipumusta juoruiluun.
Naisten opeteltava uudet asenteet.
Tämä olisi kaikkien etu, työsdäviihtyminen lisääntyy, sairaspoissaolot vähenee ja asiakastyytyväisyys kasvaa.
Muistelen koulussa että luokan ns laiskat tytöt joita ei v-ttuakaan kiinnostunut koulu, hakivat lähihoitajaksi kun sinne "pääsee niin helposti/kaikki otetaan sisään". Varmaan myös työn kuormittavuus, stressi ja kehno palkka aiheuttavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että se johtuu alhaisesta älykkyydestä. Itsekin olen ollut hoitoalalla ja huomannut, että alanvaihtajat ja muuten vaan fiksummat hoitajat käyttäytyvät aivan normaalisti ja asiallisesti. Kiusaajat ja muut möllit ovat yleensä ns. hitaammalla aineenvaihdunnalla varustettuja lihavuoria, jotka eivät varmaan ole muihin koulutuksiin ikinä hakeneet tai ainakaan päässeet. Tyhmät ihmiset yleensä eivät voi päteä muuten kuin alhaisin keinoin, ja heillä on monesti myös ylikehittynyt tarve päteä.
Samaa mieltä, tyhmyys ja kateus.
Olin aiemmin hoitoalalla, mutta vaihdoin pois, koska en kestänyt sitä ilmapiiriä. Mielestäni se johtui huonosta johtamisesta ja siitä että niihin hommiin oli hakeutunut tietynlaisia ihmisiä, jotka kyttäsivät muiden tekemisiä, juorusivat takanapäin, etsivät virheitä toisten tekemisistä, haukkuivat muita ja yrittivät päteä milloin missäkin. Näitä oli sekä nuoria että vanhoja. Esimiehiksi valittiin usein niitä eniten äänessä olevia, joilla ei sitten taas välttämättä ollut minkäänlaisia esimiestaitoja eivätkä niitä kyenneet oppimaankaan.
Joku joskus väitti sen johtuvan naisvaltaisuudesta, tiedä sitten miksi siskot ovat aina toisilleen niin saatanoita.
Tolkuton hierarkia ja nokkimisjärjestys, jotka ovat vallalla varsinkin sairaala- ym hoito aloilla, aiheuttaa ilmapiirin huonontumista.
Turha hierarkia ja tittelinkipeys pois, niin ilma paranee huomattavasti. Näin se on.
Johtuu varmaan siitä että työkkäri on pakottanut kouluttautumaan hoitoalalle, joka ei kiinnosta pätkääkään. Siellä on sitten näitä luonnevikaisia kun ei soveltuvuuskokeitakaan enää taida olla. Vai onko? Aino Nykoppeja töissä.
Naisvaltaisuus ja hierarkia ovat siihen syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisvaltainen ala. Naisten elämän täyttää kilpailu väkevimmistä alfauroksista ja keskittyvät siihen työpaikallaankin. Yrittävät tuhota toisia naaraita lähipiiristään.
Olen kuullut että miesvaltaisilla taksi- ja vartiointialoilla on oikein raikas työilmapiiri.
Olen törmännyt myös aivan järkkyihin juoruilijamiehiin hoitoalalla. Itse asiassa pahin ja pahantahtoisin juoruilija ja kaiken parhaiten tietäjä, johon olen ikinä törmännyt, on mieshoitaja. Toisaalta sitten ne fiksummat mieshoitajat on ihan parhaita!
Miehet on pahimpia 🤢työskennellyt miesvaltaisella alalla ja sitä ennen naisvaltainen ala.
Vierailija kirjoitti:
No mitä juuri katselin lukioihin ja ammattikouluun päässeiden listoja tällä paikkakunnalla, niin kyllä nuoreni entisistä luokkakavereista tosi moni tytöistä oli menossa opiskelemaan lähihoitajaksi. Näistä valtaosa on niitä, joita opiskelu ei kiinnostanut pätkääkään, oltiin sitten jossain pienluokalla ja kiusattiin toisia.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi lähihoitajan koulutus on nykypäivänä kaatopaikka, johon pääsee kuka vaan, myös hullut. Onhan niitä muitakin soveltuvampia työllistäviä aloja, kuten kokki, merkonomi, kuljetusala jne
Nostan tämän ketjun mielenkiinnosta onko meno muuttunut ja mihin suuntaan.
Mielelläni luen kokemuksia ja myös siitä miten näihin tilanteisiin olette suhtautuneet.
Kyllä. Peruskoulun aikainen kiusaaminen ja se käytösongelma siirtyy aikuisena työpaikoille.
Se olisi pitänyt pysäyttää jo siellä alakoulussa. Too late for that.