Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uutta: Omaisuutta asumistuen saajalla voi olla enintään 10 000 euroa

Vierailija
16.06.2023 |

Aika kova keino. Kuinkahan monilta lähtee asumistuet kokonaan? Ehkä sadoiltatuhansilta? Melkoista muuttoliikettä luvassa, kun ihmiset alkavat etsiä 400€ halvempia vuokrakämppiä. Entä jos on jo halvimmassa mahdollisessa asunnossa ja tuet lähtevät? Kuukausikulut kasvavat sadoilla euroilla. Tuntuu aika pahalta, jos tulot ovat vähän yli tonnin vaikkapa.

Kommentit (878)

Vierailija
261/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli en siis ota vanhempieni perintöä vastaan, koska se menisi pelkkään asumistukeen. Köyhä sairaseläkeläinen olen. Perintö menee varakkaammalle veljelleni, joka on terve ja työssäkäyvä.

Näin meitä köyhiä rangaistaan: se, jolla jo on niin annetaan ja se jolla ei ole, otetaan pois sekin mitä on

Siis et halua käyttää perimiäsi rahoja vuokraan, vaan muiden pitäisi maksaa se ja sun sitten laittaa perintörahat johonkin kivaan? Kerrotko vielä, että mikä tässä oli se sun logiikka?

Olen eri, mutta hänhän voisi esimerkiksi ostaa perintörahoilla oman asunnon, jonka jälkeen yhteiskunnan ei tarvitsisi enää maksaa hänen kallista vuokraansa, vaan korkeintaan hieman avustaa huomattavasti pienemmässä yhtiövastikkeessa. TÄMÄ olisi yhteiskunnan kannalta järkevämpää.

No kukas se estää ostamasta? Mutta yhteiskunnan kannalta järkevintä on se, että kaikki tulee toimeen omillaan. En oikein saa kiinni ajatuksesta, että mun pitäisi työlläni saamista rahoista maksaa jollekin kompensaatiota vuokraan, jotta tuo henkilö voi sitten käyttää vaikka niitä perimiään rahoja lomamatkoihin tai vastaavaan.

No se estää, että siihen omistusasuntoon ei saa jatkossa asumistukea. Ei sairaseläkeläisellä ole varaa asua missään ilman asumistukea. Omistusasunnoissa on alhaisemmat vastikkeet (porukoilla oma kolmio, jossa vastike alle 400e/kk) joten yhteiskunta säästäisi alhaisemman asumistuen muodossa

Nyt sitten yhteiskunta joutuu maksamaan täydet asumistuet köyhille vuokra-asujille

Vierailija
262/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläkettä saa 240000

https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/leskenelake-muuttumassa-maaraaikai…

Leskeneläkettä saa myös, jos menee uudelleen naimisiin, jos on yli 50 - vuotta naimisiin mennessään.

1975 syntyneiltä ja nuoremmilta leskeneläke rajataan 10 vuoteen. 1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppu elämänsä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko säästöt omaisuudeksi?

Mitä helkuttia sä tekisit asumistuella, jos sulla on säästöjä?!?!!

Jos ei saa asumistukea ja on työtön, niin ne säästöt hupenevat kyllä sitten valonnopeudella. Kiva kun on ensin hiessä kerännyt niitä vuosia pätkätöissä ja ne katoavat sitten kuin pieru Saharaan. Tämän takia asumistukea pitää saada säästöistä huolimatta. Muuten pätkätyöläisellä ei ole pienintäkään motivaatiota palata enää koskaan töihin, koska säästöjä ei voi kertyä asumistuen puuttuessa.

Kyllä se on ihan oikein, että säästöt käytetään ensin ja sitten vasta kerjätään muilta. Raha kannattaa laittaa carpe diem tatuointiin, eikä säästää sitä

Vierailija
264/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi, kun määräaikaisuuttani ei uusittu. Sairastan syöpää. Sain perinnön, joka on 100 000€. Olen säästänyt tuota summaa tuleviin syöpähoitoihin, koska vaikuttaa siltä, että HUS ei enää kohta hoida minua.

Tässä voi käydä todella huonosti, jos joudun käyttämään säästöni muuhun kuin syöpäni hoitoon. Minun on tarkoitus palata työelämään, kun saan tervehduyttävän hoidon. Tähän on olemassa parantava hoito, mutta sitä ei juuri nyt saa.

Minusta on kohtuutonta että ensin raadat vuosikausia elättäksesi itsesi ja tukeaksesi nettomaksajana yhteiskuntaa, et saa takaisin, kun sitä tarvitsisit.

Hallituksen olisi kohtuullistettava tätä Niin esimerkiksi, että asettaa kuukausi tai vuosirajoitteita asumistukeen niille joilla on omaisuutta.

Vierailija
265/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää niille, jotka ovat lapselle opintoja ajatellen sääatäneet tilille/sijoittaneet. Opiskelijat saavat yleistä asumistukea.

No jos on kerta opintoja varten säästetty, niin silloinhan ne tulee nimenomaan just siihen tarkoitukseen, kun ne opiskellessaan käyttää esim siihen vuokranmaksuun.

Vain tosi rikkaat pystyy lahjoittamaan lapsilleen yli 10 000 euroa opintoja varten. Minun äitini lahjoitti molemmille pojilleni 5000 euroa 15 vuoden aikana. Itsellä ei olisi ollut varaa säästää mitään.

Ei. Vain tosi pienituloiset eivät pysty keräämään lapselleen 10000 varallisuutta. Tämä on 44€/kk per lapsi 19v aikana. Tuon säästämiseksi ei tarvitse olla tosi rikas vaan ihan tavalliset tulot riittää. 44€/kk saa hassattua huomaamatta melko moneen asiaan (alkoholi, tupakka, ruoka, lemmikit, ...) että vain ne joilla ei ole varaa noihin eivät tätä pysty säästämään niin halutessaan. Tosi rikkaiden vanhempien lasten varallisuus on ihan toisissa numeroissa.

Vierailija
266/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen on rahanpesua.

Vierailija
267/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se pitää ollakin.

Vierailija
268/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pääkaupunkiseudulöa moni tulee pois muuttamaan

Vierailija
269/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli en siis ota vanhempieni perintöä vastaan, koska se menisi pelkkään asumistukeen. Köyhä sairaseläkeläinen olen. Perintö menee varakkaammalle veljelleni, joka on terve ja työssäkäyvä.

Näin meitä köyhiä rangaistaan: se, jolla jo on niin annetaan ja se jolla ei ole, otetaan pois sekin mitä on

Siis et halua käyttää perimiäsi rahoja vuokraan, vaan muiden pitäisi maksaa se ja sun sitten laittaa perintörahat johonkin kivaan? Kerrotko vielä, että mikä tässä oli se sun logiikka?

Mutta hyvätuloiset saa verovähennystä kodin siivouksen ostoon.

Laiska rakennekynsi mamma ei jaksa siivota edes kotiaan.

Vierailija
270/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää niille, jotka ovat lapselle opintoja ajatellen sääatäneet tilille/sijoittaneet. Opiskelijat saavat yleistä asumistukea.

No jos on kerta opintoja varten säästetty, niin silloinhan ne tulee nimenomaan just siihen tarkoitukseen, kun ne opiskellessaan käyttää esim siihen vuokranmaksuun.

Vain tosi rikkaat pystyy lahjoittamaan lapsilleen yli 10 000 euroa opintoja varten. Minun äitini lahjoitti molemmille pojilleni 5000 euroa 15 vuoden aikana. Itsellä ei olisi ollut varaa säästää mitään.

Höpö höpö. Todella monet keskituloiset säästävät lapsilisät lapsilleen.

Vierailija
271/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota perintö vastaan vastaan ja käytä se omistusasunnon ostoon . Ota oikein pitkä laina-aika.

Millä rahalla siinä omistusaunnossa asuisin jos en ole oikeutettu asumistukeen? Sairaseläkkeeni on kansaneläkkeen tasolla ja asumistuki välttämätön. Ilman sitä joutuisin asunnottomaksi jonnekin veneen alle. En voi ottaa näillä tuloilla sitä riskiä, että asumistukeni lakkautettaisiin. Joten perintöä en uskalla ottaa vastaan

Vierailija
272/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvätuloiset saa verovähennystä kodin siivouksen ostoon.

Laiska rakennekynsi mamma ei jaksa siivota edes kotiaan.

Kun olin virastossa palkkatuella niin siellä oli töissä lihava nainen joka kehui, että hänellä käy kotisiivooja 😂😂😂😂😂

Vierailija
273/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Vain tosi pienituloiset eivät pysty keräämään lapselleen 10000 varallisuutta. Tämä on 44€/kk per lapsi 19v aikana. Tuon säästämiseksi ei tarvitse olla tosi rikas vaan ihan tavalliset tulot riittää. 44€/kk saa hassattua huomaamatta melko moneen asiaan (alkoholi, tupakka, ruoka, lemmikit, ...) että vain ne joilla ei ole varaa noihin eivät tätä pysty säästämään niin halutessaan. Tosi rikkaiden vanhempien lasten varallisuus on ihan toisissa numeroissa.

Tuolla 44€ ostaa jo parin viikon ruoat. Ei monellakaan ole varaa säästää ruokarahoista lasten opintoihin. Eikä todella pienituloisilla ole varaa kalliseen tupakkaan tai alkoholiin, etenkään jos on pieniä lapsia. Miksi aina oletetaan että köyhät/pienituloiset polttavat tupakkaa ja juovat alkoholia?

Vierailija
274/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin työttömäksi, kun määräaikaisuuttani ei uusittu. Sairastan syöpää. Sain perinnön, joka on 100 000€. Olen säästänyt tuota summaa tuleviin syöpähoitoihin, koska vaikuttaa siltä, että HUS ei enää kohta hoida minua.

Tässä voi käydä todella huonosti, jos joudun käyttämään säästöni muuhun kuin syöpäni hoitoon. Minun on tarkoitus palata työelämään, kun saan tervehduyttävän hoidon. Tähän on olemassa parantava hoito, mutta sitä ei juuri nyt saa.

Minusta on kohtuutonta että ensin raadat vuosikausia elättäksesi itsesi ja tukeaksesi nettomaksajana yhteiskuntaa, et saa takaisin, kun sitä tarvitsisit.

Hallituksen olisi kohtuullistettava tätä Niin esimerkiksi, että asettaa kuukausi tai vuosirajoitteita asumistukeen niille joilla on omaisuutta.

Kannatan syövän hoitamista ensisijaisesti sun omilla rahoillasi. Ei ole oikein, että muut maksavat hoitoasi ilman että laittaisit omiasi likoon. Jenkeissä on vakuutussysteemi, jolla vakuutuksen ostajat maksavat keskenään ne hoidot. Suomessa on sama systeemi sairausvakuutuksen muodossa, mikä on terveille hyvin halpa. 5% tuloista. Jenkkimalli on 20%.

Vierailija
275/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä nuoret, jotka ovat vielä opiskelijoita, tekevät välillä töitä ja saavat säästöön esim. oman asunnon ostoon tai aikovat elää seuraavat lukukaudet säästöillä, mutta pari kuukautta voi olla säästöjä rajan yli. Näillä joilla siis ei paljon ole tuon rajan yli omaisuutta. Oman asunnon omarahoituksen säästäminen on hankalaa ja ainakin venyy, kun pitää käyttää ne säästöt pois ekana asumiseen. Mutta eihän voi tietää, mihin kukakin säästää. Ehkä omaisuusraja pitäisi olla vähän isompi, esim. 30000 ennenkuin asumistukea ei saisi. Tietääkseni ASP-tililtä ei saa edes kesken kaiken nostaa rahaa pois, tai ainakin tulee jotain seurauksia säästösopimuksen rikkomisesta.

Asp tilin voi lopettaa koska tahansa.

Ja miksi ihmiset ei ota yhtään asioista selvää vaan vauhkoontuvat suuna päänä heti? Mun mielestä varallisuus saisi vaikuttaa vieläkin rankemmin asumistukeen. Ei säästäminen ole mikään absoluuttinen oikeus silloin, kun ei ole varaa edes välttämättömiin kuluihinsa.

Säästäminen estää sen että ihminen joutuu pikavippikierteeseen ja on kymmeniä vuosia poissa pelistä ja tukien varassa. Säästämiseen pitäisi ennemminkin kannustaa. Nyt siitä tehdään pahe. Aivan helvetin outo suunta.

10 000 euron säästösumma on iso . Minulla ei ole koskaan ollut sellaista summaa säästössä. Miten köyhä sen saisi säästöön? Ja ei kannata säästää enempää, jos ei kerta ole vara maksaa vuokraansa.

Vierailija
276/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta hänhän voisi esimerkiksi ostaa perintörahoilla oman asunnon, jonka jälkeen yhteiskunnan ei tarvitsisi enää maksaa hänen kallista vuokraansa, vaan korkeintaan hieman avustaa huomattavasti pienemmässä yhtiövastikkeessa. TÄMÄ olisi yhteiskunnan kannalta järkevämpää.

Tämä. Yhteiskunnalle tulisi rahallisesti edullisemmaksi maksaa ennemmin tukea pienempään omistusasunnon vastikkeeseen kuin kalliiseen vuokra-asunnon vuokraan. Mutta ilmeisesti kyseessä on Kokoomukselle ideologinen asia: eivät halua, että pienituloinen/köyhä saisi omistaa mitään

Vierailija
277/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pääkaupunkiseudulöa moni tulee pois muuttamaan

Ja työvoimapula pahenee kun ihmisillä ei ole enää varaa asua pääkaupunkiseudulla, jos ei ole ylempää keskiluokkaa. Kuka tekee jatkossa esim siivoustyöt tai ajaa bussia?

Vierailija
278/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ajattelin että perintörahoilla voisin ostaa oman asunnon ja näin yhteiskunnan ei tarvitsisi maksaa niin paljon asumistukea kuin vuokra-asuntoon koska edullinen vastike. Mutta jatkossa joudun nostamaan täyden asumituen jotta on varaa asua vuokralla (kunnan asunto on) koska omistusasuja ei enää olekaan oikeutettu asumistukeen

Yhteiskunnalle tulee siis kalliimmaksi maksaa asumistukea kalliiseen vuokra-asuntoon kuin halvempaan omistusasuntoon. Eli minä tulen jatkossa kalliimmaksi yhteiskunnalle kuin tulisin omistusasujana

Halvimmaksi kai se tulisi, että maksat ihan itse sen mitä tarvii maksaa. Miksi näin ei ole?

Vierailija
279/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn nyt, onko totta, että itse asiassa vasta 50 000 euroa peruu tuen kokonaan eli sen alle säästöt vain leikkaavat tukea? Leikkaaminen ja peruminen kokonaan ovat kaksi eri juttua.

Vierailija
280/878 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntovarallisuus valuu pikkuhiljaa ylemmälle keskiluokalle ja rikkaille. Mutta iso osa kansasta kai haluaa amerikkalaistyylisen yhteiskunnan koska niin moni äänesti Kokoomusta