En käytä älypuhelinta. Muita kaltaisiani?
Olen 29-v nainen. Tuttavapiirissäni ei ole enää ketään, kenellä ei ole älypuhelinta.
Jos et käytä älypuhelinta, miksi et?
Minä en käytä, koska en tarvitse sitä mihinkään, eikä kiinnosta. Tietokoneella saan tehtyä kaiken.
Puhelinlaskukin on yleensä vain 6e/kk.
Kommentit (65)
Itse en tunne taas ainuttaakaan ihmistä, jolla ei olisi älypuhelinta paitsi jotain vanhuksia. Itse olisin aivan hukassa ilman sitä. (Ihan kirjaimellisesti olisin hukassa, koska asun miljoonakaupungissa ja tarvitsen karttapalveluita päivittäin) Lisäksi esim. työmatkalla ja lenkillä kuuntelen puhelimella musiikkia/podcasteja/äänikirjoja tai opiskelen kieliä Duolingolla. Maksan puhelimella myös julkisten matkaliput ja kauppojen ostokset. Kauppojen etukortit on myös tallennettu puhelimeen niin ei tarvitse niitä lompakossa tilaa viemässä. Myös kalenteri on hyvä olla digitaalisena mukana niin ei tarvitse erikseen kannella painavaa kalenteria tai muistikirjaa.
Miten AP navigoit esim. vieraassa kaupungissa tai maassa jos sulla ei ole puhelimessa karttoja? Käytätkö paperikarttoja vai etkö matkusta ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten AP navigoit esim. vieraassa kaupungissa tai maassa jos sulla ei ole puhelimessa karttoja? Käytätkö paperikarttoja vai etkö matkusta ollenkaan?
En itseasiassa matkusta.
Ap
Minulle puhelin on tärkeä ihan jo sen kamerankin takia. En postaile kuvia sosiaaliseen mediaan, mutta on ylipäätään kiva, että pystyy ottamaan kuvia kivoista hetkistä.
latausliittymä,simpukkapuhelin. Kerran 2 vuodessa pistän sen 10e,että pysyy liittymä aktiivisena.
Soitin joskus talvella puhelun,hammaslääkärin ajanvaraukseen.
Jaa. Eli pentium pöytätietokone käytössä? 🙂😉👊
Pöytätietokonehullun provo. Kaikki ilmiantakaa tämmöiset heti, että poistuvat nopeasti.
Tottakai käytän, maksan laskut muunmuassa. Tietokone on myös, ehdoton kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tunne taas ainuttaakaan ihmistä, jolla ei olisi älypuhelinta paitsi jotain vanhuksia. Itse olisin aivan hukassa ilman sitä. (Ihan kirjaimellisesti olisin hukassa, koska asun miljoonakaupungissa ja tarvitsen karttapalveluita päivittäin) Lisäksi esim. työmatkalla ja lenkillä kuuntelen puhelimella musiikkia/podcasteja/äänikirjoja tai opiskelen kieliä Duolingolla. Maksan puhelimella myös julkisten matkaliput ja kauppojen ostokset. Kauppojen etukortit on myös tallennettu puhelimeen niin ei tarvitse niitä lompakossa tilaa viemässä. Myös kalenteri on hyvä olla digitaalisena mukana niin ei tarvitse erikseen kannella painavaa kalenteria tai muistikirjaa.
Miksi alapeukut?
Täällä myös "älytön" eukko 😂.
Ei oo myös telkkaria.
Mutta "pieni talo on preerialla ".
Siis Savon sydämessä. Pihapiiri, koira, kaksi kissaa ja kanoja.
Nautin työpäivän jälkeen piha -ja taloustöistä.
Ja onhan mulla pöytätietokone, tietysti.
Tulee paikallinen sanomalehti.
Ja kuuntelen radiota.
Töissä kyllä myös kaiken maailman uutiset tulevat kuulluksi.
Olen tyytyväinen elämääni näin.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta itse toimin samoin kuin ihmiset ovat toimineet jo kauan ennen älypuhelimia. Katson etukäteen kartasta minne olen menossa, ja sitten vain yritän löytää sinne. Tarvittaessa voin kysyä neuvoa paikallisilta. Erityisesti ulkomailla on tullut käytettyä myös paperikarttoja.
Olen saman ikäinen enkä myöskään käytä älypuhelinta. Viime vuosina on kyllä alkanut ärsyttää toden teolla, miten vaikeaksi monet asiat on tehty ilman älypuhelinta. Kotikaupungissani ei esimerkiksi saa opiskelijahintaista bussikorttia muuta kuin älypuhelimeen. Samoin junalipuissa on ärsyttävää, että on pakko aina printata lippu. Mulla ei ole omaa tulostinta, joten välillä joudun yllättävissä reissuissa ottamaan bussin vain sen takia, että en ehdi kirjastoon tulostamaan lippua. Tämä on yksi syy, miksi olen ajatellut viimein myöntyä hommaamaan tabletin. Käytän aika paljon tietokonetta, ja jollain lyhyemmillä reissuilla olisi ihan kätevää, että olisi mobiililaite tietokoneen sijaan ja matkustaessa kartat käytössä.
Olen reissannut ilman älypuhelinta ja tiedän, että nykyään paperisia karttoja ei saa niin helposti mistä vain, kuten ennen vanhaan, kun niitä saattoi olla juna-asemillakin jaossa ym. En silti halua olla jatkuvasti pikaviestisovellusten tavoitettavissa ja kantaa aina älypuhelinta mukana, joten siksi tablet tuntuu paremmalta kompromissilta.
Tietokoneella hoidan lähes kaiken, myös tv-ohjelmien katselun. Kännykkää käytän lähinnä puheluihin, joskus vain vilkaisen kännykällä netistä jotakin tietoja jos olen jossakin reissussa. Joka paikassa en jaksa edes kantaa kännykkää mukana.
Vierailija kirjoitti:
Olen saman ikäinen enkä myöskään käytä älypuhelinta. Viime vuosina on kyllä alkanut ärsyttää toden teolla, miten vaikeaksi monet asiat on tehty ilman älypuhelinta. Kotikaupungissani ei esimerkiksi saa opiskelijahintaista bussikorttia muuta kuin älypuhelimeen. Samoin junalipuissa on ärsyttävää, että on pakko aina printata lippu. Mulla ei ole omaa tulostinta, joten välillä joudun yllättävissä reissuissa ottamaan bussin vain sen takia, että en ehdi kirjastoon tulostamaan lippua. Tämä on yksi syy, miksi olen ajatellut viimein myöntyä hommaamaan tabletin. Käytän aika paljon tietokonetta, ja jollain lyhyemmillä reissuilla olisi ihan kätevää, että olisi mobiililaite tietokoneen sijaan ja matkustaessa kartat käytössä.
Olen reissannut ilman älypuhelinta ja tiedän, että nykyään paperisia karttoja ei saa niin helposti mistä vain, kuten ennen vanhaan, kun niitä saattoi olla juna-asemillakin jaossa ym. En silti halua olla jatkuvasti pikaviestisovellusten tavoitettavissa ja kantaa aina älypuhelinta mukana, joten siksi tablet tuntuu paremmalta kompromissilta.
Jatkan vielä, että itse tunnen itse asiassa yllättävänkin paljon ihmisiä, jotka eivät älypuhelimia käytä. Joillain myös se peruspuhelin voi olla vanhanaikainen, mutta omistavat silti älypuhelimen jota käyttää esim. matkustaessa tms. Mutta useampi näistäkin dinosaurusystävistäni on kyllä myöntynyt viime vuosina hommaamaan älypuhelimen. Kyllä meitä silti vielä löytyy jonkin verran, ja näkeehän sitä säännöllisesti artikkeleita hyvin nuoristakin ihmisistä, jotka ovat luopuneet älypuhelimesta esimerkiksi keskittymisvaikeuksien vuoksi.
Läppärillä pärjää erittäin hyvin tämä 70-luvun lapsi.
Orwellmaisen näköistä kun kaikki kadulla räpläävät luuriaan.
Minulla ei ole älypuhelinta ollut koskaan, eikä tule. Minulla on omat älykkäät aivot, joilla voin ajatella. Hoidan kaikki asiat tietokoneella. Minun elämääni ei ala mitkään äpit sun muut määräillä. Haluan olla rauhassa ja käyttää aikani ihan muuhun kuin johonkin typerän laitteen räpläämiseen. Olen yksinhuoltaja ja voin pitää lapseeni yhteyttä ihan soittamalla tai viestimällä, ei siihen tarvita mitään älypuhelinta.
Älypuhelin on hyvin markkinoitu turha laite. Tyhmät alkavat sen orjaksi, viisaat eivät. Minusta ihmiset näyttävät typeriltä, kun räpläävät sitä puhelintaan joka paikassa ollen muiden tiellä esimerkiksi kaupassa. Olenkin alkanut sanomaan, että mene kotiisi räpläämään sitä typerää laitetta äläkä ole täällä tien tukkona muille, jotka tekevät ostoksia.
Nainen53
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän ihmiset on pärjänneet miljoonakaupungeissa ennen älypuhelimia? :) En siis sinänsä tarkoita, etteikö älypuhelin varmasti helpottaisi monia asioita, mutta ei se nyt ihan niin välttämätön ole, kuin annat ymmärtää. Miljoonakaupunkeja on ollut ennenkin älypuhelimia ja jotenkin ihmiset on siellä silti osanneet suunnistaa. Muistelisin kyllä, että olisi jotain tutkimuksia siitä, että jatkuva mahdollisuus gps-paikannukseen olisi aiheuttanut ihmisten suuntavaiston tai avaruudellisen hahmottamisen heikkenemistä. Mutta juuri nuo luettelemasi asiat ovat osittain se syy, miksen itse halua älypuhelinta. Ihmisestä tulee hyvin helposti riippuvainen noin kätevästä laitteesta, ja toisaalta yhteiskunta, joka suurilta osin perustuu digitaalisiin laitteisiin, on myös hyvin haavoittuvainen monella tapaa.
Esimerkiksi tänään mihin olen älypuhelinta tarvinnut
Kävin aamulla lenkillä, laitoin juoksumusaa soimaan puhelimeen.
Putkimies soitti ja kertoi ettei löydä perille. Otin puhelimen kameralla screenshotin kartasta ja piirsin siihen reitin miten tulla perille, jonka lähetin putkimiehelle.
Kävin tapaamassa ystävää lounaalla eräässä uudessa ravintolassa, puhelimen avulla löysin perille ja samalla maksoin myös ravintolan laskun puhelimella.
Kuuntelin kirjaa kotimatkalla ja vastailin pariin sähköpostiin. Sähköposteihin toki voisin vastailla kotonakin, mutta samalla kun oli ylimäärästä aikaa junassa niin sain nuokin pois alta.
Kävin ostamassa viinejä viikonlopulle ja katsoin viinisovelluksesta suosituksia hyvistä viineistä.
Täällä yksi älytön mummeli.
Puhelimellani voi soittaa ja lähettää txt:tä, menee se nettiinkiin juuri ja juuri , mutta ei sitä pirukaan käytä .
Tabletilla ja läppärillä roikuskelen. Ei mulla ole tarvetta kasvattaa puhelinta kiinni käteen.
Operaattorit eivät ikävä kyllä myy pelkkiä puhelin liittymiä.