Mitä tuo yksi palkaton sairauslomapäivä muka haittaa? Jos ei saikuta joka viikko, einiinmitään.
Kommentit (619)
Vierailija kirjoitti:
Syöpä aiheuttaa sairaspoissaoloja, hoitokuluja ja lääkekuluja. Irtisanominen uhkana. Kuka tahansa voi sairastua syöpään tms.
Ihanneyhteiskunnassa käykin niin, että jos sairastuu, niin tipahtaa äkkiä pois kuluttamasta toisten rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Lusmulle tiedoksi.
Minulle yhden päivän palkan menetys on iso raha. Minulle palkaton päivä tarkoittaa yli 250 euron tulonmenetystä. Ja koska olen yksityisessä vientiyrityksessä töissä menettää valtio nettona verotuloja 100 €.
Niistä maksamatta jääneistä veroista Lusmunkin köyhäintuki maksetaan.
Sulla on sen verran hyvä palkka, että jotain pitäisi olla säästössäkin. Ja oma valinta ostaa kallis auto ja asunto joiden lainoja täytyy maksella pois. Eli turhaan valitat.
Hoitoalalla se että joku päättääkin tulla töihin sairaana voi viedä hengen joltain potilaalta, mm vanhushuolto, leikkaussalit.
"Muistellaan koronaa".
Vierailija kirjoitti:
Minä saan kerrankin kokea, että panostamistani terveyteen arvostetaan. Tämän vuoksi olen kipeänä ehkä sen kerran vuodessa ja menee yleensä ohi päivässä parissa.
Kyllä välillä ihmetyttää töissä kun juurikin nämä, joita ei niin se työn teko huvita ja tehdään hommat vähän sinnepäin saikuttavat useita useita kertoja vuodessa, joten no hard feeling!
Minä en panosta lainkaan terveyteen, mutta en yleensä ole edes kertaa vuodessa kipeänä. Olen ylipainoinenkin, mutta en ole ollut kipeänä pitkään aikaan. Koronakin kiersi.
Sinun pitäisi terveyteen panostavana pystyä parempaan. Taidat olla melkoinen lusmu, jos vuosittain saikutat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäistä kertaa tunnen, että minua "palkitaan" siitä, että pidän itsestäni hyvää huolta.
Tiedoksi vaan kaikille, että esim. migreenistä on muoto, joka paranee Magnesiumia syömällä.
Vatsataudin olen elämässäni sairastanut kerran, Noro-viruksen. En pystynyt kolmeen päivään tekemään töitä. Influenssan ja koronan vuoksi olin myös petipotilaana pari päivää. Perusflunssia en sairasta, kun pidän d-vitamiini tason korkealla. Hometaloa en ostaisi, enkä sellaisessa työpaikassa työskentelisi. Terveyttä ei saa ostettua kaupan hyllystä.
Ylipäänsä terveellinen ruoka, liikunta yms. pitää ihmisen terveenä, kaikkihan tämän tietävät. Kaikkia tauteja ei voi blokata, mutta varmaan 80 %:iin voi itse vaikuttaa. Terveyteen panostaminen ei vaan tule itsestään, vaan vaatii aikaa ja tekoja.
Veikkaanpa ettet ole töissä päiväkodissa tms.
Toisaalta jotenkin kauhean ylimielinen sun kirjoitus. Olen itse aina elänyt terveellisesti mutta niin vain sain vaikean autoimmuunisairauden alle 30-vuotiaana ja syövän n. 35-vuotiaana. Sairauspoissaoloja tulee, enkä niihin voi itse vaikuttaa. Monilla voi myös olla ihan synnynnäisesti heikko immuunipuolustus, ei siihen paljon ruoka ja liikunta auta.
Kannattaisi tutkituttaa vitamiinipitoisuudet, ihan hyväntahtoinen vink vink.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpä aiheuttaa sairaspoissaoloja, hoitokuluja ja lääkekuluja. Irtisanominen uhkana. Kuka tahansa voi sairastua syöpään tms.
Ihanneyhteiskunnassa käykin niin, että jos sairastuu, niin tipahtaa äkkiä pois kuluttamasta toisten rahoja.
Niinhän se on, vaikkakin erittäin karua, koska sairastuminen ei aina ole oma valinta. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
Tai sit menettää kun tarvii tuuraajan sun tilalle ja pitää maksaa kahelle palkka.
Melko omituinen logiikka jos tekemättömästä työstä ei makseta palkkaa ja se rinnastetaan varastamiseen.
Hyvin monella ne sairaspäivän työt eivät häviä minnekään vaan ne pitää tehdä sitten töihin palattua. Työnantaja saa yhden päivän työpanoksen ihan ilmaiseksi. Oikeastaan ihan kaikilta voitaisiin jättää yksi päiväpalkka kuukaudessa maksamatta, kun sillä ei monelle tunnu olevan mitään merkitystä.
Itse olen sairaspäivän aikana pitänyt työpuhelimen auki ja vastannut siihen, kun puheluja tulee. Jatkossa en tee niin vaan puhelin pysyy kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla se että joku päättääkin tulla töihin sairaana voi viedä hengen joltain potilaalta, mm vanhushuolto, leikkaussalit.
"Muistellaan koronaa".
Jos tulee korona versio 2, niin varmasti todella motivoivaa jäädä palkatta pois, jos aamulla on pieniä oireita. Eihän näin vaan tule olemaan. On selviö, että työehtosopimuksissa tullaan sopimaan toisin.
Keitä tämä lakimuutos sitten tulee koskemaan?
Olen tunnollinen, kiltti, ahkera työntekijä joka ei koskaan valita töissä mistään. Silti olen joka vuosi useamman kerran vuodessa sairaana eli siis näköjään saikuttaja. Jos tulen kipeänä töihin, kestää paraneminen helposti kuukaudenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se on, vaikkakin erittäin karua, koska sairastuminen ei aina ole oma valinta. Päinvastoin.
Ei tässä millään omilla valinnoilla ole väliä. Mahdollisuuksien tasa-arvo kaikilla kuitenkin on ollut. Jumala on osan kohdalla heittänyt sitten noppaa ja poistanut heidät yhteiskunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ruotsin puolella toi syysteemi 1 karenssipäivä on ollut aina
Koronan aikana sitä ei ollut: pidettiin huoli ettei mennä töihin levittämään koronaa.
Ruotsissa on paremmat palkat. Suomen palkoilla yksikin saikkupäivä kaataa talouden.
Vierailija kirjoitti:
"Muistellaan koronaa".
Ehkä tämä onkin se tavoite? Säästöä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on uskomattoman typerä päätös, sillä se rankaisee työntekijöitä vain sen mukaan, että mikä sairaus hänellä on. Lorvikatarreista kärsiviä lusmuilijoita on niin pieni osa, että taas se 1 % on ne, joita käytetään tekosyynä muiden rankaisemiseen.
Yhden päivän sairauksista kärsii yleensä migreenistä, vatsataudista, ja kuukautiskivuista kärsivät. Selkäkipujen tai masennuksen takia sairastavat saavat useamman viikon lomia.
Yhden päivän lomia on eniten kunta-alalla, ja naisvaltaisilla aloilla. Tarkoitus on siis pistää hoitajat (teho-osastojenkin), lastenhoitajat ja opettajat tulemaan sairaana töihin. Kuulostaa lupaavalta.
Ruotsin varoittavaa esimerkkiä ei ole katsottu yhtään.
Siis suomen tapahan tuntuu olevan katsoa miten hommat menee pieleen ruotsissa, ja tehdä sitten sama perässä.
Tämän päivän ILTASANOMISSA joku sairaanhoitaja opiskelija ANASTASIA urputtaa : "kun TYÖHARJOITTELUOSTA EI MAKSETA PALKKAA" 🤣 😂 🤣
Niin. Nyt venäläiset eivät voi saada töissä ollessaankaan jatkossa palkkaa siltä eka päivältä, kun oli "nuha tai päänsärky" ...
On nimittäin huomattu miten noilla itä puolen maista tulevilla on "ns.sairaus" joko
MAANANTAINA tai PERJANTAINA.
Että ei maanantai krapulapäivistä tuu liksaa 👍
Vierailija kirjoitti:
Olen tunnollinen, kiltti, ahkera työntekijä joka ei koskaan valita töissä mistään. Silti olen joka vuosi useamman kerran vuodessa sairaana eli siis näköjään saikuttaja. Jos tulen kipeänä töihin, kestää paraneminen helposti kuukaudenkin.
Syö tohtori tolosta ja harrasta enemmän seksiä, niin et ole niin usein kipeänä. Tutkittu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla yhden päivän palkka on noin 160 euroa ja kyllä se ottaa päähän, jos noin iso raha jää saamatta. En saikuta turhaan, pidän ehkä pari saikkupäivää vuodessa ja nekin aina hyvästä syystä. Tosi typerää, jos nyt aletaan rangaista siitä, että olen yhden päivän työkyvytön vaikka ripulin takia. Pitää sitten mennä työpaikan vessaan istumaan koko päiväksi.
Jep, ja kerrotaan se tehokas työpäivä henkilökunnan lukumäärällä. Nämä työnantajat ovat TODELLA typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mua ainaki palkansaajana vituttas se että valta-asemassa oleva ja rikkaampi osapuoli tulee mun lompakosta varastamaan päivän palkan koska haluaa itelleen lisää rahaa.
Tai sit menettää kun tarvii tuuraajan sun tilalle ja pitää maksaa kahelle palkka.
Melko omituinen logiikka jos tekemättömästä työstä ei makseta palkkaa ja se rinnastetaan varastamiseen.
Hyvin monella ne sairaspäivän työt eivät häviä minnekään vaan ne pitää tehdä sitten töihin palattua. Työnantaja saa yhden päivän työpanoksen ihan ilmaiseksi. Oikeastaan ihan kaikilta voitaisiin jättää yksi päiväpalkka kuukaudessa maksamatta, kun sillä ei monelle tunnu olevan mitään merkitystä.
Itse olen sairaspäivän aikana pitänyt työpuhelimen auki ja vastannut siihen, kun puheluja tulee. Jatkossa en tee niin vaan puhelin pysyy kiinni.
Jep, minäkin vastailen puhelimeen ja saatan osallistua johonkin palaveriin saikulta tai lapsen hoitovapaapäivältä. Se helpottaa omaa työtä jos ei hommat ihan kasaudu.
Vierailija kirjoitti:
Ken ei työtä tee, ei hänen syömänkään pidä.
Siinäpä hyvä peruste olla ruokkimatta vuodepotilaita.
Mitäpä muita ikivanhoja sananlaskuja?
Tyhmyys, tuo alati lisääntyvä luonnonvara!
Minä saan kerrankin kokea, että panostamistani terveyteen arvostetaan. Tämän vuoksi olen kipeänä ehkä sen kerran vuodessa ja menee yleensä ohi päivässä parissa.
Kyllä välillä ihmetyttää töissä kun juurikin nämä, joita ei niin se työn teko huvita ja tehdään hommat vähän sinnepäin saikuttavat useita useita kertoja vuodessa, joten no hard feeling!