Mulla on endometrioosi ja aina jos tulee pahoja kipuja, niin päivystyksessä ei sanota muuta kuin "no se kohtu siellä supistelee" Tälläoistkö on terveydenhuolto???
Eli minulla on todettu endometrioosi ja leikattu aikaisemmin kystia sisältäni. Esim jouluna tuli kovat kivut ja menin lääkärille, siellä lääkäri paineli vatsaaa mutta ei "löytänyt mitään" otettiin myös kokeita. Mutta ultraan ei päässyt sitten mitenkään. Arvelisin itse, että joku kysta siellä puhkes. Ties mitä vuosi sitten vatsaonteloon.... Mun sisällähän voi olla taas vaikka sellainen kysta, mutta eipä ne painelemalla näy. Sittenkun mulla on nyt todettu toi endo, tuntuu että kipuja vaan vältellään ja ne kaikki liitetään vain siihen.Kannattaako mennä enää edes kivuista lääkäriin kun ultraan ei kuitenkaan pääse jos kipuja onkin?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Syö särkylääkettä ja pysy poissa kuormittamasta päivystystä
Lääkärit on juuri tällaisia tapauksia varten. Vai niitä vapaapäiviä hakevia lorvijoitako varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö käymään yksityisellä ultraäänikuvassa, jos oireet jatkuvat?
Itselläni on ollut samanlaisia ongelmia. Hakeuduin aikoinaan kovien kipukohtausten takia päivystykseen ja siellä todettii iso kysta, mutta väitettiin ettei se liity kohtauksiin, vaikka tulehdusarvot olivat niin korkeat, että jouduin antibioottitiputukseen. Lääkäri väitti minulla olleen virtsatietulehdus, vaikka ei ollut mitään sellaisia oireita ja kaksi virtsatietulehdustestiä olivat molemmat negatiiviset. Jouduin odottamaan pitkään leikkausta, kohtauksia oli noin kolmen viikon välein ja sen jälkeen kirurgi kertoi kohtausten johtuneen siitä, että munasarjassa kiinni ollut kysta oli välillä painanut munanjohdinta ja kiilautunut viereisten sisäelinten väliin. Kävin monella eri lääkärillä suorastaan rukoilemassa jotain kipulääkettä ja kerroin kipujen olevan todella voimakkaita kohtausten aikana, ei mitään vaikutusta. Paras diagnoosi oli nuoren naislääkärin arvelu että kipu johtuisi aina vain ovuaalitiosta.
Toisella kerralla kun leikattiin löytyi muiden löydösten lisäksi jokin "irtopala", jota patologi kuvaili raportissa "nekroottiseksi" enkä vieläkään tiedä, mikä se oli. Ilmeisesti jokin osa oli mennyt kuolioon?
Kyllä kai jos säästän rahaa, mutta en heti pysty. Mulla on aikaisemmin leikattu kysta, niin sen takia ihme, ettei voitu ultrata.
Sulla ei siis ole käsitystäkään siitä mitä ultra vaatii? No siihen tarvitaan ensin lähete. Lähetteellä menet sitten sinne ultraan jonka suorittaa siihen erikoistunut sairaanhoitaja tai parhaimmassa tapauksessa lääkäri jonka lausuntoa joka tapauksessa tarvitaan ultran tuloksien tulkitsemiseen. Epäilen ettei teidän päivystyksellä ollut joko aikaa tai itse henkilökuntaa paikalla joka sen ultran tuossa tilanteessa olisi voinut ottaa. Sen tiedän että ilmaista se ei todellakaan ole paitsi ehkä sinulle olisi ollut.
Mitä ihmettä nyt taas? Jos tarvitaan lähete, niin sitten kirjoitetaan lähete. Olen käynyt kymmeniä kertoja ultrassa lähetteellä, sitä vartenhan ne sairaanhoitajat ja lääkärit siellä on että ne ultraa jos on tarve. En ymmärrä mikä ongelma siinä on?
Sitä paitsi täällä ihan perusgynellä on se laite siinä tuolin vieressä, hänkin osaa täällä ultrata ja ultraakin joka kerta. Lisäksi gynekologinen päivystys on erikseen, ja siellä ultra tehdään myös heti siinä huoneessa.
T. Tuo ulkomailla asuva
Missä asut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Endoon on lääkkeitä. Itse syön e pillereitä. Miksi sulla ei oo lääkkeitä?
Oon mä niitä kokeillut, mutta tulin itsetuhoiseksi kun sairastan muutenkin ahdistusta.Lisäksi suvussa veritulppia.
Miksi menet päivystykseen kun sinulle tarjotut lääkkeet eivät kelpaa? Päivystys ei pysty tekemään sinulle mitään hyödyllistä. Ultraus ei poista endometrioosia. Lääkkeiden vaihto sopivampaan terveyskeskuksen kautta.
Ei hätää, uusi hallitus leikkaa jo valmiiksi romuna olevan terveydenhoidon olemattomiin niin ei tarvitse enää valitella terveydenhoidosta jota ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitää leikata. Ole tiukkana vaan.
Jatkuvasta kipulääkkeen käytöstä saat haittoja.Mitä endometroosissa pitää leikata? Leikkaus aiheuttaa vaan lisää endoa.
On se vaan leikattava jos endokysta on puhjennut vatsaonteloon ja aiheuttanut vatsakalvontulehduksen ja endoa on kasvanut munanjohdinten ja munasarjojen ympärille niin että koko "paketti" on kuoliossa. Jos sitä ei leikata siinä paikassa, se ihminen kuolee. Tämäkin on nähty ja todella naiselta oli henki lähteä. Oli teholla toista viikkoa ja tosi heikossa kunnossa. Vatsa jouduttiin avaamaan vielä toiseenkin kertaan.
Höpöhöpö. Lääketieteellisesti ei ole mahdollista että endokysta olisi vatsalaukussa. Lopettakaa nyt satuilu ja vouhotus. Ei kenenkään endoja päivystyksessä leikellä varsinkaan jos eivät suostu syömään heille määrättyjä särkylääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pitää leikata. Ole tiukkana vaan.
Jatkuvasta kipulääkkeen käytöstä saat haittoja.Mitä endometroosissa pitää leikata? Leikkaus aiheuttaa vaan lisää endoa.
On se vaan leikattava jos endokysta on puhjennut vatsaonteloon ja aiheuttanut vatsakalvontulehduksen ja endoa on kasvanut munanjohdinten ja munasarjojen ympärille niin että koko "paketti" on kuoliossa. Jos sitä ei leikata siinä paikassa, se ihminen kuolee. Tämäkin on nähty ja todella naiselta oli henki lähteä. Oli teholla toista viikkoa ja tosi heikossa kunnossa. Vatsa jouduttiin avaamaan vielä toiseenkin kertaan.
Höpöhöpö. Lääketieteellisesti ei ole mahdollista että endokysta olisi vatsalaukussa. Lopettakaa nyt satuilu ja vouhotus. Ei kenenkään endoja päivystyksessä leikellä varsinkaan jos eivät suostu syömään heille määrättyjä särkylääkkeitä.
No voi hyvänen aika. Eihän hän mahalaukusta puhunutkaan vaan vatsaontelosta. Siis siitä tilasta, jossa myös se mahalaukku ja kohtukin sijaitsee. Päivystyksessä ei leikata, mutta se ei kyllä mitenkään liity kipulääkkeistä kieltäytymiseen. Eihän ihmistä voida rajata hoidon ulkopuolelle sillä perusteella, ettei hän suostu syömään kipulääkkeitä.
-Kätilöopiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Endoon on lääkkeitä. Itse syön e pillereitä. Miksi sulla ei oo lääkkeitä?
Oon mä niitä kokeillut, mutta tulin itsetuhoiseksi kun sairastan muutenkin ahdistusta.Lisäksi suvussa veritulppia.
Harmi. Mullakin kesti jonkin aikaa löytää sopiva pillerimerkki. Ennen näitä menkat oli ihan järkyttävät. Kivut tuli viikko ennen kuukautisia ja kesti sen 7 päivää mitä kuukautisetkin. Kivut säteili reisiin ja koko jalkoihin. Mikään särkylääke ei auttanut. Eikö sinulla ole mitään lääkitystä ap?