Työttömyyskorvauksista poistetaan lapsikorotukset, jäätävää.
"Työmarkkinatuen, peruspäivärahan, sairauspäivärahan, Kelan kuntoutusrahan ja vanhempainpäivärahojen vähimmäistaso yhtenäistetään ja lapsikorotukset, korotusosat sekä suojaosat poistetaan. Yleistuen mallin kehittämisen yhteydessä kiinnitetään erityistä huomiota riittävän toimeentulon ja palveluiden turvaamiseen niille, jotka ovat tosiasiallisesti työkyvyttömiä esimerkiksi sairauksien vuoksi, ohjelmassa linjataan."
Huhhuh.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da50d94c-4241-49c8-814c-60bfd6749…
Kommentit (1339)
Eipä ihme jos lapsia enää tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on kohtuutonta leikata lapsiperheiltä ja pienituloisilta asumistuen saajilta. T: hyvätuloinen perussuomalaisten äänestäjä
Veikkaan, että vuokratasot tippuu tämän seurauksena. Kovia vuokria on peritty, koska ihmisillä on ollut varaa maksaa ne.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todennut sen, ettei minun oikein ole edes varaa opiskella. Haen yliopistoon, mutta samalla en oikeasti tiedä miten voisin edes ne 5 vuotta (mahdollisesti paljon pidempään) opiskella. En haluaisi olla se jolla on kymmeniä tuhansia opintolainaa. Joskus täälläkin kaikki olivat sitä mieltä, että ilmaisen opiskelun maassa kaikki voivat opiskella. Itse en ajattele niin. Toki täällä on tietysti helpompi pärjätä kuin maassa missä maksulliset opinnot. Ymmärrän senkin. Kuitenkaan, kun se koulutuskaan ei aina takaa työtä.
Tässä maassa oli joskus köyhän mahdollista opiskella. Ne ajat on jo leikattu menneisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loisten lapset eivät ole yhteiskunnan elättejä. On epäoikeudenmukaista ja kohtuutonta että veronmaksajat pakotetaan maksamaan loisten lapset vaikka lapsen elatus vastuu on lasten vanhemmilla ja jos on lapsia niin sitten mennään töihin eikä jäädä kotia.
Mietipä hetki sita asiaa sen lapsen kannalta. Onko tämä lapsi valinnut syntyä "loisen lapseksi"? Käsittääkseni ei. Miksi siis rangaista sitä lasta sillä että hän elää entistä köyhemmässä perheessä?
Lapsen on hyvä oppia, että työssä käyvien vanhempien perheessä elintaso on parempi, jotta hän itse motivoituisi tekemään erilaisia ratkaisuja kuin vanhempansa.
Nykyään oletetaan ja vaaditaan, että mitään tekemättä elintaso on yhtä hyvä kuin niillä, jotka tekevät. Jos ei ole, siitä tulee paha mieli.
Kyllä 80/90 luvullakin vielä ymmärrettiin, että usein voi itse vaikuttaa omaan tulotasoonsa ja tyydyttiin siihen mitä on.
Sanon tämän nyt lama-ajan lapsena, joka oli pienestä yksin kotona vanhempien ollessa aina töissä, näki kun oma perhe menetti konkurssissa kaiken. Harrastusvälineitä ja harrastuksia ei ollut, vaatteetkin saatiin jostain kyliltä säälistä. Kaverit oli rikkaasta perheestä ja minä en. Silti en lapsena osannut ajatella jääneeni jostain paitsi. Oman lapsen synnyttyä olin itse pätkätöissä, myöhemmin tukiverkoton pienen lapsen yksinhuoltaja, joka joutui hakemaan monesti elantonsa leipäjonosta, kun työpätkä loppui ja rahan saannissa kesti. Sain vain lapsilisän yh korotuksen ja välillä asumistukea. Isä maksoi elatustuen kun sattui huvittamaan. Menin lopylta takaisin kouluun, jotta lapselle olisi tarjota parempaa kuin itselle. Kyllä minä silti itse ymmärsin, että vanhemman tehtävä on lapsensa elättää ja siihen on varauduttava ennakkoon, että rahaa ei välttämättä aina ole.Tässäkin keskustelussa on kyse siitä, että saavutetuista eduista ei haluta luopua. Jos on saanut rahaa mitään tekemättä ja jatkossa ei saa, totta kai se tuntuu pahalta. Jostain on pakko säästää ja aina ne säästöt osuu ikävästi johonkin. Työttömyyskorvausta ei kai ole tarkoitettu pitkäaikaiseksi eduksi, vaikka moni niin luuleekin.
Osa kouluttautuu, niska limassa raatavat ylitöitä ja osa tekee useampaa työtä saadakseen perheelle elannon, he ovat varmasti sen leveämmän elintasonsa ansainneet. Ehkä he saavat sen pienen palkkion pienemmän verotuksen kautta jatkossa.
Näissä keskusteluissa vedotaan aina lapsen etuun ja pitäisi saada samat asiat kuin muidenkin. Omasta kokemuksesta voin sanoa, ei tarvitse! Onnellisuus ei ole kiinni rahasta tai siitä, miten kalliisti on varaa harrastaa.
Jos onnellisuus ei riipu rahasta, niin rikkailta leikkaaminen ei varmaan ole mikään ongelma
Ei varmaan, en osaa vastata koska pitän itseäni omillani toimeen tulevana, en rikkaana.
Toisaalta oikeasti rikkaita on Suomessa tosi vähän. Jos he lähtevät leikkauksia pakoon, niin sitten täällä varmaan kusessa ollaankin. Siellä hyvin toimeentulevissa kun on mm lääkärit.
Kun ansiosidonnaista kerran leikataan, niin miten se on sallittua? Työttömyysvakuutusmaksua on maksettu palkasta.
Köyhiä viedään! Fortumin miljarditappiot kiskotaan nyt köyhiltä. Saa siinä veroja maksella että paikataan Fortumin virheet
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia yhteiskunnan pitäisi maksaa ja tukea ihan jokaista yksilöä ja elämänvaihetta? Tämä Suomen tuki-systeemi on mennyt ihan naurettavaksi. Ymmärrän, että ihminen saattaa kokea elämänsä varrella haasteita ja osittain niihin kuuluukin saada hetkellisesti taloudellista tukea. Ei yhteiskunta voi kestää jos sadattuhannet kansalaiset pyörittävät talouttaan tukien voimalla vuodesta toiseen. Mielestäni kaikille tuille olisi oltava joku maksimi ajanjakso, milloin ne hommat pitää saada kuntoon (lukuunottamatta tiettyjä sosiaaliryhmiä, joissa tilanteelle ei ikäänkuin voi mitään).
Turha selittää, että töitä ei löydy. Sitten pitää vaan nöyrtyä ottamaan duuni vastaan, joka ei välttämättä ole unelmatyö ja kenties jatkaa siitä oikealle suunnalle kunhan siihen tulee tilaisuus.
On fakta, että nämä tukien perässä juoksevat, kasvattavat lapsensa samaan malliin ja tilanne vaan eskaloituu vuosien kuluessa.
Koska se on säädetty perustuslaissa.
Julkisen vallan on tarjottava ihmisarvoisen elämän mahdollistava tuki jokaiselle joka ei itse pysty hankkimaan elantoa itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpo kirjoitti vuonna 1989 lukiossa pitkän matematiikan, saaden siitä toiseksi huonoimman hyväksytyn arvosanan, eli lubenter approbaturin
Jos mistä tahansa YO-kokeen osa-alueesta saa lubenturin, on yksinkertaisesti TYHMÄ.
Ihan käsi sydämellä, mitä näet kun Petteriä katsot?
On ne vaan semmoisia kansankynttilöitä koko revohka ettei pahmmasta väliä.
Kyllä. Ihan käsi sydämellä. Mitä näit Marinin huulipuna -naisissa. Minun verkkokalvoilla Marin irvistelee juovuspäissään joidenkin pintajulkkiksien kanssa. Aikuinrn nsinen hengailee nuorison kanssa - jopa Kesärannassa.
Meni niin uskottavuus - sitä uskottavuutta hän ei tule ikinä saamaan takaisin suomalaisten silmissä. Orpo plus muut uuden hallituksen puheenjohtajat sentään osaavat käyttäytyä. Ei ole neste noussut nuppiin.
Tietääkö täällä joku, leikataanko KAIKKIEN ansiosidonnaista?
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme jos lapsia enää tehdä...
No se ihan vapaaehtoinen ikioma arvovalinta, eihän siinä mitään järkeä ole, mutta silti näitä lissäätyjiä riittää ja valittaa kun ei jaksa ja ei rahat riitä, käsittämätöntä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todennut sen, ettei minun oikein ole edes varaa opiskella. Haen yliopistoon, mutta samalla en oikeasti tiedä miten voisin edes ne 5 vuotta (mahdollisesti paljon pidempään) opiskella. En haluaisi olla se jolla on kymmeniä tuhansia opintolainaa. Joskus täälläkin kaikki olivat sitä mieltä, että ilmaisen opiskelun maassa kaikki voivat opiskella. Itse en ajattele niin. Toki täällä on tietysti helpompi pärjätä kuin maassa missä maksulliset opinnot. Ymmärrän senkin. Kuitenkaan, kun se koulutuskaan ei aina takaa työtä.
Tässä maassa oli joskus köyhän mahdollista opiskella. Ne ajat on jo leikattu menneisyyteen.
Ei mulla ainakaan ollut varaa opiskella opintotuella töitä tehden ja monimuotona suoritin opinnot. Ehkä raskasta ja oppimisen taso kärsii, mutta en itse pitänyt mahdottomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätös perustuu tutkittuun tietoon siitä, että nuo lapsikorotukset aiheuttavat kannustinloukkuja ja johtavat naisten pitkäaikaistyöttömyyteen. Se voi tuntua aluksi epäreilulta, mutta kun se kannustaa menemään töihin niin ajan kanssa se palkkakin kasvaa lopulta isommaksi, ja lopulta lopputulos on parempi myös vanhemman kannalta. Samalla myös lapsien ylisukupolvista työttömyyttä pyritään estämää .
Ei paljon auta lapsikorotuksen poistaminen, kun ei kukaan ota töihin muutenkaan.
Tosi vaikea uskoa ettei kukaan ota töihin. Mikä sinun koulutus on?
Oletko ihan tosissasi? Olen fyysikko. Eipä ole firmoja kiinnostanut. Yhdestä hanttihommasta sain potkut heti ekan sairausloman jälkeen (vuokrafirma ei tykännyt sairauslomista) ja toista ei terveys kestänyt. Sellaista työtä, jota terveys kestää ja johon joku ottaisi, ei näytä olevan. Jos tiedät ottajan, niin ilmoita, niin aika moni lähettää sinne heti hakemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne leikkas ? Kuka olikaan opetusministerinä viimeiset 4 vuotta ? Tämä puhuva päähän se oli: Lii Andersson.
Valita sinne. Älä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätös perustuu tutkittuun tietoon siitä, että nuo lapsikorotukset aiheuttavat kannustinloukkuja ja johtavat naisten pitkäaikaistyöttömyyteen. Se voi tuntua aluksi epäreilulta, mutta kun se kannustaa menemään töihin niin ajan kanssa se palkkakin kasvaa lopulta isommaksi, ja lopulta lopputulos on parempi myös vanhemman kannalta. Samalla myös lapsien ylisukupolvista työttömyyttä pyritään estämää .
Ei paljon auta lapsikorotuksen poistaminen, kun ei kukaan ota töihin muutenkaan.
Tosi vaikea uskoa ettei kukaan ota töihin. Mikä sinun koulutus on?
Oletko ihan tosissasi? Olen fyysikko. Eipä ole firmoja kiinnostanut. Yhdestä hanttihommasta sain potkut heti ekan sairausloman jälkeen (vuokrafirma ei tykännyt sairauslomista) ja toista ei terveys kestänyt. Sellaista työtä, jota terveys kestää ja johon joku ottaisi, ei näytä olevan. Jos tiedät ottajan, niin ilmoita, niin aika moni lähettää sinne heti hakemuksen.
Oikeinko fyysikko ? Menee hanttihommiin ? Okkei. Joku ei nyt täsmää.
Leikataanko K AI K KIE N ansiosidonnaista?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö täällä joku, leikataanko KAIKKIEN ansiosidonnaista?
Joo. Mä tiedän. Kyllä, kaikkien leikataan. Ei siis jokatoisen. Ihan kaikkien leikataan !
!
Helpointa olisi leikata eläkkeitä. Esimerkiksi kaikki yli 3k€ eläkkeet pois. Loppuisi se lasten kiusaaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ollut varaa opiskella opintotuella töitä tehden ja monimuotona suoritin opinnot. Ehkä raskasta ja oppimisen taso kärsii, mutta en itse pitänyt mahdottomana.
Täällä moni hokee monimuoto opinnoista. Pitää todeta alkuun se, että yliopistoa ei voi käydä sillä muodolla. Lisäksi moniin esim AMK monimuoto koulutuksiin on paljon hakijoita. Itsekin hain ja ihan oikeasti on täysin turhaa ajatella pääseväni sinne. Amiksessa on taas joskus sopivia monimuoto ryhmiä, mutta melko harvoin. Monissa on esim vaatimuksia. Eräässäkin kuinka pitäisi joka kuussa olla viikko paikalla päivisin. Se on melko paljon vaadittu jos miettii töitä. Itse löysin vasta nyt yhden koulutuksen missä vain lähipäiviä välillä viikonloppuisin. Sekin vaatii jo järjestelyjä. Näin monien on varmaan hyvin vaikeaa opiskella.
Ihanaa kun sastiin uusi kunnon hallitus !
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas normi työssäkäyvät duunarit (ja kyllä, olet duunari myös, vaikka olisitkin korkeastikoulutettu) huutaa kilpaa loisista sun muista yhteiskunnan eläteistä, ihanku ne sais yhtään enempää rahaa vaikka työttömiltä ja sairailta otettais kaikki pois. Newsflash pellet, ne rahat ei sada teidän laariin vaan suurten yritysten johtoportaaseen. Te ette tule saamaan yhtään isompaa palkkaa, vaikka kaikki tuet lopetettaisiin, ne verot menee ihan jonnekin muualle kuin teille.
Tyhmää ja nöyrää kansaa on helppo huijata.