Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uutta: Omaisuutta asumistuen saajalla voi olla enintään 10 000 euroa

Vierailija
16.06.2023 |

Aika kova keino. Kuinkahan monilta lähtee asumistuet kokonaan? Ehkä sadoiltatuhansilta? Melkoista muuttoliikettä luvassa, kun ihmiset alkavat etsiä 400€ halvempia vuokrakämppiä. Entä jos on jo halvimmassa mahdollisessa asunnossa ja tuet lähtevät? Kuukausikulut kasvavat sadoilla euroilla. Tuntuu aika pahalta, jos tulot ovat vähän yli tonnin vaikkapa.

Kommentit (878)

Vierailija
281/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli en siis ota vanhempieni perintöä vastaan, koska se menisi pelkkään asumistukeen. Köyhä sairaseläkeläinen olen. Perintö menee varakkaammalle veljelleni, joka on terve ja työssäkäyvä.

Näin meitä köyhiä rangaistaan: se, jolla jo on niin annetaan ja se jolla ei ole, otetaan pois sekin mitä on

Siis et halua käyttää perimiäsi rahoja vuokraan, vaan muiden pitäisi maksaa se ja sun sitten laittaa perintörahat johonkin kivaan? Kerrotko vielä, että mikä tässä oli se sun logiikka?

Mutta hyvätuloiset saa verovähennystä kodin siivouksen ostoon.

Laiska rakennekynsi mamma ei jaksa siivota edes kotiaan.

Kun olin virastossa palkkatuella niin siellä oli töissä lihava nainen joka kehui, että hänellä käy kotisiivooja 😂😂😂😂😂

Entä sitten? Saipa siivooja työtä.

Vierailija
282/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla odotan, millaisia yllätyksiä tästä seuraa jos tulee voimaan. Onhan se nyt selvä että moni pienipalkkainen joutuu ahdinkoon, vaikka tähdättiinkin "laiskoihin työttömiin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli en siis ota vanhempieni perintöä vastaan, koska se menisi pelkkään asumistukeen. Köyhä sairaseläkeläinen olen. Perintö menee varakkaammalle veljelleni, joka on terve ja työssäkäyvä.

Näin meitä köyhiä rangaistaan: se, jolla jo on niin annetaan ja se jolla ei ole, otetaan pois sekin mitä on

Siis et halua käyttää perimiäsi rahoja vuokraan, vaan muiden pitäisi maksaa se ja sun sitten laittaa perintörahat johonkin kivaan? Kerrotko vielä, että mikä tässä oli se sun logiikka?

Se on voinut olla sen menehtyneen logiikka. Säästää perintöä lapsille, jotta heillä olisi elämä vähän helpompaa.

Aluksi hallitusohjelma vaikutti hyvältä, mutta nyt tuntuu, että ihan älyttömiä nämä osa uudistuksista. 10 000 euroa omaisuutta on tosi vähän, monen arkielämä tulee hankaloitumaan tämän asumistukiasian vuoksi

Vierailija
284/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn nyt, onko totta, että itse asiassa vasta 50 000 euroa peruu tuen kokonaan eli sen alle säästöt vain leikkaavat tukea? Leikkaaminen ja peruminen kokonaan ovat kaksi eri juttua.

Jos on näin, ärsyttää kyllä tuo Ylen juttu tosi paljon. Siinä mutkat suoriksi oikoen sanottiin, että 10000 omaisuus vie tuen

Vierailija
285/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin työttömäksi, kun määräaikaisuuttani ei uusittu. Sairastan syöpää. Sain perinnön, joka on 100 000€. Olen säästänyt tuota summaa tuleviin syöpähoitoihin, koska vaikuttaa siltä, että HUS ei enää kohta hoida minua.

Tässä voi käydä todella huonosti, jos joudun käyttämään säästöni muuhun kuin syöpäni hoitoon. Minun on tarkoitus palata työelämään, kun saan tervehduyttävän hoidon. Tähän on olemassa parantava hoito, mutta sitä ei juuri nyt saa.

Minusta on kohtuutonta että ensin raadat vuosikausia elättäksesi itsesi ja tukeaksesi nettomaksajana yhteiskuntaa, et saa takaisin, kun sitä tarvitsisit.

Hallituksen olisi kohtuullistettava tätä Niin esimerkiksi, että asettaa kuukausi tai vuosirajoitteita asumistukeen niille joilla on omaisuutta.

Kannatan syövän hoitamista ensisijaisesti sun omilla rahoillasi. Ei ole oikein, että muut maksavat hoitoasi ilman että laittaisit omiasi likoon. Jenkeissä on vakuutussysteemi, jolla vakuutuksen ostajat maksavat keskenään ne hoidot. Suomessa on sama systeemi sairausvakuutuksen muodossa, mikä on terveille hyvin halpa. 5% tuloista. Jenkkimalli on 20%.

Olen veroina maksanut jo hoidot aikapäiviä sitten.

Vierailija
286/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omistusasunnossa. Hain asumistukea, koska olen väliaikaisesti työtön. Saan 22,-.

Saa leikata.

Vierailija
287/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on voinut olla sen menehtyneen logiikka. Säästää perintöä lapsille, jotta heillä olisi elämä vähän helpompaa.

Aluksi hallitusohjelma vaikutti hyvältä, mutta nyt tuntuu, että ihan älyttömiä nämä osa uudistuksista. 10 000 euroa omaisuutta on tosi vähän, monen arkielämä tulee hankaloitumaan tämän asumistukiasian vuoksi

Kyllähän se arkielämä voi hankaloitua kun tehdään toisten rahoilla eläminrn hankalammaksi.

Vierailija
288/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvätuloiset saa verovähennystä kodin siivouksen ostoon.

Laiska rakennekynsi mamma ei jaksa siivota edes kotiaan.

Kun olin virastossa palkkatuella niin siellä oli töissä lihava nainen joka kehui, että hänellä käy kotisiivooja 😂😂😂😂😂

Entä sitten? Saipa siivooja työtä.

Jatkossa työpaikoilla haukutaan laiskat joilla käy siivooja 😜

Vierailija
289/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan muiden rahalla elävät kommuuneihin asumaan.

On todella epäreilua, että pitkää päivää elämänsä raataneet ja näin varallisuuttaan kerryttäneet eivät saisi työttömyyden sattuessa tukea asumiseen.

Kaikki rahat sukkaan ja loikoilemaan vaan sitten ja etuuksista nauttimaan.

Ei yhteiskunnan selkärankaa rannata sahata pois.

Yli 3700€ eläkettä nauttivien eläke leikkuriin ja sopeuttamiseläke 3kuukauden mittaiseksi. Loppuu se loikoilu heiltäkin.

Vierailija
290/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän todennäköisesti ja millä aikataululla nämä uudistukset tulevat voimaan?

Vierailija
291/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on toinen tili Ruotsissa ja Suomessakin kolmessa eri pankissa. Vähän aikaa saavat selvitellä.

On niistäkin annettava tiedosto.  Itse toimitettava.

Vierailija
292/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin työttömäksi, kun määräaikaisuuttani ei uusittu. Sairastan syöpää. Sain perinnön, joka on 100 000€. Olen säästänyt tuota summaa tuleviin syöpähoitoihin, koska vaikuttaa siltä, että HUS ei enää kohta hoida minua.

Tässä voi käydä todella huonosti, jos joudun käyttämään säästöni muuhun kuin syöpäni hoitoon. Minun on tarkoitus palata työelämään, kun saan tervehduyttävän hoidon. Tähän on olemassa parantava hoito, mutta sitä ei juuri nyt saa.

Minusta on kohtuutonta että ensin raadat vuosikausia elättäksesi itsesi ja tukeaksesi nettomaksajana yhteiskuntaa, et saa takaisin, kun sitä tarvitsisit.

Hallituksen olisi kohtuullistettava tätä Niin esimerkiksi, että asettaa kuukausi tai vuosirajoitteita asumistukeen niille joilla on omaisuutta.

Vaikea sanoa tuohon mitään, kun kerrot aika epäselvästi. Tähän mennessä kai sinua on hoidettu enimmäkseen yhteiskunnan rahoilla, kun olet saanut tutkimuksia, leikkauksia, sädehoitoa tai lääkkeitä syöpään ja olet maksanut itse korkeintaan maksukattoon asti näistä. Nyt siis HUS lakkaisi hoitamasta, miksi? Jos haluamasi hoito on tarjolla jossain muualla, niin eikö tilanteesi ole toisaalta hyvä tuon 100 000 e takia? Lain mukaan hoitoa ei voi vaan lopettaa, eli en ymmärrä miksi HUS lopettaisi hoitosi, jos syöpä ei ole parantunut ja olet vielä elossa.

Vierailija
293/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ajattelin että perintörahoilla voisin ostaa oman asunnon ja näin yhteiskunnan ei tarvitsisi maksaa niin paljon asumistukea kuin vuokra-asuntoon koska edullinen vastike. Mutta jatkossa joudun nostamaan täyden asumituen jotta on varaa asua vuokralla (kunnan asunto on) koska omistusasuja ei enää olekaan oikeutettu asumistukeen

Yhteiskunnalle tulee siis kalliimmaksi maksaa asumistukea kalliiseen vuokra-asuntoon kuin halvempaan omistusasuntoon. Eli minä tulen jatkossa kalliimmaksi yhteiskunnalle kuin tulisin omistusasujana

Paljonko sulla on nyt vuokran ja asumistuen erotus? Etsi sitten etuovesta asuntoja joiden vastike on alle sen erotuksen...

Mun vuokraluukussa vastike on kevään nostojen jälkeen 120/kk/30m2 ja kakkosasunnolla 200/kk/42m2 (tåstä puolet tonttivuokraa eli typerästi valittu kohde). Vastikkeet on niin pieniä että omavastuuosuudet suunnilleen riittää.

Vierailija
294/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossakin porsaanreikiä, jos miettii tuota tuottamatonta omaisuutta mitä ei lasketa; auton ja kiinteistön voi vuokrata muille ja kesämökin laittaa Airbnb:ksi.

Että miksi omistusasunto, missä asut olisi jotenkin erityisen tuottava, että siihen ei saisi tukea?

Vierailija
295/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan syövän hoitamista ensisijaisesti sun omilla rahoillasi. Ei ole oikein, että muut maksavat hoitoasi ilman että laittaisit omiasi likoon. Jenkeissä on vakuutussysteemi, jolla vakuutuksen ostajat maksavat keskenään ne hoidot. Suomessa on sama systeemi sairausvakuutuksen muodossa, mikä on terveille hyvin halpa. 5% tuloista. Jenkkimalli on 20%.

0/5

Vierailija
296/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossakin porsaanreikiä, jos miettii tuota tuottamatonta omaisuutta mitä ei lasketa; auton ja kiinteistön voi vuokrata muille ja kesämökin laittaa Airbnb:ksi.

Että miksi omistusasunto, missä asut olisi jotenkin erityisen tuottava, että siihen ei saisi tukea?

Tyyppi ei ymmärrä lukemaansa. Jos sä vuokraat omaisuuttasi muille, niin saat siitä pääomatuloja ja silloinhan se on tuottavaa omaisuutta.

Vierailija
297/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella ikävä juttu. Mutta ymmärrät varmaan myös, miltä töissä raatavilta tuntuu maksella asumistukea jollekin, jolla on 100 tonnia rahaa tilillä. Ja että lapsemme saavat koko ajan velkataakkaa lisää. Meillä ei vain ole rahaa kaikkeen. Raja on vedettävä johonkin. En minäkään saanut julkiselta puolelta hedelmällisyyshoitoja niin kuin olisin halunnut. Vaikka olisi syöpä, voi silti yrittää tienata asuntorahansa itse.

Vierailija
298/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaikki saavat maksamiaan veroja takaisinpäin elämänsä aikana. Sitä ei tarvitse pelätä, ettei saisi. Todella varakkaat maksavat reilusti enemmän kuin saavat mutta isoin osa ihmisistä silti saa enemmän kuin maksaa. Ihan jo, kun liikut valaistuilla teillä jne. niin nautit verorahoista.

Vaikka veroilla maksetaan paljon, ei sen silti tarvitse tarkoittaa, että ihmisen ei ensisijaisesti kuuluisi huolehtia itse itsestään ja perheestään. Tottakai ihmisen kuuluu ensin koittaa selvitä omien varojensa turvin ja kääntyä yhteiskunnan puoleen vasta sitten, jos ihan oikeasti ei selvitä. Tietysti oma varallisuus kuuluu kuluttaa ensin, ennen kuin voi alkaa vaatia yhteiskunnan apua itsensä elättämiseen.

Vierailija
299/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ajattelin että perintörahoilla voisin ostaa oman asunnon ja näin yhteiskunnan ei tarvitsisi maksaa niin paljon asumistukea kuin vuokra-asuntoon koska edullinen vastike. Mutta jatkossa joudun nostamaan täyden asumituen jotta on varaa asua vuokralla (kunnan asunto on) koska omistusasuja ei enää olekaan oikeutettu asumistukeen

Yhteiskunnalle tulee siis kalliimmaksi maksaa asumistukea kalliiseen vuokra-asuntoon kuin halvempaan omistusasuntoon. Eli minä tulen jatkossa kalliimmaksi yhteiskunnalle kuin tulisin omistusasujana

Paljonko sulla on nyt vuokran ja asumistuen erotus? Etsi sitten etuovesta asuntoja joiden vastike on alle sen erotuksen...

Mun vuokraluukussa vastike on kevään nostojen jälkeen 120/kk/30m2 ja kakkosasunnolla 200/kk/42m2 (tåstä puolet tonttivuokraa eli typerästi valittu kohde). Vastikkeet on niin pieniä että omavastuuosuudet suunnilleen riittää.

Kunnes tulee joku suuri remontti. Johtaa siihen ettei kerrostaloissa enää tehdä tarpeellisiä remontteja. Asuntokanta rapistuu.

Vierailija
300/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mulla on toinen tili Ruotsissa ja Suomessakin kolmessa eri pankissa. Vähän aikaa saavat selvitellä.

Kivasti työllistät kovapalkkaisia veroetsivää. Siitä papukaijamerkki. Loit työpaikan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi