Työttömyyskorvauksista poistetaan lapsikorotukset, jäätävää.
"Työmarkkinatuen, peruspäivärahan, sairauspäivärahan, Kelan kuntoutusrahan ja vanhempainpäivärahojen vähimmäistaso yhtenäistetään ja lapsikorotukset, korotusosat sekä suojaosat poistetaan. Yleistuen mallin kehittämisen yhteydessä kiinnitetään erityistä huomiota riittävän toimeentulon ja palveluiden turvaamiseen niille, jotka ovat tosiasiallisesti työkyvyttömiä esimerkiksi sairauksien vuoksi, ohjelmassa linjataan."
Huhhuh.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da50d94c-4241-49c8-814c-60bfd6749…
Kommentit (1339)
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten se, että kun yritys on ulkomaalainen ja palkkaa ulkomaalaisen työntekijän niin tuon työntekijän ei tarvitse maksaa veroja Suomeen 6 kuukauteen. Voidaanko myös alihankintayritykset ja tytäryhtiöt kieltää.
Ei, koska tuollaiselle työntekijälle riittää rakennuksella pienempi palkka ja kun rakennuttaja haluaa saada voittorahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lasten takia pitäisi saada enemmän työttömyyskorvausta? Onko "enemmän työtön" tai "parempi työtön" jos on lisääntynyt? Ei tuolle ole mitään perusteluja, joten hyvä että vihdoin poistetaan.
Lapsetkin syö. Kyllä tulisin toimeen yksin työttömyysetuudella, mutta lapsille pitäisi olla tasapainoista ruokaa, eikä vain makaronia ja jauhelihaa. Onneksi on kesä ja voin onkia kaloja ruoaksi.
Koulusta saa ilmaisen yhteiskunnan maksaman ruan. Onko nyt joku 300 grammar annos joka on tarkkaan ravintosuositusten mukainen. . Siinä on lapsille tarpeeksi syötävää.
Lapselle kuuluu olla 5 ateriaa, koska lapsi syö vähemmän kerralla kuin aikuinen.
Mutta sinä olet tyhmä lapseton, jolla iso paskamaha.
"paskamaha"... just joo, kyllä huomaa mistä nykylasten ongelmat kumpuaa. Ihan kotikasvatuksesta, tai tässä kyseisessä tapauksessa sen puutteesta. Omena ei kauas puusta putoa eikä voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kärvistellyt vassarihallituksen uutisten kourissa viimeiset neljä vuotta. Nyt on jonkun muun vuoro vittuuntua uutisista. Mulle tämä on hyvä uutinen, työhön ne jotka kykenee, sairauspäivärahalle ne jotka eivät kykene.
Mut kun me työkyvyttömät ei meinata päästä sille sairaspäivärahalle nykyäänkään, kun Kelalla on vaikeuksia hyväksyä lääkärintodistuksia asiasta.
Mikäli kela ei hyväksy hakemusta on se varma todiste siitä että olet täysityökykyinen ja koitat laistaa töistä keksityllä luulosairaudella.
Ai sä oikeasti luulet,että se on joku totuuskomissio,jossa ei tehdä virheitä.
Mä olen ollut sairaalassa kuukausia,enkä silti ollut Kelan mielestä työkyvytön. Mieti nyt.
Vierailija kirjoitti:
jos ihmisiä ärsyttää nämä hallituksen leikkaukset ja muutokset, niin sitä vastaan voi protestoida lopettamalla kulutuksen/painamalla kulutuksen ehdottomaan minimiin. Mitä useampi näin tekee, sitä enemmän se iskee suomen talouteen ja hallituksen pitää alkaa ajatella yleistä hyvää eikä vain puolueiden tai eturyhmien hyvää. Mikään av-palstalla tai muualla kitiseminen ei asiaan auta.
Itseeni ei nuo leikkaukset juuri iske
Kulutushan menee monella automaattisesti minimiin, kun rahaa ei mihinkään ole. Ei sitä tarvitse vapaaehtoisesti valita.
Vierailija kirjoitti:
Työttömissä ja toimeentuen saajista valkoiset ja kantasuomalaiset tais nykyisin olla pelkka pieni vähemmistö vähemmistö, joten sosiaaliturvan leikkaukset ja uudistukset ovat siinä suhteessa hyvä ja tervetullut asia koska se ei pahemmin osu ja satu suomalaisiin vaan lähinnä muunmaalaisiin "työturisteihin."
Pieni vähemmistö? Miten pihalla oikein olet? Et kai tuollaisten harhaluulojen pohjalta ole äänestänyt?Kyllä tämä ihan jokaiseen kantasuomalaiseen köyhään osuu. Ja suurin osa niistä köyhistä tosiaan on kantasuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei me voida jatkuvasti ottaa uutta velkaa!
Kuulehan Sanna hyvä, velat on maksettava, muuten valtion tulot menevät pelkkiin korkoihin.
Sanna? Sanna on tässä hallituksessa mukana? Oletko nyt siis aivan varma? Vai aivovamma?
"Valtion velka"... katsoppa paljon muilla EU mailla on velkaa... Mutta he työorjien selkänahasta Nallejen kukkaroihin!
Miksi moderointi ei puutu täällä YHTÄÄN mihinkään? Mutta kyllä poistavat kokonaisia ketjuja...
Vierailija kirjoitti:
jos ihmisiä ärsyttää nämä hallituksen leikkaukset ja muutokset, niin sitä vastaan voi protestoida lopettamalla kulutuksen/painamalla kulutuksen ehdottomaan minimiin. Mitä useampi näin tekee, sitä enemmän se iskee suomen talouteen ja hallituksen pitää alkaa ajatella yleistä hyvää eikä vain puolueiden tai eturyhmien hyvää. Mikään av-palstalla tai muualla kitiseminen ei asiaan auta.
Itseeni ei nuo leikkaukset juuri iske
Joo kutistetaan yhteinen kassa mahdollisimman pieneksi. Ne oppii siittä sitten ettei meidän kanssa pelleillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lasten takia pitäisi saada enemmän työttömyyskorvausta? Onko "enemmän työtön" tai "parempi työtön" jos on lisääntynyt? Ei tuolle ole mitään perusteluja, joten hyvä että vihdoin poistetaan.
Lapsetkin syö. Kyllä tulisin toimeen yksin työttömyysetuudella, mutta lapsille pitäisi olla tasapainoista ruokaa, eikä vain makaronia ja jauhelihaa. Onneksi on kesä ja voin onkia kaloja ruoaksi.
Koulusta saa ilmaisen yhteiskunnan maksaman ruan. Onko nyt joku 300 grammar annos joka on tarkkaan ravintosuositusten mukainen. . Siinä on lapsille tarpeeksi syötävää.
Lapselle kuuluu olla 5 ateriaa, koska lapsi syö vähemmän kerralla kuin aikuinen.
"paskamaha"... just joo, kyllä huomaa mistä nykylasten ongelmat kumpuaa. Ihan kotikasvatuksesta, tai tässä kyseisessä tapauksessa sen puutteesta. Omena ei kauas puusta putoa eikä voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu!
Tosi noloa, että on ylipainoinen, vaikka ei ole saanut edes lasta. Onko raskausarpiakin?
Mistä olisin raskausarpia saanut kun en ole ollut raskaanakaan... SINÄ tosin olet erittäin raskas ihminen, toivottavasti lapsesi otetaan huostaan tai meillä on taas uusi vilja-eerika :D hierveän aggressiivista alkoholistin ulostuloa.
Pitäs hommata asuntoauto, asuis siinä ainaki keväästä syksyyn ja sopivasti vois vaihtaa maisemaaki, työttömäl on aikaa reissata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kärvistellyt vassarihallituksen uutisten kourissa viimeiset neljä vuotta. Nyt on jonkun muun vuoro vittuuntua uutisista. Mulle tämä on hyvä uutinen, työhön ne jotka kykenee, sairauspäivärahalle ne jotka eivät kykene.
Mut kun me työkyvyttömät ei meinata päästä sille sairaspäivärahalle nykyäänkään, kun Kelalla on vaikeuksia hyväksyä lääkärintodistuksia asiasta.
Mikäli kela ei hyväksy hakemusta on se varma todiste siitä että olet täysityökykyinen ja koitat laistaa töistä keksityllä luulosairaudella.
Ei pidä paikkaansa. Kelan asiantuntijalääkärillä ei ole useinkaan mitään käsitystä hakijoiden työkyvystä. Eihän ne koskaan edes tapaa näitä kasvotusten. Eivätkä välitä hoitavien lääkärien lausunnoista.
Nimenomaan. Käsittämätöntä väheksyntää sitä hoitavaa lääkäriä kohtaan.
Kelalla on myös täysin epärealistisia käsityksiä tarjottavasta hoidosta ja sen aikataulusta (hyväksyvät kolmen kuukauden pätkissä vaan sairaslomaa tk-lääkärin kirjoittamana, koska työkyvyttömyyttä ei muka voi arvioida pidemmäksi aikaa, vaikka yhdeksän kuukautta on kestänyt nyt jonotus erityissairaanhoidon puolelle, ja tänä aikana toki työkyvyttömyyttä aiheuttavaa ongelmaa ei hoideta mitenkään, niin miten se tilanne siinä muuttuisi. Ja uutta aikaa uutta lääkärintodistusta varten ei kolmessa kuukaudessa saa, eli vähän väliä katkeaa se sairaspäiväraha).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi noloa, että on ylipainoinen, vaikka ei ole saanut edes lasta. Onko raskausarpiakin?
Mistä olisin raskausarpia saanut kun en ole ollut raskaanakaan... SINÄ tosin olet erittäin raskas ihminen, toivottavasti lapsesi otetaan huostaan tai meillä on taas uusi vilja-eerika :D hierveän aggressiivista alkoholistin ulostuloa.
On niin kivaa nähdä, kun vuoden vanha on iloinen saadessaan karkkia. Mä tykkään tehdä lapsille kampauksia ja voisin niitä tarhassa tehdä. Lapsi istuu kyllä kiltisti paikallaan, jos saa karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin kivaa nähdä, kun vuoden vanha on iloinen saadessaan karkkia. Mä tykkään tehdä lapsille kampauksia ja voisin niitä tarhassa tehdä. Lapsi istuu kyllä kiltisti paikallaan, jos saa karkkia.
Älä tartuta kariesta jos syötät pientä lasta tarhassa, jos maistat onko ruoka kuumaa niin eri lusikka omaan suuhun kuin lapsen 😜
Vierailija kirjoitti:
Päätös perustuu tutkittuun tietoon siitä, että nuo lapsikorotukset aiheuttavat kannustinloukkuja ja johtavat naisten pitkäaikaistyöttömyyteen. Se voi tuntua aluksi epäreilulta, mutta kun se kannustaa menemään töihin niin ajan kanssa se palkkakin kasvaa lopulta isommaksi, ja lopulta lopputulos on parempi myös vanhemman kannalta. Samalla myös lapsien ylisukupolvista työttömyyttä pyritään estämää .
Työttömyys johtuu työpaikkojen puutteesta. Piste.
Vierailija kirjoitti:
No toiveenne toteutuivat, näin olette äänestäneet!
En ole.
Tulen vain toteamaan tähän näin, että minun kuluttamknen loppui tähän päivään. Ostan vain kirpputoreilta ja kaupasta ruuan, jos saan. Hallitus, kun pakotti minut tähän valintaan.
T. Pieni palkkainen asumistukea nostava työläinen.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti leikkaavat lapsilisät muutenkin, niihin menee paljon rahaa. Loiset töihin
Sitä maksetaan tuloista riippumatta, ikävä kyllä.
Saisi leikata SUURITULOISILTA heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ihan sen vuoksi että niiden lastenkin pitää syödä ja saada vaatteet ylleen? Eihän se lapsikorotus sen työttömän äidin/isän hyväksi ole vaan lasten menoihin. Tietenkin sinkkutyötön pärjää pienemmällä summalla kuin se työtön jonka pitää itsensä lisäksi elättää myös lapsi/lapsia.
Lapsilisät
On kyllä niinkin, että ketään ei oikein kiinnosta yksin asuvien tilanne. Osalla on hyvin vaikea taloudellinen tilanne ja heidät "unohdetaan" aina kätevästi julkisessa keskustelussa. Heitä vaivaa usein yksinäisyys, joka ajanmittaan heikentää ihmisen terveyttä ja vointia. Ja onko joku kuullut isoista joulukeräyksistä, joissa kerätään lahjoja sinkuille? Osa ei ehkä saa lahjaa keneltäkään.
Kolmen lapsen äitinä ja lapatossumies neljäntenä lapsena, olen sinulle suorastaan kateellinen. Minä teen kahta työtä, ensin kokopäivätyötä sairaalassa ja sitten huolehdinkaikki kodin asiat yksin. Ja koskaan ei oo mies eikä anoppi minulle lahjoja ostaneet. Sinulle riittää, kun töiden jälkeen pyyhit oman perälistosi. Et kerrassaan tajua, miten helpolla olet elämäsi saanut elää. Minulla tekisi mieli aika-ajoin luovuttaa, mutta eihän se käy, itse olen lapseni synnyttänyt niin pidän heistä hyvän huolen. Riittää, kun lapset saavat lahjansa. Jokaisella on se kohtalo, minkä ansaitsee ja toivottavasti jaksaa kantaa.
Tämä tuli yllätyksenä, koska lapsista on luvattu pitää huolta, eikä esim. koulutuksesta ole heidän osaltaan leikkaamassa.
Eli teoriassa ja kärjistettynä, jatkossa köyhän lapsi näpyttelee päivisin koulussa tonnin tietokonetta mutta näkee illat nälkää kotona.
Työmarkkinatuen 50€ korotus oli muuten vain tälle vuodelle, se tarkoittaa sitä, että summa laskee ensi vuoden alusta 50€ + ne lapsikorotukset. Puhutaan noin 250-300€ summasta. Aika hurjaa.
OLen roikkunut mukana yhteiskunnassa, vaikka olenkin sairas. Olen mennyt kiltisti kuntouttaviin toimenpiteisiin ja tutkimuksiin, vaikka ne eivät ole johtaneet koskaan mihinkään (todetaan, että sairas on, mutta ei tarpeeksi sairas esim. eläkkeelle). Ostanut silloin tällöin uusia vaatteita, käynyt kaupungilla. Koittanut pysyä mukana elämässä. Nyt en enää näe ideaa tässä kaikessa. Jos minulla on jatkossa ehkä noin puolet nykyisestä rahasummasta käytössäni- ja sekin on ehdollista, kunnan halutessa työllistää minut Pohjois-Korean tyylisesti ilmaistyöntekijäksi- miksi ihmeessä näkisin enää tuota vähääkään vaivaa? Tyhjän saa pyytämättäkin; jos töissä oleminen ei nosta etuuksiani tai edes pidä niitä nykytasolla, miksi ihmeessä tekisin yhtään mitään? Voin yhtä hyvin pysyä kotona ja syödä kaurapuuroa kolmesti päivässä.
Kyllä, olen samaa mieltä.