Muita neuroottisesti verensokereita mittaavia?
Itse mittaan yli suositellun määrän koska pelkään että sokerit on koholla. Tänäänkin mittasin uudella mittarilla ja vanhalla. 2 tuntia syömisestä uusi näytti 6.7 ja vanha 5.7 itseäni ärsyttää oma mittailuni, mutta se pelko ja stressi mahdollisesta korkeasta sokerista joka jää huomaamatta on niin ärsyttävää. Osittain se johtuu kaikesta siitä pelottelusta ja uhkakuvista mitä diabetes tuo tullessaan ja tiedän että ihmisenä jolla ei ole lääkettä tai insuliinia käytössä nuo arvot ovat loistavia, mutta se ei auta että vainoharhaisena epäilen kaikkia lukemia. Pelko insuliini piikeistä ja kaikista lisäsairauksista on vahva.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä. Jos on riski diabetekseen niin kerran vuodessa paastoarvon ja iltapäiväarvon seuraaminen riittää. Ei diabetes noin vain tule yhtäkkiä.
Siis minulla on 2 tyypin diagnoosi. Ei lääkitystä tai insuliinia, mutta siis ihan viratuinen diagnoosi jonka takia olen mittailut aika paljon ja vahtinut.
Olisi oikeasti kiva kuula miten muut diabeetikot välttelevät liiallista mittailua ilman stressiä.
Voiko apteekista ostaa mittarin ja liuskat?
Vierailija kirjoitti:
Olisi oikeasti kiva kuula miten muut diabeetikot välttelevät liiallista mittailua ilman stressiä.
Kun syö vähähiilihydraattisesti ja järkevästi niin riittää että paastosokerin mittaus muutaman kerran vuodessa.
Eikö ap-n tapauksessa kannattaisi hankkia Freestyle Libre mittaria?
Sehän mittaa kaiken aikaa.
Joo, täälläkin mittaillaan, ensin täysin baskalla mittarilla sitten se uusittiin, joka oli taas täysin baska mittari, aina eri lukema kuin labrassa. Minua on peloteltu diabeteksestä jo 6 vuotta eikä vieläkään ole puhjennut sairaudeksi. Ihan kauheaa pelottelua pelottelun perään, nyt sitten ilmoitettiin, että ähääää, ei sitä nyt niiiiin tarkkaan kannata mitata ja miettiä. Helvetti miten ristiriitaisia ohjeistuksia tulee!
Vierailija kirjoitti:
Eikö ap-n tapauksessa kannattaisi hankkia Freestyle Libre mittaria?
Sehän mittaa kaiken aikaa.
Ehdottomasti kannattaisi. Ainakin helpommalla pääsisi näkemään arvot. Sen avulla olisi myös helppo seurata, mitä mikäkin ruoka-aine tekee omalle verensokerille. Sen tiedon perusteella sitten rakentaa ruokavalion niin, ettei ylityksiä tule, jolloin stressinkin voisi olettaa vähentyvän.
Vierailija kirjoitti:
Joo, täälläkin mittaillaan, ensin täysin baskalla mittarilla sitten se uusittiin, joka oli taas täysin baska mittari, aina eri lukema kuin labrassa. Minua on peloteltu diabeteksestä jo 6 vuotta eikä vieläkään ole puhjennut sairaudeksi. Ihan kauheaa pelottelua pelottelun perään, nyt sitten ilmoitettiin, että ähääää, ei sitä nyt niiiiin tarkkaan kannata mitata ja miettiä. Helvetti miten ristiriitaisia ohjeistuksia tulee!
Ihanaa että en ole ainoa. Siis sehän on kaikkein absurdein osuus tässä kaikessa. Ensin pelotellaan ja kerrotaan kaikesta siitä kauheudesta mitä diabetes tuo tullessaan ja pitää olla tosi tarkka sen kanssa, mutta sitten sanotaan että ei se ole ihan niin tarkkaa. Itsellä se on väärentänyt verensokeri lukemat niin pahasti että pidän jopa yli 6 huonona ruokailun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä. Jos on riski diabetekseen niin kerran vuodessa paastoarvon ja iltapäiväarvon seuraaminen riittää. Ei diabetes noin vain tule yhtäkkiä.
Siis minulla on 2 tyypin diagnoosi. Ei lääkitystä tai insuliinia, mutta siis ihan viratuinen diagnoosi jonka takia olen mittailut aika paljon ja vahtinut.
Pyydä jos saisit Libren niin mittaaminen ja seuranta helpottuu ja sormenpäätkin kiittävät.
Vierailija kirjoitti:
Mikset laihduta ?
Olen laihduttanut ja oma BMI on 23.5 nykyään. Kysymys ei myöskään liity aiheeseen.
Kuulostaa hieman pakkoajatuksilta. Voisit jutella asiasta diabeteshoitajasi kanssa, heillä on varmasti kokemusta tällaisesta. Myös netistä löytyy omahoito-oppaita (esim. mielenterveystalo.fi).
Neuroottista. Mitään librea ei tuollaiseen saa käyttöönsä ellei itse maksa ja se on tosi kallis.
Vierailija kirjoitti:
Neuroottista. Mitään librea ei tuollaiseen saa käyttöönsä ellei itse maksa ja se on tosi kallis.
Mikä nyt kenellekin on "tosi kallis". Varmaan riippuu tulotasosta ja oman terveyden merkityksestä yms.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti tiedän että alkaisin vain vahtimaan tuloksia koko ajan, joka ei olisi terveellistä mielenterveydelleni. Olen terveyteni suhteen liiankin neuroottinen ja vainoharhainen, joka on siitä ristiriitaista koska tiedän että sekään ei ole terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hieman pakkoajatuksilta. Voisit jutella asiasta diabeteshoitajasi kanssa, heillä on varmasti kokemusta tällaisesta. Myös netistä löytyy omahoito-oppaita (esim. mielenterveystalo.fi).
No viime verikokeitten jälkeen hän sanoi että kaikki arvoni olivat täydellisiä ja viitearvojen sisällä, joten se jäi siihen. Nämä otettiin maaliskuun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Voiko apteekista ostaa mittarin ja liuskat?
Postimyynnistäkin saa. Lisäksi tarvitsee sen pistämisneulan, lancettiko se on nimeltään ja siihen vaihtoneuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No viime verikokeitten jälkeen hän sanoi että kaikki arvoni olivat täydellisiä ja viitearvojen sisällä, joten se jäi siihen. Nämä otettiin maaliskuun alussa.
Kerroitko hänelle tuosta toiminnastasi mittailujen suhteen? Vaikka tuolla tavoin, kuin kerrot aloitusviestissäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroitko hänelle tuosta toiminnastasi mittailujen suhteen? Vaikka tuolla tavoin, kuin kerrot aloitusviestissäsi?
Kyllä, mutta sanoi vaan että koska tulokset olivat hyviä en tule samaan uusia liuskoja enää vuosittain ja että ainoastaan vuoden välein on virallinen kontrolli. Ongelma on myös se että olen kuullut puhuttavat että suomessa on tosi huonot ohjeistukset ja niin poispäin, joka tietenkin ruokkii stressiäni ja "vainoharhaisuuttani".