Mihin sairauteen tai häiriöön kuuluu ahdistusjaksot?
Ahdistusjaksot kestävät muutamasta päivästä viikkoihin. Keskimäärin vähintään 2 viikkoa. Silloin lamaantuu täysin, mistään ei tule mitään, eikä normaali arki suju. Stressi usein laukaisee tuollaiset kaudet. Ahdistusjaksojen jälkeen kaikki on taas kuten ennen ja virtaa riittäisi.
Ahdistuksen lisäksi on ollut: melankolisuutta, teini-iässä masennus, impulsiivisuutta varsinkin ikävuosina 19-23 (tämän jälkeen impulsiivisuus on näkynyt vain sanallisena), muistin heikkoutta, ja mm. liikaunisuutta ja tylsistymistä esim. työpaikkoihin.
Usein henkilö on ns. normaali ja normaali arki sujuu.
Kommentit (19)
Koska ahdistusjaksot ovat alkaneet?
Kyllä on. Jaksot alkaneet n. 7 vuotta sitten. AP
En tiedä, mutta itsellä samaa. ADHD epäily ja sitä selvitetään juuri. Varmaan jokin muukin komorbidina. Yleisemmät ADHD:n kanssa niitä on usein Ahdistuneisuushäiriöt, muut neuropsykologiset häiriöt, mielialahäiriöt ja päihdehäiriöt.
Onko päihde taustaa? Polttaako tupakkaa? Tupakka saattaa masentaa.
Onko kunnollisia ystäviä keihin voi luottaa, etteivät seläntakana jauhaa skeidaa?
Ei pössyttelevän. Ystäviä on lukuisia ja myös seurustelukumppani. AP
En osaa sanoa mutta voin sanoa että itse olen pohtinut samaa. Yleensä ihmissuhteet, niin hyvät kuin huonot, ovat ne jotka laukaisevat suunnattoman voimakkaat ahdistusjaksot jotka kestävät useamman viikon ja jolloin menetän elämänhalun ja -hallinnan ja joudun myös sairauslomalle toisinaan. Näitä tulee minulle säännöllisen epäsäännöllisesti. Juuri olen yhdestä taas selvinnyt vaikka tuntui että kuolen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Jaksot alkaneet n. 7 vuotta sitten. AP
Mitä silloin tapahtui
ADHD oireiset ovat usein masentuneita teineinä. Myös mielialahäiriöistä kaksisuuntainen alkaa usein masennuksena teini-iässä.
Mielialahäiriö tai diagnosoimaton ADHD.