Mihin työhön ajattelette että kaltaiseni 37v pitkäaikaistyötön ilman koulutusta (pelkkä lukio) työllistyy? Työhistoriani on alle vuoden pituinen :D
Niin, jos kerran kaikille on kohta töitä, niin mihin sitten työllistyisin? :DD
M37
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista ettei sulla ole mitään koulutusta lukion jälkeen? Ja miten on mahdollista, että saat työmarkkinatukea vuodesta toiseen ilman, että pistävät sinut töihin välillä?
Tunnen kaksi henkilöä, jotka ovat noin samanikäisiä ja ovat käyneet pelkän peruskoulun. 80-luvun lopulla syntyneissä niitä on yllättävän paljon. Mistähän johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatka koulutusta. Niin tein suunnilleen samanlaisessa tilanteessa 36-vuotiaana. Nyt 12 vuotta hyvässä työssä.
Irtisanoutunut kouluista jo kauan sitten.
ap
Noin lyhytjänteiselle ihmiselle annetaan varmaan jotain teidenvarsien siivousta kelan pakkotyöporukassa. Sut haetaan kotoa mukaan.
Hahahaha, kuka hakee? :DD
Nyt on varsinaisia vitsiniekkoja paikalla.
Jatka päiväuniasi.
ap
Taidankin perustaa tienvarsien siivousfirman.
Ne panttipullot ei sitten kuulu työntekijöille.
Jos ei kiinnosta, niin voidaan siivota sut sieltä sillan altakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoituskaan että Ap työllistyisi palkkatöihon. Ilmainen orjatyö sen sijaan tulossa ap:lle...
Toivottavasti. Siinä on saanut kekkaloida 20 vuotta kunniakansalaisena ilman ty;n tuskan häivääkään. Aika maksaa takaisin yhteiskunnalle.
12* vuotta.
Lukisit viestit läpi.
17veenä olin juuri aloittanut lukion.
ap
Kumma ettei TE-toimisto ole jo käynyt kiinni. Mieti mikä sinua kiinnostaa ja sitten hakeudut opiskelemaan. Yo-arvosanoja voit vieläkin korottaa.
Aloita oma yritys. On yritysmalleja, joissa alkuun pääsee ihan muutamalla satasella. Netissä on valtavasti ilmaista tietoa ja youtubesta löytyy tutoriaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskellessa voit hakea osa-aikatyötä, joka työttömänä ei kannattaisi.
Ei kolmikymppisenä jaksa enää sekä opiskella täysipäiväisesti että työskennellä.
Kyllä jaksaa. Olen kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistys enää korkeintaan hyllyttäjäksi kauppaan.
Ei siihenkään pääse noin vain, jos on hypertyötön. En pääse edes tradenomina, 15v työttömyyttä. Siivoojaksikaan en pääse.
Ei näitä töitä saa vastavalmistuneetkaan tradenomit. Ihan Tradenomin töitä kannattaa hakea.
Lähihoitajaksi pääset kyllä, vaikka et olisikaan alalle soveltuva. Sinne pääsee ihan jokainen ja ottavat riemusta kiljuen töihin. Alalla myös tienaa jos vaan haluaa tehdä töitä.
Mitä osaat tehdä? Yritys pystyyn ja pese vaikka ikkunoita.
Jos koulutusta ajattelee, niin tuossa iässä ihan mitä tahansa ehtii vielä opiskella.
Jos tahtoa on, niin työllistyt kuule aivan varmasti. Et ole mitenkään vanha, olet nuori vielä. Onhan näitä esim. oppisopimuksella johonkin, tehtaaseen esimerkiksi. Teollisuudessa on kova työvoiman tarve. Aivan varmasti pääset töihin, jos selvität huolellisesti eri mahdollisuuksia etkä ole liian kranttu. Nouset aamulla motivoituneena ja käytät tilaisuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Millä tekosyyllä perustelet sen, ettet ole tuohon ikään mennessä hankkinut koulutusta? Kouluttautumattoman kuusikymppisen vielä jotenkin ymmärtäisin, mutta 80-luvulla syntyneen? Jotakin on täytynyt mennä kohdallasi pahasti vikaan, että sinusta tuli tuollainen näköalaton vetelys.
Näitä on paljon. Jos kotona ei katsottu, että nuori pääsee kouluun tai menee töihin, niin silloin jäätiin peruskoulun jälkeen ilmaan roikkumaan. Meillä oli (ja on varmasti edelleen) ongelma juuri näiden henkilöiden syrjäytymisen kanssa. Heille ei ollut palveluita mitkä olisivat auttaneet elämään kiinni. Olemassa olevat oli tarkoitettu vanhemmille ja kun nuorille saatiin omia, niin ne suunnattiin suoraan 90-luvulla syntyneille, jolloin 80-luvulla syntyneet jäivät edelleen ilman palveluita.
Maassa, missä on ilmainen koulutus, miten kehtaat olla kouluttamaton? Ona vikasi, jos elämäsi vaikeutuu. Ei meillä ole velvollisuutta kustantaa sinulle kivaa elämää.
Ap on tänne ennenkin kirjoitellut. Mikään ehdotettu työ tai koulutus ei kelpaa.
En voi kuin kovasti ihmetellä kuitenkin sitä tietynlaista ylimielisyyttä, mikä ap: n viesteissä näkyy. En tajua että mistä se kumpuaa. Toisin sanoen, että millä ihmeen lihaksilla hän halveksii työssäkäyntiä, opiskelua, itsenäisyyttä, oman elämänsä toteuttamista mitä me muut tehdään?? Kun faktisesti hän itse ei tee mtn, missään, ei tienaa, ei maksa itse mistään mitään, on vaan käsi ojossa ottamassa..
Onneksi nykyään ihmiset sanoo jo ihan suoraan ja avoimesti että kuolkaa työttömät pois jollette käy töissä. Sitten ne ihmiset jossain vaiheessa vahingossa vilkaisevat peiliin ja huomaavat miten musta sydämensä on. Toivottavasti järkyttyvät sisäisestä rumuudestaan ja havahtuvat. Sitä odotellessa.
Kyllä sinä voit ryhtyä yrittäjäksi, taiteilijaksi tai mennä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kolmikymppisenä jaksa enää sekä opiskella täysipäiväisesti että työskennellä.
Mun täytyy sanoa, että olet tainnut opiskella jotakin aika kevyttä alaa. Mulla ei todellakaan ollut kokopäiväisesti opiskellessa yhtään ylimääräistä aikaa. Olin kaksikymppinen ja lapseton, enkä olisi ehtinyt tehdä kaikkia tehtäviä, jos olisin käynyt töissä.
Opiskelin nuorena itse asiassa kahtakin eri alaa, joista toinen oli vielä sitovampi kuin tuo. Silloin kävin kämpillä vain nukkumassa.
Tai ehkä kyse on tavoitteista? Minä halusin myös oppia, en vain päästä rimaa hipoen läpi kursseista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun täytyy sanoa, että olet tainnut opiskella jotakin aika kevyttä alaa. Mulla ei todellakaan ollut kokopäiväisesti opiskellessa yhtään ylimääräistä aikaa. Olin kaksikymppinen ja lapseton, enkä olisi ehtinyt tehdä kaikkia tehtäviä, jos olisin käynyt töissä.
Opiskelin nuorena itse asiassa kahtakin eri alaa, joista toinen oli vielä sitovampi kuin tuo. Silloin kävin kämpillä vain nukkumassa.
Tai ehkä kyse on tavoitteista? Minä halusin myös oppia, en vain päästä rimaa hipoen läpi kursseista.
Mulla on useampia tutkintoja. Toinen ala työllistää yrittäjänä, toisella alalla vaaditaan 1-2 vuoden alan työkokemusta niin se alan ensimmäinen työpaikka on hankala saada. Vaikka olisi hyvä palkkaus ja normiduunit, en jaksa tuhlata aikaa niiden töiden hakuun, kun ei ole tarpeeksi alan työkokemusta ja työpaikkailmoitusten vaatimukset ei täyty. Nimittäin se koulutus ei riitä töiden saamiseksi vaan alan työkokemusta pitäisi olla. Teen nyt töitä itsenäisesti ja töitä, jotka itselleni kehitän. Koulutuksista on hyötyä töissäni, mutta ne koulutukset ei auta työllistymään perinteisiin palkkatöihin.
Miksi en voi jatkaa entiseen tahtiin?
Ei minulle kuitenkaan ole töitä tarjolla, joten ihan sama.
Tai jos joskus kovan yrittämisen jälkeen olisi joku "paskahomma", niin palkka on niin huono että sillä ei ole mitään eroa työttömyyteen. En kuitenkaan pystyisi tekemään niitä asioita joita edellytän että pitäisi pystyä jos tekisin täysipäiväisesti töitä.
Joten vaihtoehtoja ei oikein ole.
ap