Mitä mieltä olette siitä, että YHDEN TUNNIN VIIKOSSA TÖITÄ TEKEVÄ LASKETAAN "TYÖLLISEKSI"?
Kommentit (53)
Kyllä suomen valtio tekee JUURI näin:
Työttömyysturvan aktiivimalli
Analyysi: Hallituksen aktiivimallissa muhii mojova tilastotemppu – tunti viikossa ponnauttaa työttömän työlliseksi
Hallitus saattaa hyvinkin saavuttaa työllisyystavoitteensa – osin työttömyysturvan aktiivimallin ansiosta. Syynä on työllisyyden tilastointitapa, jossa yksi tunti työtä viikossa riittää henkilön tilastoimiseen työlliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Teen täyttä työviikkoa, mutta tilastoissa olen työtön. Työsuhteeni on siis määräaikainen, vaikkakin pitkä.
Ei pidä paikkansa. Valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tee täyttä pvää tai osa-aikaista?
Tekisi, jos olisi joku, joka teettäisi, eli pitää olla työn antaja, jotta voisi olla työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Ei lasketa. Todennäköisesti sellainen on virallisesti työtön, saa TE-tukea ja merkitsee TE-etuushakemuksiin tuon työtunnin. TE-virasti selvittää, onko henkilö päätoimisesti vai sivutoimisesti töissä. TE-etuuden menettää, jos työskentelee päätoimisesti tai niin, että henkilö voidaan katsoa työllistyneeksi alalleen.
Joo, lasketaan. Tää oli se Marinin hallituksen suuri työllisyys temppu, jossa työllisyysaste nousi kohisten samalla kun valtakunnassa tehtyjen työtuntien määrä romahti.
Marinin hallituksen ajatus oli, että jos sinulla on työsopimus, olet työssäkäyvä. Ennen sitä työssäkäyntiin vaadittiin keskiarvona yli kymmenen tuntia. Eli toi Marinin hallituksen työllisyystemppu oli puhdasta tilastokikkailua, jolla yksikään ihminen ei oikeasti saanut töitä.
Te virasto selvittää oikeutusta työttömyys korvauksiin, ministeriö tekee tilastot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllisyysastetta mitattaessa ei tarvitse tehdä töitä juuri mitään, että henkilö lasketaan työlliseksi. Muut mittaukset on asia erikseen. Ruotsissa lasketaan jopa vanhempainvapailla olevat työllisiksi kun mitataan työllisyysastetta. Suomessa ei sentään tätä tehdä.
Kyllä tehdään, myös vanhempainvapaalla on Suomessa työllinen.
Tuo on loogista, koska sillä on se työpaikka, josta saa sen vanhempainvapaan. Onhan hän työelämässä vahvasti tai vähemmän vahvasti kiinni, mutta on kuitenkin. Hän ei ole työtön työnhakija tai eläkeläinen tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lasketa. Todennäköisesti sellainen on virallisesti työtön, saa TE-tukea ja merkitsee TE-etuushakemuksiin tuon työtunnin. TE-virasti selvittää, onko henkilö päätoimisesti vai sivutoimisesti töissä. TE-etuuden menettää, jos työskentelee päätoimisesti tai niin, että henkilö voidaan katsoa työllistyneeksi alalleen.
Joo, lasketaan. Tää oli se Marinin hallituksen suuri työllisyys temppu, jossa työllisyysaste nousi kohisten samalla kun valtakunnassa tehtyjen työtuntien määrä romahti.
Marinin hallituksen ajatus oli, että jos sinulla on työsopimus, olet työssäkäyvä. Ennen sitä työssäkäyntiin vaadittiin keskiarvona yli kymmenen tuntia. Eli toi Marinin hallituksen työllisyystemppu oli puhdasta tilastokikkailua, jolla yksikään ihminen ei oikeasti saanut töitä.
Te virasto selvittää oikeutusta työttömyys korvauksiin, ministeriö tekee tilastot.
Tämä ei ole totta. Yrität mustamaalata edellistä hallitusta ja pestä nykyhallituksen kädet
Vierailija kirjoitti:
Aika absurdia.
Olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen osa-aikatyötä. Lisäksi olen työtön työnhakija (koska en pysty tekemään täyttä työpäivää) ja velvollinen tekemään työttömien velvoitteet. Haen siis työpaikkoja ja opiskelupaikkoja ja raportoin hakemuksistani. Ne pitää tehdä että saa soviteltua työttömyystukea.
Nytkö olen sitten työllinen? Pitääkö minun siitä huolimatta tehdä työttömien velvoitteet, vai ei miten tää juttu nyt oikein menee?
Milleköhän tasolle tämä absurdius vielä nousee. Toivottavasti en tuen saajana joudu mihinkään velvoitetyöhön. Silloin pitäisi luopua palkkatyöstä. - En yhtään yllättyisi vaikka niin kävisi. Nykyään kaikki kummalliset hullutukset menevät läpi ja saavat suuren suosion.
Nyt mä en ymmärrä. Voitko selittää tietämättömälle? Saat siis palkkaa tekemistäsi työtunneista ja sen lisäksi osa-aikaeläkettä ja työttömyyspäivärahaa? Mun korviin toi kuulostaa hyvin omituiselta, samoin kun sun työnhakuvelvoite, jos kerran olet osatyökyvytön ja sulle on myönnetty eläke.
Klebin kirjoitti:
Kyllä suomen valtio tekee JUURI näin:
Työttömyysturvan aktiivimalli
Analyysi: Hallituksen aktiivimallissa muhii mojova tilastotemppu – tunti viikossa ponnauttaa työttömän työlliseksi
Hallitus saattaa hyvinkin saavuttaa työllisyystavoitteensa – osin työttömyysturvan aktiivimallin ansiosta. Syynä on työllisyyden tilastointitapa, jossa yksi tunti työtä viikossa riittää henkilön tilastoimiseen työlliseksi.
Sovitellun työttömyysetuuden suojaosan poisto vähentää reilusti työtunteja ja tekijöitä. Juuri noita nollasopimus työntekijöitä on paljon. Hallitus ampuu itseään nilkkaan tässä eikä tule saavuttamaan työllisyysvaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli juuri jonkin aikaa sitten juttua lehdessä ja siitä kävi ilmi että ihan muutamia tunteja viikossa töitä tekeviä oli tilastoissa mukana noin prosentin verran. Eli eivät he kyllä tilastoja hetkauta juuri mihinkään.
Linkki tähän. Suurin osa mm. kaupoissa tekee osa-aikatyötä. Opiskelijoille tämä on enemmänkin pääsääntö kuin poikkeus.
Kyllä mutta hekin tekevät yleensä enemmän kuin tunnin tai kaksi viikossa.
Kysehän oli siitä kuinka iso osa koko työllisistä oli sellaisia jotka tekevät vain ihan muutaman tunnin. Ja niitä on todellakin hyvin vähän.
Kaupanalalla minimi työtuntimäärä päivässä on 4 tuntia. Käytännössä kaupanalan työpäivät ovat kuitenkin 6-8 tunnin mittaisia. Olen tehnyt myös useita 9 tunnin vuoroja. Työvuoroista tapellaan. Ne menee heti kun ne tulee saataville. Ihmiset haluaa tehdä töitä. Välillä töitä on paljon ja välillä töitä on vähän. Siksi työttömyysturvalla on pakko roikkua.
Marinin tilastoissa laskettiin. ja sillähän se koitti paistatella onnistujana parrasvaloissa, mutta totuus on että kokonaistyötuntimäärä Marinin hallituskaudella laski vaikka "työllisyys" oli tapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo te-toimidtoja ja -palveluja ei enää ole olemassa niin mikäs tää sitten on jos ei työkkärin sivut?
https://toimistot.te-palvelut.fi/ukk/oma-asiointi-ja-oma-tyonhaku
Joku venäläisen huijaussivuston linkki
Onko tuo nyt sitten aito vai ei? Sinne on linkki mm. www.suomi.fi palvelussa.
https://www.suomi.fi/palvelut/verkkosivu/te-toimistojen-verkkosivut-tyo…
vale, emävale, tilasto
sitä mieltä ollaan
tuo on siis vain tapa siivota tilastoja, jotta voidaan ennen seuraavia vaaleja kertoa, että katsokaa nyt: tilastotkin sen näyttää, että poistimme työttömyyden
Kuntoutuksen minimimäärä.
Tässä ketjussa on todella paljon disinformaatiota.