Oletko lukenut Raamatun kannesta kanteen ?
Raamatussa on yli 1300 sivua ja paljon syvällisiä symboleja.
Oletko lukenut Raamatun Vanhan ja Uuden Testamentin kannesta kanteen ja ajatuksella ?
Mielestäni Raamatun lukeminen kuuluu yleissivistykseen uskosta riippumatta.
Kysymys liittyy vain Pyhän kirjan lukemiseen, ei uskon käsityksiin tai oppeihin.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden testamentin olen lukenut useampaan otteeseen kannesta kanteen, mutta vanhasta vain osia. Työstän nyt myös Vanhaa testamenttia läpi. Vanha testamentti on aika haastava, koska se tuntuu olevan täynnä järjetöntä väkivaltaa. Tuntuu, että sitä pitäisi lukea jonkun selityskirjan kanssa, koska muuten tapahtumien logiikkaa on vaikea ymmärtää.
Uusi testamentti on Vanhan selitystä ja osoittaa Jumalan suunnitelman.
Jumala on kärsivällinen (nöyrä) suunitelmassaan, toisin kuin ihminen. Kärsimättömän ihmisen kannattaa aloittaa lopusta löytääkseen alun.
Kuten Tuomaan evankeliumissa todetaan: Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, ”Kerro, millainen on loppumme?” Jeesus sanoi, ”Oletteko löytäneet alun, kun etsitte loppua? Sillä loppu tulee olemaan siellä missä on alku. Siunattu on hän, joka seisoo alussa: hän tulee tietämään lopun tuntematta kuolemaa.”
Kuten Roomalaiskiejeessä todetaan: "Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat. Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan; sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo." Room. 10:1,4
Sekä Johanneksen ilmestyksessä.
Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. Ilm. 22:13
Raamattua ei ole tarkoitettu kärsimättömille, koirille, eikä sioille.
Matt. 5:5 sekä Ps. 37:11 Matt. 7:6 ja Sananl. 9:7,8
Arjun, tiedä Minun olevan kaiken luomakunnan alku, keskikohta ja loppu. Tieteiden joukossa olen henkisyyden tiede, ja keskusteluissa olen looginen johtopäätös.
Bhagavad Gita 10:32
Miten jesus voisi olla kaiken alku ja loppu, jos krishna oli jo ominut sen roolin paljon ennen häntä?
Jumala ei ole meistä kenestäkään erillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka on ajatuksella lukenut koko kirjan eikä vain sieltä täältä ja vielä sen jälkeen tunnustautuu uskovaiseksi julistaen, että koko Raamattu on "totta"? Täytyy olla aika isot ruusunpunaiset silmälasit päällä lukiessa.
Tämäpä juuri. Kuvitelkaa tilanne, että kristinuskoa ei maailmassa olisi ollenkaan entuudestaan olemassa. Joku sitten antikvariaatista löytäisi pölyisen kirjan nimeltä "Raamattu". Arveletteko, että kirjan lukija pelkästään kirjaa lukemalla toteaisi, että "tämähän on totta varmastikin ja nytpä rupeankin uskomaan tähän juttuun". Enpä usko.
Jos ennustukset ja profetiat eivät olisi käyneet toteen kerta toisensa jälkeen, niin eihän Raamattu eroaisi mitenkään ihmisten keksimistä uskonnoista, eikä varmaan olisi koskaan saanut juurikaan seuraajia.
Vierailija kirjoitti:
Kuka muka on ajatuksella lukenut koko kirjan eikä vain sieltä täältä ja vielä sen jälkeen tunnustautuu uskovaiseksi julistaen, että koko Raamattu on "totta"? Täytyy olla aika isot ruusunpunaiset silmälasit päällä lukiessa.
Mä en ole uskovainen sanan varsinaisessa merkityksessä. Käyn kirkossa vain jouluna tai kirkollisissa perhejuhlissa. Silti olen lukenut raamatun neljästi. Ensimmäisellä kerralla käytin sitä unilääkkeenä vaikeassa elämäntilanteessa. Silloin tuli usein luettua sama sivu moneen kertaan, kun ei siitä tahtonut saada mitään tolkkua. Muina kertoina olen lukenut mielenkiinnosta mitä raamatussa sanotaan kulloiseeenkin isoon yhteiskunnalliseen keskusteluun liittyen. Kun se raamattu vedetään mukaan niin moneen. Raamatun tutkiminen on mielenkiintoista, mutta ehkä olisi aika tehdä se viidennen kerran, koska olen unohtanut paljon asioita. Viimeisimmästä kerrasta taitaa olla jo toistakymmentä vuotta.
Raamattu on Jumalan Sanaa. Se aukenee heille, jotka vilpittömin sydämiin sitä lukevat. Ennen kuin otin Jumalan vastaan omana henkilökohtaisena Vapahtajana, Raamattu ei auennut, vaikka sitä luki. Mutta uskoon tulon jälkeen, kun sitä tarpeeseensa lukee, sieltä löytyy Rauha sydämeen ja luottamus siihen, ettei enää koskaan tarvitse olla yksin. Sen kautta löytää myös vastauksia moneen kiperään valinnan paikkaan. Raamattuun on kirjoitettu kaikki ne kauheudet siksi, että emme unohtaisi, että hyviä ihmisiä ei ole. On vain syntisiä ja syntisiä armahdettuja. On niin paljon helpompaa elää kun tietää mistä tulee ja että paras on vasta edessä päin. Olen lukenut myös apokryfiset kirjat, joista Judithin kirjaa suosittelen kaikille miehille. Rakkautta etsiville sopii Johanneksen evankeliumi.
Vierailija kirjoitti:
Yleissivistyksestä puhuen,
Olethan Ap lukenut myös Koraanin, buddhalaisten Tripitaka-kirjakokoelman sekä hindujen Bhagavad-Gitan?
Eipä mainitsemiasi kannata lukea, koska ovat harhaoppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan Ap lukenut myös Koraanin, buddhalaisten Tripitaka-kirjakokoelman sekä hindujen Bhagavad-Gitan?Eipä mainitsemiasi kannata lukea, koska ovat harhaoppia.
Lukematta ei tiedä.
Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se mikä on hyvää. 1. Tess. 5:21
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olethan Ap lukenut myös Koraanin, buddhalaisten Tripitaka-kirjakokoelman sekä hindujen Bhagavad-Gitan?Eipä mainitsemiasi kannata lukea, koska ovat harhaoppia.
Eikö harhaoppi viittaa kylläkin uskonnon sisäiseen väärään tulkintaan?
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä faktakirja.
Ilman seurakunnan oikeaa sanomaa ei ole pelastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnan oikeaa sanomaa?
Pidän raamattua äärettömän kiinnostavana kirjana, länsimaisen yhteiskunnan tärkeimpänä. Mutta en kyllä taida koskaan olla lukenut kaikkia sukutaulukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yleissivistystä lukea jotain halvatun Jaakobin sukutauluja.
No jok muuten olen lukenut. Sukutaulut ohitin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seurakunnan oikeaa sanomaa?
Alkuseurakunnan /Jumalan sanoma.
Ei ihme, että kristinuskon kyseenalaistava viestiketju poistettiin jälleen. Keskustelu - Miksi kristinusko on niin masentava uskonto? | Aihe vapaa | Vauva
Eilen keskusteluketjussa jo useat ihmiset kyvyivät, että kuinka kauan tämäkin ketju olisi olemassa. On hämmästyttävää, että aina kun kristinuskoasta kysytään analysointimielessä, ketju poistetaan. Ennätys on alle minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että kristinuskon kyseenalaistava viestiketju poistettiin jälleen. Keskustelu - Miksi kristinusko on niin masentava uskonto? | Aihe vapaa | Vauva
Eilen keskusteluketjussa jo useat ihmiset kyvyivät, että kuinka kauan tämäkin ketju olisi olemassa. On hämmästyttävää, että aina kun kristinuskoasta kysytään analysointimielessä, ketju poistetaan. Ennätys on alle minuutti.
Eilen keskusteluketjussa jo useat ihmiset kyvyivät, että kuinka kauan tämäkin ketju olisi olemassa. On hämmästyttävää, että aina kun kristinuskoasta kysytään analysointimielessä, ketju poistetaan. Ennätys on alle minuutti. VOISIKO KYSEESSÄ OLLA SITTENKIN DIKTATUURI?
MITÄ JEESUS SELLAISESTA SANOISI?
MIKSI ETTE SEURAA SEN ESIMERKKIÄ, JOTA SEURAATTE?
Jatketaan siis muualla toistaiseksi. Laitan viestin useaan ketjuun, ehkä joku niistä säilyy.
Sitähän se on. Tapauskovaisuus. Varsinkin valtion kirkon tahdolla niitä riittää. Harmi vain kun kristittynä vähän suurempi juttu kuin rasti ruudussa ja kirkollisveron maksu.