Mielenkiintoista: Lain mukaan pyöräilijän tulee ajaa ajoradalla, jos pyörätietä ei ole
Eli toisin sanoen jalankulkijoita suojellaan autojen lisäksi myös pyöräilijöilta, mutta pyöräilijän tulee vaarantaa henkensä ajamalla autojen seassa ajoradalla. Onko tämä jokin lainsäätäjien vihjaus siihen suuntaan, että pyöräily on jotenkin paheksuttava liikkumismuoto, mitä tulisi välttää.
Kommentit (61)
Mun mielestä on huolestuttavaa, jos otsikon asia tulee vasta nyt selväksi ap:lle, oli sitten autoilija, pyöräilijä taikka jalankulkija. Olen aina ajatellut että keskivertopyöräilijällä on uskomattoman heikko tietämys liikennesäännöistä ja tämä avaus vain vahvistaa tuota fiilistä.
Tuossa laissa on erikoista mielestäni erikoista se ikäraja jalkakäytävällä pyöräilyn suhteen, 12 vuotta. Onko sen ikäinen muka kypsä ajamaan autojen seassa? Kykeneekö havainnoimaan riittävän hyvin, osaako liikennesäännöt? Ikäraja tuntuu olevan jäänne ajalta, jolloin autoliikenne oli paljon vähäisempää. Ikäraja pitäisi nostaa, esimerkiksi 15 tai 16 voisi olla hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään erikoista hengenvaaraa ole, kun noudatetaan liikennesääntöjä.
Suomessa kuolee lähes päivittäin autoilijoita. Miksi he eivät noudata liikennesääntöjä?
Sääntöjä noudattamalla ei kovin helposti autoilija kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne pyöräilijät vaarantavat ihan itse itsensä.
Eivät vaan tunnu ymmärtävän, että omasta perseilystään huolimatta 99% selviää kolhuitta ihan vaan autoilijoiden tarkkaavaisuuden ansiosta.90 kevyeenliikenteen kolareista johtuu ajokortillisesta autoilijasta. Että haistele sitä vittua ja vaginaa tuolta pohjalta.
Ja linkki lähteeseen?
Tässä vähän toisenlaista onnettomuustietoa:
https://moottori.fi/liikenne/jutut/paihteet-kasvattavat-pyorailyn-kuole…
"Tutkimus kuolonkolareista: joka viides pyöräili onnettomuushetkellä alkoholin vaikutuksen alaisena."
"Kaikista onnettomuuksissa mukana olleista pyöräilijöistä hieman yli puolet (55 %) noudatti onnettomuushetkellä liikennesääntöjä.
Pyöräilijöiden tyypillisin sääntörikkomus oli väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen. Väistämisvelvollisuuden laiminlöi joka viides (21 %) eli 18 onnettomuuksissa mukana ollutta pyöräilijää. Toiseksi yleisin (n=11) pyöräilijöiden sääntörikkomus oli kääntyminen moottoriajoneuvon eteen. Tämä tarkoitti useimmiten sitä, että pyöräilijä lähti ylittämään katua tai tietä yllättäen suuntamerkkiä näyttämättä."
Pyöräliiton tiedote:
UUTTA: Jos pyörätie on kulkusuuntaasi nähden tien vasemmalla puolella, voit ajaa myös ajoradalla tai pientareella, jos se on turvallisempaa kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi.
Autoliitto (moottori.fi) spämmää jotain kusipäistä shittiä. Älä ole tyhmä ja usko sitä shaibaa.
Näin autokuskina kumpa ajaisi siellä pyörätiellä kun semmoinen on aiheuttamasta vaara tilateita. Ikävä kyllä autoilijalle tulee tuomio taposta vaikka oli syytön tilanteen aiheuttamiseen jos olis voi väilttää sillä että pyöräilijä olisi ollut oikealla paikalla vieressä menevällä pyörätiellä
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on huolestuttavaa, jos otsikon asia tulee vasta nyt selväksi ap:lle, oli sitten autoilija, pyöräilijä taikka jalankulkija. Olen aina ajatellut että keskivertopyöräilijällä on uskomattoman heikko tietämys liikennesäännöistä ja tämä avaus vain vahvistaa tuota fiilistä.
Samaa mieltä. Kun tuo sääntö on ollut jo vuosikymmeniä. Jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä jos ei ole alle 12-vuotias. Uskomatonta, että tuo voi tulla yllätyksenä jollekulle.
Vierailija kirjoitti:
Että mua sitten ottaa päähän kun jotkut yleistää kaikki pyöräilijät perselijöiksi yms. En mä ainakaan pyöräillessä perseile vaan otan huomioon muunkin liikenteen, niin autot, pyörät, jalankulkijat, traktorit jne.
Onhan kaikki miehetkin paskoja jos pari perseilee niin sama asia kun fillarikuskeilla eli olet sitä mitä edustat ja yksilöllä ei ole väliä
Ainahan se on ollut näin. Käytännössä nyt kuitenkin tietenkin ajaa jalkakäytävällä, jos siinä on tilaa ja tiellä liikennettä, muuten sitten tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä liikennesääntöjä opeteta missään. Pyöräilijöille pitäisi olla myös ajokoulu eli olisi käytävä teoriatunnit samaan tapaan kuin autokoulussa. Itsekin opin monet liikennesäännöt vasta, kun yli kolmekymppisenä ajoin ajokortin. Ei mulla ollut sitä en tietoa, että pyöräilijänä minua koskee useammin samat säännöt autoilijan kanssa kuin jalankulkijan kanssa. Esim väistämisvelvollisuudet, yhdensuuntaiset kadut jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä liikennesääntöjä opeteta missään. Pyöräilijöille pitäisi olla myös ajokoulu eli olisi käytävä teoriatunnit samaan tapaan kuin autokoulussa. Itsekin opin monet liikennesäännöt vasta, kun yli kolmekymppisenä ajoin ajokortin. Ei mulla ollut sitä en tietoa, että pyöräilijänä minua koskee useammin samat säännöt autoilijan kanssa kuin jalankulkijan kanssa. Esim väistämisvelvollisuudet, yhdensuuntaiset kadut jne.
Autoilijat ajavat satoja kolareita päivittäin Suomessa. Mihin sitä autokoulua ja ajokorttia tarvitaan?
Ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole.
Niinkauan kuin vien lasta jopparilla todellakin ajan jalkakäytävällä.
Ja niinkauan kuin mulla on alaikäisiä lapsia, en lähde autojen joukkoon pyöräilemään.
Autoilijalla on täysi vapaus silpoutua järjettömällä tavalla. Fillaristi ei koskaan tee itsemurhaa pyörällään.
Vierailija kirjoitti:
Autoliitto (moottori.fi) spämmää jotain kusipäistä shittiä. Älä ole tyhmä ja usko sitä shaibaa.
Älä ole tyhmä, usko tilastoja.
Ei uusista sääntömuutoksista tiedä edes monet autoilijat. Esimerkiksi se, että pyörällä saa ajaa yksisuuntaista autotietä vastaatulijoiden suuntaan. Pyöräilijöille tuo autojen parkkeeraus vastaantulevaan suuntaan saattaa olla vaarallista. Kuski tien laidasta ei näe pyöräilijää, jos edessä on toinen vähänkin korkeampi auto ja saattaapa pienemmät autotkin jäädä näkemättä. Kaikin osin tämä uudistus ei kyllä vähennä onnettomuusriskejä.
Vierailija kirjoitti:
Niinkauan kuin vien lasta jopparilla todellakin ajan jalkakäytävällä.
Ja niinkauan kuin mulla on alaikäisiä lapsia, en lähde autojen joukkoon pyöräilemään.
Et muuten tasan tarkkaan aja vaan korkeintaan talutat pyörää, jos satut kohtaamaan minut koiran kanssa. Ei väistetään nimittäin senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilijat ajavat satoja kolareita päivittäin Suomessa. Mihin sitä autokoulua ja ajokorttia tarvitaan?
Ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole.
Satoja? Jos nyt sanottaisiin että 10, niin oltaisiin hiukan lähempänä totuutta.
Ei siinä mitään erikoista hengenvaaraa ole, kun noudatetaan liikennesääntöjä.