Onko perintöa tiedossa?
Havahduin eilen miettimään tulevaa. Olen Espoosta ja monet kaverini kuten minäkin keskiluokkaisista perheistä. Olemme asuneet täällä jo pidempään ja monien kaverien vanhemmilla omakotitalo joka on vielä vanhan ajan malliin isolla tontilla, eli asuttu jo 70-luvulta lähtien siinä.
Täällä on hurja hintatason nousu ollut viime vuodet ja maan hinta on kova, tonttien hinnat ovat kasvaneet n. 30% vuodessa viimevuosina. Tämä tarkoittaa että arvo kaksinkertaistuu alle kolmessa vuodessa.
Jo nyt monien kohdalla asunnon/tontin arvo 700-1000teur eli vanha 5 miljoonaa mummoa helposti. lisäksi on mummojen ja pappojen perinnöt juuri monelle tulleet eli isän isät ovat kuolleet ja sieltä tullut metsää ja maatilaa.
Tahdon sanoa vain sitä että kun ikäluokkani 70-luvun alussa syntyneet alkavat saada perintöjä 10-20v päästä niin summat ovat isoja ja Suomeenkin alkaa suuressa mittakaavassa syntyä vaurautta.
Perinnöt monien kohdalla useita miljoonia euroja ja lähtökohta on ollut tavallinen keskiluokkainen, hyvin toimeentuleva koti.
Kommentit (5)
Äidillä ei ole omaisuutta ja isällä on ASO-asunto, jota on sitten neljä lasta jakamassa. Mutta eipä tarvitse sisarusten tapella.
Enemmän huolissani olen kyllä siitä, että joskus tulee perintöverot niskaan, vaikka ei tulekaan mitään jaettavaa. Yksinekertaisesti ei paljon naurata jos tulee maksettavaksi kunnon verot tyyliin 30000.
Nuorempien ikäluokkien ei tarvikaan itse säästellä niitä miljoona talojaan vaan perinnöt suttaantuu niihin. Siksi tulevaisuudessa esim. tasokkaista asunnoista on entistä enemmän kysyntää ja monien isot lainat maksaakin perinnöt pois. Kaikki eivät tietystikään peri, joten vain osa pääsee näistä rahoista osalliseksi. Taidetaan olla ensimmäinen ikäluokka, joka alkaa jo massoina periä paljon, koska yhä useammalla on varallisuutta ja lapsia on vähän. Tietysti inflaatio kasvaa, koska nuroemmat polvet käyttävät sitä rahaa toisin kuin vanhempansa.
Olen joskus miettinyt tällä mielellä omaakin perhettäni: isovanhempani eivät perineet mitään. Vanhempani perivät niin, että äiti sai noin 100 000 Euroa ja isä puolet siitä. Jos vanhempani jatkavat tätä säästötahtia ja elävät pitkään, niin me siskon kanssa saadaan 5-7 -kertaisesti se, mitä vanhempamme saivat. Mutta koskaan ei tiedä elämästä ja toivon voivani pitää vanhemmat vielä pitkään täällä. Siihen, että suuret ikäluokat alkaisivat tuhlata suurissa määrin, en usko. Miten koko ikänsä tarkka ollut ihminen yhtäkkiä muuttuisi vanhana? Pikemminkin nuukemmiksi vaan vanhemmiten tulevat...
Tosin myös luokkaerot tulevat kasvamaan roimasti. On näitä tavallisia keskiluokkaisia, jotka perivät vanhemmiltaan talot ja mökit. Sitten on näitä tosi varakkaita joiden perinnöt ovat ihan eri luokkaa. Mutta nämä " köyhät" joiden vanhemmat eivät ole satsanneet tulevaisuuteen, vaan ovat antaneet mennä kaiken, mikä on tullut. He eivät peri välttämättä mitään ja koettavat selvitä omillaan.
Vierailija: