Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mies velvollinen elättämään minua?

Vierailija
16.06.2023 |

Meillä on kaksi lasta pienellä ikäerolla. Ennen lapsia maksoimme kaiken puoliksi, eikä riitaa rahasta ollut. Minä valmistuin ammattikorkeasta hetki ennen raskaaksi tuloa, muutimme miehen halusta toiselle paikkakunnalle ja olin lasten kanssa kotona sen pari vuotta, kunnes hoitovapaan loputtua aloin etsimään töitä. Enkä ole löytänyt. Ja on tullut selväksi, että en löydä koulutuksessani tältä paikkakunnalta tai läheltä töitä enkä muutakaan työtä joka edes vähän liittyisi koulutukseeni. Olen siis ollut pienen tukirahan varassa kotona edelleen vaikka siis haluaisin olla työssä. Ja kotona on riitaa kuka maksaa elämisen eli lasten kulut, asumiset, ruoat, vaatteet, bensat, autovakuutukset ja kaikki mitä näitä nyt on. Saamani pienet tuet laitan kaikki yhteiseen elämiseen, mutta miehen tulojen takia en edes saa kuin minimit. Emme ole naimisissa. Onko mies velvollinen ns. elättämään minua ja lapsia, kun hänen takia ne asutaan paikassa josta en saa töitä?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Naiset vielä nykyään suostuu vapaaehtoisesti perheessä miehen orjaksi? Passaa, siivoilee, pesee, huoltaa, tsemppaa..

Vierailija
2/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi elättää jos haluaa tai olla elättämättä. Se on teidän keskinäinen sopimusasianne.

Niin tai näin vastuu omista valinnoistasi on yksin sinulla.

Ei se ihan noinkaan ole, kun on yhteisiä lapsia. Että minä voisin tässä tehdä yksin vapaasti jotain omia valintoja. Tai voinhan minä vaikka valita ottaa lapset mukaani ja muuttaa työn perässä toiselle puolelle Suomea, mutta onko se oikein miestä kohtaan?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mutta ei ilmeisesti aio? Eroko tulee. Sulla pitäisi olla oma raha ja miehellä oma, mutta kummallakin riittävästi. Laskujen jälkeen.

Vierailija
4/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta työn perässä ja ota lapset mukaasi. Pärjäät kyllä, kun mies maksaa elatusmaksut ja saat asumstukea. Nykyinen tilanne turmelee teidän molempien elämän ja myös lasten elämän.

Vierailija
5/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löysitkin noin pihin miehen? Ja et hankkinut hänen kanssaan vain yhtä lasta vaan kaksi. Ettekä edes ole naimisissa! Oikea mies elättäisi vaimonsa ja lapsensa mutta kun nyt olet sotkeutunut tuollaiseen otukseen niin ota lapset ja muuta sinne, mistä saat töitä.

Vierailija
6/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiaan hänellä on vanhempana velvollisuus elättää (jos on tunnustanut lapset omikseen), mutta sinua ei, koska avoliitossa ei ole elatusvelvollisuutta, vaikka Kela niin virheellisesti tykkää tulkita. Ei kannata ajaa itseään tuollaiseen tilanteeseen.

Vaikka me nyt käytäisiin maistraatissa allekirjoittamassa aviopaperit, niin mikä muka käytännössä muuttuisi? Varmaan hän olisi silti yhtä haluton maksamaan leijonanosan kuluista. Poliisiko hänet pakottaisi silloin? En usko.

Ap

Vierailija
7/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin se oikea perhe toimii. Oltiin naimisissa tai ei.

Vierailija
8/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä löysitkin noin pihin miehen? Ja et hankkinut hänen kanssaan vain yhtä lasta vaan kaksi. Ettekä edes ole naimisissa! Oikea mies elättäisi vaimonsa ja lapsensa mutta kun nyt olet sotkeutunut tuollaiseen otukseen niin ota lapset ja muuta sinne, mistä saat töitä.

Tutustuimme ystävien kautta. Mutta ei hän ennen lapsia ollut pihi. Eikä niin kauan kun olin äitiys/hoitovapaalla. Piheys alkoi kun meille molemmille selvisi, että minun on mahdotonta työllistyä täällä.

Ap

Vierailija
9/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Olette perhe. Teidän pitäisi jakaa rahat yhteisinä ja tukea toisianne. Mistä ihmeestä löydätte näitä mun sun rahat ja kuka maksaa vauva vaipat -miehiä.

Vierailija
10/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutustuimme ystävien kautta. Mutta ei hän ennen lapsia ollut pihi. Eikä niin kauan kun olin äitiys/hoitovapaalla. Piheys alkoi kun meille molemmille selvisi, että minun on mahdotonta työllistyä täällä.

Ap

Sitten eroat ja lähdet

Jätät lapset miehelle ja tapaat heitä lomilla.

Vierailija
11/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Olette perhe. Teidän pitäisi jakaa rahat yhteisinä ja tukea toisianne. Mistä ihmeestä löydätte näitä mun sun rahat ja kuka maksaa vauva vaipat -miehiä.

Mitä neuvot minua tekemään?

Mies kyllä tietää miten hankala tilanteeni on. Hän tietää mitä kaikkia töitä olen hakenut ha miten vähiin tukirahoihin olen oikeutettu.

Ap

Vierailija
12/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sitten eroat ja lähdet

Jätät lapset miehelle ja tapaat heitä lomilla.

Ei mies halua jäädä kahden pienen lapsen kanssa. Hän on paljon töissä, välillä työmatkojakin. Ja on tottunut siihen, että minä vastaan suurimmaksi osaksi lasten arjesta.

Ap

Vierailija
13/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pihiys saattaa olla defenssi ja yritys suojella ja yrittää elää, niin että vastakin pärjäätte. - Ei ole helppoa olla perheen ainoa tilonsaaja Suomessa, jossa moni asia rakentuu sen varaan, että on kaksi palkkatulonsaajaa. 

Vierailija
14/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pihiys saattaa olla defenssi ja yritys suojella ja yrittää elää, niin että vastakin pärjäätte. - Ei ole helppoa olla perheen ainoa tilonsaaja Suomessa, jossa moni asia rakentuu sen varaan, että on kaksi palkkatulonsaajaa. 

Olen minäkin sillä tavalla pihi, että en halua törsäillä ylimääräiseen. Mutta häiritsee riidat rahasta. Mies huutaa minulle, että minun kuuluu maksaa osuus tästä ja tästä. Ja minä pahoitan mieleni, kun ei ole mistä maksaa. Ap

Vierailija
15/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän siinä muu auta, kun a) alatte joko katselemaan uutta asuinpaikkakuntaa, mistä molemmille löytyy töitä.b)etist muitakin kuin oman alan töitä c) etsit töitä kauempaa ja vuokraat asunnon työpaikkakunnalta. Lapset joko jää isän luokse tai muuttavat sinun kanssasi. d)vaihtoehto on sitten ero.

Jos ei mies suostu maksamaan valtaosaa menoista, hänen tulee sitten kertoa oma ratkaisunsa asiaan.

Vierailija
16/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiaan hänellä on vanhempana velvollisuus elättää (jos on tunnustanut lapset omikseen), mutta sinua ei, koska avoliitossa ei ole elatusvelvollisuutta, vaikka Kela niin virheellisesti tykkää tulkita. Ei kannata ajaa itseään tuollaiseen tilanteeseen.

Vaikka me nyt käytäisiin maistraatissa allekirjoittamassa aviopaperit, niin mikä muka käytännössä muuttuisi? Varmaan hän olisi silti yhtä haluton maksamaan leijonanosan kuluista. Poliisiko hänet pakottaisi silloin? En usko.

Ap

Jos olisitte naimisissa, voisit yrittää haastaa miehen oikeuteen elatusvelvollisuuden laiminlyönnistä. Juttu ei välttämättä menesty, sillä et ole sairas ja työkyvytön, ja jos häviät, joudut oikeudenkäyntikulut maksamaan.

Mies tuskin haluaa naimisiin.

Jos muuttaisitte sieltä pois sellaiselle paikkakunnalle mistä saat töitä.

Vierailija
17/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos olisitte naimisissa, voisit yrittää haastaa miehen oikeuteen elatusvelvollisuuden laiminlyönnistä. Juttu ei välttämättä menesty, sillä et ole sairas ja työkyvytön, ja jos häviät, joudut oikeudenkäyntikulut maksamaan.

Mies tuskin haluaa naimisiin.

Jos muuttaisitte sieltä pois sellaiselle paikkakunnalle mistä saat töitä.

Mies ei halua muuttaa täältä muualle. Hänellä on täällä työpaikka ja viihtyy täällä muutenkin todella hyvin, on hänen lapsuuden paikkakuntansa.

Ei varmaan tule kovin hyvä liitti, jos kesken liiton haastaa puolison oikeuteen rahariidan vuoksi.

Ap

Vierailija
18/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laarin pohjalta kaavittu vauvakuumeessa.

Vierailija
19/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä minä ymmärrän miestä siinä, että hän täällä viihtyy eikä halua muuttaa pois. On täällä kasvanut aikuiseksi, kävi muualla opiskelemassa ja hetken töissä ja tiesi aina haluavansa palata asumaan tänne. Ja kun kerran olin itse juuri valmistunut ja päätettiin perustaa perhe ja tulin raskaaksi, eikä minulla ollut silloisella paikkakunnalla valituista työtä, niin ajattelin, että miksi ei, voisi muutto olla hyväkin asia ja ainakin mies saisi toteuttaa siinä haaveensa. Ja olen minäkin täällä viihtynyt, ainoa ongelma on työn puute.

Ap

Vierailija
20/92 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on noin tarkka kuluista ettekä ole naimisissa niin mies on taatusti laskeskellut asiat siten ettei hänen tarvitsisi elättää sinua ja lapsia. En yleensä suosittele eroa, koska muutaman tuskallisen sellaisen läpikäynyt, mutta tässä tapauksessa se lienee hyvä vaihtoehto jos ette pääse asioista sopuun.

Et kertonut mille alalle olet kouluttautunut? Jos opiskelemasi ala on ns. pilipali niin sitten pitää harkita joko toisen ammatin opiskelua tai koulutusta vastamattoman työn vastaanottamista. Elämääsi et voi rakentaa sen varaan, että mies tai yhteiskunta elättää koko ajan. Täytyy sinun itsekin ottaa vastuuta.