Perhe-elämään liittyvä mielipiteesi, jota kaikki eivät ymmärrä -peukutusketju
Parisuhdeketjun innoittamana. Mitä perhe-elämään liittyvää mielipidettäsi kaikki eivät ymmärrä? Yksi mielipide per viesti. Peukku ylös = Olen samaa mieltä kanssasi, peukku alas = olen eri mieltä kanssasi.
Mielipide: Olen perheellinen, mutta ymmärrän täysin, että lapset eivät ole kaikille unelmien täyttymys eivätkä kaikki halua lapsia. En ymmärrä, miksi kohkataan syntyvyyden laskusta ja vaaditaan kaikkia kynnelle kykeneviä synnyttämään. Minusta on vain hyvä asia, että mahdollisimman moni lapsi syntyisi toivottuna eikä vanhemmille, jotka eivät lapsia aidosti halua.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Perheen muodostaa myös aikuiset keskenään (plus mahdolliset lemmikkieläimet) eli lapsetonkin perhe on perhe.
Olen eri mieltä. Jos ei ole lapsia, kyseessä on talous, ei perhe.
Oman elämän ei tarvitse loppua siihen kun lapset syntyy. Me käydään miehen kanssa edelleen festareilla, konserteissa, teatterissa, ravintoloissa ja matkustellaan. Toki vähemmän kuin ennen, mutta mistään ei ole tarvinnut kokonaan luopua. Lapsille tutut hoitajat ja niihin paikkoihin mihin lapset voidaan ottaa mukaan niin tulevat mukaan. Ollaan käyty mm. fine dine ravintoloissa lasten kanssa (osaavat käyttäytyä) ja viime vuonna käytiin kiertämässä Aasiaa heidän kanssaan (Vietnam, Laos, Thaimaa, Kambodža).
Kun omat lapset on olleet vauvoja, olen hyväksynyt sen että elämä on mitä on. Niinpä ei tullut koskaan valitettua, että esimerkiksi edes suihkuun ei pääse. Itse menin vauvan kanssa suihkuun: ensin vauva sitterissä pyyhkeen sisällä tai lattialla ison kylpypyyhkeen päällä. Minä peseydyin, ja sitten otin vauvan syliin ja suihkuteltiin yhdessä. Taaperon kanssa vähän haastavampaa, mutta ei mahdotonta.
Kun omat lapset oli pieniä, sain omaa aikaa ihan kiitettävästi, koska mies otti lapset töistä tullessa vastuulleen ja minä menin lenkille/kauppaan/kirpparille/ystävän kanssa kahville/omaan harrastukseen.
Opiskelin myös samalla. Päiväuniajat käytin omaan itseeni, kotityöt ja ruoat tein lasten ollessa hereillä.
Ei käynyt aika kotiäitinä pitkäksi eikä tarvinnut valittaa että pää muka pehmenee kun on "vain" kotona.
Minä olen sitä mieltä, että moni poika varmasti harrastaisi jotain muuta kuin jääkiekkoa, mutta kun iskä haluaa että pojat pelaa kiekkoa.
Moni poika voisi jääkiekon ja jalkapallon sijaan haluta vaikka tanssia, pelata tennistä, ratsastaa tai mitä vain, mutta vanhempien tiukat käsitykset siitä mitä pojan pitää olla, ei jousta.
1. Ei kannata ottaa toisella kierroksella olijaa.
2. Paisuhde ei kannata sellaisen kanssa joka haukkuu exäänsä.
Perhettä voi jakaa esim. lomilla. Ei tarvii olla koko ajan yhdessä. Arkenakaan ei tarvii nukkua yhdessä.
Se että hankitaan lapsia ja sitten työnnetään ne päiväkotiin ihan vauvoina ja juostaan iltaisin salilla ja muissa harrastuksissa. Pikkulapsen kanssa määrä on laatua.
Vierailija kirjoitti:
Se että hankitaan lapsia ja sitten työnnetään ne päiväkotiin ihan vauvoina ja juostaan iltaisin salilla ja muissa harrastuksissa. Pikkulapsen kanssa määrä on laatua.
Ja mummolaan tietty joka viikonloppu! En tarkoita, että lapset pitäisi hoitaa yksin, ei sekään mikään ihanne ole. Mutta joskus mietin, miksi ihmisillä edes on lapsia, kun he ovat valtaosan ajastaan jonkun hoitajan kanssa. Vanhemman kanssa vietetty aika on kuitenkin lapsen kehitykselle ja itseluottamukselle todella tärkeää eikä sitä voi korvata millään.
Se, että jos kaipaa omaa aikaa tai tilaa, on ihan ok MYÖS VANHEMPANA sellaista ottaa.
Itselläni on kirjaimellisesti toisella puolella tonttia oma tila. Vetäydyn sinne aina kun tuntuu että pää hajoaa arjesta tai haluan olla pari tuntia rauhassa. Kukaan ei ole heitteillä tämän mahdollisuuden takia, ja meillä on erittäin hyvät, tiiviit välit toisiimme tässä perheessä. Perheen ulkopuolisia epäilyttää tämä ratkaisu aina vaan.
t. 20 vuotta yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mummolaan tietty joka viikonloppu! En tarkoita, että lapset pitäisi hoitaa yksin, ei sekään mikään ihanne ole. Mutta joskus mietin, miksi ihmisillä edes on lapsia, kun he ovat valtaosan ajastaan jonkun hoitajan kanssa. Vanhemman kanssa vietetty aika on kuitenkin lapsen kehitykselle ja itseluottamukselle todella tärkeää eikä sitä voi korvata millään.
Me käytiin mummon ja vaarin luona lähes, joka viikonloppu ja se oli mielestäni aivan ihanaa. Mummo asui maalla ja oli eläimiä, saatiin leikkiä läheisessä metsässä, käydä uimassa ja tehdä kaikkea hauskaa. Mummo paistoi aina lettuja kun kävimme ja vaari lauloi meille.
Vierailija kirjoitti:
Joku perheellinen kuvittelee että joku vapaaehtoisesti lapseton kadehtisi heidän perhe-elämäänsä ja lapsiaan?!
Tämä! Voit jäädä paitsi jotain, mitä et ikinä ole halunnutkaan.
Vela M56
Vierailija kirjoitti:
Oman elämän ei tarvitse loppua siihen kun lapset syntyy. Me käydään miehen kanssa edelleen festareilla, konserteissa, teatterissa, ravintoloissa ja matkustellaan. Toki vähemmän kuin ennen, mutta mistään ei ole tarvinnut kokonaan luopua. Lapsille tutut hoitajat ja niihin paikkoihin mihin lapset voidaan ottaa mukaan niin tulevat mukaan. Ollaan käyty mm. fine dine ravintoloissa lasten kanssa (osaavat käyttäytyä) ja viime vuonna käytiin kiertämässä Aasiaa heidän kanssaan (Vietnam, Laos, Thaimaa, Kambodža).
Tämä on etuoikeus, ei kaikille mahdollista. Kaikilla ei ole tukiverkkoja eikä rahaa palkata jatkuvasti lastenvahtia. Kaikkialle ei voi lapsia ottaa mukaan.
Nyt tulee alapeukkuja, mutta tulkoot. This needs to be said.
Velat: lakatkaa yökkimästä lapsille ja haukkumasta perheellisiä. Te olette aikuisia ihmisiä, te kestätte kyllä yhden epämukavan tilanteen, jossa pieni lapsi itkee/vauvan vaippa haisee/isompi lapsi kiukuttelee. Olen aivan kurkkuani myöten täynnä tätä uutta normia, jossa lasten olemassaoloa tulee suunnilleen pyytää anteeksi, jos näiden kanssa tekee normaaleja juttuja kuten käy kaupassa. Joo, joskus lapsi väsyy tai kiukuttelee- entäs sitten? Se kuuluu elämään. Myös te täydelliset aikuiset kiukuttelette toisillenne kaupassa välillä, puhutte rumia ja ties mitä.
Minulle on ihan sama, hankkiiko joku lapsia vai ei. En vaan jaksa tätä lasten systemaattista syrjintää ja sättimistä, Suomella ei tosiaankaan olisi siihen muutenkaan varaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee alapeukkuja, mutta tulkoot. This needs to be said.
Velat: lakatkaa yökkimästä lapsille ja haukkumasta perheellisiä. Te olette aikuisia ihmisiä, te kestätte kyllä yhden epämukavan tilanteen, jossa pieni lapsi itkee/vauvan vaippa haisee/isompi lapsi kiukuttelee. Olen aivan kurkkuani myöten täynnä tätä uutta normia, jossa lasten olemassaoloa tulee suunnilleen pyytää anteeksi, jos näiden kanssa tekee normaaleja juttuja kuten käy kaupassa. Joo, joskus lapsi väsyy tai kiukuttelee- entäs sitten? Se kuuluu elämään. Myös te täydelliset aikuiset kiukuttelette toisillenne kaupassa välillä, puhutte rumia ja ties mitä.
Minulle on ihan sama, hankkiiko joku lapsia vai ei. En vaan jaksa tätä lasten systemaattista syrjintää ja sättimistä, Suomella ei tosiaankaan olisi siihen muutenkaan varaa.
Aivan 100 % samaa mieltä! Arkielämässä en ole koskaan törmännyt onneksi lapsivihamielisyteen, tai sitten olen sen verran kovapintainen tai omissa ajatuksissani, että asia menee arjessa ns. toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta täällä netissä... Aikuiset ihmiset yökkäilevät ja näsäviisastelevat kuin jotkut teinit? Se on niin ylimielistä, että puistattaa. Minusta kenenkään ei tule hankkia lapsia jos niitä ei toivo enkä kerta kaikkiaan ymmärrä kohkaamista tällaisesta asiasta, koska se on jokaisen oma päätös. Minusta jokainen saa elää juuri niin kuin itse haluaa ja valita sellaisen perhemuodon, joka itselle sopii. Velaksi itsensä netissä julistavien julmaa, ilkeää ja pikkumaista tekstiä en kuitenkaan ymmärrä. Uskon, että suurin osa lienee (onneksi) vain trrrrolleja.
Jos puoliso on valittu fiksusti ja on luottamuksen arvoinen (eli ei mikään väkivaltainen juntti), on perhetilanne, jossa mies on perheen pää ja pääasiallinen elättäjä ja vaimo kotiäiti, pidemmän päälle fiksu systeemi ja tuo onnellisuutta sekä helpotusta arkeen.
Voi kun anoppinikin ymmärtäisi tämän, eikä vetäisi hernettä nenään joka kerta kun näen ennemmin äitiäni tai ystäviäni
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi omien appivanhempien kanssa pitäisi viettää paljon aikaa. Jos minä soitan vanhemmilleni lapsen kanssa videopuhelun, niin jutellaan lapsen kanssa kahdestaan ja mieheni tekee sillä aikaa jotain muuta. Mies taas soittaa vanhemmilleen videopuhelun niin, että minä olen muualla. Tai jos kyläillään vanhempiemme luona, niin toisen ei aina tarvitse lähteä anoppilaansa mukaan.
Voi kun anoppinikin ymmärtäisi tämän, eikä vetäisi hernettä nenään joka kerta kun näen ennemmin äitiäni tai ystäviäni
Kotiäitiys on ihan ok. Se voi myöskin olla kutsumus "ammatti". Jokainen kuunnelkoon omaa sydäntään. Mikään muu ei ole sen tärkeämpää. Antaa muiden määkiä rauhassa,jos siihen jollakin on tarvetta.
Vahvin suhde on se, jossa oikeasti pystytään jakamaan kaikki. En siis kannata esim. avioehtoja. Ne on aina petaamista eron suuntaan, ei suhteen ja perheen vahvistamista.