Mihin työhön ajattelette että kaltaiseni 37v pitkäaikaistyötön ilman koulutusta (pelkkä lukio) työllistyy? Työhistoriani on alle vuoden pituinen :D
Niin, jos kerran kaikille on kohta töitä, niin mihin sitten työllistyisin? :DD
M37
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Lukiotodistuksen ja ylioppilastutkinnon arvosanoja voi korottaa. Niin tekee tyttöreni työn ja vauvanhoidon ohessa. Hänellä on ulkomailla hankittu yliopistotutkinto, mutta haluaisi vielä vaihtaa alaa.
Vätysten valitus on ärsyttävää.
Ei voi keski-ikäisenä. Se vanha yo-todistus on arvoton. Sillä ei mennä mihinkään kouluun näinä vuosina enää.
"Vätys"? Tyttäresi on vätys. Ei päässyt edes suomalaiseen kouluun. Kuule, hän ei tule työllistymään ulkomaisella koulutuksella suomessa mihinkään. Että varaudu elättämään vätyksesi perhettä koko ikäs Taatusti teet sitä jo nyt,.
Olisiko aika ottaa hieman vastuuta omasta elämästään?
Vierailija kirjoitti:
Varastolle, tehtaisiin, siivousfirmoihin, puhelinmyyntiin, marjatiloille yms. haetaan jatkuvasti työntekijöitä ja kokemusta tai koulutusta ei vaadita. Se että sinulle ei tuolla työ- ja opiskeluhistorialla töitä voisi löytyä, on ihan oman pääsi keksintö. Asenne ratkaisee näissä monesti.
Nuo mainitsemasi hommat on kaikki p-hommia joissa et tienaa juuri mitään mutta kuolet henkisesti joka päivä ja odotat vain viikonloppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varastolle, tehtaisiin, siivousfirmoihin, puhelinmyyntiin, marjatiloille yms. haetaan jatkuvasti työntekijöitä ja kokemusta tai koulutusta ei vaadita. Se että sinulle ei tuolla työ- ja opiskeluhistorialla töitä voisi löytyä, on ihan oman pääsi keksintö. Asenne ratkaisee näissä monesti.
Nuo mainitsemasi hommat on kaikki p-hommia joissa et tienaa juuri mitään mutta kuolet henkisesti joka päivä ja odotat vain viikonloppuja.
No sitten tarvii opiskella joku ammatti joka kiinnostaa, jos nuo eivät kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene työkkärin kustantamana opiskelemaan itsellesi ammattia akk:een? Aiotko kituuttaa koko loppuelämäsi?
<
tulot romahtavat opiskellessa, joten ei kannata.
ap
Nerokasta ajattelua. Jos työikää on jäljellä noin 30 vuotta, niin silti valitset työttömänä makailun mieluummin kuin ansiotyön, jos tuon palkkatyön saavuttamiseksi täytyisi ensin elää 2-4 vuotta pienemmällä tuella. Laskepa joskus huviksesi, mikä on erotus, jos saa vajaat 1000 euroa kuussa 30 vuotta, versus vaikkapa 2500 euroa kuussa 28 vuotta.
En ole ap, mutta minun kannaltani olennaisin ero on se että töissä käymällä käyttäisin tuossa skenaariossa 52 976 tuntia aikaani jossakin missä en todennäköisesti viihdy ja työmatkat päälle. Perillisiä minulla ei ole, joten nuukasti elämällä noista rahoista jäisi älyttömästi säästöön, ja sitten kun kuolisin niin valtio perisi nuokin massit. Olisipa todella fiksua kerrassaan.
Miksi muut elättävät sinua?
Täytyy sanoa, että en ole oikeasti uskonut, mikä logiikka noilla eläteillä on perustella oikeuksiaan Kelan tukiin. Luoja ei tuota rahaa taivaasta tiputa. Veronmaksajat kustantavat ikilomailut.
Kyllä sitä p-hommia tekemällä elätetään tässä maassa koko p-porukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 3 ammattitutkintoa enkä siltikään pääse töihin. Merkonomin tutkinto on liian vanha että sillä enää mitään töitä sais. Perhepäivähoitajan tutkinnostakaan ei mitään hyötyä kun ei täällä maaseudulla oo mitään lapsia jotka tulis hoitoon. Opiskelin vielä lastenohjaajaksi mutta eihän niistä ole pulaa muuta kuin jossain etelä-suomessa. Muuttaa ei voi koska sitten taas puoliso jää työttömäksi eikä se ole kannattavaa koska tienaa mua reilusti enemmän. Ikää mulla jo 38v. En todellakaan jaksa enää opiskella neljättä tutkintoa eikä täällä "keskellä ei mitään" ole edes mitään ammattikorkeakouluja. Töihin olis kyllä mukava päästä mutta ku ei niin ei.... :/
Miksi et opiskelisi neljättä tutkintoa, kun ei ole muutakaan tekemistä? En oikein ymmärrä tuollaista asennetta. Eihän nuo tutkinnot mitä olet opiskellut mitenkään kovin vaativia ole olleet. Lyhyitä koulutuksia vielä esim joku lastenohjaaja ja onko perhepäivähoitajakin? Etkö muka keikkatöitä päiväkodista saisi?
Mielestäni 3-vuotta kestävä ammattikoulutus ei ole lyhyt.
Keikkatöitä olen tehnytkin. Mutta kuka haluaa keikkailla koko loppuelämänsä. Eikä keikkailu nyt onnistu tässä elämäntilanteessa. Keikat tarkoittaa täällä päin ainakin sitä että työhön kutsu voi tulla vaikka 2tunnin varoitusajalla ja näitä ne yleensä onkin. Mutta ei onnistu nyt kun omat lapseni ovat 2v ja 3v. En saa niille hoitopaikkaa niin lyhyellä varoitusajalla. Eikä ole järkeä pitää kokoajan hoidossa kun päivähoitomaksut on niin suuret.
Onko tämä Kokoomuksen aloittama viestiketju, jolla voidaan perustella köyhien kyykytystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mene työkkärin kustantamana opiskelemaan itsellesi ammattia akk:een? Aiotko kituuttaa koko loppuelämäsi?
<
ap
Nerokasta ajattelua. Jos työikää on jäljellä noin 30 vuotta, niin silti valitset työttömänä makailun mieluummin kuin ansiotyön, jos tuon palkkatyön saavuttamiseksi täytyisi ensin elää 2-4 vuotta pienemmällä tuella. Laskepa joskus huviksesi, mikä on erotus, jos saa vajaat 1000 euroa kuussa 30 vuotta, versus vaikkapa 2500 euroa kuussa 28 vuotta.
En ole ap, mutta minun kannaltani olennaisin ero on se että töissä käymällä käyttäisin tuossa skenaariossa 52 976 tuntia aikaani jossakin missä en todennäköisesti viihdy ja työmatkat päälle. Perillisiä minulla ei ole, joten nuukasti elämällä noista rahoista jäisi älyttömästi säästöön, ja sitten kun kuolisin niin valtio perisi nuokin massit. Olisipa todella fiksua kerrassaan.
Koska systeemi (ja minä) on/olen sairas ja kaikilta vaaditaan joko 110 % tai ei mitään. Jos löytäisin esim. duunin jossa täyden työajan palkka on 3 000 e mutta jossa en viihdy, voisin tehdä 3-päiväistä työviikkoa ja nostaa 1800 e palkkaa. Tulisin toimeen silläkin ja jäisi vielä säästöönkin, mutta työnantajille se ei käy.
Kokoomuksen pj
Vihreiden pj
Kunnanjohtaja
Opettaja, alalla ei ole väliä
Onhan näitä, yhteistä kaikille on että käytännöstä ei tarvii tietää yhtään mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatusleikki aplle: jos viikon päästä kaikki tuet lakkautettaisiin, mitä tekisit?
Varmaan varastaisin ruokani, ja muuttaisin asumaan johonkin hylättyyn kiinteistöön tai tyhjillään olevan asuntoon.
Kokeilisin kaikki laittomat keinot rahan hankkimiseen.ap
Mutta hurjimmissakaan unelmissa et kuitenkaan jaksaisi edes tuota. Katsos kun sitten pitäisi tehdä jotain, esim. muuttaa tai etsiä ihan itse joku hylätty paikka. Eikä kukaan varmaan auta löytämään niitä ruokia joita voisit rauhassa varastella. Tai siis kuka maksaa sille tyypille joka varastaa sun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
ap
Koska systeemi (ja minä) on/olen sairas ja kaikilta vaaditaan joko 110 % tai ei mitään. Jos löytäisin esim. duunin jossa täyden työajan palkka on 3 000 e mutta jossa en viihdy, voisin tehdä 3-päiväistä työviikkoa ja nostaa 1800 e palkkaa. Tulisin toimeen silläkin ja jäisi vielä säästöönkin, mutta työnantajille se ei käy.
Tuo on todellinen ongelma, että työnantajille ei käy osa-aikaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
ap
Noh, ainakin tajusit jättää perilliset hankkimatta. Valitettavasti "sitten kun kuolisit" on toiveajattelua - olisipa fiksua kerrassaan hyväksyä se, että hengen heität vaikka et jaksaisi aikaasi tuhlata.
Toivottavasti pitkäaikaistyöttömien mahdollisuutta opiskeluun parannettaisiin. Tarvittais lisää oppisopimuskoulutusta, että saataisiin ihmisille uutta osaamista, jonka avulla voisi työllistyä.
Olisko tässä ap:lle yksi vaihtoehto: https://ura.vevex.fi/
Siinä on firma, joka tekee kylppäreihin pientä pintafiksausta. Puhdistus, saumojen vaihto, nanopinnoistus. Noihin hommiin ne kouluttaa työntekijät itse. Itsenäistä ja siistiä työtä. Mut pitäis olla innokas, oppimishaluinen ja asenne kohdillaan.
Ap:lla on ilmeisesti ongelmana, että hän on jo menettänyt toivonsa eikä uskalla yrittää. Suojelee itseään pettymyksiltä sillä. Oon itsekin ollut tuossa jamassa. Se on jonkinlainen hermostollinen lamaannus, missä valmistaudutaan kuolemaan, kun koetaan, että taistelu on turhaa. Siitä voi olla vaikea päästä sellaiseen tsemppi/taistelu -moodiin ilman ulkopuolista tukea. Ja pitkäaikaistyöttömän voi olla ihan toivotonta saada itselleen apua julkiselta puolelta. Minua auttoi, kun pääsin miehen rahoilla tutkimuksiin (ADHD) ja diagnoosin jälkeen olen rampannut myös psykologilla ja nepsyvalmentajalla ja nyt jopa Kela myönsi minulle neuropsykologista kuntoutusta opintojen tueksi.
Oletko ap miettinyt mikä sinulla on ollut syy, että ne koulut on jääneet kesken? Sanoit, ettei kiinnostanut? Ja se mihin halusit, et päässyt? Miksi luovutit siinä kohtaa etkä yrittänyt uudestaan? Itellä nepsyongelmat aiheuttaa ongelmia toiminnanohjaukseen ja varsinkin ADHD on sellainen, että kun ei kiinnosta, niin ei todellakaan kiinnosta. Ei mulla nuorena tullu opinnoista mitään. Nyt diagnoosin, lääkityksen ja kuntoutuksen kanssa alkaa sujua paremmin, mut on tässä vielä paljon työsarkaa kun yleinen epäonnistuminen/alisuoriutuminen/työelämän hyljeksimänä oleminen on tehnyt tuhojaan itsetunnolle.
Ap:n pitäis ensin päästä siihen, että hän itse pystyy uskomaan siihen, että hänestä on vielä johonkin. Sen jälkeen pitäis tehdä töitä sen eteen ja vasta kun on hankkinu sitä työelämän kaipaamaa osaamista tulee sitten se kohta, missä pitäis pystyä työnantajalle vakuuttamaan, että minusta on vielä johonkin ja mut kannattaa ottaa hommiin. Uskon että moni pitkäaikaistyötön on samassa tilanteessa, että oma uskokin alkaa olla mennyttä. Näihin ihmisiin pitäis panostaa sen sijaan että haikaillaan jotain halpatyövoimaa ulkomailta! Nää on suomalaisia, jotka osaa meidän kielen ja tuntee meidän kulttuurin. Niiden perheet ja suku on jo täällä, ei tarvittais enää mitään perheen yhdistämistä eikä tulis lisää vieraskielisiä kouluihin ja päiväkoteihin.
Aloitus taitaa olla feikki. Kuka täällä nyt kyselisi aloittajan asiaa, lysmyä. Ettei vain olisi toimittaja. Ryhdy tutkivaksi journalistiksi, ellet jo ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluttaudu lähihoitajaksi.
Miksi olet muuten viettänyt melkein 20 vuotta hankkimatta koulutusta?
Ikäuodet 17-21 meni lukiossa ja armeijassa.
22-24v olin koulussa jonka keskeytin.
25-26v olin toisessa koulussa jonka keskeytin.
noiden välissä joitakin kuukausia/puoli vuotta työttömänä.Joten 10v on lähempänä toimetonta aikaa kuin 20v.
Ei vain kiinnostanut nuo koulut.
ap
Koulut ei kiinnosta eikä työ kiinnosta. Ei mitään perspektiiviä elämälle. Onhan näitä vetelehtijöitä vaikka kuinka paljon Suomessa kun tukia saa kaikkeen. Etkö häpeä yhtään?
Mitä ihmettä 37v on vielä nuori. Hae kouluun, niitäkin on missä saa opiskella työttömyystuella. Esim labrahoitajista on pula. Valmistut 3vuodessa ja alat saada oikeaa palkkaa.
On se hyvä että juuri sinunlaisesi pakotetaan liikkeelle ja työelämään uuden hallituksen keinoin.
Usko pois se kannattaa.
Sossuloisten trololoooo. Saat ap 0/5.
Miksi et opiskelisi neljättä tutkintoa, kun ei ole muutakaan tekemistä? En oikein ymmärrä tuollaista asennetta. Eihän nuo tutkinnot mitä olet opiskellut mitenkään kovin vaativia ole olleet. Lyhyitä koulutuksia vielä esim joku lastenohjaaja ja onko perhepäivähoitajakin? Etkö muka keikkatöitä päiväkodista saisi?