Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on endometrioosi ja aina jos tulee pahoja kipuja, niin päivystyksessä ei sanota muuta kuin "no se kohtu siellä supistelee" Tälläoistkö on terveydenhuolto???

Vierailija
21.06.2023 |

Eli minulla on todettu endometrioosi ja leikattu aikaisemmin kystia sisältäni. Esim jouluna tuli kovat kivut ja menin lääkärille, siellä lääkäri paineli vatsaaa mutta ei "löytänyt mitään" otettiin myös kokeita. Mutta ultraan ei päässyt sitten mitenkään. Arvelisin itse, että joku kysta siellä puhkes. Ties mitä vuosi sitten vatsaonteloon.... Mun sisällähän voi olla taas vaikka sellainen kysta, mutta eipä ne painelemalla näy. Sittenkun mulla on nyt todettu toi endo, tuntuu että kipuja vaan vältellään ja ne kaikki liitetään vain siihen.Kannattaako mennä enää edes kivuista lääkäriin kun ultraan ei kuitenkaan pääse jos kipuja onkin?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö käymään yksityisellä ultraäänikuvassa, jos oireet jatkuvat?

Itselläni on ollut samanlaisia ongelmia. Hakeuduin aikoinaan kovien kipukohtausten takia päivystykseen ja siellä todettii iso kysta, mutta väitettiin ettei se liity kohtauksiin, vaikka tulehdusarvot olivat niin korkeat, että jouduin antibioottitiputukseen. Lääkäri väitti minulla olleen virtsatietulehdus, vaikka ei ollut mitään sellaisia oireita ja kaksi virtsatietulehdustestiä olivat molemmat negatiiviset. Jouduin odottamaan pitkään leikkausta, kohtauksia oli noin kolmen viikon välein ja sen jälkeen kirurgi kertoi kohtausten johtuneen siitä, että munasarjassa kiinni ollut kysta oli välillä painanut munanjohdinta ja kiilautunut viereisten sisäelinten väliin. Kävin monella eri lääkärillä suorastaan rukoilemassa jotain kipulääkettä ja kerroin kipujen olevan todella voimakkaita kohtausten aikana, ei mitään vaikutusta. Paras diagnoosi oli nuoren naislääkärin arvelu että kipu johtuisi aina vain ovuaalitiosta.

Toisella kerralla kun leikattiin löytyi muiden löydösten lisäksi jokin "irtopala", jota patologi kuvaili raportissa "nekroottiseksi" enkä vieläkään tiedä, mikä se oli. Ilmeisesti jokin osa oli mennyt kuolioon?

Kyllä kai jos säästän rahaa, mutta en heti pysty. Mulla on aikaisemmin leikattu kysta, niin sen takia ihme, ettei voitu ultrata.

Sulla ei siis ole käsitystäkään siitä mitä ultra vaatii? No siihen tarvitaan ensin lähete. Lähetteellä menet sitten sinne ultraan jonka suorittaa siihen erikoistunut sairaanhoitaja tai parhaimmassa tapauksessa lääkäri jonka lausuntoa joka tapauksessa tarvitaan ultran tuloksien tulkitsemiseen. Epäilen ettei teidän päivystyksellä ollut joko aikaa tai itse henkilökuntaa paikalla joka sen ultran tuossa tilanteessa olisi voinut ottaa. Sen tiedän että ilmaista se ei todellakaan ole paitsi ehkä sinulle olisi ollut.

Mitä ihmettä nyt taas? Jos tarvitaan lähete, niin sitten kirjoitetaan lähete. Olen käynyt kymmeniä kertoja ultrassa lähetteellä, sitä vartenhan ne sairaanhoitajat ja lääkärit siellä on että ne ultraa jos on tarve. En ymmärrä mikä ongelma siinä on?

Sitä paitsi täällä ihan perusgynellä on se laite siinä tuolin vieressä, hänkin osaa täällä ultrata ja ultraakin joka kerta. Lisäksi gynekologinen päivystys on erikseen, ja siellä ultra tehdään myös heti siinä huoneessa.

T. Tuo ulkomailla asuva

Vierailija
22/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endoon on lääkkeitä. Itse syön e pillereitä. Miksi sulla ei oo lääkkeitä?

Ei kai ne pillerit kaikille sovi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menee Suomessa lääkäriin niin pitää liioitella reilusti saadakseen edes jonkinlaista hoitoa. Mene sinne vatsa kippurassa ja sano olevasi aivan tuskissasi, jos osaat niin väännä tekoitkua. Sano että hirvittävä repivä kipu iski ihan yhtäkkiä, niin saatat päästä tutkimuksiin. Ehkä.

Vierailija
24/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Endoon on lääkkeitä. Itse syön e pillereitä. Miksi sulla ei oo lääkkeitä?

Endometrioosiin itsessään ei varsinaisesti ole lääkkeitä. E-pillerit voivat auttaa, mutta kaikki eivät niitä pysty syömään. Keinotekoiset vaihdevuodet ovat yksi hoitokeino, mutta todella raju ja lyhytaikainen.

Mitään paranatavaa leikkaushoitoakaan ei ole olemassakaan, sillä ainoa parantava hoito olisi poistaa munasarjat eikä sitä tehdä kuin pakon edessä.

Vierailija
25/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mitään hormonihoitoa? Itsellä lääkevahvuinen Mirena-kierukka. Pitää poissa kuukautiset ja kivut

Vierailija
26/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm eikö Suomessa tosiaan ultra ole ihan rutiinitutkimus? Asun ulkomailla ja mut ultrataan joka kerta kun gynellä käyn eli kerran vuodessa, sekä vuoden parin välein vielä sairaalassa paremmilla laitteilla. Ja minulla on siis myös endo. On se kumma ettei saa kunnon tutkimuksia :/.

Kyllä minun endoa seurataan säännöllisesti ja ultrataan naisten sisätautien osastolla. Heti saan sinne ajan, jos on omituisia tuntemuksia, jne. En tarvii edes terkasta lähetettä, koska endo on diagnosoitu, niin sanoivat että soita vaan suoraan sisätautien osastolle. Vuosia on homma pelittänyt paremmin kuin hyvin.

Vierailija
27/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa kun tuota jatkuu huomaat olevasi itse se, joka toteaa, että sellaista se on. Nykyään oma terveyteni on niin huono, mutta asenne kaiken vähättelyn jälkeen niin persauksesta, että käynneistä ei jää kuin paha mieli kaikille. En sinänsä ole hoitovastainen, mutta en vain enää jaksa, mikä taas aiheuttaa lääkäreiden saarnausvaihteen kytkeytymisen päälle, mikä taas entisestään kyllästyttää minua. Voisin lyödä vaikka vetoa, että jossain vaiheessa papereihin ilmestyy itsensä tuhoaminen.

Haluan hoitoa ja haluaisin voida hyvin, mutta kun tilanne on päästetty näin pitkälle eikä toimivaa lääkitystä löydy, oma motivaatiokin alkaa olla nolla suurimman osan ajasta. Fyysisiin oireisiin olen tottunut, mutta tähän valtavaan väsymykseen, joka oireista seuraa tuskin totun koskaan.

Vierailija
28/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ollut samanlaisia ongelmia. Hakeuduin aikoinaan kovien kipukohtausten takia päivystykseen ja siellä todettii iso kysta, mutta väitettiin ettei se liity kohtauksiin, vaikka tulehdusarvot olivat niin korkeat, että jouduin antibioottitiputukseen. Lääkäri väitti minulla olleen virtsatietulehdus, vaikka ei ollut mitään sellaisia oireita ja kaksi virtsatietulehdustestiä olivat molemmat negatiiviset. Jouduin odottamaan pitkään leikkausta, kohtauksia oli noin kolmen viikon välein ja sen jälkeen kirurgi kertoi kohtausten johtuneen siitä, että munasarjassa kiinni ollut kysta oli välillä painanut munanjohdinta ja kiilautunut viereisten sisäelinten väliin. Kävin monella eri lääkärillä suorastaan rukoilemassa jotain kipulääkettä ja kerroin kipujen olevan todella voimakkaita kohtausten aikana, ei mitään vaikutusta. Paras diagnoosi oli nuoren naislääkärin arvelu että kipu johtuisi aina vain ovuaalitiosta.

Toisella kerralla kun leikattiin löytyi muiden löydösten lisäksi jokin "irtopala", jota patologi kuvaili raportissa "nekroottiseksi" enkä vieläkään tiedä, mikä se oli. Ilmeisesti jokin osa oli mennyt kuolioon?

Kyllä kai jos säästän rahaa, mutta en heti pysty. Mulla on aikaisemmin leikattu kysta, niin sen takia ihme, ettei voitu ultrata.

Sulla ei siis ole käsitystäkään siitä mitä ultra vaatii? No siihen tarvitaan ensin lähete. Lähetteellä menet sitten sinne ultraan jonka suorittaa siihen erikoistunut sairaanhoitaja tai parhaimmassa tapauksessa lääkäri jonka lausuntoa joka tapauksessa tarvitaan ultran tuloksien tulkitsemiseen. Epäilen ettei teidän päivystyksellä ollut joko aikaa tai itse henkilökuntaa paikalla joka sen ultran tuossa tilanteessa olisi voinut ottaa. Sen tiedän että ilmaista se ei todellakaan ole paitsi ehkä sinulle olisi ollut.

Mitä ihmettä nyt taas? Jos tarvitaan lähete, niin sitten kirjoitetaan lähete. Olen käynyt kymmeniä kertoja ultrassa lähetteellä, sitä vartenhan ne sairaanhoitajat ja lääkärit siellä on että ne ultraa jos on tarve. En ymmärrä mikä ongelma siinä on?

Sitä paitsi täällä ihan perusgynellä on se laite siinä tuolin vieressä, hänkin osaa täällä ultrata ja ultraakin joka kerta. Lisäksi gynekologinen päivystys on erikseen, ja siellä ultra tehdään myös heti siinä huoneessa.

T. Tuo ulkomailla asuva

en nyt ole tarkkaan seurannut tätä keskustelua, mutta jos hakeutuu päivysytykseen kipujen vuoksi ja ne kivut ovat gynekologisia, niin toisinaan triage-hoitaja voi laittaa potilaan suoraan gynen päivystykseen. Näin minulle tehtiin kerran, kun menin alavatsakipujen kanssa sinne ja ne olivat jatkuneet päiviä koko ajan hiukan pahentuen. KOska istuminenkin teki kipeää, pääsin makoilemaan sängylle odottamaan gynekologia. SIellä gynen vastaanotolla sitten ultrattiin aika lailla heti. EI tietystikään ilman lähetettä, koska se hoitajahan minulle kirjoitti lähetteen gynen päivystykseen, mutta aika helposti se meni. Kyllä ne päivystyksellisissä asioissa tutkii aika tarkkaan, etenkin kun alavatsakipujen syynä voi olla myös umpisuoli. ja ihan kuului siihen päivystysmaksuun tuo ultra sekä otettiin myös sp-tautitestit ja raskaustesti ja jotain verikokeita.

Vierailija
29/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pitää leikata. Ole tiukkana vaan.

Jatkuvasta kipulääkkeen käytöstä saat haittoja.

Mitä endometroosissa pitää leikata? Leikkaus aiheuttaa vaan lisää endoa.

Vierailija
30/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei endometrioosin kanssa mennä päivystykseen.

Vierailija
31/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no... kun seuraavan kerran menet päivystykseen, niin sanot, että "kohtu siellä supistelee ja kivut ovat liian pahat eikä itsehoitolääkket auta. sairastan myös endometrioosia ja tarvitsen apua"

:D ei niitä kiinnosta mitä potilas sanoo jos näin päättävät työssään toimia. Yhtä tyhjän kansssa neuvoa, kun potilas ei itse päätä hoidostaan. Mielipiteen voi sanoa, mutta ei päättää, saako lääkkeitä tai muuta hoitoa, jota vain terveydenhuiollon henkilökunta voi antaa.

Vierailija
32/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikansa kun tuota jatkuu huomaat olevasi itse se, joka toteaa, että sellaista se on. Nykyään oma terveyteni on niin huono, mutta asenne kaiken vähättelyn jälkeen niin persauksesta, että käynneistä ei jää kuin paha mieli kaikille. En sinänsä ole hoitovastainen, mutta en vain enää jaksa, mikä taas aiheuttaa lääkäreiden saarnausvaihteen kytkeytymisen päälle, mikä taas entisestään kyllästyttää minua. Voisin lyödä vaikka vetoa, että jossain vaiheessa papereihin ilmestyy itsensä tuhoaminen.

Haluan hoitoa ja haluaisin voida hyvin, mutta kun tilanne on päästetty näin pitkälle eikä toimivaa lääkitystä löydy, oma motivaatiokin alkaa olla nolla suurimman osan ajasta. Fyysisiin oireisiin olen tottunut, mutta tähän valtavaan väsymykseen, joka oireista seuraa tuskin totun koskaan.

varaa aika terveyskeskuslääkärille ja kerro hänelle tuo mitä yllä kirjoitit. Kerro tarkasti miten vaikeiksi koet oireet (oikeasti kerro tarkkaan ja mitään sievistelemättä). Kerro myös, että tarvitset ja haluat siihen jotain toimivaa hoitoa ja jos täältä ei saa, niin lähetteen naistentautien polille. 

Sinulla on oikeus saada hoitoa, ei ole inhimillistä jättää potilasta yksin kärvistelemään sietämättömien kipujen tai vaivjen kanssa. Toisinaan tuolla meidän julkisella sektorilla vain sanotaan potilaille vähätellen, koska toivovat, että juuri sille potilaalle riittää pieni osoitus empatiasta (ja monelle se tosiaan riittää). Kun menet sinikkäästi uudelleen, niin tajuavat, että on tosi kyseessä.

sinnikkyyttähän se vaatii.

Vierailija
33/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes saman kokenut. Kipukohtauksen kanssa päivystykseen, ei tehty mitään, kun jollakin kamalalla kipulääkecocktaililla rauhoittui. Dg: lihasjumi. Sama homma kuukauden päästä uudelleen, sitten mentiinkin lanssilla. Tällä kertaa pääsin vihdoin kuvattavaksi, dg iso kysta ja torsio ovario. Osastolle ja leikkausaika seuraavalle päivälle. Yöllä kipu rauhoittui, joten tulikin kotiutus ja siirrettiin leikkausjonoon. Onneksi pääsin muutamassa vkossa leikkaukseen, eikä tuo jumalaton kipu uusinut enää. Ja tosiaan - kysta oli tyhjennetty ennen poistoa, 1,5l nestettä ensin poistettu. Että semmonen lihasjumi.

Vierailija
34/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no... kun seuraavan kerran menet päivystykseen, niin sanot, että "kohtu siellä supistelee ja kivut ovat liian pahat eikä itsehoitolääkket auta. sairastan myös endometrioosia ja tarvitsen apua"

:D ei niitä kiinnosta mitä potilas sanoo jos näin päättävät työssään toimia. Yhtä tyhjän kansssa neuvoa, kun potilas ei itse päätä hoidostaan. Mielipiteen voi sanoa, mutta ei päättää, saako lääkkeitä tai muuta hoitoa, jota vain terveydenhuiollon henkilökunta voi antaa.

jos potilaalle aina sanotaan, että kohtu se seillä vain supistelee, niin eivät he sitä sitten sano, jos potilas sen ehtii ensin sanoa.

Vierailija
35/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Tuo ulkomailla asuva

Päivystys on lähinnä ensiapupaikka, pitää olla aika huonossa kunnossa, että laittaisivat sieltä gynekologiseen päivystykseen. Itse olen pariin kertaan päässyt, järkyttävien vuotojen takia. Kerran kyseessä oli keskenmeno, jouduin kaavintaan, toisella kerralla ei löytynyt erityisempää syytä. Ohjeet on ottaa arkena yhteyttä omaan terveydenhoitoon ja hommata sitä kautta se lähete eteenpäin.

Vierailija
36/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei endometrioosin kanssa mennä päivystykseen.

Mutta kovien vatsakipujen kanssa kyllä mennään.

Minulle sanoi lääkäri kerran että kovan (todella kovan, veti kippuraan) vatsakivun kanssa ei voi odottaa kuin korkeintaan yhden päivän. Syynä kun voi olla vaikka mitä. Esim umpisuoli, jos se ehtii puhkeamaan on jo kiire. Tai suolitukos, erittäin kivulias ja voi viedä osan suolesta kuolioon. 

Jos on vatsan alueella kovaa kipua, eihän sitä voi varmuudella tietää juuri endon aiheuttamaksi? Kyllä silloin vaan kuuluisi mennä päivystykseen ja kuuluisi myös saada tutkittua se, mikä on kivun syy. 

Vierailija
37/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorena ihan helvetilliset endo-kivut. Sitten pääsin Kättärille leikkaukseen, naislääkäri leikkasi ja hyvin vetikin, sen jälkeen ei ole ollut niin minkäänlaisia kipuja. Kyllä siitä osaa olla kiitollinen, kun ennen leikkausta menkkojen aikaan pyörtyily kivusta ekana ja tokana päivänä. 

Vierailija
38/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sille sitten pitäisi tehdä siellä päivystyksessä? Kohdunpoisto?

No, esim se ultra???

Ei ne kivut ultraamalla lähde.

Vierailija
39/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Tuo ulkomailla asuva

Päivystys on lähinnä ensiapupaikka, pitää olla aika huonossa kunnossa, että laittaisivat sieltä gynekologiseen päivystykseen. Itse olen pariin kertaan päässyt, järkyttävien vuotojen takia. Kerran kyseessä oli keskenmeno, jouduin kaavintaan, toisella kerralla ei löytynyt erityisempää syytä. Ohjeet on ottaa arkena yhteyttä omaan terveydenhoitoon ja hommata sitä kautta se lähete eteenpäin.

Suomessa pitää siis ensin mennä tavalliseen päivuäystykseen? Hmmm mielenkiintoista. Asuinkaupungissani tosiaan on 24/7 gynepäivystys ja sinne voi kävellä koska vaan ja ilmoittautumisen kautta saa vuoronumeron. Sitten pääsee heti asiaan eikä tarvi odotella yleislääkärin höpötystä ensin. Etenkin kun olen jo käynyt siellä ja tietävät keissini, niin miten helppoa kun apua saa lähes heti. T. Ulkomailla asuva

Vierailija
40/48 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä sille sitten pitäisi tehdä siellä päivystyksessä? Kohdunpoisto?

No, esim se ultra???

Ei ne kivut ultraamalla lähde.

Luuletko olevasi nokkelakin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi