Halusin palvelua suomeksi - minua pyydettiin lähtemään
Tähän on tultu Helsingissä: pyysin palvelua suomeksi kahvilassa ja minua pyydettiin lähtemään, kun uskalsin sanoa, että Suomessa on osattava suomea (kukaan henkilökunnasta ei siis puhunut suomea). Puhun itse muuten neljää kieltä ja olen asunut ulkomailla pitkään. Haluan kuitenkin kotimaassani palvelua omalla kielelläni. Miksi nämä tyypit tulevat Suomeen, jos he suhtautuvat pilkallisesti suomalaisiin ja maamme virallisiin kieliin?
Kommentit (495)
Tämä nyt on aivan naurettavaa.
Jopa Ranskassa kun menet sanomaan asiakaspalvelulle että haluat palvelua englanniksi, espanjanjaksi, italiaksi niin ottavat asian vakavasti. Hyvin nopeasti löytyi asiakaspalvelija joka puhuu sujuvaa englantia ja antavat ruokalistan englanniksi.
Jos se hygieniapassi on noin kätevästi käännetty eri kielille, että voidaan testata tiedot, niin eikö voisi olla myös saman alan asiakaspalvelupassi - perus-fraasit suomeksi :)
Itseäni ärsyttää tämä myös yli kaiken! Mutta asiassa on pari ongelmaa:
1. Ravintolat ja kahvilat ei saa enää kantasuomalaista henkilökuntaa tarpeeksi. Ei kelpaa raskas kahvila- ja ravintolatyö enää monelle suomalaiselle nuorelle. Vanha asiakaspalvelija-kaarti alkaa eläköityä.
2. Suomessa ei vaadita tarpeeksi suomen kielen osaamista ja opiskelua. Työnantajien tai valtion pitäisi kustantaa ja vaatia kielikoulutus kaikille töihin otettaville. Ei esim. Saksassa ja Ranskassa kävisi laatuun mitenkään englanti kahviloissa ja ravintoloissa. Saksassakin jokainen döner-myyjä puhuu sujuvaa saksaa.
Vierailija kirjoitti:
The mind boggles kirjoitti:
Kyseessä ei ollut mikään etninen paikka, vaan rantakahvila. Selitin jo tilanteen.
Selitä uudestaan, et selittänyt tarpeeksi hyvin.
1. Menit rantakahvilaan.
2. Sinulta kysyttiin ruotsiksi/englanniksi mitä saisi olla?
3. Ryhdyit huutamaan raivokkaasti, että sinua pitää palvella suomeksi ja solvasit tarjoilijaa rasistisesti?
4. Sinua pyydettiin poistumaan, koska käytöksesi pelotti henkilökuntaa ja häiritsi maksavia asiakkaita.
5. Tulit vauvapalstalle valittamaan ja kerjäämään säällä. Näinkö se meni?
Näitä hulluja riittää tällä palstalla!!!.😑😳😖
Tuo tuntuu kiusaamiselta. Minä ymmärrän hyvin englantia ja voin puhua sitä enkä vaatia ulkomaalaista vääntämään väkisin Suomea, jota hän ei joko osaa tai ei osaa kunnolla. Ei ihme että sinut poistettiin. Se on eri juttu jos virastossa et olisi saanut suomenkielistä palvelua. Mutta ehkä ruotsinkielisellä alueella senkin suhteen voisi olla ymmärtäväinen, en esim.minäkään osaa ruotsia kovin hyvin.
Kaikkein ärsyttävintä tämä on kyllä ollut muutamassa fine dining-paikassa Helsingissä, jossa olettaisi, että kokonaisuuteen olisi panostettu. Lisäksi olisi kyllä ihan painajainen mennä hiuksia leikauttamaan ja todeta, että kampaaja ei ymmärrä toiveitani lainkaan ja kommunikoi heikosti jopa englanniksi.
Ennen sanottiin, että asiakas on aina oikeassa ja nimenomaan maksava asiakas. Ilmeisesti ei raha kelpaa kun ei sen vertaa suomea haluta opiskella. Kauppahan se, joka kannattaa, vai.
Itse totean vastaavassa tilanteessa, että onhan niitä muitakin ravintoloita, joissa ymmärretään suomea kun ollaan kuitenkin Suomessa.
En ymmärrä näitä Suomessa asuvia suomen ja Suomen halveksujia - olivat sitten itse suomalaisia tai eivät. Menkää asumaan ja työskentelemään maahan, jossa saatte puhua sitä kieltä, minkä nyt sitten ylivoimaisesti parhaaksi koette. Suomessa tulee saada palvelua suomeksi joka paikassa. HUOM! Mulle riittää (virastot ja muut tärkeät jutut pois lukien), että saan hoitaa asiani suomeksi ja vastapuoli ymmärtää, mitä tarkoitan. Jos ulkomaalainen ei halua puhua suomea takaisin, niin ei tarvitse (voihan olla mykkiäkin asiakaspalvelijoita, äidinkielestä riippumatta), mutta Suomessa pitää ymmärtää asiakkaan asia, kun se suomen kielellä esitetään.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla (ainakin yhdessä isossa kahvilassa) ja Finnairin koneissa (ainakin niillä kahdella lennolla, joilla itse olin) ulkomaalainen henkilökunta oli opetellut suomea. Puhuivat erittäin sujuvasti ja kauniisti rakasta äidinkieltäni. Vain pehmeät aksentit ja "kirjakielisyys" paljastivat, että suomi ei ole heidän äidinkielensä. Liikutuin. Teki mieli kiittää, kun ovat opetelleet suomea, mutta en tiennyt, onko se sopivaa, niin jäi kommentoimatta.
Meidän kaupungissa on(oli) aivan ihana kahvila, mutta yrittäjä palkkasi kesäksi vain ukrainalaisia ja osa heistä ei osaa edes englantia. Lisäksi yhden ukrainalaisen iso kokoinen koira pyörii siellä. Yrittäjä varmaan luuli, että asiakas määrä lisääntyy tällä hyvällä teolla, mutta toisin kävi.
Eli lieneekö näin, että kuppilat ottavat mielellään jonkin aikaa Suomessa oleskelevia vaihto-opiskelijoita nollatuntisopparilla töihin ja hotellit rekrytoivat suoraan ulkomailta sesongin ajaksi nuorta työvoimaa. Onkohan nämä paikat olleet edes avoimesti haettavissa? Työvoimapulaa....
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan käsittämätöntä että täällä haukutaan ja pidetään jollain tavalla rasistisena,jos haluaisi palvelua suomeksi. Minusta on ylimielistä,että ei vaivauduta yritystasolla miettimään asiakkaan perus lähtökohtia. Ymmärrän oikein hyvin jos on kyse pienestä yrityksestä,joka on juuri jalkautunut markkinoille,eikä ole heti resursseja kaikkeen,mutta isommilta tekijöiltä tuo on käytännössä haistattelua.
Niinpä. Ongelmahan tässä ei ole se, että on ulkomaisia työntekijöitä, jotka eivät puhu juurikaan suomea, vaan se, että heidän asenteensa on, etteivät suostu puhumaan suomea.
Jos itse muuttaisin johonkin maahan työskentelemään, niin ensimmäiseksi opettelisin edes perus tervehtimisen, kiitos, tervetuloa uudelleen jne. fraasit paikallisella kielellä. Ei tosiaan ole paljon vaadittu. Ymmärrän, että joku vaikeampi keskustelu esim. annoksen muokkaamisesta menisi sitten englanniksi.
Nää on siis päättäneet, että sanaakaan en suomea puhu. Miksi pitää sitten asua juuri Suomessa?
Miten sinä tiedät mikä jonkun asenne on? Täällä näkyy kyllä hyvin halveksuva asenne työtä tekeviä ulkomaalaisia kohtaan.
Kahvilakeskustelun verran (hei, tuleeko muuta?, ei/kyllä, olkaa hyvät, tervetuloa uudelleen) oppii tunnissa, jos haluaa.
Seuraavaksi numerot, että pärjää hintojen kanssa. Annetaan tälle vaikka viikko, niin jo tietää ne, jos haluaa.
Sitten kun vielä opettelee ne omalta listalta löytyvät tuotteet suomeksi, niin aivan hyvin voi kahvilankassalla palvella suomeksi. (Ei kovin montaa täyttä lausetta tarvi muodostaa, asiakashan ne haluamansa tuotteet sanoo, eli tarvii vain ymmärtää niiden nimet).
Kyllä se on asenteesta kiinni, jos ei onnistu.
Ja edelleen ymmärrän, että yhtään hankalammat keskustelut kääntyy englanniksi, mutta on asenteesta kiinni, jos ei kassakeskustelua saa suomeksi. (Ja työskentelen itse englanniksi, olen työskennellyt myös saksaksi Saksassa jne.). Yrityksen puutetta, jos ei edes perussanoja osaa.
Tuollainen täsmäopetus oliskin hienoa. Perustatko sinä sen vai mistä se saataisiin jokaiselle palvelualalle haluavalle?
Täh? Ootko koskaan kuullut sellaisesta kuin internet. Perusfraasit löytyy sieltä aika nopeasti. Duolingosta tai muusta palvelusta saa nopeasti lisää ja aika äkkiä löytyy yhden ruokalistan käännöksetkin netistä. Ei tähän mitään kurssituskampanjaa tarvi perustaa, vaan näiden ihmisten täytyis vaan itse olla vähän kiinnostuneita.
Taitaa olla ap niitä samoja ihmisiä jotka ulkomailla puhuvat suomea, koska kaikkihan suomea osaavat!
Eivaan oikeasti hävettää niin helvetisti nuorena ihmisenä tommoset rasistiset itseään täynnä olevat mammat. Kuvittelevat olevansa maailman keskipiste ja valittavat jos asiat eivät mene just niinkun omasta mielestä pitäisi (kutsutaan jossain piireissä myös Kareneiksi)
Toivottavasti ap selviät tästä traumasta ja saat jatkossa ansaitsemaasi asiakaspalvelua
Miksi piti tehdä asia niin vaikeaksi ja tulla tänne vielä avautumaan? Olisit nyt vaan tehnyt tilauksesi englanniksi, jos kerta sitä osaat ja käyttänyt täällä avautumisen aikasi vaikka meditointiin.
Vaadin sushipaikassa maksalaatikkoa ja minua pyydettiin poistumaan.
Suomalaiset itse eivät kunnioita suomenkieltä tarpeeksi. Kaikki väännetään nykyisin englanniksi siltä varalta että joku ulkkis sattuisi eksymään tänne.
Lopeta tuollainen lapsellinen käytös. Olet todella typerä. Oletko aina muutenkin joka asiassa vaatimassa tollona kaikkea itsellesi? Anna olla, kokeile sitä, se voi yllättää sinut.
Vierailija kirjoitti:
Vaadin sushipaikassa maksalaatikkoa ja minua pyydettiin poistumaan.
🤣🤣🤣🙂
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ap niitä samoja ihmisiä jotka ulkomailla puhuvat suomea, koska kaikkihan suomea osaavat!
Eivaan oikeasti hävettää niin helvetisti nuorena ihmisenä tommoset rasistiset itseään täynnä olevat mammat. Kuvittelevat olevansa maailman keskipiste ja valittavat jos asiat eivät mene just niinkun omasta mielestä pitäisi (kutsutaan jossain piireissä myös Kareneiksi)
Toivottavasti ap selviät tästä traumasta ja saat jatkossa ansaitsemaasi asiakaspalvelua
Ulkomailla ravintoloissa puhutaan sen maan kieltä tai vaihtoehtoisesti englantia, jos kyseessä on turisti, joka ei osaa paikallista kieltä. Miksi Suomi on poikkeus, että täällä työskentelevän ei tarvitse osata paikallista virallista kieltä, eli suomea tai ruotsia?
No se ei nyt kyllä ole mikään ongelma.
https://hygieniapassi.fi/usein-kysytyt-kysymykset#14
"Hygieniapassi.fi tarjoaa hygieniapassitestejä viikoittain koko Suomen alueella suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Järjestämme myös kirjallisesti käännettyjä hygieniapassitestejä esimerkiksi kiinaksi, thaiksi, arabiaksi, venäjäksi ja viroksi. Pyydettäessä järjestämme hygieniapassitestejä myös muilla kielillä, mikäli hygieniapassitestiin osallistuu vähintää viisi henkilöä."