Mihin työhön ajattelette että kaltaiseni 37v pitkäaikaistyötön ilman koulutusta (pelkkä lukio) työllistyy? Työhistoriani on alle vuoden pituinen :D
Niin, jos kerran kaikille on kohta töitä, niin mihin sitten työllistyisin? :DD
M37
Kommentit (323)
AP:n huoli ei siis ole se, että voih mistähän minulle töitä löytyisi, vaan pelko että joutuu nyt töihin. Minun mielestäni hänen kaltaisiaan ei pitäisi elättää sentilläkään.
Postiin pääset varmasti vuokrafirman kautta tekemään jonkun pätkän. Teretulemas!
Jotain sinun on itse tehtävä elämällesi, koska enää et saa jatkaa valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulle järjestetään pikakoulutus hoito-alalle. Vuodessa opit pyyhkimään joko lasten tai vanhusten peppuja.
sori mut pikakoulutusta ei ole. Se on 3 vuotta vähintään, ainakin peruskoulupohjalta. Se tässä itteenikin ärsyttää. Kuka ottaa keski-ikäisenä 3 vuotta elämästään jollain amiskan opintotuella 200 euroo/kk ja eläis sillä sen 3 vuotta? Ois pakko olla opintolaina tms. Mieti jos on perhettä?Ei mitään järkee.
Jos oikeesti OISIKIN joku 6 -9kk pikakoulutus minkä vois suorittaa esim. netin kautta mistä tahansa, esim. lapin perukoilta, niin moni vois ainakin kokeilla tuotakin alaa.
tämä ap ei ole yhtään sen huonompi yhteiskunnalle, kun esim. tänään hesarissa ollu väitöskirjatekijä, joltain erikoiselta alalta (ympäristö...) joka ei tule myöskään työllistymään muualle kun siivoojaks. Että oikeestaan paljon fiksumpi on ap, ei ole opintolainaa niskassa satoja tonneja.
Älä aliarvioi itseäsi, eikö Haavistollakin ole koulutuksena ylioppilastutkinto. Ja porskuttaa siellä sun täällä. Meillä jokaisella on vain tämä päivä, aseta tavoite, ota suunta sitä kohti ja lähde etenemään. Aloita jostain ihan uudesta mihin kykenet. Kuljetusala, myymälät, vapaaehtoistyö, tai jotain.
Lukiotodistuksen ja ylioppilastutkinnon arvosanoja voi korottaa. Niin tekee tyttöreni työn ja vauvanhoidon ohessa. Hänellä on ulkomailla hankittu yliopistotutkinto, mutta haluaisi vielä vaihtaa alaa.
Vätysten valitus on ärsyttävää.
Itse osaat parhaiten ratkaista ongelmasi, joten toivon, että sinua kovasti kannustetaan siihen.
Juuri tällaisten takia tämä hallitus tarvittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene työkkärin kustantamana opiskelemaan itsellesi ammattia akk:een? Aiotko kituuttaa koko loppuelämäsi?
Orpon hallitus lakkauttaa aikuiskoulutustuen.
No eihän sitä muutenkaan työttömille makseta. Siinä vaaditaan olemassa oleva työpaikka, jossa on ollut vähintään vuoden ja muutenkin työuraa pitää olla takana 8 vuotta. Ilmeisesti nyt taas purnataan asiasta, josta ei oikeasti edes mitään tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tahtoa on, niin työllistyt kuule aivan varmasti. Et ole mitenkään vanha, olet nuori vielä. Onhan näitä esim. oppisopimuksella johonkin, tehtaaseen esimerkiksi. Teollisuudessa on kova työvoiman tarve. Aivan varmasti pääset töihin, jos selvität huolellisesti eri mahdollisuuksia etkä ole liian kranttu. Nouset aamulla motivoituneena ja käytät tilaisuutesi.
Aloittaja on tehnyt selväksi, ettei hänellä ole tahtoa.
Ongelma on siis jossain muussa kuin työllistymismahdollisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Millä tekosyyllä perustelet sen, ettet ole tuohon ikään mennessä hankkinut koulutusta? Kouluttautumattoman kuusikymppisen vielä jotenkin ymmärtäisin, mutta 80-luvulla syntyneen? Jotakin on täytynyt mennä kohdallasi pahasti vikaan, että sinusta tuli tuollainen näköalaton vetelys.
En ole ap, mutta olen myös 80-luvun lopulla syntynyt ja vain peruskoulun käynyt. Sairastan persoonallisuushäiriötä. En näe mitään pointtia ottaa opintovelkaa sitä varten että _ehkä_ pääsisin töihin tienaamaan palkkaa jota en oikeastaan edes tarvitse, koska Kela-masseillakin tulen toimeen ja viihdyn parhaiten yksin korona oleskellen.
Rekkakuskeja tarvitaan, mutta siinä ei nössykkä pärjää.
Metsänhoitoyhdistykselle taimia istuttamaan tai ojia raivaamaan raivaussahalla. Ei vaadi koulutusta.
Varastolle, tehtaisiin, siivousfirmoihin, puhelinmyyntiin, marjatiloille yms. haetaan jatkuvasti työntekijöitä ja kokemusta tai koulutusta ei vaadita. Se että sinulle ei tuolla työ- ja opiskeluhistorialla töitä voisi löytyä, on ihan oman pääsi keksintö. Asenne ratkaisee näissä monesti.
Mikset ole tuohon ikään mennessä opiskellut tai tehnyt mitään? Lähde opiskelelaan itsellesi ammatti.
Toki siivoushommiin pääsee varmaan lukiopohjaltakin.
Onko ap ammattivalittajan lähisukulainen?
Mulla on 3 ammattitutkintoa enkä siltikään pääse töihin. Merkonomin tutkinto on liian vanha että sillä enää mitään töitä sais. Perhepäivähoitajan tutkinnostakaan ei mitään hyötyä kun ei täällä maaseudulla oo mitään lapsia jotka tulis hoitoon. Opiskelin vielä lastenohjaajaksi mutta eihän niistä ole pulaa muuta kuin jossain etelä-suomessa. Muuttaa ei voi koska sitten taas puoliso jää työttömäksi eikä se ole kannattavaa koska tienaa mua reilusti enemmän. Ikää mulla jo 38v. En todellakaan jaksa enää opiskella neljättä tutkintoa eikä täällä "keskellä ei mitään" ole edes mitään ammattikorkeakouluja. Töihin olis kyllä mukava päästä mutta ku ei niin ei.... :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene työkkärin kustantamana opiskelemaan itsellesi ammattia akk:een? Aiotko kituuttaa koko loppuelämäsi?
<
tulot romahtavat opiskellessa, joten ei kannata.
ap
Nerokasta ajattelua. Jos työikää on jäljellä noin 30 vuotta, niin silti valitset työttömänä makailun mieluummin kuin ansiotyön, jos tuon palkkatyön saavuttamiseksi täytyisi ensin elää 2-4 vuotta pienemmällä tuella. Laskepa joskus huviksesi, mikä on erotus, jos saa vajaat 1000 euroa kuussa 30 vuotta, versus vaikkapa 2500 euroa kuussa 28 vuotta.
En ole ap, mutta minun kannaltani olennaisin ero on se että töissä käymällä käyttäisin tuossa skenaariossa 52 976 tuntia aikaani jossakin missä en todennäköisesti viihdy ja työmatkat päälle. Perillisiä minulla ei ole, joten nuukasti elämällä noista rahoista jäisi älyttömästi säästöön, ja sitten kun kuolisin niin valtio perisi nuokin massit. Olisipa todella fiksua kerrassaan.
Ei ole..
AKK on aikuiskoulutuskeskus
AMK on ammattikorkeakoulu
Termit haltuun...