Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.

Vierailija
17.06.2023 |

Lusmut on sitten erikseen.

Kommentit (619)

Vierailija
101/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asettaa vaikeista kroonisista sairauksista kärsivät heikompaan asemaan.

Heillä voi tulla paljon sairauslomia ja siten useita palkattomia päiviä. Nämä palkattomat päivät heikentävät heidän elintasoaan vielä eläkkeelläkin.. Pienemmästä palkasta laskettu eläke on pienempi.

Vierailija
102/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten olisi voinut muuttaa siten, että vuodessa on 5 palkallista ensimmäistä saikkupäivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, et mulle iskee jo perjantaina ripsapäivä. Sunnuntaina vielä tulee. Tottakai jos hiljentyy, meen maanantaina töihin, enkä pidä yhtä oireetonta päivää vielä kotona.

Ties vaikka joku kollega olisi juuri noin tehnyt ja sain häneltä ja kukaan ei voi tietää saneensa ripsaa minulta, koska en ehtiny edes saikkupäiviä viikonlopun vapaille ottaa, enkä ota maanantaille. Toiset on oikeasti kipeitä ja toiset leikisti.

Mikä ihmeen ripsapäivä?

Vierailija
104/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rupean saikuttamaan sitten pitkiä saikkuja. Ei haittaa, vaikka tulee potkut, hoitoalalla kyllä riittää töitä.😂

Sana kiertää meidänkin alalla. Ja lääkärin vastaanotolla. Jotkut on valmiita vaikka pilaamaan maineensa vetelyyttään.

Vierailija
105/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.

Miksi yleensä pitää maksaa palkkaa jos ei olla töissä? Ota vakuutus tai pyydä liitolta.

Vierailija
106/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäistä kertaa tunnen, että minua "palkitaan" siitä, että pidän itsestäni hyvää huolta.

Tiedoksi vaan kaikille, että esim. migreenistä on muoto, joka paranee Magnesiumia syömällä.

Vatsataudin olen elämässäni sairastanut kerran, Noro-viruksen. En pystynyt kolmeen päivään tekemään töitä. Influenssan ja koronan vuoksi olin myös petipotilaana pari päivää.  Perusflunssia en sairasta, kun pidän d-vitamiini tason korkealla. Hometaloa en ostaisi, enkä sellaisessa työpaikassa työskentelisi. Terveyttä ei saa ostettua kaupan hyllystä.

Ylipäänsä terveellinen ruoka, liikunta yms. pitää ihmisen terveenä, kaikkihan tämän tietävät. Kaikkia tauteja ei voi blokata, mutta varmaan 80 %:iin voi itse vaikuttaa. Terveyteen panostaminen ei vaan tule itsestään, vaan vaatii aikaa ja tekoja.

Voi hitto mitä soopaa taas. Ihmisten vastustuskyky ja keho on silti erilainen, vaikka mitä tekisi. Tekstisi on hyvin ylimielinen. Tässä ei "palkita" ketään vaan poljetaan työntekijän oikeuksia, ja te yksinkertaiset raukat hurraatte, kun tykkäätte ylenkatsoa toisia ja nostaa itseänne ylös.

Vierailija
107/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo asettaa vaikeista kroonisista sairauksista kärsivät heikompaan asemaan.

Heillä voi tulla paljon sairauslomia ja siten useita palkattomia päiviä. Nämä palkattomat päivät heikentävät heidän elintasoaan vielä eläkkeelläkin.. Pienemmästä palkasta laskettu eläke on pienempi.

Jos sä perustaisit yrityksen ja haluaisit että se

tuottaa, hyppisitkö riemusta kun tajuaisit että sulla on paljon työntekijöinä kroonisesti sairaita , joiden elämänlaatua pääset nyt parantamaan?

Vierailija
108/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alalla saa olla omalla ilmoituksella sairaana 3 päivää, sen jälkeen vaatii todistuksen. MEILLÄ kulttuuri on ollut aina se, että tullaan pää kainalossa töihin. Kun etätyö yleistyi, on entistä helpompaa työskennellä sängyn pohjalta. Mua on aina vähän hävettänyt olla kipeä, koska haluan kovassa flunssassa oikeasti vaan maata sängyssä kolme päivää tekemättä mitään.

En usko et meidän käytännöt tulee hirveesti muuttumaan.

Duunarialoilla saikuttelu isompi ongelma. Kepillä sitten yritetään ratkaista asia. Ymmärrän pienen työnantajan näkökulmasta miten armotonta on just nää, jotka on säännöllisesti niitä yksittäisiä päiviä pois.

Etätyö on pahentanut asiaa. Perjantaina voi sihauttaa ensimmäisen auki jo aamupäivällä ja maanantain loivarin heti aamulla.

Vierailija
109/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se madaltaa työnantajan palkkaamiskynnystä

Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.

Onko tähän lähdettä? Olen ollut viimeisen 4 vuoden aikana yhden päivän sairauslomalla, kun oli korona. Toki sen jälkeen en mennyt loppuviikolla töihin vaan tein kotona etänä. 

Taisi jäädä pilkku pois. Kaikkein ahkerimmillakin saikuttajilla eli hoitajilla on saikkupäiviä runsaat 20 vuodessa. Heillähän saikutus onkin luontaisetuihin kuuluvaa.

Jos hoitohenkilökunnan saikutukset saadaan samalle tasolle muiden työntekijäryhmien kanssa, korjattaisiin sillä tuhansien henkilöiden hoitajapula. Laskekaapa ihan itse: Kymmenen työpäivää lisää vuodessa/ 150000 työssä käyvää hoitajaa=1500000 työpäivää/160 tp=9375 hoitajan työpanos. Hoitajapula uusimman tutkimuksen perusteella vajaa 6000 hoitajaa. (Aiemmin kerrottu 15000 oli väärä arvio).

Problem solved. Hoitajapula poistuu lopettamalla alan turha saikuttelu. 

Tosin asiasta ei saa puhua oikeilla nimikkö.

Vierailija
110/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden sairauspäivän hinta yritykselle on keskimäärin noin 350 euroa, ja keskimäärin yhdellä työntekijällä Suomessa on sairauspoissaoloja 57 päivää vuodessa.

Itse olin nuorempana aika vähän poissa töistä sairastelujen takia. Flunssaa ei välttämättä ihan joka vuosikaan. Tosin jonain vuonna saattoi olla parikin kertaa. Joitain yksittäisiä päiviä tai puolikkaita päiviä migreenin takia. Mutta sitten tulikin parikin vakavampaa sairautta, luokista syöpä ja sydän- ja verisuonisairaudet. Sairaspäiviä kertyi kuukausia. Tuo 57 päivää ei siis tarkoita että terveet saikuttais7vat suotta noin paljon. Mutta totta kyllä, että luku kuulostaa aika korkealta, sillä jos lasken omien sairaspäivieni keskiarvon jokaista omaa työvuottani kohti nämä pidemmät saikut mukaan lukien en kyllä noihin vuosittaisiin päiviin asti yllä. Toisaalta olin kyllä töissä montakin kertaa aika kovasti kipeänä, vaikkei olisi pitänyt. Mutta kun tiesin, miten suuria ongelmia poissaolijan korvaaminen tuottaa työkavereille ja työn suorittamiselle.ä ja itsellekin siksi, että kaikki se mikä jää saikun aikana tekemättä, on tehtävä sitten töihin palattua ja kun normipäivinäkään ei ehdi kaikkea tehdä annetussa työajassa.

Voisin kuvitella, että yhden palkattoman päivän sääntö sattuu eniten heihin, keillä on vaikea migreeni tai cluster headache. Toisaalta, jos on paljon poissa, niin onko se niin väärin, jos palkkakin jää pienemmäksi. Olen siis itsekin aurallinen migreenipotilas ja kohtauksen aikana täysin työkyvytön mihinkään työhön näönmenetyksen alusta oksentelun loppuun asti ja käyn selvästi vajaalla sekä ennen että jälkeenkin näiden selvempien oireiden. Huomasin sen yhdessä tentissä ja kerran autoa ajaessa.

Vierailija
111/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.

Tai sit menettää kun tarvii tuuraajan sun tilalle ja pitää maksaa kahelle palkka.

Melko omituinen logiikka jos tekemättömästä työstä ei makseta palkkaa ja se rinnastetaan varastamiseen.

Hyvin monella ne sairaspäivän työt eivät häviä minnekään vaan ne pitää tehdä sitten töihin palattua. Työnantaja saa yhden päivän työpanoksen ihan ilmaiseksi. Oikeastaan ihan kaikilta voitaisiin jättää yksi päiväpalkka kuukaudessa maksamatta, kun sillä ei monelle tunnu olevan mitään merkitystä.

Itse olen sairaspäivän aikana pitänyt työpuhelimen auki ja vastannut siihen, kun puheluja tulee. Jatkossa en tee niin vaan puhelin pysyy kiinni.

Tämä on ihan järkkyä todellisuutta monelle. Sairastelun tai loman jälkeen kaikki tekemättömät työt ovat odottamassa. Lomallakaan ei ole lomafiilistä kun tietää mikä painajainen on edessä.

Näin meilläkin.

Ainoastaan kaikkein kiireisimmät työt voivat siirtyä kollegalle jos hänen töitään voi siirtää myöhemmäksi tai hän haluaa tehdä ylitöitä.

Yleensä kuitenkin kaikki työt odottavat loman ja sairasloman jälkeen.

Vierailija
112/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tunnollinen, kiltti, ahkera työntekijä joka ei koskaan valita töissä mistään. Silti olen joka vuosi useamman kerran vuodessa sairaana eli siis näköjään saikuttaja. Jos tulen kipeänä töihin, kestää paraneminen helposti kuukaudenkin.

Syö tohtori tolosta ja harrasta enemmän seksiä, niin et ole niin usein kipeänä. Tutkittu juttu.

Kuka ääliö selittää tutkittuna juttuna jotain tohtori tolosta, jonka lapsikin tunnistaa täysin kaupallisiin intresseihin perustuvaksi brändiksi?

Vierailija
113/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se yksi palkaton päivä pienessä palkassa tuntuu. Mun bruttopalkka on noin 2000€ kuukaudessa, niin tuosta kun viedään lähemmäs satanen pois, niin kyllä tuntuu.

Mutta olen harvoin sairaslomalla, niin ehkä kestän tuon. Toisaalta olen iloinen näistä tiukennuksista. Loppuu joltain se tarkoituksellinen loiselämä. Ja nämä työpaikan saikuttajat ehkä viihtyvät paremmin töissä. Toki ammattisaikuttaja osaa vedellä oikeista naruista saadakseen lääkäriltä vähintään sen viisi päivää. Meidän työpaikalla on näitä jotka jatkavat lomiaan saikulla, sitten on krapulasaikuttajat, sitten löytyy motivaatiosaikuttajat ja nämä jotka pienemmästäkin kolotuksesta ryntäävät lääkäriin. Ehkä nämä ihmiset viihtyvät nyt paremmin töissä.

Ja onhan kuulemma Ruotsissakin tämä systeemi, ja ilmeisesti ihmiset pystyvät elämään sen kanssa.

Vierailija
114/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millaiset mahataudit ja flunssat teillä on, kun pohditte, että porukka alkaa käydä sairaana töissä. Itse en yksinkertaisesti kykene sairaana töihin. En vaan kertakaikkiaan. Ja jos kykenisin, en olisi myöskään sairausloman tarpeessa.

Minä kykenen menemään töihin, mutta en kykene siellä tekemään juuri mitään. Tosin pahimmillaan vatsatauti on ollut sellainen, että kun vessasta pääsee pois, ei ehdi viiden metrin matkaa takaisin sänkyyn ennen kuin pskat on housussa. Joskus aiemmin olen ollut sairaana töissä, mutta silloin teulee tehtyä virheitä eikä niitä sumuisilla aivoilla huomaa, joten terveenä menee sitten päivä niitä virheitä korjatessa.

Vierailija
115/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yleensä pitää maksaa palkkaa jos ei olla töissä? Ota vakuutus tai pyydä liitolta.

Koska sairastumista ei voi ennustaa????? Lisäksi: "Työsopimuslain mukaan työkyvyttömänä olevalla työntekijällä on oikeus sairausajan palkkaan, jos hänen työskentelynsä on estynyt sairauden tai tapaturman vuoksi. Lain mukaan sairausajan palkkaa maksetaan sairastumispäivältä, jos se olisi ollut työntekijän työpäivä, ja sitä seuraaviin yhdeksään arkipäivään sisältyviltä työpäiviltä. Arkipäiviin ei lasketa mukaan pyhäpäiviä." 

Vierailija
116/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-ala ja vatsatauti. Koska palkkaa ei saa, menen töihin, juoksen vessassa koko ajan ja välillä pilkon  salaattia lounaspöytään, täytän sämpylöitä ym kylmätuotteita vitriiniin. Arvatkaa leviääkö vatsatauti asiakkaille? Varmasti!!

Vierailija
117/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on moni kertonut, miten heidän työpaikalla on krapulasaikuttajia. Siinä työntantaja ei itse ole hoitanut hommiaan, kun ei ole ottanut puheeksi juomista ja ohjannut alkoholistia hoitoon. Ehkäpä teidän kannattaa ottaa se puheeksi esimiehen kanssa vaikka viikkopalaverissa? Miltä kuulostaa?

Vierailija
118/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiva-alalla suurimmat saikuttajat heitä voi harmittaa

Vierailija
119/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tähän lähdettä? Olen ollut viimeisen 4 vuoden aikana yhden päivän sairauslomalla, kun oli korona. Toki sen jälkeen en mennyt loppuviikolla töihin vaan tein kotona etänä. 

Taisi jäädä pilkku pois. Kaikkein ahkerimmillakin saikuttajilla eli hoitajilla on saikkupäiviä runsaat 20 vuodessa. Heillähän saikutus onkin luontaisetuihin kuuluvaa.

Jos hoitohenkilökunnan saikutukset saadaan samalle tasolle muiden työntekijäryhmien kanssa, korjattaisiin sillä tuhansien henkilöiden hoitajapula. Laskekaapa ihan itse: Kymmenen työpäivää lisää vuodessa/ 150000 työssä käyvää hoitajaa=1500000 työpäivää/160 tp=9375 hoitajan työpanos. Hoitajapula uusimman tutkimuksen perusteella vajaa 6000 hoitajaa. (Aiemmin kerrottu 15000 oli väärä arvio).

Problem solved. Hoitajapula poistuu lopettamalla alan turha saikuttelu. 

Tosin asiasta ei saa puhua oikeilla nimikkö.

Miten tiedät onko se turhaa? Siinä ammatissa on useammin tekemisissä sairauksien kanssa kuin suurimmassa osassa muita. Työ on myös raskasta, ja yövuorot eivät myös tee terveydelle mitään palveluksia.

Vierailija
120/619 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoiva-alalla suurimmat saikuttajat heitä voi harmittaa

Miten jollekin tuo on uutinen, kun hoiva-alalla hoidetaan sairaita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän