Aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapaakärjestelmä loppuvat
Mitä mieltä? Minun on luovuttava monivuotisista haaveistani. Loppuelämä sitten tätä samaa kituuttamista.
Kommentit (95)
Täytyyhän se estää kouluttautuminen palkka-ammattiin, muuten ei saada tarpeeksi ilmaisia orjia
Pääsette tekemään sitä hoitotyötä leikatulla toimeentulotuella. :D
Kun edes tietäisi paljon opintotukea sun muuta sitten saa opintoihin, kun niihinkin on tulossa muutoksia. Todella vaikeaa suunnitella nyt tulevaisuutta. Epävarmuus nakertaa. :(
Onneksi on kesä ja olen duunissa. Jos tieto olisi tullut keskellä lukukautta, niin stressaisi ihan kohtuuttomasti.
Mutta luoja että alkoi ahdistaa.
Muistakaa, että ei nämä leikkaukset vielä varmoja ole. Itse veikkaan, että vuorotteluvapaa poistetaan, mutta aikuiskoulutustukea ei kokonaan. Sillä on niin iso merkitys esim. sote-alan ja varhaiskasvatusalan ylemmän korkeakouluasteen koulutuksissa. Ei varmasti saada enää esim. osastonhoitajia riittävästi, jos tuo tuki poistuu
Joka asiaan ei tarvita valtion tukea.
Olisihan se hölmöläisten hommaa jos esim. sote-alalle opiskelevat eivät saisi tätä tukea.
Opintovapaaoikeus silti säilynee?
Tuo oli aina minun suunnitelma b. Siis että jos jäisi työttömäksi, niin lukea uusi tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Opintovapaaoikeus silti säilynee?
Luulisi kun o n KVTESsissä
En ymmärrä. Ensin vaikeutetaan opiskelemaan pääsyä ensikertalaiskiintiöillä. Sitten poistetaan aikuiskoulutustuki.
Jos olet teini-iässä valinnut alan joka ei työllistä - tai joka ei enää työllistä - et voi vaihtaa suuntaa ja opiskella uutta ammattia.
Miten voi olla, että opin- ja työnhaluisia ihmisiä ammutaan tällä tavalla jalkaan?
Lisäksi on todennäköistä, että nämäkin uudistukset osuvat pahiten heikommasta sosioekonomisesta taustasta tuleviin. Sukunsa ensimmäisiin ylioppilaisiin jotka eivät ole osanneet tehdä oikeita valintoja teini-iässä, kuolevalta alalta tutkintonsa hankkineisiin, pienituloisiin duunareihin joiden kroppa ei enää kestä fyysistä työtä, tai sellaisiin jotka saavat vasta aikuisiällä elämänsä hallintaan ja haluavat ottaa sille uuden suunnan.
Ei tarttis leikata kaikesta, jos ne miljardit olis jääneet antamatta Italialle ja kumppaneille 🥴 Miettikäämme sitä. Kiitos, vasurit.
Elokuussa 2024 loppuu aikuiskoulutustuki.
eli rangaistaan iloisesti myös näitä veroja maksavia..voisi kuvitella, että ne joilla on tutkinto kesken voivat lukea sen loppuun = saavat loput tukikuukausista. Jännä nähdä miten jatkossa aikuisopiskelu kaavaillaan..työura kun pitäisi 40v tyypilläkin kestää siihen melkein 70v asti..niin mennääkö 50v samassa työpaikassa vai jääkö kaikki jatko-opiskelu yamkien varaan, joita hampaat irvessä tahkotaan työn ohella. Avoimen väylätkään paljon auta kun näissä suoritetaan n. 1/3 tutkinnosta jo työn ohella 2/3 suorittamiseen järkevässä ajassa olisi ihan paikallaan se 1-2v aikuiskoulutustuki, joka on yleensä vaatinut myös sen opintolainan noston. Pitääkin jäädä odottamaan, mitä kannattaa jo olemassaolevan tutkinnon päälle lukea tai sitten tyytyä samaan "virkaan" seuraavaksi 30v..Vuorotteluvapaa taas tarjoaa hyvän hengähdystauon ja tosiaan sille työttömälle mahdollisuuden päästä töihin siksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järjetöntä lopettaa aikuiskoulutustuki. Tuen avulla työttömät pystyivät opiskelemaan uuden ammatin ja työllistyä.
Nyt saavat maata passiivisena sohvan pohjalla kun mikään ei enää kannata.
Eikös aikuiskoulutustuen ehtona ole ollut vakituinen työpaikka? Eivät työttömät ole voineet sen varassa opiskella.
Mikäs sitten oli se tuki, jota työttömät ovat voineet tähän hyödyntää? Joku vähän vastaava heillekin on, että saa työttömyyskorvauksella opiskella jonkin aikaa, ei kuitenkaan koko tutkintoa vaan tyyliin 1,5-2 vuotta. Loppuukohan tämäkin mahdollisuus?
Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Ei ollut leikkauslistalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli aina minun suunnitelma b. Siis että jos jäisi työttömäksi, niin lukea uusi tutkinto.
Työtön ei saa aikuiskoulutustukea.
Itseasiassa aikuiskoulutustuen poistohan on nerokas ajatus. Ei lähde enää sairaanhoitajat kouluttautumaan uusille aloille vaan pysyvät alalla töissä.
Monet luokkanoususta haaveilijat äänestävät Kokoomusta, mutta mitä Kokoomus tekee? Estää luokkanousun. Hyväosaisuus täytyy olla jatkossakin periytyvää.
En ymmärrä miten aikuiskoulutustuen lakkauttaminen lisää työllisyyttä!? Selittäkää mulle.
Itse täytän aikuiskoulutustuen ehdot ja pääsin juuri opiskelemaan. Olen hakenut opintovapaata marraskuuhun 2024 asti ja virkaani on jo sijainenkin tuolle ajalle valittu. Aikuiskoulutustuen päätöstä ei vielä ole ja nyt todella hermostuttaa, miten sen myöntämisen kanssa käy ja jos se päättyy elokuussa 2024 ja joudun olla opintovapaani loppuun asti tulottomana.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun loppuvat!
T. Koulutusvastainen persu
Aikuiskoulutustuki oli mun viimeinen oljenkorsi päästä pois kauheasta työpaikasta, joka tuhoaa mun terveyden. Tuntuu kyllä aika musertavalta, että nyt mulla ei ole ulospääsyä tilanteesta.