Ei rahaa tehdä mitään kesällä - miten kestää kuunnella kun muut kertoilevat suunnitelmistaan ja mitä vastata kun kyselevät minun suunnitelmistani?
Kaikki kertoilevat, mihin ovat ulkomaille menossa, milloin mökille, milloin veneilemään, milloin minnekin. Ja kyselevät minun lomasuunnitelmistani.
No, totuus kun on, että minulla ei ole rahaa mennä yhtään mihinkään. Ei ole mökkiä eikä venettä eikä nyt varaa matkustaa mihinkään.
On aika raskasta kuunnella mitä muut tekevät ja itse sitten yrittää vastailla jotain ympäripyöreää.
Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (73)
Sanot, että eipä ole rahaa tehdä mitään. Saattaa hillitä niitten toisten hehkutustakin, tai sitten ei.
Miksi kuitenkaan pitäisi valehdella tai esittää jotain? Kenelle esität?
Sanot että aiot retkeillä, lukea kirjoja, käydä rannalla ja ottaa rennosti. Itseasiassa moni joka suhaa ympäriinsä koko kesän sukuloimassa ja tekemässä mökille remonttia saattaa olla jopa kateellinen kun yhdellä on aikaa vaan olla.
Kannatan ottamaan selvää ilmaisista tai halvoista kesähuveista! Joihinkin tapahtumiin pääsee ilmaiseksi kun osallistuu talkoo porukalla tapahtuman järjestelyihin. monissa kaupungeissa on myös kaikenlaista tori-tapahtumaa ja erilaisia ilmaisia konsertteja ja ulkoilma huveja, taidenäyttelyihin ja museoihin pääsee usein ilmaiseksi, ainakin jonain tiettynä päivänä/kellonaikana. Miten olisi puistojooga kavereiden kanssa tai auringon ottaminen lähi puistossa? Äänikirjan kuuntelu parvekkeella kahvin kanssa? Yökyläily jonkun tuttavan luona toisessa kaupungissa tai kutsu itse kaveri luoksesi? Yleinen sauna jonkun uimapaikan lähellä? Pääsisikö jonkun kaverin mökki tai venereissulle mukaan? Entä uuden taidon/harrastuksen aloitus(käsityö, taide, koodaus jne)? Entä pienen lisätienestin hankkiminen vaikka koiravahtina?
Itselleni on ihan riittävää se, että voi mennä piknikille, järveen uimaan, ulos kävelemään ja ottamaan kivoja kuvia, seurata lintujen pesintää ja kasvien kukkimista jne.
Älä pidä koko lomaa yhdessä putkessa jaat loman pariin kolmeen osaan ja ajoitat ne aina palkkapäivän kohdalle niin on rahaa tehdäkin jotain mä oon tehnyt tätä useemman vuoden :)
Vierailija kirjoitti:
Minä voin kutsua ap:n vanhan sukulaiseni kotitilalle Keski-Suomeen, on oma ranta, hiekkapohja, sauna ja vene. Samaan syssyyn saat hoitaa ruoanlaiton, pihahommat ja kaiken muun mitä vanhus sattuu tarvitsemaan, esimerkiksi hiustenleikkuu, kauppa-asiat jne. Sieltä minä postailen someen niitä idyllisiä kuvia rannalta, veneilemästä, auringonotosta saaressa ja gourmetgrillauksesta. Enkä valita, mukavaa on, varsinkin jutella sukulaisen kanssa vanhoista ajoista illan hämärtyessä, mutta työleiri se silti minulle osittain on. Sitä ei vaan työpaikan kahvipöytäkeskustelut tai somepostaukset kerro.
Minä ihan oikeasti nauttisin tuollaisesta. Ei vain ole yhtään sukulaisia jotka asuisivat maalla. Ei tarvitse olla ökyilyä, ihan vain maalla oloa. Joo, on lähiluonto mutta minulle se nyt on ollut ihanaa päästä pois Helsingistä edes kesäisin, kun en haluaisi asua täällä ollenkaan. Mutta kun koko sukukin asuu täällä, samoin ystävät, niin elämä on aika keskittynyt tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voin kutsua ap:n vanhan sukulaiseni kotitilalle Keski-Suomeen, on oma ranta, hiekkapohja, sauna ja vene. Samaan syssyyn saat hoitaa ruoanlaiton, pihahommat ja kaiken muun mitä vanhus sattuu tarvitsemaan, esimerkiksi hiustenleikkuu, kauppa-asiat jne. Sieltä minä postailen someen niitä idyllisiä kuvia rannalta, veneilemästä, auringonotosta saaressa ja gourmetgrillauksesta. Enkä valita, mukavaa on, varsinkin jutella sukulaisen kanssa vanhoista ajoista illan hämärtyessä, mutta työleiri se silti minulle osittain on. Sitä ei vaan työpaikan kahvipöytäkeskustelut tai somepostaukset kerro.
Minä ihan oikeasti nauttisin tuollaisesta. Ei vain ole yhtään sukulaisia jotka asuisivat maalla. Ei tarvitse olla ökyilyä, ihan vain maalla oloa. Joo, on lähiluonto mutta minulle se nyt on ollut ihanaa päästä pois Helsingistä edes kesäisin, kun en haluaisi asua täällä ollenkaan. Mutta kun koko sukukin asuu täällä, samoin ystävät, niin elämä on aika keskittynyt tänne.
Niin minäkin nautin. Halusin vain tuoda esiin sitä, että some- ja kahvipöytäjuttujen takana voi olla paljon muutakin, joka jätetään kertomatta. Jos aloittajaa kerran ärsyttää työkaverien jutut, he ovat silloin samassa työssä, ja tulotaso lienee suurinpiirtein sama. Jos joku tekeekin vaikka ulkomaan reissun, hän saattaa maksaa sitä koko seuraavan vuoden. Miksi kadehtia, kun ei se tuo omaan elämään mitään hyvää?
s4nn44 kirjoitti:
Älä pidä koko lomaa yhdessä putkessa jaat loman pariin kolmeen osaan ja ajoitat ne aina palkkapäivän kohdalle niin on rahaa tehdäkin jotain mä oon tehnyt tätä useemman vuoden :)
Ei ap:lla mitään lomaa ole kun ei käy töissäkään.
Mä ainakin kertoisin rehellisesti, että ei ole varaa tehdä oikein mitään. Kyllä ne kaverit sen ymmärtää.
Itse olen joskus tarjonnut kaverille koko illan ulkona tai ulkomaan matkan, kun hänellä itsellään ei ole ollut varaa.
Itse kullekin tulee välillä likviditeetti kapeikko elämässä.
Mun loma
Kesäkuun alussa Hyvinkäällä Rock festarit Hyvinkäällä. Ostan lipun virikkeellä. Ystäväni majoittaa minut ja vien mukanani 50-70 e ruokaa.
Sitten tämän jälkeen olen, olen siis tälläkin hetkellä, serkkuni luona talovahtina ja ulkoilutan koiraa 3 krt päivässä.
Asuu isossa omakotitalossa, oma ranta.
Uin joka päivä. Teen työt etänä.
En saa palkkaa, mutta olen tehnyt tämän jo 3 edellisenä kesänä. Serkku ostaa jääkaapin ja pakkasen täyteen ruokaa.
3 viikkoon ei mene yhtään rahaa.
Serkku tuo aina kivan tuliaisen. Oon saanut mm hamam pyyhkeen, kauniin lyhdyn.
Heinäkuun alussa lähden ystäväni kanssa Puolaan
Viikoksi.
Liput maksoi n 50 e. Paluussa on laukku ruumaan ostoksia varten.
Iso, tukeva kestokassi.
Matka tulee maksamaan yht n 500 e. Puola on halpa maa.
Tämän jälkeen Pori jazzeille. Lippu virikkeillä. Lähdetään 4 likkaa. Annetaan bensarahaa 50 e per hlö, kuskin mielestä on liikaa.
Vakioairbnb maksaa 150 e henki, nukun vielä ilmapatjalla, jonka tuon kotona.
Heinäkuun lopussa Valkeakoskelle musareille. Liput liiton kautta, oliko 50 e ? Virikkeellä. Bussilippu 9 e suunta ja koulumajoituksessa.
1 keikka Altaalla. Sitten on vuoden virikkeet loppu.
Ja rahat näihin kaikkiin. Itsepalvelukirppis.
Viime vuonna vein 6 krt myytävää itsepalvelukirppikselle.
Rahat tuli mm taloyhtiön kierrätyshyllyltä js työkavereilta.
Oma palkka menee pakollisiin, mutta extraa voi tehdä, kun tekee töitä sen eteen
Mä olen ihan suoraan sanonut etten aio tehdä yhtään mitään muuta kuin harrastella ja puuhastella omia juttujani, hengailla kavereiden kanssa ja loput ajasta lahnaan.
Olen kyllä huomannut, että joillakuilla on tiukka lukujärjestys lomallakin ja olen pari kertaa ollut tällaisella reissulla mukana ja olen todennut, että never again. Jumalauta minuuttiaikataululla pitää painaa paikasta toiseen ja tuhlata rahaa mitä ihmeellisempiin asioihin, jotka eivät voisi vähempää kiinnostaa ja tunkea turistirysiin, missä pääsee rahoistaan joko kalliiden hyödykkeiden tai taskuvarkaiden takia.
Hikipingot saavat juosta mun puolesta vaikka maailman ympäri. Itselläni olisi kyllä varaa tehdä asioita, mutta ei vaan huvita.
Voipi olla sulla paras loma porukasta. Ei suorittamista eikä näyttämistä. Nauti kaikesta siitä mitä nyt lomalla voit tehdä ja ennenkaikkea lepää ja lataa itseäsi. Ei hyvään lomaan tarvitse mitään erikoista ohjelmaa. Kuvittele vaikka olevasi pitkällä lomalla asuinpaikkakunnallasi. Mitä tekisit vastaavalla esim mökkipaikkakunnalla. Nauti oman kodin mukavuudesta verrattuna esim mökkiin tai hotelliin.
Itselläni olisi kyllä periaatteessa rahaa mutta kaikki lomat tuntuu nyt niin kalliilta että jätän välistä sillä säästän ne rahat mieluummin. Kysyttäessä olen sanonut ihan suoraan että en raaski tänään ihmeemmin lomailla ilman häpeiltä. Hyvää ruokaa ja aurinkoa kotona, sekin tuntuu kivalta. :)
Vierailija kirjoitti:
Ihan suoraan kerron, mitä aion esim kirpparilla myydä ja hehkutan, kuinka ihanaa on käydä iltaisin Prismassa bongailemassa -60 alennuksia. Pitää muistaa haikeasti odottavansa syksyä että pääsee poimimaan mustikoita, niistä saa jo 50 euro ämpäristä! Kun poimii ja putsaa ahkerasti niin saattaa tehdä päivässä 12 tunnissa sen viiskymppisen!
Ja sit alkaakin jo pienin erin rinnalla sienestyskausi! Se on mukavaa puuhaa :)
Vierailija kirjoitti:
Voipi olla sulla paras loma porukasta. Ei suorittamista eikä näyttämistä. Nauti kaikesta siitä mitä nyt lomalla voit tehdä ja ennenkaikkea lepää ja lataa itseäsi. Ei hyvään lomaan tarvitse mitään erikoista ohjelmaa. Kuvittele vaikka olevasi pitkällä lomalla asuinpaikkakunnallasi. Mitä tekisit vastaavalla esim mökkipaikkakunnalla. Nauti oman kodin mukavuudesta verrattuna esim mökkiin tai hotelliin.
Kyllä. Ja tiedostan kyllä, että kyse on myös asenteesta joka minulla on tällä hetkellä negatiivinen ja masentunut, kun on muutenkin vaikea tilanne elämässä. Vihaan nykyistä asuntoani ja työpaikkaani, joten siksi kai kaipaisin niin paljon irtiottoa. Inhoan sitä, että ikkunasta ei näy mitään vihreää. Mutta pitää yrittää vain saada elämä parempaan kuosiin yleisestikin. On vain tosiaan ollut vaikeaa muutenkin ja on tälläkin hetkellä, niin se vaikuttaa mielialaan.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Materialismia parhaimmillaan kun oletetaan että vapaa-ajalla on aina tehtävä jotain rahaa käyttäen. Inhottavaa minun mielestäni.
Ei se kyllä kohdallani ole materialismia vaan sitä, että kaipaisin luontoon kaupungista. Ja sinne päästäkseen/siellä ollakseen kuitenkin tarvitsee rahaa (ihan jo matkoihin vaikka sitten telttailisi).
- ap
Missä oikein asut sitten? Helsingistä ja Espoosta pääsee reittiveneillä saariin halvalla ja Nuuksioonkin pääsee bussilla telttailemaan. Moniin ulkoilusaariinkin voi mennä telttailemaan reittiveneellä. Mekin oltiin Kaunissaaressa pari kertaa kun lapsi oli pieni eikä meillä ollu venettä eikä edes autoa. 50min Vuosaaresta reittiveneellä.
Myös Helsingin sisäsaaristoon pääsee tänä kesänä edullisesti aurinkosähkölautalla, esim. Malkasaaressa ja Villaluodoilla saa telttailla. Ja Sipoon saaristossa kulkevat yhteysalukset ovat ilmaisia. Jos Nuuksio ei kiinnosta niin Sipoonkorpeen pääsee bussilla kesäviikonloppuisin.
Mä kerron niin kuin asiat on. Mitä sitä kiertelemään.
Siis mitä kesä on mitä parhainta aikaa viettää hyvin pienelläkin budjetilla! Voi mennä kävelemään lämpimään yöhön fiilistelemään valoisuutta ja luontoa. Kirja kädessä voi olla käytännössä missä vaan.
Syöminen ja kulkeminen on vaivatonta. Sadepäivinä voi bingettää koko päivän suoratoistoa tai tehdä jotain luovaa. Ilmaisia paikallisia tapahtumia on ja ihmiset ovat ulkona liikenteessä.
Miksi pitäisi edes kertoa mitään.
Voihan niihin kysymyksiin vastata salaperäisesti hymyillen, että pitää suunnitelmat omana tietonaan.
Missä asut? Ei suomessa ole sellaista kaupunkia olemassakaan josta ei luontoon pääse ilmaiseksi/pikku rahalla.
Eväät mukaan vai pyhällä hengelläkö nyttenkin elelet?