Onko mies velvollinen elättämään minua?
Meillä on kaksi lasta pienellä ikäerolla. Ennen lapsia maksoimme kaiken puoliksi, eikä riitaa rahasta ollut. Minä valmistuin ammattikorkeasta hetki ennen raskaaksi tuloa, muutimme miehen halusta toiselle paikkakunnalle ja olin lasten kanssa kotona sen pari vuotta, kunnes hoitovapaan loputtua aloin etsimään töitä. Enkä ole löytänyt. Ja on tullut selväksi, että en löydä koulutuksessani tältä paikkakunnalta tai läheltä töitä enkä muutakaan työtä joka edes vähän liittyisi koulutukseeni. Olen siis ollut pienen tukirahan varassa kotona edelleen vaikka siis haluaisin olla työssä. Ja kotona on riitaa kuka maksaa elämisen eli lasten kulut, asumiset, ruoat, vaatteet, bensat, autovakuutukset ja kaikki mitä näitä nyt on. Saamani pienet tuet laitan kaikki yhteiseen elämiseen, mutta miehen tulojen takia en edes saa kuin minimit. Emme ole naimisissa. Onko mies velvollinen ns. elättämään minua ja lapsia, kun hänen takia ne asutaan paikassa josta en saa töitä?
Kommentit (92)
Mies voi ostaa leipää sinulle ja sillä elät. Jos ei kelpaa niin muuta pois.
Elättääkö Sauli Jenniä kun sekin kotona "harrastelee" ja saa vaan pieniä kirjatuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi elättää jos haluaa tai olla elättämättä. Se on teidän keskinäinen sopimusasianne.
Niin tai näin vastuu omista valinnoistasi on yksin sinulla.
Ei se ihan noinkaan ole, kun on yhteisiä lapsia. Että minä voisin tässä tehdä yksin vapaasti jotain omia valintoja. Tai voinhan minä vaikka valita ottaa lapset mukaani ja muuttaa työn perässä toiselle puolelle Suomea, mutta onko se oikein miestä kohtaan?
Ap
Et sinä ole lapsi.
Mies elättää omat lapsensa sinun kanssasi yhdessä, mutta on sinullakin vastuu kantaa oma kortesi kekoon.
Vierailija kirjoitti:
Elättääkö Sauli Jenniä kun sekin kotona "harrastelee" ja saa vaan pieniä kirjatuloja.
Ovat varmasti keskenään sopineet, että presidenttikauden ajan mennään miehen uran ehdoilla ja sen jälkeen vaimon.
Ap ja miehensä sen sijaan eivät ilmeisesti ole sopineet sitä, milloin on naisen vuoro panostaa uraansa.
Ap, jos muuttaisitte kaupunkiin ja saisit töitä, pystyisitkö elättämään perheen, jos mies olisi työttömänä?
Mies todennäköisesti raivoaa, koska on alkanut sisäistää, että hänen unelmaelämänsä, jossa asuu rakkaalla paikkakunnallaan ydinperheenä hyvin tienaavan vaimon ja lasten kanssa, ei toteudukaan. Jostain elementistä täytyy luopua, mutta hän ei ole siihen valmis, ja kiukuttelee.
Miksi täällä ehdotetaan pelkästään sitä, että ap eroaa ja ottaa lapset mukaansa? Eikö yksi vaihtoehto olisi sekin, että ap lähtisi ja jättäisi lapset miehelle? Edes siksi aikaa, että mies saisi ihmetellä, mitenkäs tämä elämä nyt järjestetään. Ehkä sen jälkeen löytyisi neuvotteluhalukkutta etsiä koko perheelle sopiva ratkaisu?
Tällainen tilannehan voisi tulla miehelle eteen, jos ap sairastuisi ja joutuisi sairaalaan tai menehtyisi äkillisesti vaikka liikenneonnettomuudessa. Kyllä miehen silloinkin pitäisi ottaa vastuu lapsistaan ja järjestää asiat niin, että lapsilla olisi kaikki hyvin.
Onko sillä miehellä edes niin hyvät tulot, että helposti kustantais koko perheen elämän ilman aloittajan panostusta? Ehkä mies on oikeasti huolissaan perheen toimeentulosta.
Sinulla ei taida olla hyviä vaihtoehtoja. Huonoin on mielestäni se että jäät miehen elätettäväksi. Vaikka miehesi muuttaisi asennetta niin sinun asemasi on todella turvaton. Pahimmassa tapauksessa miehesi haluaa jossakin vaiheessa eron ja sinä jäät tyhjän päälle kun sinulla ei ole työkokemusta ja pitkä työttömyys takana. Lisäksi sinun eläkkeesi tulee olemaan surkea. Sinuna yrittäisin hakea töitä muualta ja jos saat työpaikan niin muuta sinne viikoiksi asumaan. Mene kotiin aina viikonlopuksi. Sitten saatte aikaa miettiä mikä tuntuu kenestäkin hyvältä.
No mitä marise, tiedät asian ja miten siihen voit vaikuttaa joten älä kirjoittele enää mitään vastauksia mihinkään kun mikään vastaus ei sovi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi elättää jos haluaa tai olla elättämättä. Se on teidän keskinäinen sopimusasianne.
Ei se ihan noinkaan ole, kun on yhteisiä lapsia. Että minä voisin tässä tehdä yksin vapaasti jotain omia valintoja. Tai voinhan minä vaikka valita ottaa lapset mukaani ja muuttaa työn perässä toiselle puolelle Suomea, mutta onko se oikein miestä kohtaan?
Ap
Tai voit jättää lapset isälleen, ja muuttaa työn perässä toiselle puolelle Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä löysitkin noin pihin miehen? Ja et hankkinut hänen kanssaan vain yhtä lasta vaan kaksi. Ettekä edes ole naimisissa! Oikea mies elättäisi vaimonsa ja lapsensa mutta kun nyt olet sotkeutunut tuollaiseen otukseen niin ota lapset ja muuta sinne, mistä saat töitä.
Tutustuimme ystävien kautta. Mutta ei hän ennen lapsia ollut pihi. Eikä niin kauan kun olin äitiys/hoitovapaalla. Piheys alkoi kun meille molemmille selvisi, että minun on mahdotonta työllistyä täällä.
ApSitten eroat ja lähdet
Jätät lapset miehelle ja tapaat heitä lomilla.Ei mies halua jäädä kahden pienen lapsen kanssa. Hän on paljon töissä, välillä työmatkojakin. Ja on tottunut siihen, että minä vastaan suurimmaksi osaksi lasten arjesta.
Ap
Ja sinäkö haluat jäädä tuohon tilanteeseen? Jos mies haluaa pitää sinut, parempi olisi miettiä reilummat kuviot.
Jos olette avioliitossa, niin on periaatteessa velvollinen elättämään. Lapsiensa elatukseen hän tietysti on joka tapauksessa velvollinen osallistumaan. Käytännössä elatusvelvollisuuden laajuus ja tarkka sisältö selviää riitatilanteessa vain tuomioistuimessa.
Mitä tässä elättämisellä tarkoitetaan? Mikäli teillä on yhtelsvastuullinen laina talosta, sen on velvollinen maksamaan jos sinä et pysty. Jos asutte vuokralla sen on myös velvollinen maksamaan jos sinä et pysty.
Noin muutoin ei ole velvollinen (tai no, ehkä moraalisesti) sinua elättämään, ja edellä mainitutkin ovat lähinnä velvollisuuksia jotain kolmatta osapuolta kohtaan.
Se miten hoidatte talouttanne, on teidän keskinäinen sopimus. Jos tästä ei päästä sopuun, mikä ihmeen järki siinä yhteiselämässä edes on?
Jos mies asuu samassa asunnossa, niin se varmaan ostaa jääkaappiin ruokaa ja tuskin estää ketään sitä syömästä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tässä elättämisellä tarkoitetaan? Mikäli teillä on yhtelsvastuullinen laina talosta, sen on velvollinen maksamaan jos sinä et pysty. Jos asutte vuokralla sen on myös velvollinen maksamaan jos sinä et pysty.
Noin muutoin ei ole velvollinen (tai no, ehkä moraalisesti) sinua elättämään, ja edellä mainitutkin ovat lähinnä velvollisuuksia jotain kolmatta osapuolta kohtaan.
Se miten hoidatte talouttanne, on teidän keskinäinen sopimus. Jos tästä ei päästä sopuun, mikä ihmeen järki siinä yhteiselämässä edes on?
Kyllä aviopuolisoilla on lain mukaan myös elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan. Käytännössä näitä vaaditaan oikeusteitse vain avioeron yhteydessä esimerkiksi avioeron harkinta-ajan osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aviopuolisoilla on lain mukaan myös elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan. Käytännössä näitä vaaditaan oikeusteitse vain avioeron yhteydessä esimerkiksi avioeron harkinta-ajan osalta.
Luitko aloitusta? Siinä nimenomaisesti mainittiin, etteivät ole naimisissa.
En tiedä koska asun naisena itsenäisesti ja maksan omat kuluni.Jos mies viikonloput luonani minä maksan ravinon.Emme juo,emme tupakoi.Jos taas minä hänen luona hän maksaa ravinnon.Mutta kun käymme yö elämä ,ovelasti pyyttää haen samalla myös kokiksen hänelle eli maksan kummankin,siis pelkää cokista juomme.Toisalta kuskaa minua, ei vaadi pensa rahaa.Joten pidän pääni kiinni.
Ei jos olette >AVOliitossa ja avioliitossa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinun pitää keskustella sen sun miehen kanssa. Ei vauvapalstan kans.
Aviopuolisoilla on toisiinsa nähden elatusvelvollisuus.