Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallituksen asumistukileikkaus

Vierailija
16.06.2023 |

Orpo lupasi jo ennen vaaleja että asumistuki otetaan lottovoittajilta pois...

Nyt riittääkin enää 10000 varallisuus jonka jälkeen lähtee asumistuet. Kuvitellaan että henkilö saa vain työmarkkinatukea ja yrittää selvitä 600 euroa maksavat vuokrasta IL.an asumistukea ja TT tukea..

Asumistukeen varallisuusraja
Lisäksi hallitus hakee säästöjä asumistuen muutoksilla. Merkittävin uudistus lienee yleiseen asumistukeen tuleva 10 000 euron varallisuusraja. Sen ylittävältä osalta lasketaan 20 prosenttia huomioitaviin vuosituloihin aina 50 000 euroon saakka. Sen rajan jälkeen asumistukea ei enää saa.

Kommentit (401)

Vierailija
41/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi säästökohde ilman inhimillistä kärsimystä olisi ollut lapsilisien lakkauttaminen hyvätuloisilta.

Mutta ei, käydään jo heikossa asemassa olevien kimppuun!

No mut hei lapsilisiä korotetaan myös heille nyt! Greatness.

Vierailija
42/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen KD äänestäjänä pettynyt puolueeseen. Tällainen touhu ei sovi kristinuskon sanomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö se täälläkin mainittu asia paikkansa, että eläkeläisten asumistukeen ei tule muutoksia?

Vierailija
44/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen KD äänestäjänä pettynyt puolueeseen. Tällainen touhu ei sovi kristinuskon sanomaan.

Äänestin KD mutta oli varmasti viimeinen kerta

Vierailija
45/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tarvii asumistukea tuollaisella omaisuudella? Niitä on niitäkin joilla ei ole rahaa ja opintovelkaa 10 000 e. Toivottavasti he edes saavat asumistukea

Kuinka pitkään sillä 10000 eurolla makselee vuokria jotka on n. 800 euroa kuukaudessa.

Sillä kuitenkin pystyy vuokraa maksamaan. Miksi jonkun muun se vuokra pitäisi maksaa kun rahaa on omasta takaa?

No ajattelepa minun tilannetta: asun taloyhtiössä ja olen työkyvytön. Olen minimituloistani kituuttamalla säästänyt tulevaan kattoremonttiin jonka hinta on vähintään kaksinkertainen koronaan edeltävään aikaan. Kun remontti tulee, lainaan ei olisi mitään mahdollisuutta enkä saa asuntoa myytyäkään. Nyt jos se säästö pitääkin käyttää vastikkeeseen kokonaan, millä maksan remontin? En saa toimeentulotukea koska on oma asunto. Mielellään muuttaisin edullisempaan mutta täällä ei kauppa käy vanhemmilla asunnoilla, uusia rakennetaan koko ajan. Tuskin olen ainoa kituva pakkosäästäjä jonka säästöt nyt syödään ja jätetään pulaan.

Vierailija
46/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen niihin pettynyt, vaikka en ole koskaan kristillisiä äänestänytkään. Mitä "kristillistä" on näissä touhussa?

Vierailija
47/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee itsemurhat ja mt-ongelmat räjähtämään käsiin!

Vierailija
48/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla tänä päivänä vielä noin sinisilmäinen että kuvittelee uskovaisten olevan jotenkin inhimillisiä? Ei tarvitse kuin lukea Sipilän hallituksen toimista vuosia sitten ja kepulaisethan on kaikki olevinaan uskovaisia. Tainnut Jumalan tilalle tulla rahajumala jolta saa itselle enemmän kun ei jaa muille mitään.

Vierailija
49/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia yhteiskunnan pitäisi maksaa asumiskulut ihmiselle, joka sen tuen turvin kerryttää omaa omaisuuttaan tai jolla olisi kertynyttä varallisuutta maksaa asumisensa itsekin? Eiköhän saman tien perusteta yksi yhteinen kassa ja maksetaan kaikille kaikki?

Tämä näissä keskusteluissa usein ihmetyttää minuakin. Jotkut ei millään suostuisi luopumaan saavutetuista eduista, aivan sama kuinka epäoikeudenmukaisia ne ovat veronmaksajien kannalta. 

Vierailija
50/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmää kyytiä tulee nyt. Asuntojen arvot romahtaa!

Vierailija
51/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tarvii asumistukea tuollaisella omaisuudella? Niitä on niitäkin joilla ei ole rahaa ja opintovelkaa 10 000 e. Toivottavasti he edes saavat asumistukea

Kuinka pitkään sillä 10000 eurolla makselee vuokria jotka on n. 800 euroa kuukaudessa.

Sillä kuitenkin pystyy vuokraa maksamaan. Miksi jonkun muun se vuokra pitäisi maksaa kun rahaa on omasta takaa?

No ajattelepa minun tilannetta: asun taloyhtiössä ja olen työkyvytön. Olen minimituloistani kituuttamalla säästänyt tulevaan kattoremonttiin jonka hinta on vähintään kaksinkertainen koronaan edeltävään aikaan. Kun remontti tulee, lainaan ei olisi mitään mahdollisuutta enkä saa asuntoa myytyäkään. Nyt jos se säästö pitääkin käyttää vastikkeeseen kokonaan, millä maksan remontin? En saa toimeentulotukea koska on oma asunto. Mielellään muuttaisin edullisempaan mutta täällä ei kauppa käy vanhemmilla asunnoilla, uusia rakennetaan koko ajan. Tuskin olen ainoa kituva pakkosäästäjä jonka säästöt nyt syödään ja jätetään pulaan.

oman asunnon missä itse asuu vastikkeeseen saa toimeentulotuen!

-eri-

Vierailija
52/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue nyt vielä kertaalleen se teksti. 10000 euron säästöillä saa kyllä edelleen asumistukea, summa vain pienenee hieman.

Mietippä tarkemmin ..10000 euron varallisuus on tänä päivänä kenenkä tahansa kohdalla todella vähän.

no ei todellakaan 10t varallisuus ole vähän, tähän ei lasketa kiinteistöjä, autoa etc..eli käytännössä se on joko tilillä tai rahastoissa/osakkeissa. Jos on sellaisiin säästöihin varaa, ei tarvitse asumistukea. t. keskituloinen ja ei loju sellaiset summat tilillä/rahastoissa. En tosin hae asumistukeakaan vain maksan omat menoni.

Vierailija
53/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa loistavaa. Olen elänyt kituuttaen jotta säästäisin rahaa opiskeluja varten. Nyt sitten niistä säästöistäkin rokotetaan. Taitaa jäädä opiskelut haaveeksi :( sillä 600€ ei elä kukaan

Vierailija
54/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun minä en ole 10 vuoteen muuta kuin säästänyt ja tehnyt 50 tuntista työviikkoa, ja naapurin Yrjö-Inkeri on tienannut enemmän kuin minä ja matkustellut ja shoppaillut kaikki rahansa, niin tämä meidän valtio kiittää yrjö-inkeriä tuhlaamisesta ja maksaa työttömyyden sattuessa tämän vuokran, kun taas minä joka säästin, enkä shoppaillut, joudun nyt käyttämään säästöni näihin vuokriin.

Valtio rakastaa tuhlaajia!

Lähtee tämä touhu aivan lapasesta jos yhteiskunta alkaa maksamaan asunnon ja elätyksen sekä niille, joilla ei ole omasta takaa rahaa että niille, joilla on rahaa, mutta kadehtivat naapurin Yrjö-Inkeriä ja haluavat samat edut veronmaksajien kustantamina. 

Vierailija
55/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki lopetetaan KOKONAAN omistusasunnoissa asuvilta. Paljon menee sitten asuntoja pakkomyyntiin koska samalla työmarkkinatuen kätern jäävä osuus lasketaan niin että se tulee olemaan sama kuin toimeentulotuen perusosa 555 eur/kk. Nythän työmarkkinatukea saa jotain 610 eur/kk käteen jos laskee vähän veroprosenttiaan

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da50d94c-4241-49c8-814c-60bfd6749…

Uudistuksessa tullaan yhdistämään useiden eri tukimuotojen vähimmäistasot. Samalla korotusosia ja suojaosia poistetaan.

JA

Työmarkkinatuen, peruspäivärahan, sairauspäivärahan, Kelan kuntoutusrahan ja vanhempainpäivärahojen vähimmäistaso yhtenäistetään ja lapsikorotukset, korotusosat sekä suojaosat poistetaan

hallitus hakee säästöjä asumistuen muutoksilla. Merkittävin uudistus lienee yleiseen asumistukeen tuleva 10 000 euron varallisuusraja. Sen ylittävältä osalta lasketaan 20 prosenttia huomioitaviin vuosituloihin aina 50 000 euroon saakka. Sen rajan jälkeen asumistukea ei enää saa.

Varallisuudeksi ei kuitenkaan lasketa tuottamatonta omaisuutta, kuten autoa, omassa käytössä olevaa kiinteistöä tai kesämökkiä. Sen sijaan omistusasuntoon yleistä asumistukea ei jatkossa myönnetä.

Yleisestä asumistuesta poistetaan 300 euron ansiotulovähennys. Tuen perusomavastuuta korotetaan nykyisestä 42 prosentista 50 prosenttiin. Lisäksi tuen taso tarkistetaan 70 prosenttiin hyväksyttyjen asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta.

Jos on ollut varaa ostaa ja omistaa asunnon, on varmasti varaa maksa vuokransa/lainansa itse. ja jos ei ole niin asunto myyntiin/ halvemman osto tai siirtyy vuokralle

Vierailija
56/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi säästökohde ilman inhimillistä kärsimystä olisi ollut lapsilisien lakkauttaminen hyvätuloisilta.

Mutta ei, käydään jo heikossa asemassa olevien kimppuun!

Eihän se nyt käy, Orpo olisi joutunut käymään muiden kokoomuslaisten lompakoilla. Nyt riittää saunakavereita jatkossakin. Lisäksi kaikille vastasyntyneille valtion lahjoittama osakesalkku, meidän köyhien rahoilla tietenkin.

Vierailija
57/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue nyt vielä kertaalleen se teksti. 10000 euron säästöillä saa kyllä edelleen asumistukea, summa vain pienenee hieman.

Mietippä tarkemmin ..10000 euron varallisuus on tänä päivänä kenenkä tahansa kohdalla todella vähän.

no ei todellakaan 10t varallisuus ole vähän, tähän ei lasketa kiinteistöjä, autoa etc..eli käytännössä se on joko tilillä tai rahastoissa/osakkeissa. Jos on sellaisiin säästöihin varaa, ei tarvitse asumistukea. t. keskituloinen ja ei loju sellaiset summat tilillä/rahastoissa. En tosin hae asumistukeakaan vain maksan omat menoni.

Myy auto niin on varaa vuokraan. Matalapalkkainen tai opiskelija ei mitään autoja tai kiinteistöjä omista, sen sijaan maksaa kalliita vuokria

Vierailija
58/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko metsä varallisuudeksi vaikka se ei tuottaisi mitään, esimerkiksi jos seuraavaan kymmeneen vuoteen ei ole tuloja metsästä?

Lasketaan vaikka et ikinä myisi mitään. Kelalla on laskukaava jokaista Suomen kuntaa varten missä tietyllä kaavalla lasketaan metsän hehtaarituotto. Lisätiedot löytyy varmaan kelan sivuiltakin tai oma asiointipalvelussa voi kysyä omaa tilannettaan, vastaavat vuorokauden sisällä.

Vierailija
59/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin nämä karmeat uudistukset tulevat voimaan, tietääkö joku?

Ei kai jo puolen vuoden päästä 1.1.24, ihmisille ei jää mitään aikaa järjestää yhtään mitään!

Vierailija
60/401 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistan nyt vielä jos sulla on se 10000 tilillä ja se peruspäiväraha 600 euroa kuukaudessa ja vielä vaikkapa se auto ja omakotitalo niin kovin pitkään kulujasi et tule sillä kymppitonnilla maksamaan...sen verran kallista eläminen suomessa on..

Jos alkuvuodesta jäät työttömäksi on syksyllä viimeistään myytävä talo ja auto kun säästörahat on syöty niin Sossu odottaa ja omaisuuden realisointi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan