Mistä sinun lapsuutesi hyvä kesä koostui?
Paljon on ollut keskustelua että vanhemmilla ei ole varaa tarjota lapsilleen kivaa tekemistä kesälomalla.
Mietin mistä Hyvä Kesä lapsuudessani koostui ja totesin että mitään kallista ei vaadittu että olin onnellinen ja tyytyväinen.
Minulle riitti kun sai leikkiä ja pelata kavereiden kanssa ulkona, retkeillä lähiseudulla, pyöräillä, käydä uimassa aurinkoisina päivinä, lukea kirjaston kirjoja, syödä jäätelöä ja käydä vanhempien kanssa mummoloissa.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, ennen lapset ja nuoret lukivat kirjoja, nykylapsille sarjakuvienkin lukeminen voi tehdä vaikeaa. Tiktok ja youtube ovat vallanneet lasten ja nuorten ajan.
Ajat muuttuvat ja lapset sen mukana.
Hyvä kesä minulle oli leiri.Koska jouduin hoitamaan viittä pientä oli suorastaan ilo olla pois kotoa viikko. Maailman ihme mitä en ole vieläkään unohtanut on näkkileipä juustolla. En vieläkään ole unohtanut juustoa.....Ja olen juustomaani johtuen siitä, että lapsena ei saatu.
Suomen kiertelemisestä autolla. Olen kai siitä harvinainen että rakastin lapsena pitkiäkin ajomatkoja enkä kitissyt että koska ollaan perillä. Yövyimme leirintäalueilla ja sukulaisilla(oltiin kysytty onko ok eikä vaan pölähdetty kylään). Aina matkan loppupuolella menimme mummolaan maatilalle hieman pidemmäksi aikaa. Siellä oli lehmiä ja kanoja.
Uimisesta joka päivä monta kertaa ja kaverien kanssa ulkona juostessa ja seikkaillessa. Pyöräretkillä pitkin kotiseutua.
Eväistä jossain ulkona viltillä. Viisikon yms kirjojen ja aku ankkojen lukemisesta
teltassa kotipihalla. Letuista, herneistä, mansikkakakusta.
Lapsuus oli elämäni paras aika, sen jälkeen ei ole ollut oikein mitään elämäelämää.
Totta. Samanlaista elämisen fiilistä en ole minäkään lapsuuden jälkeen kokenut. Olen nyt 50v.
Kaverit, leikit, kirjasto, jäätelö, mansikat.
Pyöräiltiin kaverien kanssa ympäriinsä, käytiin uimarannalla ilman vanhempiakin, leikittiin, syötiin jötskiä. En muista että sadepäiviä olisi paljonkaan ollut, kai niitä oli, olen varmasti silloin lukenut kirjaa tai ollaan oltu jossain kaverilla sisällä.
Kivointa oli loma ja kavereiden kanssa oleminen. Sain ottaa kaverin mukaan mökille ja kävin myös kavereiden mökeillä. Meidän perhe matkusti joka kesä ulkomaille pariksi viikoksi ja lyhyempiä kotimaan reissuja lisäksi. Eniten nautin lapsena melko yksinkertaisista jutuista ja vaikka jätskistä uimarannalla.
Kotiseudulla kyläily mummolassa, rannalla käyminen, heppaleiri(vaikkei siihen ollut joka vuosi varaa), serkkujen näkeminen.
Minulla oli lapsena aina kurjat kesät. Se ei johtunut rahan puutteesta vaan siitä, että kaverit lähtivät kesäksi aina mökille tai veneilemään.
Uimarantareissut, ulkoilu, yökylät kavereiden kanssa
maalla mummolassa ja serkkujen luona - en vaihtaisi mihinkään
Vakaasta perhe-elämästä ja turvallisesta lähiympäristöstä.
Asuin okt-alueella kaukana vuokraslummeista, perheessä oli auto ja töitäkin tehtiin. Kesäisin oli ihana hengailla pihalla, pyöräillä kavereiden kanssa pitkin ja poikin. Isä vei autolla uimaan pitkin naapurikuntia, kun töiltään ehti. Äiti puuhasteli puutarhan parissa, saatiin omasta maasta niin herneet, mansikat kuin perunatkin. Vadelmia kymmenien metrien puskat takapihalla...ihanaa aikaa.
Vähän vanhempana huvipuistossa käyminen (2-4 kertaa kesässä suunnilleen) ja rentoilu omassa huoneessa pelaillen sekä piirtäen ovat jääneet mieleen.
Kavereiden kanssa olosta. Katseltiin aamupäivisin tietyt ohjelmat tv:stä jonka jälkeen mentiin uimarannalle, pyöräilyiin, pelailtiin jalkapalloa, lautapelejä, korttia jne. Välillä käytiin vaan kotona syömässä ja nukkumassa.
Hyvä kesä oli pyöräilyä kirjastoon ja takaisin ison kirjakassin kanssa. Pyörällä mentiin myös uimaan montakin kertaa päivässä järven rantaan. Joskus ostettiin jätskit.
Mun lapsuudesta ei puuttunut mitään rahalla saatavaa. Enkä tosiaan tarkoita että olisi saatu tavaraa tai tehty reissuja. Lapsena yö teltassa puutarhassa voi olla muistettavampaa kuin huvipuistoreissu. Viihteeksi riittää vesi, hiekkarannalla tai puljausaltaassa. Kyllä se ikimuistoisuus tulee ihan muista asioista kuin ostelusta.
Naapurin tytön kanssa käytiin uimassa ja kioskilla jätskillä. Kaupasta haettiin limua ja nallekarkkeja. Kassatädillä oli viikset.
Kesävaatteina oli kevyet hameet.
Pellolta kerättiin tervakukkia ja metsänreunasta mustikoita. Mesiangervot tuoksuivat.
Ukkosenilmalla lueskeltiin avovintillä olkipatjojen päällä.
Ne ihanat loputtomat kesät.
Oltiin ysärillä Pelastakaa lapset Ry:n kautta sellaisen perheen luona monet kesät siskon kanssa. Siitä tuli meille kesäkoti, talvilomallakin sielä käytiin. Oli hevosia, heinätöitä, kissoja koiria ja muitakin eläimiä.
Meistä tuli tosi läheisiä tämän perheen kanssa 💜
Kyllä se parhaus koostui uimaretkistä pyörällä ja hevostallilla puuhailusta. Hevosharrastukseni ei ollut maksullista vaan kävin ravitallilla puuhailemassa. Heinätöissä viskelin innoissani melkein itseni pituisia heinäpaaleja. Oli palkitsevaa kun sai jotain aikaan. Mikään lapsuuteni parhaat asiat ei maksaneet. Kirjastosta sai ja saa edelleen lukemista. Olen 40v nainen.
Ah, mattojen pesu. Ihan parasta oli kun aurinkoisena päivänä mentiin serkkuni ja parhaan kaverini luokse järven rantaan pesemään mattoja. Uitiin koko päivä ja autettiin pesussa, mäntysuopa tuoksui ihanalta. En edes tiedä mikä tässä on niin ihmeellistä, sillä samassa pihassa ja rannassa leikittiin muutenkin koko kesä yhdessä.
Siitä, kun äiti oli selvinpäin. Oli tosin silloinkin kiukkuinen.