Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapaakärjestelmä loppuvat

Vierailija
16.06.2023 |

Mitä mieltä? Minun on luovuttava monivuotisista haaveistani. Loppuelämä sitten tätä samaa kituuttamista.

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järjetöntä lopettaa aikuiskoulutustuki. Tuen avulla työttömät pystyivät opiskelemaan uuden ammatin ja työllistyä.

Nyt saavat maata passiivisena sohvan pohjalla kun mikään ei enää kannata.

Eikös aikuiskoulutustuen ehtona ole ollut vakituinen työpaikka? Eivät työttömät ole voineet sen varassa opiskella.

Mikäs sitten oli se tuki, jota työttömät ovat voineet tähän hyödyntää? Joku vähän vastaava heillekin on, että saa työttömyyskorvauksella opiskella jonkin aikaa, ei kuitenkaan koko tutkintoa vaan tyyliin 1,5-2 vuotta. Loppuukohan tämäkin mahdollisuus?

Minä ainakin lopetin yritystoiminnan ja vaihdoin alaa. Hommasin koulutuspaikan aikuisopistosta ja sain työkkärin päätöksellä opiskella päätoimisesti 1,5v työttömyyspäivärahalla.

Vierailija
22/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä erehdyin nuorena ja tyhmänä opiskelemaan hoitoalalle. Vähän vanhempana, kun tiesin mitä halusin hain korkeakouluun ja valmistuin sieltä. Tarkasti suunniteltuna aikuiskoulutustuki riitti melkein parille vuodelle, jonka jälkeen pääsin oman alan töihin. Ilman aikuiskoulutustukea olisin jäänyt hoitoalalle ja rikkonut kroppani. Oli jo aika kivuliasta olla töissä, mutta ei sieltä hoitoalalta pois pääse ennen kuin olet työkyvytön ja siinä vaiheessa ei mikään ala enää sovi.

Todella huono uudistus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on sanottu, että aikuiskoulutustuki loppuu?

Vierailija
24/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harmi! Aikoinaan itse pystyin opiskelemaan vasta 30+v juuri aikuiskoulutustuen avulla, pienituloisella perheellä kun ei ollut varaa elää yhden palkalla.

Nyt vävyni on haaveillut opinnoista mutta jos tuo menee läpi hän jää ikuisesti pienipalkkaiselle alalle ilman koulutusta. On kyllä kouluttautunut yliopistossa kotimaassaan mutta se ei kelpaa Suomessa eikä pidä alastakaan joten haluaisi opiskella ihan  muuta. 

Koulutuksesta ei saisi koskaan tinkiä!

Vierailija
25/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoomus tosiaan haluaa että ei tule enää ikinä yhtään ääntä vaaleissa heille. v1ttuilevat suomalaisille ihan kovalla kädellä, tuskin vieraan vallan allakaan olisi yhtään kurjempaa, tätäkö varten sotaveteraanit sotivat henkensä uhalla viime sodissa??!!

Vierailija
26/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen tavoite on kurjistaa suomalaisten elämää mahdollisimman paljon.

Vierailija
27/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt keskitytään työn tekemiseen.

Vierailija
28/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se juttu meni elinikäisestä oppimisesta..? Jokainen pysyköön siinä ammatissaan minkä on murrosiässä itselleen valinnut. Ei uskoisi, että eletään vuotta 2023.

Vierailija
29/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mulle. Aikuiskoulutustuessa oli muutenkin niin tiukat reunaehdot, että se oli syrjivä.

Vierailija
30/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on sanottu, että aikuiskoulutustuki loppuu?

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009662045.html "SUURIN yksittäinen leikkaus on aikuiskoulutustuen lakkauttaminen. Hallitus haluaa sen voimaan 2024, ja leikkaus vahvistaisi julkista taloutta 175 miljoonalla eurolla vuonna 2027."

Vierailija
31/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta viisikymppinen perheenäiti ei sitten saa enää hankkia uutta koulutusta ja kivempaa työtä.

Siinä meni sitten joiltakin työttömiltä viimeinenkin keino päästä oikeaan työhön, kun olisi päässyt vuorotteluvapaan sijaiseksi ja työssäolevilta viimeinen keino päästä vähäksi aikaa hengähtämään.

Vuorotteluvapaa oli sentään järkevä keino vähentää työttömyyttä, sillä vapaalla oleva ei ollut työtön , eikä ollut hänen sijaisensakaan.

Vierailija
32/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta viisikymppinen perheenäiti ei sitten saa enää hankkia uutta koulutusta ja kivempaa työtä.

Siinä meni sitten joiltakin työttömiltä viimeinenkin keino päästä oikeaan työhön, kun olisi päässyt vuorotteluvapaan sijaiseksi ja työssäolevilta viimeinen keino päästä vähäksi aikaa hengähtämään.

Vuorotteluvapaa oli sentään järkevä keino vähentää työttömyyttä, sillä vapaalla oleva ei ollut työtön , eikä ollut hänen sijaisensakaan.

Näin pienipalkkaisena ei ollut missään vaiheessa mahdollisuutta lähteä "vähän hengähtämään" oikeista töistä. Ei kerta kaikkiaan vain taloudellinen tilanne antanut periksi. No, työnantaja sitten maksoi saikkua ne burn out -vapaat....

Vierailija
33/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan järjetöntä lopettaa aikuiskoulutustuki. Tuen avulla työttömät pystyivät opiskelemaan uuden ammatin ja työllistyä.

Eikös aikuiskoulutustuen ehtona ole ollut vakituinen työpaikka? Eivät työttömät ole voineet sen varassa opiskella.

Mikäs sitten oli se tuki, jota työttömät ovat voineet tähän hyödyntää? Joku vähän vastaava heillekin on, että saa työttömyyskorvauksella opiskella jonkin aikaa, ei kuitenkaan koko tutkintoa vaan tyyliin 1,5-2 vuotta. Loppuukohan tämäkin mahdollisuus?

Sehän tässä on ollut väärin. Toiset voi opiskella työmarkkinatuella, jos virkailijalla sattuu olemaan hyvä päivä ja hyväksyy tämän sekä koulutuksen.

Vain työsuhteessa olevat on saaneet aikuiskoulutustukea ja sitä on saanut ihan mihin vaan opintoihin. Tällä on käyty lepäilemässä vuosi tai pari ja opiskelemassa jotain kivoja ei-työllistäviä aloja. Kaikki samalle viivalle.

Opiskelen monimuoto-opintoina sairaanhoitajaksi, työaika 80-100% ja opinnot tähän päälle. Aikuiskoulutustukea tarvitsen harjoittelujaksojen rahoittamiseen. Eli opinnot loppuvat jos tämä tuki lakkautetaan. Ainoa millä nykyistä työtä on jaksanut on ajatus valmistumisesta. Saa nähdä kuinka kauan pää kestää jos opiskelu pitää lopettaa, kohta varmaan täytyy muuttaa veneen alle asumaan.

Vierailija
34/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa toivo mulle henk. koht. on että tuota saataisiin edes vuodella lykättyä. Mulle olisi ensi vuodelle tukikuukausia jäljellä n. 8.

Ihan perseestä tämmöinen, kun on jo tehnyt suunnitelmat selviksi. 

Vierailija
35/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa ensi vuosi jo jos tuki lakkautetaan. 

Mä oon suunnitellut elämäni tuon varaan. Kuitenkin en mitään höpöhöpöä opiskele vaan ihan sote alaa ja työllistyn 100% opintojen jälkeen.

Itkettää!!!

Vierailija
36/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Vaatii työvoimaviranomaisten hyväksynnän. Kuka tahansa työtön ei saa tuota. Mutta tämä ei ole sama kuin aikuiskoulutustuki.

Vierailija
37/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa toivo mulle henk. koht. on että tuota saataisiin edes vuodella lykättyä. Mulle olisi ensi vuodelle tukikuukausia jäljellä n. 8.

Ihan perseestä tämmöinen, kun on jo tehnyt suunnitelmat selviksi. 

Luulen että jo aloitetut opinnot saa tehdä loppuun. Mutta aika näyttää.

Vierailija
38/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa ensi vuosi jo jos tuki lakkautetaan. 

Mä oon suunnitellut elämäni tuon varaan. Kuitenkin en mitään höpöhöpöä opiskele vaan ihan sote alaa ja työllistyn 100% opintojen jälkeen.

Itkettää!!!

Tuntuu kyllä kohtuuttomalta varsinkin kun olet alalla johon työllistyt 100%

Vierailija
39/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan loppuu? Ehtiikö vielä hakea?

Vierailija
40/95 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ensipäätös on tehty vain tälle vuodelle. Toivottavasti pystyn saamaan vielä ensivuoden. Sitten tukikuukaudet olisivat täynnä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi