Ei rahaa tehdä mitään kesällä - miten kestää kuunnella kun muut kertoilevat suunnitelmistaan ja mitä vastata kun kyselevät minun suunnitelmistani?
Kaikki kertoilevat, mihin ovat ulkomaille menossa, milloin mökille, milloin veneilemään, milloin minnekin. Ja kyselevät minun lomasuunnitelmistani.
No, totuus kun on, että minulla ei ole rahaa mennä yhtään mihinkään. Ei ole mökkiä eikä venettä eikä nyt varaa matkustaa mihinkään.
On aika raskasta kuunnella mitä muut tekevät ja itse sitten yrittää vastailla jotain ympäripyöreää.
Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (73)
Mikä Suomen kaupunki on muka niin kaukana luonnosta, että matkat maksaa liikaa? Ap valitti ensin, ettei ole varaa mennä ulkomaille tai mökkeilemään, sitten vaihtoikin tarinansa siihen, että haluaisi vain luontoon. On kuitenkin aiemmin omistanut veneen, eli ollut etuoikeutettu moneen muuhun verrattuna. Luontoa on joka paikassa Suomessa. Helsinkikin on täynnä rantoja ja puistoja, joissa viettää kesää. Oikea ongelma taitaa tässä olla taas se, että pitäisi olla pikkuisen enemmän ja parempaa kuin muilla, niin pääsisi keulimaan, kuten varmaan on veneellään tehnyt aiempina vuosina.
Kertoisin kysyjille innoissani, kuinka menen uimaan tai ottamaan aurinkoa, pyöräretkille tai jotain vastaavaa.
Mikään ei ole rasittavampaa kuin jokaisen loman yhteydessä kuulustelut siitä että mitä suunnitelmia on tai mitä tuli tehtyä. Ja totta kai se pakollinen hehkutus kuinka oli niin ihana lomailma paahtavassa helteessä. "No voe tokkiinsa, oli niin ihanaa kun sydän jyskyttää rinnasta ulos ja taju lähtee aina kun yritän nousta ylös!, Oe voe voe kuinka rentouttavaa olikaan käristää nahkaa auringon polttamalla nurmella!"
Sano vi...u ei per..le kiinnosta pätkääkään! En tule932
Vierailija kirjoitti:
Mikä Suomen kaupunki on muka niin kaukana luonnosta, että matkat maksaa liikaa? Ap valitti ensin, ettei ole varaa mennä ulkomaille tai mökkeilemään, sitten vaihtoikin tarinansa siihen, että haluaisi vain luontoon. On kuitenkin aiemmin omistanut veneen, eli ollut etuoikeutettu moneen muuhun verrattuna. Luontoa on joka paikassa Suomessa. Helsinkikin on täynnä rantoja ja puistoja, joissa viettää kesää. Oikea ongelma taitaa tässä olla taas se, että pitäisi olla pikkuisen enemmän ja parempaa kuin muilla, niin pääsisi keulimaan, kuten varmaan on veneellään tehnyt aiempina vuosina.
Millä täältä Helsingistä pääset esimerkiksi Saimaalle/muualle järvi-Suomeen ilmaiseksi ja missä siellä majoitut ilmaiseksi?
Helsingistä voi mennä HSL:n lipulla Suomenlinnaan ja hiukan kalliimmalla lipulla muihin saariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä täältä Helsingistä pääset esimerkiksi Saimaalle/muualle järvi-Suomeen ilmaiseksi ja missä siellä majoitut ilmaiseksi?
Ai nyt sen pitääkin olla jo Järvi-Suomi, että on luontoa? Ei ihmekään, ettei mikään kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa oleminen ei kyllä vaadi rahaa. Eväät reppuun ja luonnon helmaan päiväksi kävelemään ja olemaan vaan. Jos on teltta niin sitten voi olla yötäkin. Metsää ja luontoa on kyllä ihan joukkoliikenteen reittien varrella joka puolella Suomea, ei tarvitse olla mökkiä tai venettä siitä nauttiakseen.
Luulenpa että ap haluaa jonnekin tietynlaiseen, näyttävään luontoon. Tuskin lähiluonto siinä kiinnostelee kun hän haluaa kuvauksellisen irtioton saaristossa jne.
-joku joka ollut köyhä lapsena ja köyhä ja kipeä aikuisena, retkeilen mutta sellaisella puskabudjetilla ettei kukaan lähde mukaan:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Materialismia parhaimmillaan kun oletetaan että vapaa-ajalla on aina tehtävä jotain rahaa käyttäen. Inhottavaa minun mielestäni.
Ei se kyllä kohdallani ole materialismia vaan sitä, että kaipaisin luontoon kaupungista. Ja sinne päästäkseen/siellä ollakseen kuitenkin tarvitsee rahaa (ihan jo matkoihin vaikka sitten telttailisi).
- ap
Missä oikein asut sitten? Helsingistä ja Espoosta pääsee reittiveneillä saariin halvalla ja Nuuksioonkin pääsee bussilla telttailemaan. Moniin ulkoilusaariinkin voi mennä telttailemaan reittiveneellä. Mekin oltiin Kaunissaaressa pari kertaa kun lapsi oli pieni eikä meillä ollu venettä eikä edes autoa. 50min Vuosaaresta reittiveneellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nyt sen pitääkin olla jo Järvi-Suomi, että on luontoa? Ei ihmekään, ettei mikään kelpaa.
No kyllä. En edes haluaisi asua Helsingissä, mutta on pakko töiden takia, joten täältä pois pääseminen kesäisin on ollut tosi tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pakko päästä just Saimaalle, miksei vaikkapa Nuuksio kelpaa? Jos siis luontoon vaan haluaisi. Asenneongelmalta alkaa kuulostaa.
Minä voin kutsua ap:n vanhan sukulaiseni kotitilalle Keski-Suomeen, on oma ranta, hiekkapohja, sauna ja vene. Samaan syssyyn saat hoitaa ruoanlaiton, pihahommat ja kaiken muun mitä vanhus sattuu tarvitsemaan, esimerkiksi hiustenleikkuu, kauppa-asiat jne. Sieltä minä postailen someen niitä idyllisiä kuvia rannalta, veneilemästä, auringonotosta saaressa ja gourmetgrillauksesta. Enkä valita, mukavaa on, varsinkin jutella sukulaisen kanssa vanhoista ajoista illan hämärtyessä, mutta työleiri se silti minulle osittain on. Sitä ei vaan työpaikan kahvipöytäkeskustelut tai somepostaukset kerro.
Puskaretkeilijä jatkaa: Helsingissä jos sijaitset niin päiväkohteita Suomenlinna ja Vallisaari, eikä luulisi että mikään mahdottomuus päästä sieltä Espooseen Nuuksioon. Tai Kirkkonummelle Porkkalanniemeen. Knummella myös Linlo? ja Meiko, siellä voi telttaillakin ja tulipaikkoja löytyy.
Tiedän toki ettei AP ehkä hae tätä, mutta jos jotain muuta kiinnostaa luonnossa retkeily
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa oleminen ei kyllä vaadi rahaa. Eväät reppuun ja luonnon helmaan päiväksi kävelemään ja olemaan vaan. Jos on teltta niin sitten voi olla yötäkin. Metsää ja luontoa on kyllä ihan joukkoliikenteen reittien varrella joka puolella Suomea, ei tarvitse olla mökkiä tai venettä siitä nauttiakseen.
Luulenpa että ap haluaa jonnekin tietynlaiseen, näyttävään luontoon. Tuskin lähiluonto siinä kiinnostelee kun hän haluaa kuvauksellisen irtioton saaristossa jne.
-joku joka ollut köyhä lapsena ja köyhä ja kipeä aikuisena, retkeilen mutta sellaisella puskabudjetilla ettei kukaan lähde mukaan:D
Espoon saaristossa on hienoja paikkoja, mihin pääsee reittiveneellä ja monissa voi telttaillakin.
Ap:llä tuntuu nyt vaan olevan joku tuska, kun ei pääse vetämään ökyvenettä katumaasturin perässä Suomen halki ja näyttämään köyhille, mistä kana pissii.
Minulla ei koskaan ole ollut. Elätän itseni omalla palkallani ja kaikki raha menee asuntolainaan ja peruselämiseen ( ilman yleellisyyksiä, kuten autoa). Jos minulla olisi kumppani, joka maksaisi puolet asumiskuluista, jäisi minulle 600 euroa joka kuukausi käytettäväksi ihan mihin vain. Kyllä tällaisilla rahoilla jo matkustelisikin.
Ne, jotka ovat koko ikänsä olleet parisuhteessa eivät tätä ymmärrä enkä jaksa heille asiaa edes alkaa selittämään.
Minä sanon suoraan, että ei ole rahaa. Ihan sama mitä muut siitä ajattelevat.
"Käyn varmaan salilla ja luen kirjoja." Näin olen itse vastannut. En ole ajatellutkaan, että pitäisi tuntua raskaalta.
Helsingissä on itseasiassa tosi rikas lajisto ja paljon erilaisia luontokohteita. Eihän se toki ole Lappi tai edes Järvi-Suomi, mutta kyllä siellä luontoon pääsee.
Jos joku kysyisi kesäsuunnitelmia, sanoisin että en ole erityisiä suunnitelmia tehnyt, "katsotaan mitä teen".