Mielenkiintoista: Lain mukaan pyöräilijän tulee ajaa ajoradalla, jos pyörätietä ei ole
Eli toisin sanoen jalankulkijoita suojellaan autojen lisäksi myös pyöräilijöilta, mutta pyöräilijän tulee vaarantaa henkensä ajamalla autojen seassa ajoradalla. Onko tämä jokin lainsäätäjien vihjaus siihen suuntaan, että pyöräily on jotenkin paheksuttava liikkumismuoto, mitä tulisi välttää.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Niinkauan kuin vien lasta jopparilla todellakin ajan jalkakäytävällä.
Ja niinkauan kuin mulla on alaikäisiä lapsia, en lähde autojen joukkoon pyöräilemään.
Jalankulkijat eivät sua siellä väistele ja heillä on täysi oikeus loikkia ja hoiperrella sun eteesi ihan niin kuin niitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niinkauan kuin mulla on alaikäisiä lapsia, en lähde autojen joukkoon pyöräilemään.Et muuten tasan tarkkaan aja vaan korkeintaan talutat pyörää, jos satut kohtaamaan minut koiran kanssa. Ei väistetään nimittäin senttiäkään.
Yksikin syy mennä pyörällä, jos sitä joutuu taluttamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huolestuttavaa, jos otsikon asia tulee vasta nyt selväksi ap:lle, oli sitten autoilija, pyöräilijä taikka jalankulkija. Olen aina ajatellut että keskivertopyöräilijällä on uskomattoman heikko tietämys liikennesäännöistä ja tämä avaus vain vahvistaa tuota fiilistä.
Eihän niitä liikennesääntöjä opeteta missään. Pyöräilijöille pitäisi olla myös ajokoulu eli olisi käytävä teoriatunnit samaan tapaan kuin autokoulussa. Itsekin opin monet liikennesäännöt vasta, kun yli kolmekymppisenä ajoin ajokortin. Ei mulla ollut sitä en tietoa, että pyöräilijänä minua koskee useammin samat säännöt autoilijan kanssa kuin jalankulkijan kanssa. Esim väistämisvelvollisuudet, yhdensuuntaiset kadut jne.
OMG 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Niinhän se on, lähinnä ihmettelen tässä tuon lain perusteita. Siis että pyöräilijän katsotaan olevan sen verran vaarallinen jalankulkijoille, että heidät pitää erottaa toisistaan, mutta sen sijaan autoista ei katsota olevan vaaraa pyöräilijöille, joten hyvin sopivat samalle ajoradalle autot ja pyörät.
ap.
Pyörä on ajoneuvo. Siinä sulle peruste.
Oliko vielä muuta?
Faijas on helkama. Anteeks luulin sua vanteeks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niinkauan kuin mulla on alaikäisiä lapsia, en lähde autojen joukkoon pyöräilemään.Et muuten tasan tarkkaan aja vaan korkeintaan talutat pyörää, jos satut kohtaamaan minut koiran kanssa. Ei väistetään nimittäin senttiäkään.
Yksikin syy mennä pyörällä, jos sitä joutuu taluttamaan?
Tämähän se tuntuu olevan pyöräilijöiden motto. Perse ei irtoa penkistä eikö vauhti hidastu missään tilanteessa.
Kyllä ne myös kuuluu kevyen liikenteen väylälle, jos sellainen on eikä silloin saisi ajaa ajotiellä. Suojellaan pyöräilijöitä autoilijoilta. Jotkut vaan tunkee siihen ajotielle autoliikenteen tukkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huolestuttavaa, jos otsikon asia tulee vasta nyt selväksi ap:lle, oli sitten autoilija, pyöräilijä taikka jalankulkija. Olen aina ajatellut että keskivertopyöräilijällä on uskomattoman heikko tietämys liikennesäännöistä ja tämä avaus vain vahvistaa tuota fiilistä.
Eihän niitä liikennesääntöjä opeteta missään. Pyöräilijöille pitäisi olla myös ajokoulu eli olisi käytävä teoriatunnit samaan tapaan kuin autokoulussa. Itsekin opin monet liikennesäännöt vasta, kun yli kolmekymppisenä ajoin ajokortin. Ei mulla ollut sitä en tietoa, että pyöräilijänä minua koskee useammin samat säännöt autoilijan kanssa kuin jalankulkijan kanssa. Esim väistämisvelvollisuudet, yhdensuuntaiset kadut jne.
Paitsi että juuri nuo yhdensuuntaiset kadut ei enää uudessa laissa koske pyöräilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoliitto (moottori.fi) spämmää jotain kusipäistä shittiä. Älä ole tyhmä ja usko sitä shaibaa.
Älä ole tyhmä, usko tilastoja.
Valhe, emävalhe, tilasto.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeellistä tuossa on? Pyöräilijällä ei ole asiaa jalkakäytävälle. Piste.
Jos jalkakäytävä on ajan kyllä sielä. Piste.
pyöräily kortti pakolliseksi n2v välein uusittava. näitä kommandoita näkee päivittäin eilenkin yksi tuli autoni takaoveen alkoi urputtamaan kutsuin poliisit antoivat hälle sakot liikenteen vaarantamisesta. selitteli kun mä luulin. pikku lommosta en vaatinut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ap on mielipuoli trolli, joka on täällä saarnannut ennenkin ajavansa polkupyörällään vasemmalla puolella tietä muusta liikenteestä välittämättä ja opettaneensa pikkulapsensakin niin tekemään. Sille oli myös uusi asia, että on olemassa TIELIIKENNELAKI! Ei meinannut millään uskoa, että polkupyörällä pitää ajaa oikealla.
ÄLKÄÄ RUOKKIKO TUOTA TROLLIA, SE HALUAA VAIN HUOMIOTA JA RIITELYÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis no näinhän asia on tieliikennelaissa ollut jo suunnilleen "maailman sivu". Mikään ei ole muuttunut ainakaan omasta lapsuudestani kasarilla, paitsi että pyöräteiden määrä on lisääntynyt.
Niinhän se on, lähinnä ihmettelen tässä tuon lain perusteita. Siis että pyöräilijän katsotaan olevan sen verran vaarallinen jalankulkijoille, että heidät pitää erottaa toisistaan, mutta sen sijaan autoista ei katsota olevan vaaraa pyöräilijöille, joten hyvin sopivat samalle ajoradalle autot ja pyörät.
ap.
Pyörä on ajoneuvo.
Mä ihmettelen ihan samaa samoista syistä, vaikka sääntö onkin mulle tuttu siitä asti kun aloin kaupunkialueella pyöräillä. Ei mun pyöräilynopeus ole sellainen, että sillä voi autojen kanssa kilpailla. Mutta ollaan sitten autotiellä autojen tiellä, kun näin kerran laki sanoo. :)
Pyöräilijät on kyllä härskejä tapauksia, pahempia kuin taksit tai mersukuskit. Aina väärällä kaistalla ja tietty päin punasia. Kerran yks pyöräilijä rupes huutaan mulle jalankulkijalle kun pysähdyin oottaan vihreetä valoa, että "kyllä sitä ollaan niin lainkuuliaista, niin lainkuuliaista". Pelotti.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät on kyllä härskejä tapauksia, pahempia kuin taksit tai mersukuskit. Aina väärällä kaistalla ja tietty päin punasia. Kerran yks pyöräilijä rupes huutaan mulle jalankulkijalle kun pysähdyin oottaan vihreetä valoa, että "kyllä sitä ollaan niin lainkuuliaista, niin lainkuuliaista". Pelotti.
Seisoit varmaan pyörätiellä odottamassa valon vaihtumista, niinkuin yleensä jalankulkijoilla on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että juuri nuo yhdensuuntaiset kadut ei enää uudessa laissa koske pyöräilijöitä.
Ei niin, mutta sanoinkin ENNEN SITÄ, eli ennen kuin ajoin sen ajokortin kolmikymppisenä, joten kyllä ne samat säännöt yksisuuntaisten suhteen koski myös pyöräilijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seisoit varmaan pyörätiellä odottamassa valon vaihtumista, niinkuin yleensä jalankulkijoilla on tapana.
Nää pyöräraivoajat on varmaan samoja ihmisiä, jotka talvella raivoaa hiihtoladuilla. On se kumma, ettei osata sanoa ja puhua kuin normaalit ihmiset, vaan pitää pää punaisena raivota. Ehkä ois sitten parempi siirtyä käyttämään julkisia tai kävelemään, jos se pyöräily on niin raskasta. Auton ratteihin noita ei kyllä uskalla päästää, tietäisi ruumiita kaduilla 😬...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olet yli 12-vuotias ja ajat jalkakäytävällä, saatat saada vahingossa sateenvarjon tai kävelykepin etupyöräsi puolien väliin.
Ole varoitettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olet yli 12-vuotias ja ajat jalkakäytävällä, saatat saada vahingossa sateenvarjon tai kävelykepin etupyöräsi puolien väliin.
Ole varoitettu!
Onhan tuokin paljon kivempi vaihtoehto kuin että autoilija tyyttäile takana tai ohittaa 2cm päästä sarvista.
Erikoista, miten pakkomielteiset incelit onnistuu pyöräilyyn ja tieliikennelakiinkin tunkemaan joka väliin (pun) pllun