Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hoitoalan työpaikoilla on usein niin järjettömän huono työilmapiiri?

Vierailija
22.06.2023 |

Olen ammatiltani lähihoitaja. Työskentelin alalla yli 20 vuotta, mutta nyt opiskelemassa aivan toisenlaisiin tehtäviin. Ehdin hoitajan urani aikana käydä opiskelujen harjoittelut ja kesätyöt mukaan lukien varmaan viidessätoista eri työyhteisössä.

Miksi hoitoalan työpaikoilla on niin järkyttävän huono ilmapiiri? Harjoittelijoille ja sijaisille tiuskitaan ja äyskitään, kukaan ei neuvo, ei edes yritetä peitellä aggressiivisuutta ja väheksyntää millään lailla.

Kollegat puhuvat toisistaan pahaa selän takana jatkuvasti. Käytännössä poissa olevista ja kahvihuoneesta lähtijöistä ruvetaan heti puhumaan paskaa. Ihmisten yksityisiä asioita ja esim. sairauslomia ruoditaan porukalla. Toisten ammattitaitoa arvostellaan avoimesti muille, tietenkin selän takana. Se negatiivinen ilmapiiri - itse puhuisin jo kiusaamisesta - on ihan käsin kosketeltava.

Jollakin toisella alalla tällaisesta käytöksestä joutuisi välittömästi esihenkilön puhutteluun ja kouraan saisi todennäköisesti virallisen varoituksen. Hoitoalalla tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Olen ollut nyt uuden alani työharjoittelupaikoissa aivan hämmentynyt siitä, että opiskelijaa neuvotaan ja kaikki ovat ystävällisiä, työporukka tuntuu viihtyvän keskenään, jos joku puhuu selän takana toisesta pahaa tai on pahantuulinen, niin yleensä joku puuttuu siihen heti.

Mua kiinnostaisi nyt ihan aidosti kuulla hoitajien mielipide asiaan - Miksi käyttäydytte töissä tällä tavalla? Oletteko myös vapaa-ajalla tällaisia ilkeitä ja negatiivisia pskanpuhujia? Onko tuo mielestänne aivan normaalia aikuisen ihmisen käytöstä työpaikalla?

Ja juu, ei tietenkään kaikki hoitajat ja kaikki työyhteisöt, mutta uskallan kyllä parinkymmenen vuoden työkokemuksella sanoa, että todella monet.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisuus sen aiheuttaa, ja johtajat jotka on valittu pärstäkertoimen perusteella ja siksi etteivät aiheuta vastaväitteitä johtoportaalle.

Vierailija
2/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltainen ala. Naisten elämän täyttää kilpailu väkevimmistä alfauroksista ja keskittyvät siihen työpaikallaankin. Yrittävät tuhota toisia naaraita lähipiiristään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisuus sen aiheuttaa

Vierailija
4/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas hellyyttävän yksimielistä.

Vierailija
5/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisuus ja äärimmäisen innokkaasti ylempiään nuoleskelevat välitason pellet. Ansioillahan noissa hommissa ei edetä.

Vierailija
6/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että se johtuu alhaisesta älykkyydestä. Itsekin olen ollut hoitoalalla ja huomannut, että alanvaihtajat ja muuten vaan fiksummat hoitajat käyttäytyvät aivan normaalisti ja asiallisesti. Kiusaajat ja muut möllit ovat yleensä ns. hitaammalla aineenvaihdunnalla varustettuja lihavuoria, jotka eivät varmaan ole muihin koulutuksiin ikinä hakeneet tai ainakaan päässeet. Tyhmät ihmiset yleensä eivät voi päteä muuten kuin alhaisin keinoin, ja heillä on monesti myös ylikehittynyt tarve päteä.

Vierailija
7/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tätäkin palstaa lukenut niin aika iso osa mammoista on myös hoitoalalla. Näkyyhän se ilmapiiri palstallakin. 

Vierailija
8/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaali-ja terveyspuoli vetoavat narsisteihin , koska niissä saa käyttää valtaa uhreihin, jotka eivät pysty puolustautumaan.

Vierailija
9/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi, että naisvaltaisuus sinänsä vaan ehkä ennemmin se, minkä tyyppiset naiset alalle hakeutuvat. Ovat monesti yliuteliaita juoruilija- ja päällepäsmärityyppejä, vaikka omasta mielestään vain ihmisläheisiä ja rempseitä. Tietty konservatiivisuus asenteissa vaikuttaa olevan myös tavallista, esimerkiksi siinä, että toiset naiset nähdään kilpailijoina. Se näkyy myös tarpeena sekaantua työkavereiden yksityiselämään ja arvottaa heitä sen mukaan. "Vääränlainen" nainen joutuu helposti muiden hampaisiin, vaikka hoitaisi työnsä mallikkaasti ja suhtautuisi työkavereihin asiallisesti.

Vierailija
10/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitoalalla, mutta tänäänkin oli niin äreä ja töykeä hoitaja vastassa labrassa. Tuollainen ei pysyisi kauaa muissa asiakaspalvelutehtävissä, mutta hoitoalalla on pulaa tekijöistä, joten ei kauheasti puututa siihen, miten hommansa hoitaa.

Vierailija
11/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sh-opiskelija ja omissa harkkapaikoissani on ollut mielestäni hyvä ilmapiiri ja harjoitteluissa mukavaa, ihan on ollut ikävä lähteä osasta niistä. En tiedä olenko voittanut lotossa vai tulkitseeko ap sosiaalisia tilanteita jotenkin erilailla.

Vierailija
12/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauttikaa nykytilanteesta, hoitsut, kun vielä voitte. Kun hallitusohjelman toimet maan (lue: varakkaiden) talouden kohentamiseksi alkavat, niin tulette kaipaatte näitä kesän 2023 aikoja. 

Vierailija
13/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikromanageeraus ja naisvaltaisuus, naiset ovat susia keskenään.

Vierailija
14/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tuovat henkilökohtaisen pahan olonsa ja/tai persoonallisuutensa ongelmalliset kiemurat työpaikalle, joka näkyy ap:n kuvaamina ilmiöinä.

Hyvinvoiva aikuinen pysyy työpaikallaan työroolissa, tekee työnsä, on kohtelias tai neutraali kaikille, myös niistä joista ei pidä.

Vierailija
15/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisvaltainen ala. Naisten elämän täyttää kilpailu väkevimmistä alfauroksista ja keskittyvät siihen työpaikallaankin. Yrittävät tuhota toisia naaraita lähipiiristään.

Olen kuullut että miesvaltaisilla taksi- ja vartiointialoilla on oikein raikas työilmapiiri.

Vierailija
16/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ei pärjää keskenään missään.

Vierailija
17/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miesopiskelija kirjoitti:

Mä olen sh-opiskelija ja omissa harkkapaikoissani on ollut mielestäni hyvä ilmapiiri ja harjoitteluissa mukavaa, ihan on ollut ikävä lähteä osasta niistä. En tiedä olenko voittanut lotossa vai tulkitseeko ap sosiaalisia tilanteita jotenkin erilailla.

Lottovoitto.

Vierailija
18/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että se johtuu alhaisesta älykkyydestä. Itsekin olen ollut hoitoalalla ja huomannut, että alanvaihtajat ja muuten vaan fiksummat hoitajat käyttäytyvät aivan normaalisti ja asiallisesti. Kiusaajat ja muut möllit ovat yleensä ns. hitaammalla aineenvaihdunnalla varustettuja lihavuoria, jotka eivät varmaan ole muihin koulutuksiin ikinä hakeneet tai ainakaan päässeet. Tyhmät ihmiset yleensä eivät voi päteä muuten kuin alhaisin keinoin, ja heillä on monesti myös ylikehittynyt tarve päteä.

Tämä oli hyvin sanottu!

Vaihdoin hoitoalalle aikuisena liike-eämästä. Tein saman huomion. Oli ikävää joutua kiusatuksi esimiehen taholta. Hän oli koko ajan jotenkin kateellinen minulle. Mm. kyseli kyllä minulta heti apua kun ei tietokoneen käyttö oikein onnistunut. Teetti omia töitään, yms.

Vaihdoin vikkelästi muualle.

Todellakin paikkaan missä oli miehiä yli puolet henkilöstöstä. Siellä oli rauhallinen ilmapiiri.

Vierailija
19/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisuudesta puhuminen sysää vastuun hoitajien ulkopuolelle, ikään kuin he eivät vain voisi mitään huonolle käytökselle koska ovat naisia. Omassa työpaikassani on 20 naista ja 2 miestä eikä meillä ole ilmapiirin kanssa ongelmia, oli kahvipöytäkeskustelussa mukana mies tai pelkkiä naisia. Ei ole seläntakana puhumista eikä toisten asioiden joutavaa ruotimista.

Vierailija
20/80 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvaltaisten työpaikkojen huono ilmapiiri on myytti, jota naiset usein itse pitävät yllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi